koetjeboe schreef:ik kan onder het zadel zonder problemen met contact rijden hoor. als ik galopeerd of dressuur matig rij of op wedstrijd rij ik oom gewoon met contact. alleen rij ik ook veel lummel ritjes lekker aan een lang teugeltje. dus niet te snel je conclusies trekken
Ik trek mijn conclusies uit de informatie dat ik krijg

Feit is, als je paard haar mond opent als je druk neemt, dan krijgt ze teveel druk, is dit omdat het bit te scherp is, jij niet constant genoeg bent in je aanleuning (met een constante druk rijden en trager opvoeren is vriendelijker dan de boel los te gooien en dan plots in te komen. Ik reed altijd met zo weinig mogelijk contact omdat ik geen druk wilde zetten, bleek dan wel dat mijn hulpen veel groffer inkomen omat de overgang van geen contact naar welk contact te abrupt was), of ze niet voldoende aan de hulpen staat.
Eerste is kijken naar een ander bit (als ze goed loopt op de pelham, waarom niet?). Tweede is werken aan je eigen aanleuning, nadenken voor je inkomt en proberen geleidelijker in te werken. Derde zou ik paard onder het zadel fijner proberen te krijgen op stemhulpen.