Heel veel spanning voor de koets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:34

Een filmpje zou idd wel interessant kunnen zijn.
Wellicht is het wel de combinatie van jou en de pony dat gewoon niet werkt.
Zou je het aandurven om er iemand anders, zonder verleden met deze pony, even een stukje te laten werken met hem? Dit dan eventueel combineren met de hartslagmeter.

(Ook een beetje afhankelijk van of het vanaf de eerste keer al zo was of dat het er later in geslopen is. In het 2e geval moet je toch proberen na te gaan wat er in die tijd veranderd is)

Het kan namelijk ook zijn dat jij zelf te gespannen bent, en dit doorwerkt op de pony. Ook omdat je zegt dat hij het aan de longe ook doet.
Als je dan even bezig bent kan het zijn dat je dan zelf weer ontspant waardoor de pony ook weer minder spanning heeft.

Het is maar een idee hoor ;)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:54

Nou, we hebben onszelf echt overtroffen vandaag! :D

We hebben een wedstrijdje dressuur vaardigheid gereden en het is echt fantastisch goed gegaan *\o/* Geen drama, geen stress, gewoon lekker rustig gereden en er het beste van gemaakt :)
Ik ben hier echt heel blij mee, ik zag de pony thuis wel veel veranderen maar dit is echt een bevestiging dat ons harde werk wel resultaat heeft :j

Foto van na de wedstrijd, blij :D

Afbeelding

palousa_boy, ik heb er al andere mensen laten mee werken. Zowel omwille van die onbewuste spanning als omdat ik wilde weten of mijn eigen capaciteiten als menner wel voldoende waren om dit op te lossen. Want ik was oorspronkelijk zelf de persoon zonder verleden met de pony, die met hem aan de slag wou :)
Ik heb er dus Bram Chardon laten mee werken, en hem gevraagd om een objectief oordeel te geven zonder kennis van zijn voorgeschiedenis. (Geen specifieke reden waarom ik hem heb gekozen trouwens, het kwam gewoon zo uit omdat ik hem moest ophalen daar in de buurt) Zijn oordeel was dat er effectief veel spanning bij de pony zit, en dat die spanning voortkomt uit een gebrek aan vertrouwen. En die spanning uit zich in rug wegdrukken en heel kort gaan lopen, waardoor hij het lastig krijgt om te trekken en nog meer spanning opbouwt.
Nu ben ik dus op zoek naar manieren om hem dat vertrouwen terug te geven. Door heel hard te werken met mijn eigen trainer hier in België :) En door te proberen alle lichamelijke ongemakken weg te nemen.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:53

Super zeg! Hopelijk het begin van een goede vertrouwde samenwerking voor jullie!

Lukasje
Berichten: 11351
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:06

Super Eline! Gewoon rustig volhouden!

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:08

Bram is een vakman. Altijd fijn om de mening te weten van een pro. Heb je nog tips gekregen hoe te trainen aan meer vertrouwen?

Fijne beloning van je harde werken

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:21

Spanning was idd nog wel een beetje te zien in de proef (bij die van mij trouwens ook :o )
Maar het zag er wel rustig uit. Wat jammer is dat je hem in de onderste leidsel sleuf rijd. Maar zal
voor nu wel nodig zijn. Die van mij heeft ook heel veel spanning in de proef en dat is wel moeilijk
om daar mee om te gaan.

Vaardigheid zag er ook rustig uit. Zo kan je lekker gaan opbouwen.

Ik zag aan je tuig dat je van die gespen aan het eind hebt. Dan word het heel zwaar in combinatie met de touwtjes. Ik heb ringetjes aan het eind van mijn strengen en dan heb je daar minder last van.

Tot over 2 weken ?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:39

Als lichamelijke problemen uitgesloten zijn, lijkt de spanning meer een gewoonte te zijn geworden.

Als ie onder het zadel wel kan ontspannen dat juist ook veel gaan doen, werk aan wat stemcommando's waarmee ie ontspant en bouw dat uit naar het werk in het tuig.

Ik denk dat je voornamelijk een gewoonte moet doorbreken, pony heeft rust en vertrouwen nodig.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 14:47

Hé Maisie, heb je me zien rijden gisteren? :D Was jij met het leuke vosje?

Ik had hem in de onderste sleuf gezet omdat ik wilde vermijden dat hij weer ging rennen. Toen ik merkte dat hij braaf was heb ik erg mijn best gedaan om licht te zijn met mijn handen. Thuis op training rijd ik hem nu vaak al in de eerste sleuf, maar ik weet dat hij zich tussen andere paarden heel erg druk kan maken dus ik wil liever geen risico nemen.

Bedoel je dat de gesp van mijn strengen te zwaar is? Ze komt inderdaad regelmatig tegen het lamoen aan. Maar ik heb al een gewone zweng besteld, ik ben niet helemaal overtuigd van dat systeem met touwtjes :) Normaal krijg ik ze deze of volgende week binnen.

Shenavallie
Berichten: 11637
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:47

Ik wilde hetzelfde zeggen als LBLGypsyCobs, namelijk over het lichamelijke aspect. Een paar jaar geleden heb ik een paard voor de wagen getraind, die dezelfde symptomen had en die bleek een rugprobleem te hebben. Wilde vluchten voor de pijn. Mijn advies is dan ook om dat eerst uit te sluiten (niet alleen de rug, ook de heupen en andere gewrichten).

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:15

Shenavallie, onder het zadel is de spanning veel minder. Ik denk dat, als hij echt pijn heeft, hij onder het zadel toch dezelfde reacties zou vertonen?

De osteopaat heeft Magic in november behandeld en ook geen problemen in de andere gewrichten gesignaleerd.

Mijn eerste idee was dat het probleem in zijn mond zat, maar we hebben nu een bitje gevonden waar hij goed op reageert. We weten wel dat hij littekens op zijn tong en lagen heeft van vroeger, dus wie weet vlucht hij weg omdat hij denkt dat er weer pijn komt.

Ik houd het idee dat hij misschien pijn heeft zeker in gedachten, ik heb zelfs al contact gehad met de kliniek om hem helemaal op foto te laten zetten. Het gaat de laatste weken echter ineens zoveel beter dat we voorlopig even niet verdergaan op dat traject. Zowel Bram Chardon als mijn eigen trainer denken op dit moment dat de spanning gewoon in zijn hoofd zit.

janouk, ik heb je vraag nu pas gezien. Ik heb heel wat goede tips gekregen van Bram, hij heeft me best een hoop huiswerk meegegeven :)
Hij heeft me aangeraden om veel met de dubbele longe te werken, en hij heeft me ook getoond hoe ik dat precies moet doen. Hij wil dat ik de pony daarmee leer om de juiste spieren op te bouwen en te gaan gebruiken, zonder de 'stress' van de kar achter hem. Ik probeer nu minstens 2-3 keer per week te longeren, en hij gaat steeds meer loslaten en ontspannen. Ik geloof zelfs dat hij het werk aan de longe fijn begint te vinden.
Voor de wagen moet ik hem zo veel mogelijk loslaten, want als ik hem te veel vast heb gaat hij alleen maar meer stressen. Dat was wel even een hele omschakeling, om een pony die alleen maar heel hard wil gaan toch te durven toestaan op het leidsel. Het tempo controleren moet ik met kleine ophoudingen doen, zodra hij reageert moet ik terug loslaten en belonen. Toen we aankwamen had ik volgens Bram veel te veel druk in mijn handen, dus ik moest echt met een heel zachte hand leren rijden. Ik rijd voor nu even met een zwaarder bitje, omdat mijn hulpen anders te weinig doorkwamen. Maar het is dus de bedoeling om sneller reactie te krijgen en dan ook sneller weer te kunnen loslaten. We zijn in de onderste sleuf begonnen, maar intussen kan ik hem op training thuis steeds beter rijden in de bovenste sleuf.

Maar het belangrijkste is denk ik nog dat hij me heeft laten inzien dat het mogelijk is om mijn pony zacht en licht te rijden, zonder met hem te moeten vechten. Het heeft me aan het nadenken gezet, en ik heb vrij snel beseft dat ik niet de juiste hulp had. Ik heb een nieuwe trainer gevonden, iemand die jaren ervaring heeft met het (her)opleiden van probleempaarden, en die op dezelfde manier werkt als Bram. Ik ga sinds half januari wekelijks bij hem lessen, en het gaat echt beter dan ooit.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:18

Klinkt heel verstandig en logisch. Bram is een vakman en jouw nieuwe instructeur kan jullie vast verder helpen.
Succes

Lukasje
Berichten: 11351
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:47

hé Eline, mag ik je vragen wie je nieuwe trainer is? Mag uiteraard ook per PB hoor!
groetjes

Equilog

Berichten: 19
Geregistreerd: 14-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:56


Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 23:02

Nog even een update hier: Het gaat steeds beter, de puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen. Met de juiste hulp en veel geduld zetten we grote stappen vooruit.

Ik heb uiteindelijk ook mijn touwzweng laten vervangen door een gewone zweng, en ik heb de indruk dat dat een stuk comfortabeler is voor de pony. Hij protesteert minder in het vertrekken of bij het bergop lopen, en hij is in het algemeen iets rustiger. Ik had het veel eerder moeten doen ;)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:36

Heb je lange lijnen al eens bitloos geprobeerd?

Ik neem aan dat je met oogkleppen rijdt (excuus als de aanname fout is). Kan het zijn dat hij met oogkleppen meer spanning opbouwt dan zonder?

Als je dezelfde dag precies dezelfde route neemt, gereden en met de koets, kijk dan eens wat de punten kunnen zijn waar hij anders reageert.

Er moet iets zijn wat hij spannend vindt

moonfish13
Berichten: 18247
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 01:58

Supernieuws! :D
Qua bit heb ik hier een pony die rustig door de tweede sleuf heen liep, dat heb ik dus een keer getest en thats it gezien dat de oplossing niet gaf.
Overgeschakeld van liverpool naar een bokkenbitje op de lichtste stand.
Vandaag heb ik voor het eerst getraind op een dubbelgebroken watertrens. *\o/*
Het kost echt tijd, maar de kunst zit hem inderdaad in zacht/correct zijn in je hand en gewoon echt consequent de juiste aanpak.
Hier was het verschil in de sterkte van de hulp belangrijk, dus als voorbeeld een tempowisseling:
Stemhulp, handhulp erbij en bij enige reactie heel duidelijk gelijk los en ontspannen plus de hemel in prijzen.
Daarna steeds wat grotere reactie gevraagd en inmiddels rijden we probleemloos hefboomloos rond.
In het verkeer gebruik ik nog zijn bokkenbit op de milde stand of de liverpool, ik wil uit principe niet zonder hefboom het verkeer in.

De keus voor zijn dubbelgebroken watertrens is omdat ik het idee heb dat hij slecht los wil laten op een bit met hefboom met dressuren.
Met longeren heeft hij dat niet met zijn watertrens, dus die keus was makkelijk.
Echter heeft die overstap wel tijd gekost, veel eerder ook eens geprobeerd maar dat
was toen nog geen succes.
Maar dit is wel het bewijs dat het echt kan om van dat sterke af te komen met de juiste aanpak. :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 06:41

@khirshanta:
Lange lijnen heb ik al wel bitloos geprobeerd, met sidepull, kaakgekruist en hackamore. Hij loopt er fijn en rustig op, maar zodra ik hem inspan gaat hij heel veel druk ontwikkelen op de leidsels.

Ik heb intussen wat meer informatie over de pony zijn verleden, en zowel mijn lesgever als ik zijn ervan overtuigd dat de spanning voor een groot deel psychologisch is. Ik heb wat meer informatie gekregen over het verleden van de pony, en het lijkt ons dat hij de koets gewoon associeert met pijn en rennen.
We proberen het hem fysiek zo comfortabel mogelijk te maken, maar het echte werk zit erin om hem mentaal weer dat vertrouwen te geven :)

@moonfish: Super, dat is uiteindelijk waar wij ook naartoe willen :) Zoiets kost natuurlijk tijd, en je moet er hard voor werken. Knap dat je het doorgezet hebt, je pony heeft geluk met je ;)

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:58

Ik wil even zeggen dat ik het echt tof vind hoe jij je voor de pony blijft inzetten.
Jullie komen er wel :)

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:16

Ik denk dat het voor deze pony ook wel de moeite is om je er voor in te spannen.

Je hebt er uiteraard varkens tussen zitten die gewoon niet geschikt zijn om voor een wagen te lopen, maar dat is, als ik dat zo lees, hier niet het geval.

Het zal idd wel wat tijd in beslag nemen voordat alles is zoals je het zou willen, maar ik denk dat je daarna een hele leuke pony hebt.

Je hebt ook kans dat hij het over een tijdje ineens wel door heeft dat het niet eng hoeft te zijn.

moonfish13
Berichten: 18247
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:56

Ts, hopelijk pakt het bij jullie ook zo goed uit met het bit!
Kijk soms besluit hij nog even te willen drammen, maar dat is na een correctie gewoon weer goed en zo hoort het ook.
Ik ben blij dat het zo goed vooruit gaat, daar doe je het voor. :)

Palousa_boy: wat ben je heerlijk nuchter. :D
Varkens, geweldig. :') :D

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:09

Bedankt, fijn dat jullie nog steeds meevolgen :D

palousa_boy, dat gevoel heb ik ook :) Het gaat toch elke keer weer een klein beetje beter, dus ik ben ervan overtuigd dat we er met veel geduld en hard werken wel komen.
Ik heb inmiddels ontdekt dat de pony in zijn jonge(re) jaren internationale wedstrijden gelopen heeft voor de wagen, dus ik betwijfel dat hij zo'n varken is :=
Maar ik wil hier echt mijn tijd voor nemen, zodat we op een goede basis kunnen verder bouwen later :)

moonfish, bedankt :) We hebben voor nu een aanvaardbaar bit gevonden, maar ik blijf wel zoeken naar iets wat nog beter werkt :)

Nog een foto van zondag, heerlijk ontspannen en zonder druk op de leidsels :) Daar doen we het voor!

Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:43

_/-\o_ super!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 07:23

Ik heb Magic deze week een drietal keer alleen gereden, en het gaat echt beter en beter :D Waar ik er voordien moeite mee had om hem rustig te krijgen/houden als mijn lesgever er niet bij was, lukt dat nu steeds makkelijker :) Ik heb ook mijn leidsels van de tweede sleuf naar de eerste gedaan en voorlopig lukt dat prima.

Gisteren was hij bij het instappen iets drukker omdat er een andere aanspanning op het menplein was. Ik had hem echter vrij snel rustig en daarna liet hij zich prima rijden.

Ik heb vorige maandag ook mijn touwzweng laten vervangen door een gewone zweng, en ik heb de indruk dat dat voor ons wel beter werkt. Magic krijgt geen schuurwondjes meer op zijn borst, en ik vind zelfs dat hij rustiger is. Ik krijg minder protest bij het vertrekken of als het terrein wat zwaar wordt.

Het is echt een enorm plezier om hem te zien veranderen!

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:04

Topic is al heel oud, maar ik moest ineens aan jullie denken.
Hoe gaat het nu met Magic? Heeft hij de spanning kunnen loslaten?

Ik ben heel benieuwd omdat ik het een interessant topic vond met fijne tips.