[AR] waar schapenvel kopen voor zitting menkoets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:39

Het is wellicht goed om te weten dat schapenvachten "normaal" geprepareerd worden met chemische middelen, die niet gezond zijn voor de gebruiker van de vacht. Als je wat meer kunt betalen voor een medisch gelooide vacht, dan is dat toch veiliger.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:41

In Wageningen is er elke zaterdag markt en daar kan je ook hele mooie schapenvachten kopen :j
In verschillende kleuren en vachtlengtes. Zijn niet chemisch behandeld volgens mij. Ze ruiken in ieder geval nog flink naar schaap :P

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:15

Chubby schreef:
Het is wellicht goed om te weten dat schapenvachten "normaal" geprepareerd worden met chemische middelen, die niet gezond zijn voor de gebruiker van de vacht. Als je wat meer kunt betalen voor een medisch gelooide vacht, dan is dat toch veiliger.

Hoe kan iets wat onder je kont zit en waartussen ook nog je kleding zit ongezond zijn?
Dringen de schadelijke stoffen door in je huid, en zo ja, wat krijg je er van?

Grainey

Re: waar schapenvel kopen voor zitting menkoets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:34

Voor zieke mensen en kleine kinderen worden (door sommige mensen) de chemische vachten afgeraden.
De vachten uit Europa zijn gewoon veilig, omdat in Europa looien met chroom6 (kankerverwekkend) verboden is, in Europa gebruiken ze chroom3, wat niet gevaarlijk is.
De goedkopere vachten (ze zijn erg in momenteel, je komt ze echt overal tegen) zijn chemisch gelooid, de medicinaal gelooide vachten zijn geler, duurder en dragen een OKO merk.
Nicky1963, ik zou er heerlijk op gaan zitten en me nergens druk om maken, als ik jou was, wij hebben er al jaren een op de bok en zijn nog steeds gezond.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:39

ik slaap op een schapenvacht,gewoon in mn bed.Ik heb er verschillende liggen op de bank en eettafelstoelen,heerlijk!Dan gaan de oude vachten naar hond dan wel kat en verder nog op mn zadel.Kortom,grootverbruiker hier!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:48

leun schreef:
@yunaa ; je bedoelt de groothandel Makro? en dat waren ook dikke vachten

Ja :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:51

Op www.purewol.nl kan je schapenvachten of delen van een vacht kopen.
Ik kan me voorstellen dat je aan een kwart vacht al genoeg hebt. Die kan je daar dus kopen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:54

Liselot schreef:
Op http://www.purewol.nl kan je schapenvachten of delen van een vacht kopen.
Ik kan me voorstellen dat je aan een kwart vacht al genoeg hebt. Die kan je daar dus kopen :)

Aan deze vachten zit nog geen achterkant, dus die kunnen uit elkaar vallen als je het zo zou gebruiken. Het is de bedoeling dat je daar zelf een achterkant aan vilt.
Dit heet viltvacht en zijn ook al gevilt te koop. Pb maar even voor info.
Anders heb je een leren achterkant, maar dat is niet van deze site.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:50

Ik was gisteren in Tuinland groningen. Daar hebben ze nu schapenvellen in de aanbieding 16,- per vel. En de kwaliteit lijkt goed. Allerlei kleurtjes ook paars en rose.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:59

Mijn ervaring is dat het leer ook zorgt voor de antislip, een gevilten achterkant is wel gladder denk ik.
De Kwantum had ze nog voor 40 euro, dat wordt dus de Tuinland :), goede tip, paars of rose hoef ik niet, blauw zou wel mooi zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:40

Dat vind ik echt extreem goedkoop, vraag me af hoe die worden ' gemaakt' . Als je bedenkt dat er een schaap voor dood gaat en ze dan ook nog de vacht reinigen en er dan nog winst op maken.....Komen ws. uit een bepaalde intensieve industrie.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:58

Het schaap wordt niet geslacht voor zijn vacht, maar om het vlees, de huid is restprodukt.
Vachten zullen wel uit het buitenland komen, uit de zg. lage lonenlanden.
Intensieve industrie wordt in stand gehouden door de markt die er voor is, goedkoop verkoopt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:55

Grainey schreef:
Het schaap wordt niet geslacht voor zijn vacht, maar om het vlees, de huid is restprodukt.
Vachten zullen wel uit het buitenland komen, uit de zg. lage lonenlanden.
Intensieve industrie wordt in stand gehouden door de markt die er voor is, goedkoop verkoopt.

Ja dat bedoel ik ook. Daarom vind ik het kopen van die goedkope vachten niet zo'n goed idee.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:48

Wij hebben zelf een biologische pluimveebedrijf, opfokkippen, als ze 17 weken bij ons geweest zijn gaan ze naar de biologische legbedrijven om daar biologische eieren te gaan leggen.
Er is een groeiende groep consumenten die een paar centen meer voor een biologisch ei wil betalen, die willen die paar cent wel besteden aan dierwelzijn, toch is er nog een veel grotere groep die het niets interesseert, die zien alleen de prijs en gaan voor zo goedkoop mogelijk.
Zo gaat dat ook met die vachten, de enige manier waarop je hier iets tegen kunt doen is de winkelketen die ze verkoopt hierop aanspreken, als het niet in de winkels ligt koopt men het ook niet, als het er wel ligt wordt het verkocht, want het is gewoon erg goedkoop, er wordt dan door de meesten niet over nagedacht waarom het zo goedkoop is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:50

Ja :D daarom benoem ik het even, omdat er hier juichend wordt gedaan over de goedkope vachten, maar je dit verhaal erachter dus wel moet weten.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:18

Die van mij komen uit engeland, eentje had een gaatje, andere was de vachtlengte wat ongelijk, koste me 30 euro per stuk, gewoon via ebay.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:23

Ludde'tjes uit de IKEA zijn prima, wil je een leuke bonte kan je ook gewoon eens langs een middeleeuws event lopen (tegenwoordig zowat elk weekend in NL). Zeker die van Tsjechen en Polen zijn erg leuk geprijsd, enige waar je op kan letten is: boven de €60 (voor een grote) betaal je te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:01

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:14

Grainey schreef:
Voor zieke mensen en kleine kinderen worden (door sommige mensen) de chemische vachten afgeraden.
De vachten uit Europa zijn gewoon veilig, omdat in Europa looien met chroom6 (kankerverwekkend) verboden is, in Europa gebruiken ze chroom3, wat niet gevaarlijk is.
De goedkopere vachten (ze zijn erg in momenteel, je komt ze echt overal tegen) zijn chemisch gelooid, de medicinaal gelooide vachten zijn geler, duurder en dragen een OKO merk.
Nicky1963, ik zou er heerlijk op gaan zitten en me nergens druk om maken, als ik jou was, wij hebben er al jaren een op de bok en zijn nog steeds gezond.

Baby's stoppen van alles in hun mond, dan wil je inderdaad geen vacht hebben die met gevaarlijke stoffen gelooid is. Zieke mensen ivm wonden, vocht, vaak direct op de blote huid van dit soort vachten zullen er vergelijkbare redenen voor zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:58

Wellicht spuit 11, maar op www.vachtenvanterschelling.nl worden relatief goedkope schapenvachten verkocht. Ze verkoopt allerhande soorten en maten en allemaal puur.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:57

ik lees even mee, dit lijkt me idd heel handig omdat me kleren niet goed blijven zitten, waardoor ik het snel koud krijg aan me onderrug.
ik ga met deze tips zeker aan de slag.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:05

Deze week bij kruidvat in de aanbieding te koop, ik dacht 16,99 echt.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:50

ik vind die niet hoor.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:33

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:40

Mm heb mijn twijfels over de kwaliteit. Voor dat geld dan.

Mijn vachten komen van twee plekken af, de eerste mooie bonte voor rolstoel en binnen gebruik komt van een bokker die hem zelf heeft gelooid van een schaap van haar opa. Geen idee wie dat was. Heb hem al heel wat jaren en hij blijft mooi.

De tweede voor buiten vorig jaar hier van de kerstmarkt. Daar stond iemand die ook zelf looide en meerdere dikke had. Die koopt verse huiden van diverse soorten schapen. De buiten vacht is soort roan kleur en wat dikker maar ook veel groter.

Koel in de zomer warm in de winter, wordt best raar aangekeken soms, vooral in de winter, schaap onder mijn kont, lamsleren handschoenen, schaapwol/leer muts en schaalwol/leren laarzen. :+ maar ik heb het niet koud, :D