Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Chubby schreef:Het is wellicht goed om te weten dat schapenvachten "normaal" geprepareerd worden met chemische middelen, die niet gezond zijn voor de gebruiker van de vacht. Als je wat meer kunt betalen voor een medisch gelooide vacht, dan is dat toch veiliger.
Liselot schreef:Op http://www.purewol.nl kan je schapenvachten of delen van een vacht kopen.
Ik kan me voorstellen dat je aan een kwart vacht al genoeg hebt. Die kan je daar dus kopen
Grainey schreef:Het schaap wordt niet geslacht voor zijn vacht, maar om het vlees, de huid is restprodukt.
Vachten zullen wel uit het buitenland komen, uit de zg. lage lonenlanden.
Intensieve industrie wordt in stand gehouden door de markt die er voor is, goedkoop verkoopt.
yarrah schreef:Ik was gisteren in Tuinland groningen. Daar hebben ze nu schapenvellen in de aanbieding 16,- per vel. En de kwaliteit lijkt goed. Allerlei kleurtjes ook paars en rose.
Grainey schreef:Voor zieke mensen en kleine kinderen worden (door sommige mensen) de chemische vachten afgeraden.
De vachten uit Europa zijn gewoon veilig, omdat in Europa looien met chroom6 (kankerverwekkend) verboden is, in Europa gebruiken ze chroom3, wat niet gevaarlijk is.
De goedkopere vachten (ze zijn erg in momenteel, je komt ze echt overal tegen) zijn chemisch gelooid, de medicinaal gelooide vachten zijn geler, duurder en dragen een OKO merk.
Nicky1963, ik zou er heerlijk op gaan zitten en me nergens druk om maken, als ik jou was, wij hebben er al jaren een op de bok en zijn nog steeds gezond.