[AR] Mennen zonder broek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 00:48

Ik men met broek, hou niet zo van een frisse bries in mn kruis! :+

Haha oke, zonder grappen ik heb die vrAg ook wel eens gesteld. Antwoord was dat als je opzich goed remt het geen issue is. Ik ben niet sltijd even oplettend met mn rem dus blij dat de broek het dan kan opvangen.

yvje86

Re: Mennen zonder broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:29

Hier ook altijd een broek met mennen.
Ondanks dat de paarden gecoupeerd zijn altijd een broek aan.
Die culeron kun je er gewoon af laten mocht dat een probleem geven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:42

Altijd zonder . Ook met beleren voor de kar
Geremde wagen

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:28

Ik ging afgelopen weekend met een goed remmende wagen van huis, en bij de derde iets stijlere afdaling trap ik zo door de rem heen. Toen was ik wel heel blij dat ik met broek reed al vond ik het nog heel lastig en heb ik de groomhusband nog als anker uitgegooid :D . Inderdaad is het vooral in zo'n geval belangrijk dat die broek niet te laag zit want dan zit je pony voordat je het weet.
In één van de youtubefilmpjes van Barry Hook oefent hij het afdalen zonder rem te gebruiken expres om zo'n situatie van een sneuvelende rem onderweg onder gecontroleerde omstandigheden te trainen.

Met beleren doe ik voordat ik met broek ga longeren vaak eerst met een elastische bandage oefenen. Tailwork uit TTeam methode (Linda Tellington-Jones) werkt ook fijn als ze er wat rillig op zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:18

Shenavallie schreef:
aikon schreef:
Ik ga mijn pony'tje mennen zonder broek, hij is er spaans benauwd voor gaat er echt bij zitten. Er komt een tweewieler achter die met een bindtuig vast gemaakt word. Zoals bij dravers de sulky vast gemaakt word. Niet de kliktuigen die tegenwoordig steeds meer gebruikt worden.

Je zou de angst al kunnen wegnemen door hem te trainen aan de lange lijnen met broek. En zelfs tijdens het borstelen af en toe de broek om te doen. Met een tegenwoordig trendwoord ook wel desensibiliseren genoemd.

Stilstaan met broek is geen probleem, bewegen is een ramp! Hij loopt nu tussen de lijnen (zonder broek) en word met dubbele longe gelongeerd, geen probleem zolang de lijn maar niet achter zijn kont langs gaat. Gelijk stress en paniek. Na zo een half jaar bezig te zijn met de angst weg proberen te krijgen laat ik het voor wat het is. Ik vind de veiligheid van mijn pony, mij en omgeving belangrijker dan mennen met een broek.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:07

aikon schreef:
Ik vind de veiligheid van mijn pony, mij en omgeving belangrijker dan mennen met een broek.

Weet je, dit is natuurlijk een beetje dubbelzinnig.

Je wilt een paard die spaans benauwd is voor dingen achter zn kont wel het verkeer in sturen. Wat is nou gevaarlijker......

Paard of pony heeft geen ruk voor de wagen te zoeken als deze niet nuchter om kan gaan met dingen op zn hakken of billen of tussen zn achterbenen door. Dan pas kan je er veilig mee de weg op.

Bij het beleer proces doe je niet voor niets juist strengen door zn achterbenen door etc, hij moet er tegen kunnen, want elk menpaard komt wel een keer met zn benen over de strengen of aan de verkeerde kant van lamoen of er breekt iets af en dat komt tegen zn achterbenen aan, en je wilt echt geen paniek dan. DAT is levensgevaarlijk.

Ik men altijd met broek, alleen op de dravers sulky laat ik hem weg, daar zitten ook geen haken om broekriemen aan te bevestigen en die remt dus op de stophaken

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:23

Ik rij de hackney's in de training eigenlijk altijd zonder broek, naar buiten deed ik eerder nog wel een een broek aan. Sinds me nieuwe tuig en alles nog niet passend kan krijgen en alles steeds opnieuw besteld moet worden, ga ik ook naar buiten zonder broek... nu is de omgeving hier erg vlak gelukkig maar heb me pootje gewoon op de rem.
Veder eigenlijk met de lessen heb ik hem dan wel weer om, ligt er een beetje aan wat we doen.
Inderdaad met de aangespannen sport (tuigpaard, fries en hackney) gebruiken we geen broek.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:36

Toydoll dingen achter hem gaan goed! Zolang het zijn kont maar niet raakt. Dan gaat het mis.

Lekker kort door de bocht te stellen dat paarden/pony's niks voor de kar hebben te zoeken als ze daar niet tegen kunnen. Heb tot nu toe met andere paarden daar nooit een probleem mee gehad.

Over gevaarlijk gesproken, sulky alleen laten stoppen op de stophaken??? Levensmoe? Als ik iets heb geleerd in de drafsport is het wel dat je je sulky ten aller tijde goed moet bevestigen met het daarvoor bedoelde en ontwikkelde tuig! Lichtogen willen erg makkelijk over stophaken heen schieten.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mijn nogal verbaasd dat mensen een tuig dat ontwikkeld is voor een vierwieler ook gebruiken voor een tweewieler. Met tuig dat ontwikkeld is voor tweewielers zit de tweewieler veel rustiger achter een paard/pony. Zoveel prettiger voor paard/pony en menner.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:40

aikon schreef:
Toydoll dingen achter hem gaan goed! Zolang het zijn kont maar niet raakt. Dan gaat het mis.

Lekker kort door de bocht te stellen dat paarden/pony's niks voor de kar hebben te zoeken als ze daar niet tegen kunnen. Heb tot nu toe met andere paarden daar nooit een probleem mee gehad.

Over gevaarlijk gesproken, sulky alleen laten stoppen op de stophaken??? Levensmoe? Als ik iets heb geleerd in de drafsport is het wel dat je je sulky ten aller tijde goed moet bevestigen met het daarvoor bedoelde en ontwikkelde tuig! Lichtogen willen erg makkelijk over stophaken heen schieten.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mijn nogal verbaasd dat mensen een tuig dat ontwikkeld is voor een vierwieler ook gebruiken voor een tweewieler. Met tuig dat ontwikkeld is voor tweewielers zit de tweewieler veel rustiger achter een paard/pony. Zoveel prettiger voor paard/pony en menner.

om te leren, hoe is zo'n tuig anders dan? Ik heb wel een apart tuig voor mijn sulky maar niet speciaal een ander type tuig. Ik heb een gesloten lamoen, dus veiligheidslichtogen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:02

De buitensingel ligt over het schoftje heen (hier zitten geen lichtogen aan vast) en gaat aan beide kanten meermalen om de lamoen heen, eerst voor langs dan diagonaal over het lichtoog naar achter en eenmaal achter langs terug voor onder de eerste diagonaal dan kan er aan worden gesingeld. De lamoenen liggen zo stijf tegen het tuig aan bij goed bevestigen. Hierdoor heb je geen broek nodig en (hangt van het gewicht van de tweewieler af) ook geen strengen aan het borsttuig. Borsttuig dat wij gebruikte was te vergelijken met wat ruiters gebruiken, 3 punt bevestiging, 2 aan het schoftdeel en 1 tussen voorbenen langs. En zelfs dit was niet echt nodig, maar ter voorkoming van het naar achter glijden van het schofttuig.

Veel foto's/filmpjes wat ik hier bij AR zie met tweewieler aanspanning is dat er veel ruimte zit tussen lamoen/lichtoog en tuig. Dit zorgt voor veel speling zowel heen en weer als op en neer. Hoe goed je de tweewieler ook in balans brengt blijft dit voorkomen en heb je een broek en borst met strengen nodig om alles op zijn plaats te houden. Hoe steviger de lamoenen tegen het tuig aan ligt hoe stabieler de hele aanspanning hoe rustiger het voor het paard/pony is. Tweewieler volgt het dier er voor ook beter is mijn eigen ervaring en blijft beter op de weg liggen. Geen kans dat er een wiel in de bocht kan opwippen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:16

Oh je doelt echt op de draverstuigjes? Dat vind ik eigenlijk ook wel wat anders dan bijv. een tweewieler voor 2 personen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:27

Yep.

Die zijn zeker ook geschikt voor tweewielers met 2 personen. Er zijn zelfs duokoersen waar 2 personen op een sulky zitten met bankje. ;) Waarom zou het dan niet geschikt zijn voor andere tweewielers? Het tuig is immers ontworpen/gemaakt voor tweewielers.

Klik tuigen is weer een ander ontwerp geheel voor 1 persoon sulky's. Ook dit is een zeer bewegelijke bevestiging. Aardig wat paarden het tuig afgehaald die gevoelig waren op de plek waar de klikkers op het tuig zitten. Maar ja, makkelijk voor de mens. Dat paardlief er beurs van word......

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:45

Wij als "gewone" menners hebben ook zo'n drie jaar zo nu en dan doorgebracht op de drafbanen, onze dochter deed namelijk mee aan de minidraverijen, dus zaten we ook op de stalterreinen.
Wij hebben onze ogen uitgekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat je de drafsport en de mensport niet met elkaar moet gaan vergelijken, als je dat wel doet wordt je daar namelijk niet gelukkig van.
Ik weet zeker dat in beide disciplines bij een heel aantal mensen de liefde voor het paard groot is, maar de benadering van het beleren, het inspannen, de training en het gebruik zijn zo anders, gewoon niet te vergelijken.
Aikon die aanspanning van jou komt de ring niet in bij een menwedstrijd, ik weet niet eens hoeveel regeltjes je uit het reglement wel niet overtreed met de aanspanning die je boven beschrijft.
De drafsport heeft gewoon een heel ander doel als de mensport, gewoon zo hard mogelijk en met zo weinig mogelijk gewicht erachter.
Volgens mij mogen die draverssulky's ook niet op de openbare weg, maar misschien met een grote rode/oranje driehoek er achterop dat het mag?
Voor ons is het ook onacceptabel als een pony/paard geen broek verdraagt, wij hebben vierwielige wagens met rem en rijden altijd met broek, ook dubbelspan, als een paard/pony geen broek verdraagt komt hij bij ons niet meer voor de wagen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:38

Wie zegt er dat ik wedstrijden wil gaan rijden? Ik heb het daar nooit over gehad. Ik ga recreatief mennen, wel lessen volgen straks, maar wedstrijden? Nee, dank u. Heb de regels gelezen en ik kan daar zelf met mijn handicap aan mijn handen ook niet aan voldoen.

Weinig gewicht in de koers :? , ken pikeurs die de 100 kilo makkelijk halen (zelfs er over zijn) en gewoon koersen. Ook zit er verschil in koerssulky en traningsulky.

Draversulky's mogen wel degelijk op de openbare weg, waarom zou een cavalettie of een hca het wel mogen? Uiteraard met driehoek al zijn er maar weinig die dat hebben.

Ik heb paarden leren beleren van boeren die al generaties lang met paard en wagen/paardentractie werken. Die methodes zijn niet veel anders dan ze bij dravers gebruiken. Maar er zal wel binnen groepen gebruikers een bepaalde trant ontstaan zijn waardoor er verschil is ontstaan.

Vierwieler zou ik ook met broek willen, dat is dus de reden dat ik voor een tweewieler ga omdat het dar wel mee kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:39

nienke555 schreef:
Totaal off-topic, maar ik las de titel als mannen zonder broek :')

Dat had ik nou ook :))

Wat zegt dat over ons vraag ik me af -O-

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:25

Als je menlessen gaat volgen bij een menvereniging die bij de knhs is aangesloten, is het verplicht om een broek te dragen bij een ongeremde wagen.

Ik ben redelijk goed op de hoogte met de gang van zaken op de drafbaan/draverijstal, onze bijna buren hebben het land vol met dravers en scoren ook redelijk op de baan, dus ik weet heus wel dat er ook trainingssulky's zijn.
Ik zou niet graag met een draversulky de weg op gaan, misschien komt dat ook doordat ik soms nog nachtmerries heb over de manier waarop de buurman hier soms langs vloog :).

Toch hebben wij het principe dat een paard/pony met de borst moet trekken, niet op het schoftje, dat ze aan de strengen moeten trekken, niet aan het lamoen en dat het lamoen het paard zo weinig mogelijk mag storen in de beweging, dus los van het paard moet zitten, daarom hebben een aantal nu ook beweegbare bomen die in kunnen schuiven en/of onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, ook hebben de meeste nu een gesloten lamoen, dus losschieten wordt dan wel heel moeilijk.

Tja en of het vroeger altijd zo goed was hoe de boeren met de paarden omgingen ik heb mijn twijfels, maar ja dat kon niet anders, je moest de oogst tenslotte binnenhalen, ken de verhalen van mijn opa nog wel en die was daar zelf ook helemaal niet trots op. Was wel een echte paardenman trouwens.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:51

Ik ga privé les volgen. Heb een jong hengstje waar ik niet gelijk de groep in ga. En dan nog is er over te praten over wel of geen broek. Knhs of niet.

Draver sulky is echt niet anders dan elk andere tweewieler. ;) Maar da's mijn ervaring.

Heel eerlijk, ik vind paarden niet prettig lopen met lamoenen zo los. Ze storen meer dan je door hebt. Het rammelt erg als je langs de kant staat te kijken.
Zelfs de klasse 4 vierspanrijder waar ik nu mijn pony's op stal heb rijd bij enkelspan met de buiten singel een slag om de lamoen om die maar zo rustig mogelijk te houden, hij merkt daadwerkelijk verschil. Zo los vinden zijn paarden absoluut niet prettig.

Het laten trekken alleen op de borst geeft een erg grote belasting. Laat je het op het schoftje ook mee trekken word de druk meer evenredig verdeeld. Voorkomt ook blessures aan schouders en nek.

Deze boer was heel zuinig op zijn paarden en dat ging zeker wel met beleid. Heb beleerders gezien waar ik never nooit niet mijn paarden heen zal brengen, en die zijn dan professioneel volgens velen.

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:06

Bij het concoursrijden rijden we inderdaad zonder broek. :j
Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:08

Die draverstuigen die ik ken hebben zo'n griezelig dun borststukje, ik hoop niet dat ze daar ook maar enigszins druk op krijgen, onze borststukjes zijn zo'n vier maal breder.
Onze pony's lopen best op niveau, oa een ZZ dressuur, is nu 20, maar die weet niet wat een fysio is en de dierenarts kent hij alleen van het enten, dus die blessures valt wel mee. We zien hier wel verschillende dravers met zeer verschillende blessures bij de buren in het land lopen.

Volgens mij had je het over meervoud: boeren toch, maar het kan wel goed zijn hoor, als ze maar niet de oude manier van breken gebruiken, vroeger kon dat niet anders, maar nu wel.

Volgens mij gaan we nu of topic, dus ik stop ermee

Khalil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:45

Als je op wedstrijden wilt uitkomen is het mennen met broek zelfs verplicht als je met enkelspan rijd. En als de broek correct is afgesteld en de juiste maat heeft ondervind je paard of pony hier totaal geen hinder van. Dus waarom hem dan niet gebruiken. Veiligheid boven alles

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:03

Grainey schreef:
Die draverstuigen die ik ken hebben zo'n griezelig dun borststukje, ik hoop niet dat ze daar ook maar enigszins druk op krijgen, onze borststukjes zijn zo'n vier maal breder.

Daar komt inderdaad de druk niet op, omdat de sulky vast zit aan het tuig.

Citaat:
Draver sulky is echt niet anders dan elk andere tweewieler. ;)

Een draverssulky is lager, je zit echt achter je paard. Je hebt daardoor bijzonder weinig overzicht voor en naast je paard/het overige verkeerd. Ik zou het dan ook echt niet aanraden om mee buiten te rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:47

Ik had hem achter mijn Fjord (1,40) en dan nog genoeg zicht over de pony heen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 00:34

Het draverstuig is gewoon een heel ander systeem en een andere manier van trekken dan de 'gewone' mentuigen, onze shet was in de minidraverijen met zijn 'gewone' tuigje met strengen een bezienswaardigheid op het stalterrein, wij keken echter onze ogen uit bij de aanspanningen van de dravers :).

Waarom die shetlanders, friezen, hackney's en tuigers op die concoursen geen broek aan hebben bij een ongeremde wagen geen idee, als het dan fout gaat, gaat het ook goed fout.
Wij hebben ook nog een ongeremde concourswagen, maar pony heeft dan altijd een broek.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:16

Altijd met broek, zowel paard als menner als groom!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:27

pmarena schreef:
Wat zegt dat over ons vraag ik me af -O-

geen commentaar want ik las het ook _O-

ook hier met broek. Zou niet weten waarom niet, pony is eraan gewend.