[AR] andere neusriem met mennen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:09

koetjeboe schreef:
ik kan onder het zadel zonder problemen met contact rijden hoor. als ik galopeerd of dressuur matig rij of op wedstrijd rij ik oom gewoon met contact. alleen rij ik ook veel lummel ritjes lekker aan een lang teugeltje. dus niet te snel je conclusies trekken

Ik trek mijn conclusies uit de informatie dat ik krijg ;)

Feit is, als je paard haar mond opent als je druk neemt, dan krijgt ze teveel druk, is dit omdat het bit te scherp is, jij niet constant genoeg bent in je aanleuning (met een constante druk rijden en trager opvoeren is vriendelijker dan de boel los te gooien en dan plots in te komen. Ik reed altijd met zo weinig mogelijk contact omdat ik geen druk wilde zetten, bleek dan wel dat mijn hulpen veel groffer inkomen omat de overgang van geen contact naar welk contact te abrupt was), of ze niet voldoende aan de hulpen staat.
Eerste is kijken naar een ander bit (als ze goed loopt op de pelham, waarom niet?). Tweede is werken aan je eigen aanleuning, nadenken voor je inkomt en proberen geleidelijker in te werken. Derde zou ik paard onder het zadel fijner proberen te krijgen op stemhulpen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:20

koetjeboe schreef:
mrie schreef:
Zet de leidsels een aan de bril, dat kan een boel druk schelen.

miss moet je een paar berichten terug lezen dan snap je dat dat niet kan

Ik lees voornamelijk dat jij dat niet durft. Je beest geeft aan dat er veel druk is door zijn mond open te sperren. Maar druk verminderen durf je niet...
Ik wens je veel succes

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:23

Duhelo schreef:
koetjeboe schreef:
ik kan onder het zadel zonder problemen met contact rijden hoor. als ik galopeerd of dressuur matig rij of op wedstrijd rij ik oom gewoon met contact. alleen rij ik ook veel lummel ritjes lekker aan een lang teugeltje. dus niet te snel je conclusies trekken

Ik trek mijn conclusies uit de informatie dat ik krijg ;)

Feit is, als je paard haar mond opent als je druk neemt, dan krijgt ze teveel druk, is dit omdat het bit te scherp is, jij niet constant genoeg bent in je aanleuning (met een constante druk rijden en trager opvoeren is vriendelijker dan de boel los te gooien en dan plots in te komen. Ik reed altijd met zo weinig mogelijk contact omdat ik geen druk wilde zetten, bleek dan wel dat mijn hulpen veel groffer inkomen omat de overgang van geen contact naar welk contact te abrupt was), of ze niet voldoende aan de hulpen staat.
Eerste is kijken naar een ander bit (als ze goed loopt op de pelham, waarom niet?). Tweede is werken aan je eigen aanleuning, nadenken voor je inkomt en proberen geleidelijker in te werken. Derde zou ik paard onder het zadel fijner proberen te krijgen op stemhulpen.

Ik had er ook staan meestal rij ik met waslijntjes. Das niet altijd he.
Dit bit is naar mijn idee wel het juiste bit. Met de pelham mennen heb ik wel aangedacht. alleen ik rij altijd met pelham riempjes en ik ben bang dat die dingen knappen met mennen. Onder het zadel heb ik daar helemaal geen angst voor maar met mennen wel.
De liverpool die ik nu gebruik heeft wel de zelfde vorm mondstuk als de pelham. miss toch eens een liverpool van myler bestellen met het zelfde mondstuk als de myler pelham.

verder het op de stem reageren doet ze maar ze blijkt oost Indisch doof te zijn. drrrrrrrraf snap ze heel goed. maar hooooooo daar krijg ik zeer minimaal reactie op. naja paard loopt dus heel graag. en ik verwacht dat dat in de loop van de tijd wel beter gaat worden.

verder zit er wel wat in in wat jij zegt over met lange teugels rijden.
naja ik denk met mennen dat ik gewoon sowiezo wel wat meer mag ontspannen met me handen. Denk dat ik miss wel beetje rij met de rem erop. en Als je dan echt wilt remmen moet ik nog meer druk geven.
ik mende eerder met wat flegmatieke haflingers. en dan is een nrps wel wat anders. ze wilt graag ze is groter gaat dus ook sneller en in vergelijking met de haflingers denk ik steeds oooooooo wat ga je hard. terwijl ze miss wel altijd zo loopt.
Ik denk dat het ook wat wennen is. volgende keer liverpool riempje korter bit lager en ik meer ontspannen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:24

mrie schreef:
Zet de leidsels een aan de bril, dat kan een boel druk schelen.

miss moet je een paar berichten terug lezen dan snap je dat dat niet kan[/quote]

Ik lees voornamelijk dat jij dat niet durft. Je beest geeft aan dat er veel druk is door zijn mond open te sperren. Maar druk verminderen durf je niet...
Ik wens je veel succes[/quote]

ja daar zit zeker wat in. maar teugels door de bril leveren kapotte mondhoeken op.

Grainey

Re: andere neusriem met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:08

Een pony aan het betuigen en dan steeds aan de leidsels hangen, omdat je denkt dat het te hard gaat.
Tja, ik zou maar eens begeleiding zoeken, want dit is vragen om problemen.
Een menpony die niet weet wat ho is, moet er niet aan denken, die van ons gaan net zo lang aan de lange lijnen tot ze, zonder harde ingreep, stil willen staan, eerder komen ze niet voor de wagen.
Als je het bit lager hangt ligt hij minder stil dan voorheen, dan heeft hij tenslotte meer speling, kom je wel harder door, maar vrees dan dat de mondhoeken helemaal een probleem wordt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:11

Enne wat was je overweging geen oogkleppen te gebruiken? Minder prikkels meer rust...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:41

Sommige paarden zijn aan de lange lijnen kuikenmak, en voor de wagen niet.
In mijn geval had ik kunnen langelijnen tot ik een ons woog, maar dat was het punt dus helemaal niet, hij is gewoon knetter entousiast.

Ik heb trouwens wel een heel duidelijk commando voor halthouden als ik daarna afstap voor de mijne.
Als ik hem stil zet na de rit is het: halthouden, klaar. Voeten aan de vloer.
Dat laatste kent hij van vrijheidsdressuur trouwens, en dan kan ik overal heen lopen zonder dat hij volgt. :)
Het is echt een kwestie van trainen, mijn ervaring is trouwens ook dat je beter goed contact kan hebben als zeer licht of los-vast, mijn pony vind dat ook duidelijk fijner.
Logisch ook hoor, daar niet van.
Een stabiel contact werkt hier fijn, en altijd dezelfde stappen.
Dus ho is ho, en pas weer wegstappen als ik dat wil en niks eerder, en rustig ook.
Niet stil willen staan? Prima dan gaan we nog even achteruit, duurt het nog langer voor je lekker weer mag lopen.
Maar als hij een poos braaf is volgt er ook een beloning, ik weet dat hij stukjes middendraf geweldig vind.
Dus als hij het goed doet hoort hij hoe fantastisch hij het doet, en mag hij op mijn commando en moment stukjes middendraf doen.
Dat bedenkt hij zelf ook echt niet, onverwacht dus.
Dan is hij dolgelukkig, en groeit hij 20 centimeter zo trots. :Y)
Eigenlijk dus heel simpel:
Drammen en niet stil staan = nog langer stil staan, of achterwaards moeten.
Braaf= leuke dingen mogen doen, feest!
Dat kwartje viel bij meneer zeer snel zo, ik heb er een gouden pony aan waar ik blind op vertrouw.
Ik hoor geregeld dat hij zo ontzettend braaf is, met meer trouwens.
Met die pony kan je de gekste dingen doen, zoals scheren met een brullende veescheermachine terwijl meneer met zijn voorbenen op een blok staat.
Als ie dan een pootje geeft hoef ik niet te bukken namelijk. :P

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 05:41

mrie schreef:
Enne wat was je overweging geen oogkleppen te gebruiken? Minder prikkels meer rust...

ze raakt in paniek met

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 05:42

Grainey schreef:
Een pony aan het betuigen en dan steeds aan de leidsels hangen, omdat je denkt dat het te hard gaat.
Een menpony die niet weet wat ho is, moet er niet aan denken, die van ons gaan net zo lang aan de lange lijnen tot ze, zonder harde ingreep, stil willen staan, eerder komen ze niet voor de wagen.
Als je het bit lager hangt ligt hij minder stil dan voorheen, dan heeft hij tenslotte meer speling, kom je wel harder door, maar vrees dan dat de mondhoeken helemaal een probleem wordt.

als ik er achter loop reageerd ze wel op mijn stem alleen eenmaal voor de wagen word ze zo enthousiast dat ze dus geen hooooo meer hoord

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 06:04

Grainey schreef:

en steeds aan de leidelsel hangen is miss wat overdreven. maar denk dat ik wel meer mag ontspannen. zal de meneer nog eens bellen die hier in de buurt men les geeft. tot nu toe werd de telefoon steeds niet opgenomen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 06:37

En gebroken bitje een idee
Ik zou toch eens een sperriem proberen
Mijn. Paard deed hem ook open nu niet meer
En je zou idd de leidsels door de bril kunnen proberen als je in een bak bezig bent heb je misschien meer zelf vertrouwen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 06:38

koetjeboe schreef:
mrie schreef:

ze raakt in paniek met

Er zijn ook halve

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 06:54

kiddokids schreef:
En gebroken bitje een idee
Ik zou toch eens een sperriem proberen
Mijn. Paard deed hem ook open nu niet meer
En je zou idd de leidsels door de bril kunnen proberen als je in een bak bezig bent heb je misschien meer zelf vertrouwen

door de bril en een gebroken bit levert bij haar helaas kapotte mondhoeken op

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:04

koetjeboe schreef:
[ [url=m/tXmhqK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VmmU20.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NFswgk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5A7QUs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was met de micklem, ging prima, was toen wel nog met het andere bit.
En voor ik commentaar krijg op wat ik hier wel niet allemaal goed deed, dat weet ik en heb ik de keer er na gelijk anders gedaan

De Micklem is ontworpen als hoofdstel om de druk op het van het paard te minimaliseren en vooral achter de oren.
Een stang met hefboomwerking werkt juist ook in achter de oren.
Dat maakt dat zo'n bit ongeschikt is in een Micklem hoofdstel, mijns inziens. Het bit hangt aan losse riempjes en gaat een eigen leven leiden. Niet geschikt.

Ik blijf bij mijn tip, dat jullie beiden profijt zullen hebben van begeleiding van een ervaren menner.
Het mennen met een flegmatieke Haf vraagt om een andere manier van rijden dan het betuigen van een onzekere NRPS.
Nu investeren in lessen, maken straks veel pkezier op jullie mentochten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:23

koetjeboe schreef:
Grainey schreef:

als ik er achter loop reageerd ze wel op mijn stem alleen eenmaal voor de wagen word ze zo enthousiast dat ze dus geen hooooo meer hoord

enthousiast, of is het eerder angst /stress ?
Ik zou een stapje terug nemen, ik vermoed dat ze al enthousiast/stressy wordt zodra de koets in zicht komt? Dus derst ontspanningsoefeningen en lange lijnen rond de koets. tussen de lamoenen gaan staan en wegstappen. Tig keer in en uitspannen net zolang tot ze erbij staat te slapen bij wijze van. Ik denk dat je dan al ontspannender zal starten aan de rit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:27

Ik denk echt dat alleen een instructeur je verder kan helpen en niet alleen de letters hier op internet.
Zo te horen ligt er in de basis ook nog het een en ander verkeerd en het lijkt me belangrijk dat eerst goed op te lossen.

(ter info; hier een pittige NRPS (90% Arabier) op een trensje, dat heeft niet zoveel met temperament te maken maar met africhting. Dat wil niet zeggen dat dat voor jouw pony het beste bit is, maar als je hefboom nodig hebt om hem te kunnen houden, dan is werken aan de basis belangrijker)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 08:08

janouk schreef:
koetjeboe schreef:
[ [url=m/tXmhqK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VmmU20.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NFswgk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5A7QUs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was met de micklem, ging prima, was toen wel nog met het andere bit.
En voor ik commentaar krijg op wat ik hier wel niet allemaal goed deed, dat weet ik en heb ik de keer er na gelijk anders gedaan

De Micklem is ontworpen als hoofdstel om de druk op het van het paard te minimaliseren en vooral achter de oren.
Een stang met hefboomwerking werkt juist ook in achter de oren.
Dat maakt dat zo'n bit ongeschikt is in een Micklem hoofdstel, mijns inziens. Het bit hangt aan losse riempjes en gaat een eigen leven leiden. Niet geschikt.

Ik blijf bij mijn tip, dat jullie beiden profijt zullen hebben van begeleiding van een ervaren menner.
Het mennen met een flegmatieke Haf vraagt om een andere manier van rijden dan het betuigen van een onzekere NRPS.
Nu investeren in lessen, maken straks veel pkezier op jullie mentochten.

ja wil ook zeker men les. alleen de man waar ik het telefoon nummer van heb gekregen neemt niet op. zal vanavond nog eens proberen.
verder klopt het idd wat je zegt over een micklem en een bit met hefboom werking. dat is met de pelham ook het geval. maar toch reageert ze er fijn op. miss vind ze juist die druk achter de oren niet fijn

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 08:10

Duhelo schreef:
koetjeboe schreef:

enthousiast, of is het eerder angst /stress ?
Ik zou een stapje terug nemen, ik vermoed dat ze al enthousiast/stressy wordt zodra de koets in zicht komt? Dus derst ontspanningsoefeningen en lange lijnen rond de koets. tussen de lamoenen gaan staan en wegstappen. Tig keer in en uitspannen net zolang tot ze erbij staat te slapen bij wijze van. Ik denk dat je dan al ontspannender zal starten aan de rit.[/quote]

in spannen gaat prima dan is ze heel relax. me vriend hoef haar ook niet vast te houden ze blijft zelf netjes staan. ze lijkt er niks om te geven.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 08:17

Sjonniej schreef:
Ik denk echt dat alleen een instructeur je verder kan helpen en niet alleen de letters hier op internet.
Zo te horen ligt er in de basis ook nog het een en ander verkeerd en het lijkt me belangrijk dat eerst goed op te lossen.

(ter info; hier een pittige NRPS (90% Arabier) op een trensje, dat heeft niet zoveel met temperament te maken maar met africhting. Dat wil niet zeggen dat dat voor jouw pony het beste bit is, maar als je hefboom nodig hebt om hem te kunnen houden, dan is werken aan de basis belangrijker)

nee dat is niet het probleem haar mond gaat om de een of andere reden kapot op een trens of ander bit zonder hefboom werking.
en ik durf dat bij haar ook niet goed hoor maar kan het ook niet proberen. alle keren dat ik het onder het zadel probeerde leverde een kapotte mond op

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 12:36

het is me gelukt. heb keer morgens gebeld naar die menles meneer. vrijdag middag heb ik al les.
ben heel benieuwd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 16:10

Vandaag weer geoefend, nu bit een half gaatje lager ( een hele was te veel).
kin ketting riempje stuk strakker en ik meer ontspannen en dat ging veel beter.
Kiki was wel wat gespannen door het frisse weer en ze was wat schrikkeriger.
En ze schoot er 2 x iets vandoor maar dat was een paar passen en dan ging het ook weer goed.
Ondanks dat ze frisser was ging het veel beter nu.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:54

Succes met je les morgen ben benieuwd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 16:02

kiddokids schreef:
Succes met je les morgen ben benieuwd

Ja ik ben ook heel benieuwd, hoop dat het weer goed blijft, want die man kwam niet als de regen met bakken uit de lucht kwam :7