[AR] Sport buggy of marathon wagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:12

hrhr schreef:
Via PB wil ik je eventueel wel een foto sturen met mijn Welsh van 116 ervoor en een foto van een shetxwelsh van 1.05.

Graag.

Wat leuk, vooral omdat je hem mee hebt ontwikkeld. Ik rij meestal op verharde wegen en op gras. Wat me zo aanspreekt aan deze wagen is dat hij me vrij kort lijkt en daardoor een goede gewichtsverdeling heeft als je alleen of met z'n tweeen rijdt. Bij sommige wagens lijkt het dat er meer gewicht op de voorkant zit en dat lijkt me zwaarder voor de pony's.

Is hij makkelijk om te bouwen van enkel- naar tweespan?

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:22

marga1 schreef:
Ik zou ook voor schokbrekers gaan. Mijn huidige kar heeft ook voor veren en achter schokbrekers, bevalt prima. = cavalier deze is 180 kg 19" wielen en gebruik ik voornamelijk voor 2span shet 100 en 106 cm
Voor enkelspan heb ik een ECC 17"wielen 120 kg rondom bladveren super voor dressuur en in het bos hij rolt zo licht dat ik hem soms te licht vind als pony schrikt, hij vertrekt zo gemakkelijk met 2 personen erop = totaal ongeveer 275 kg.
Voor een pony van jou voormaat minimaal 19"wielen nemen rolt beter.

Ja, grotere wielen was ik al van plan. Die ECC wagens zien er ook mooi uit, heb helaas geen plek voor twee wagens. Voor tweespan lijken ze me vrij licht.

Letsdunit

Re: Sport buggy of marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:50

Schokbrekers dat woordt zocht ik :) die zitten ook op mijn Techno, super fijn.
Het excellent wagentje kende ik nog niet, best zwaar, vraag me af waar het gewicht vandaan komt, zoveel poespas zit er niet op lijkt me.
ECC is weer meer richting marathon, wel mooi licht gewicht.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:04

Afbeelding

Wij hebben ook een Excellent. Gewogen door Excellent zelf op 165 kilo (om een paar kilo te besparen hebben we in enkelspan de treeplank eraf).
Wat een genot! Je zweeft gewoon over kuilen, bobbels en heuveltjes...heerlijk!
Onze kinderen hebben de wagen van mijn ouders gekregen maar gelukkig mag ik er ook mee. ;)
Onze Shetlander is ongeveer 1m07 en trekt het in enkelspan simpel weg.

Zijn even grote partner in crime moet nog beleerd maar zodra we een tweespan tuig hebben, zou ik graag onze shet van een meter er eens naast knopen.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:46

Weten jullie ook welke merken bekend staan als lichte marathon wagens?
Want kwa merken ben ik ook helemaal niet bekend haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:55

De meeste wegen ongeveer het zelfde, 150/175 kilo voor de enkel en 2span wagens. Echte 2span wagens mogen rustig naar de 200 kg gaan van mij.
De ECC is het lichtst, maar is echt te licht voor een 2span.

Je mag hier wel komen proefritten met mijn buggy als je wil, zowel enkel als 2span.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:48

Mijn zwager heeft een excellent voor zijn shetten hier ben ik een paar keer mee geweest en deze rolt en rijd ook prima.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:50

Er staat nu op de boktmarkt een ECC zag ik.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:34

Ik heb de ECC M110 gehad voor welsh van 1.16, en ik vond het 3x niets. Hij trok loeizwaar, sleet super snel en in het bos was echt zwaar oncomfortabel. Het kraakt en piept al snel alsof ie 20 jaar oud is. Daarnaast weegt ie (veel) meer dan 110 kg.
Camiel heeft nu wel een eigen merk, die heeft ie wel op ellips veren staan, zijn volgens mij super licht en stuk betaalbaarder dan ECC, misschien daar eens vragen.

Nadat ik proefgereden had met een sportbuggy en dat was zoveel comfortabeler (ellips veren met schokdempers, veel beter dan die ouderwetse bladveren), pony liep ook meteen 100 keer beter.

Echt geweldige wagen die sportbuggy, voor elke tak van sport. Ligt ook nog eens als een blok op de 'weg', zelfs in marathon mn groom een keer de verkeerde kant op gehangen op nota bene een negatief hellend bochtje op volle snelheid: geen enkel probleem. Ik zou altijd weer die buggy kopen voor zo'n welshje!

Leica heb ik hem ook wel eens voor gehad, voor goede, stevige bodem prima, maar anders vind ik het echt te zwaar enkelspan, ze beweren dat die 180 kg (en als je dan wat zegt over gewicht is ie ineens 165) maar eigenlijk zijn ze tot nu toe allemaal boven de 200; voor in het bos dus niets.

Ik denk eigenlijk ook dat er geen wagen is die echt en ideaal is voor enkel, en voor twee span. Misschien je lichte wagen gewoon wat verzwaren met een jerrycan water achterop, zie ik wel vaker voor pony's die anders met hun wagen weglopen :P

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:41

Hmm die ervaring heb ik helemaal niet met de ECC, die van mij is zo licht als een veertje en trekt ook ontzettend licht.

Edit, lees nu dat jij het over de m110 hebt, ik heb de m100.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:26

Foutje, M100 moet het zijn. Ik dacht dat die 110 naar het gewicht verwees, maar dat doet het dus niet. de M140 is namelijk wel 140 kg. Die gewichten zijn alleen wel kaal zonder wielen, remmen, lamoen, en stoel, vandaar dat ze veel meer wegen in het echt.

In het begin trok die nog wel licht ja. Maar al snel ging alles aanlopen, wiellagers remmen en bladveren, ik moest veel door bagger en dat kon die niet hebben. Terwijl ik hem na elke rit schoonmaakte. Dus na een klein half jaartje werd het echt een rotding. Daarnaast zat mijn telescopisch lamoen elke keer vast, heel naar voor de pony ook die dat ding dan in zijn schouder had prikken. Achteraf bleken de bussen binnen in al compleet verrot. En dat na een half jaar.......
De buggy heeft precies dezelfde omstandigheden gehad (ook telescopisch lamoen) en daar heb ik nooit problemen mee gehad..... Het kan dus wel, en dat voor een wagen die de helft kost.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:07

Dennis schreef:
De meeste wegen ongeveer het zelfde, 150/175 kilo voor de enkel en 2span wagens. Echte 2span wagens mogen rustig naar de 200 kg gaan van mij.
De ECC is het lichtst, maar is echt te licht voor een 2span.

Je mag hier wel komen proefritten met mijn buggy als je wil, zowel enkel als 2span.

Dan heb je het toch over de kleinere wagens, die voor de kleinere pony's bedoel ik?
Wanneer je richting D pony gaat zijn ze toch zwaarder, althans die die ik ken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:48

Ja, A-pony/kleine B maatje.

Voor mijn pony's van ong 100/103cm is mijn buggy van 155 kilo licht zat in het 2span. Ligt er super achter, maar hoeft echt niet lichter. Ook voor het enkelspan is het nog goed te doen (mits je niet met grote groom door stevige bagger of mul zand moet natuurlijk).

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 12:49

Interessant om te lezen allemaal.
Gelukkig heb ik mijn keuze gemaakt en word het de sport buggy van gerrit jan van boven *\o/*

Hij is al besteld dus nu wachten wachten wachten hahahah

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:11

Leuk!! Erg hè dat wachten... *\o/* *\o/*

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 23:18

Siesje80 schreef:
Leuk!! Erg hè dat wachten... *\o/* *\o/*

Hoelang duurde het bij jouw?

J word straks in het voorjaar heerlijk trainen en maar een fotoreportage op bokt hahha

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:26

Gaaf zeg! Welke kleuren heb je gekozen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:29

Ga je geen spijt van krijgen!

Ik had mazzel, de mijne was 2e hands zo goed als nieuw. Dus kon hem meteen ophalen :D.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:55

Veel succes met je menwagen! Hopelijk heb je er veel plezier van!