[AR] Frans gareel (op maat?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Re: Frans gareel (op maat?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:39

Dat zijn garelen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:41

Deze heeft dan wel weer meer leerwerk ipv een echt haam, maar is eigenlijk ook een voorpaard van een draagstoel. Dus er rijdt achter de draagstoel nog een paard en het gewicht van de stoel wordt verdeeld over de twee paarden. Het paard heeft dan hoofdzakelijk een wat zwaardere ruiter ipv dat hij trekt.
Afbeelding

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:46

@Rossfechten, heb jij een foto van je paard in dat Zeeuwse gareel? Gebruik je dan puur dan gareel of ook met verder tuig?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:51

Dat laatste is een draagkussen, daar kan je niet op zitten.
Dat is voor 2 wielige wagens waarbij er een gewicht op de rug gedragen moet worden via de bomen.
Een broek wordt zelden gebruikt omdat het meeste alleen maar slepen is of door het gareel we een beetje te remmen is, en anders reden ze door de berm om af te remmen. Of zetten ze hun klomp op de kont van het paard.
Maar zo in tandem rijden dan wil je wel alles heel goed afstellen, het achterste paard krijgt het dan zwaar te verduren als de voorste scheef trekt in een bocht. of op rechte stukken als de treklijn niet recht is.

http://stichtingopjegemak.nl/images/sto ... stmest.jpg
http://www.stichtingopjegemak.nl/images ... 20site.jpg

En voor slepen heb je alleen het gareel nodig. Het verdere tuig is voor de veiligheid op de moderne wegen. of om fatsoenlijk achteruit te kunnen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:08

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:16

Ah, die optuiging ziet er mij voor de kar al wel een stuk logischer uit. Dat van de klomp op de kont heb ik ook al gehoord, maar denk dat dat toch onder het kopje 'ervaren menner' valt. Zullen wij het voorlopig maar netjes op een broek houden.

Top dat k nu ook een verklaring voor dat schoftkussen heb. Rufus is zo opgetuigd, maar kreeg maar niet gevonden waarom (buiten het middeleeuwse uiterlijk). 'k wist wel dat het niet bedoeld is om op te rijden. Lijkt mij een minder optimale vorm van trekken, of zie ik dit verkeerd? Dan neig ik zelf toch ook meer naar de echte garelen.

Rufus van Bert Riken voor de tweewieler
Afbeelding

@Grainey, die had ik ook al gevonden :) Bedankt! Enige nadeel aan die is dat ik dan nog steeds de rest van het tuig moet hebben, wat in totaal bij Ideal ook maar een €800 nieuw is. Om het zo te kopen en vervolgens er achter te komen dat het niet past is wel €200 weg die k anders had kunnen investeren.
Ik heb een zadelconsult gereserveerd en meteen gevraagd dat ze dat zelfde tuig even mee nemen om te passen. Als het niets is, ben ik ook niets kwijt.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:29

Rufus trekt op zijn borsttuig waar ze trouwens een 2 span borstuig voor hebben gebruikt, waardoor de broek niet gebruikt kan worden en ze op het draagkussen remmen, wat overigens ook prima kan.
Maar de broek hadden ze ook kunnen weglaten.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:41

Sweet, al weer veel geleerd van tuigen! Ik ga de afbeelding van het tweede 14eE tuigpaard even goed in scannen en dan ook even naar Paree mailen of ie daar wat van zou kunnen maken.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:00

Lopen de touwleidsels nou door ogen op het lamoen, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Hoppit ik dacht dat je al een tuig had, dan is het inderdaad verstandiger om een geheel tuig te kopen, ideal is daar meestal wel heel gemakkelijk in, je kunt meestal een tuig samenstellen uit verschillende maten, zodat het altijd past.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 18:27

Ik heb losse onderdelen, een goed hoofdstelletje en van stalgenoten wat oud spul gekregen dat nog prima is om mee te langelijnen of een bandje slepen. Tuig en paard gebruiken we voorlopig nog van Brooijmans.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:19

En Hoppit,
Leer je ook op de historische manier mennen ?
Je hebt de manier van 1 teugel, die wordt in Belgie nog toegepast.
Of op de stem met 2 teugels die eigenlijk altijd loshangen, of in een knoop aan de kar hangen.
Dat zijn de manieren die ik uit overlevering ben tegengekomen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 19:27

Me eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Voorlopig Achenbachen met nog veel dressuurhouding (we hebben net twee lessen achter de rug :P). Mijn pony reageert onder het zadel wel het best op stem, been en een teugel die compleet loshangt. Rij een soort van westerngeïnspireerd recreatiedressuur (of ik ben gewoon een recreatieruiter die te lui is om teugels met twee handen te voeren :') )

Als je interessante bronnen hebt mag je die ook altijd delen! Ben nu in de Ars Bella Gerendi aan het lezen, die hebben we nog niet zo lang op de kop getikt en is een supermooi boek.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:31

Ha boeken heb ik alleen van het achenbach systeem. En veel meer nog niet verzameld.
De rest heb ik geleerd van ouderen die nog werkten met paarden.
Hier nog een foto van mijn paarden met alleen gareel. Afbeelding

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 15:02

Tof met die touwleidsels! Geeft het een beetje oldskool look. Waarom zijn bij jou de strengen eigenlijk touw? Heb dat nog niet gezien in de tuigen waar wij tot nu toe mee gewerkt hebben (Fries en marathon).

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:17

Dat touw hoort bij een boeren aanspaning. En leer is niet sterk genoeg. Zijn er ook met ketingen.
Touw is ook lekker om mee te werken totdat het nat is. Dan niet meer.