Vandaag heb ik voor het eerst, onder begeleiding van iemand die hier bekend mee is, in de longeersingel, gewerkt met mijn paard. Mijn paard is tamelijk dominant, denk ik, en kreeg vervelende trekjes. Als ik voor zijn stal stond, legde hij zijn oren plat en draaide zich om. Dit is na een periode waarin het rijden niet of nauwelijks gaat omdat hij pijn had. Ik denk dat het fysieke probleem opgelost is, maar het zit nog 'tussen zijn oren'. Bij het laten lopen, wil hij dat best voor mij doen, stap, draf en galop op stemhulp, maar dan wel in zijn tempo, en geen stap sneller. Op een touw dat achter hem wordt gegooid reageert hij al helemaal niet, hij is duidelijk niet onder de indruk. Toen toch maar de longeerzweep gepakt, en hem in mijn tempo laten lopen. Toen werd hij wel wat lorrig, en in de galop haalde hij met twee benen uit naar mij, maar wel met zijn oortjes erop. In het lopen hield hij wel een oor naar mij gericht. Op een bepaald moment begon hij wel te knabbelen, maar wel met een ongelofelijke showhouding: Nek erop en staart in een pluim omhoog.(hij kan dan wel verschrikkelijk mooi lopen!!!) Daarna terug in draf en stap en naar mij toe laten komen. Dit ging perfekt. Toen door de bak gaan lopen en af en toe stilstaan, en hij volgde perfekt. Hoe moet ik nu zijn dominante houding in het lopen (het showen) interpreteren?