Recht richten voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 10024
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:46

@Grainey bij mij heeft het daar inderdaad ook mee te maken, ik probeer nu steeds minder streng op rechts te worden, alleen dan lopen we dus links op het fietspad. Alex heeft nooit in tweespan gelopen. En hij kan wel netjes rechts en los lopen, we moeten het alleen nog trainen dat hij dat ook doet zonder dat ik streng hoef te zijn op rechts en voor de sulky gaat dat al steeds beter (nu ik eindelijk minder problemen heb met de balans te vinden). Op de volte aan de longe breekt hij linksom juist uit naar rechts dus ik snap nog niet echt welke scheefheid hij heeft.

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:17

Wij kwamen ook aan de linkerkant van de weg terecht, dan stuurde ik weer, zoveel mogelijk op twee leidsels, naar rechts en begonnen we weer van voren af aan.
Typisch is wel dat ze wel naar links gaan, maar dat houdt daar bij de berm dan wel op, daar liep hij dan weer heel mooi op twee leidsels. Heb ook wel eens gedacht dat hij mij gewoon voor de gek hield.
Probleem met die kleintjes is wel dat je ze niet onder het zadel even kunt pakken.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:25

Mijn schimpie doet hetzelfde. Flink veel druk op rechts en links wil ze het bit amper aannemen.
Daar waren best wat logische oorzaken voor:
Allereerst had mevrouw een haakje op één van haar linkerkiezen, dat helpt natuurlijk al niet mee. Daarbij is naar links gebogen zijn haar eigen voorkeur. Én is mijn rechterkant sterker dan mijn linker.
Tel dat bij elkaar op en je hebt een banaantje :+ .

We mennen nu twee jaar, zowel merrie als ik waren groen. Groen en groen zou bont en blauw kunnen zijn, maar met dank aan onze fijne instructie kunnen we het samen steeds beter en sneller oplossen. Hóe los ik het op?
Ik hou een rustige, constante aanleuning op de linkerhand, hiermee doe ik eigenlijk niks anders dan hem op contact houden. Dat vind ik zelf heel lastig, want ik ontloop zelf ook graag druk op links. Ik moet dus heel bewust 'niks' doen met die hand (soms helpt het om hem even 'vast' te zetten op mijn knie zodat ik hem niet onbewust naar voren steek). Mijn rechterhand moet ik juist ontspannen. Als er niets is om op te hangen, dan kan schimpie ook niet hangen. Dat ontspannen doe ik niet zomaar, want dan zwaaien we zó woesj heel hard naar links toe. Ik geef dus eerst een/twee kleine ophoudinkjes op rechts en laat dan los waarbij ze de hand naar voren volgt zonder te gaan hangen. Die ophoudinkjes herhaal ik wanneer nodig. Als ik zeg loslaten dan steek ik niet mijn hand een meter naar voren, nee, dat gaat echt om centimeter(s).
Ik moet gewoon níet gaan vasthouden op rechts én niet vergeten om links op contact te houden. Dat blijft soms heel moeilijk :') }:0 Maar nu na 2 jaar heb ik éindelijk een beetje het idee dat ik het kan. Een beetje :+ :D

O en dus... les ;) Neem les.