[AR] Toch maar eens hier vragen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Toch maar eens hier vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:03

Hoho, ik schrijf dat ik help met beleren.. Dst er dus niemand op de bok zit, is niet aan mij.. Ik sta alleen achter t feit dat de kar alleen aan t schoftje vastzit.. :j

En eerlijk? Ik denk dat degene die ik help, liever heeft dat ze met alleen de kar aan de haal gaan, dan met haar erop.. :)

Ze doet het al jaren, dus ik ga ervanuit dst ze weet wat ze doet.. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:41

Dit is waarom je dus iemand op de bok zet.
En dan loopt het hier goed af gelukkig.
En nee, dit kan niet altijd gebeuren. |o

Bovendien mag je wel wat minder aangevallen reageren ts. Want als je alles al zo goed kon zat je nu niet met problemen.
Ik ga mee met mn voorgangers. Dier is jong, vrij jong beleerd dus geef m lekker tijdje rust.
Dat ze door je heen walst is een opvoedings kwestie.
Zet iemand eens op de bok terwijl de ander, liefst nog een persoon extra inspant; zo zal ze minder snel weg kunnen trekken want van achter hou je ze makkelijker tegen.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 13-01-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:50

Op wie reageer ik aangevallen dan? Naar mijn mening sta ik iedereen netjes te woord? Ik stoorde me alleen aan 1 iemand die me nogal neerbuigend aansprak..

En over het filmpje.. Dit kan altijd gebeuren.. Ik sta er dan zelf liever naast dan dat ik erop zit.. Liever de kar aan gammel dan ikzelf.. Maar dat is ieders eigen keuze.. Nogmaals, de meid die ik help, heeft al vele paarden en ponies beleerd op deze manier en dit gaat prima.. Dit mag toch ieder voor zich bepalen?

Ze heeft rust genoeg.. Ze staat 24/7 buiten, met maar een beetje werk per week en soms zelfs helemaal geen werk.. Ik heb 4 paarden die verzorging en aandacht nodig hebben, dus ik span haar niet altijd in..

Je laatste tip wilde ik inderdaad ook toepassen :j
Maar ik ga eerst terug naar de basis qua inspannen e.d.

Bedankt.. :)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:28

Ik vraag me vooral erg af waarom je dit topic opent.
Overal geef je aan dat je het toch zelf allemaal wel weet.

De basis is volgens jou al goed, het beleren is volgens jou normaal gegaan, het dier heeft geen rust nodig.
Wat wil je precies horen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:38

Eh.. Ik neem naar mijn mening al veel ideeën aan.. Ik ga weer rustig van vooraf aan beginnen.. Ga t anders doen met optuigen en inspannen..
Maar met beleren, ik HELP met beleren en ik kan me gewoon voorstellen waarom zij doet wat ze doet.. Ik bepaal niet voor haar wat ze moet doen..

Ik krijg juist door anderen door de strot geduwd hoe ZIJ het liefst zien dat iets gedaan wordt.. Als dit dan niet zo gaat, ben ik de gebeten hond? Apart..

Het dier heeft rust genoeg.. Degenen die sceptisch zijn over hoe ik met mijn dieren omga, nodig ik uit om te komen kijken.. Het beleren is inderdaad normaal en in alle rust gegaan, ondanks het feit dat het anders is gedaan, als sommigen hier dat graag willen..

Dus wat ik wil horen, zijn tips waar IK mee aan t werk kan, en niet iemand anders..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:43

En voor degene die PB aan t sturen is.. Je mag ook mij zelf PB'en.. Ik bijt niet.. :D
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 13-01-16 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:44

De tips die je krijgt zijn ook voor jou bedoeld en alle tips die hier gegeven worden zijn de meest logische en gebruikelijke, alleen jij wil het anders en voelt jezelf daarna de gebeten hond als niemand het met je eens is?

Dat je gaat beginnen bij de basis is al top, ik zou zelf zon pony toch wel eerst even rust geven, rust is niet 2x in de week werken in mijn beleving maar gewoon weer even alle dagen de hele dag doen wat ze zelf willen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:52

Sasjaa.. Ze kan alle dagen doen waar ze trek in heeft.. Hoeveel paarden kunnen er tegenwoordig zeggen (bij wijze van :') ) dat ze 24/7 buiten staan met toegang tot onbeperkt voer en in kuddeverband.. Minder dan dat t moet zijn iig..

Ze heeft rust.. Genoeg.. Er zijn periodes dat ze anderhalf, twee en zelfs soms 3 weken niks doet..
Ze wordt gevoerd, gekroeld, getut en geaaid en meer niet op die momenten..
Ook jij mag komen kijken als je hieraan twijfelt..

Hetgene wat ik gewoon zo ontzettend zonde vind, is dat ik me tot het uiterste moet verdedigen om iets dat anders gegaan is dan dat anderen het misschien doen.. Maar het is hoe dan ook goed gegaan.. Deze dingen speelden toen ook helemaal niet.. Het is iets van de laatste paar weken..

Er leiden meerdere wegen naar rome, zoals ik eerder al aangaf.. Mijn pony is in alle rust beleerd.. Ze is daarna opgepakt en in de nazomer nog een paar weken op t land weggezet en wordt nu meer opgepakt.. En nu is er sprake van vervelend gedrag..

Iets waar ik absoluut aan wil werken, maar ik heb geen trek in gezeur om het beleren.. IK vind dat dit goed is gegaan.. Zo zijn er al meerderen beleerd en die doen t allemaal prima voor de wagen, mijn pony doet t ook prima voor de wagen, maar zoals gezegd, alleen niet met optuigen//inspannen...

DAAR knelt t hem en DAAR wil ik tips over.. Niet meer, niet minder..

En daar val ik niemand over aan..
Ik reageer enkel neerbuigend naar 1 iemand, waar ik nare smaak bij kreeg aan t bericht naar mij..

Zo, en nu ga ik even met de honden uit... :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:53

Ik TS toch zeker een keer of vier zeggen dat iets een goede tip vindt en dat ze daar wat mee gaat doen. Alleen gaat ze niet met alle tips mee. Dat is toch haar goed recht om te kiezen? Ik vind juist dat ze netjes reageert op alle posts, ookal is ze het niet overal mee eens.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:02

Ben het er zeker mee eens dat sommige tips wel aangenomen worden alleen in mijn beleving de meest belangrijke niet.

Ik twijfel ee zeker niet aan hoe je je paarden houd hoor alleen denk kk gewoon dat 3 jaar en zoveel levenservaring wat veel is en dat dar een reden zou kunnen zijn voor je probleem.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:12

Hoezo boktverslaafd? Tyoen buiten in de kou.. :D

Ze is dit jaar 4..
Ze heeft veel meegemaakt inderdaad, maar ik heb haar daardoor juist ook alle rust gegeven..

En dat is een van de weonige dingen waarin ik daarom nu niet meer erin meega.. Ik geef haar rust..
Dit heeft ze en krijgt ze, meer dan genoeg.. Dat is t voordeel van meerdere paarden, je kunt altijd wat anders gaan doen.. :')
Ik heb meerdere malen gezegd dat ze soms ook rustig twee weken stilstaat.. Vooral nu met t koudr, natte weer, komt het zelfs wel vaker voor dat ze langer stilstaat..

Come to think of it.. Misschien kan t daar ook wel mee te maken hebben?
Maargoed.. De basis herhalen is zeker nooit gek.. Dus die gaan we er zeker inhouden.. :)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:41

Ik heb een welsh A hengstje van 13 jaar die ik 1,5 jaar heb nou die heeft een flinke opvoed cursus moeten hebben.

Niet stilstaan met inspannen
niet stilstaan als ik op de bok ging zitten
en het word stilstaan niet in zijn woordenboek had!

na het eerst samen met mijn moeder te doen ging die wel stilstaan met inspannen maar bij de teugels pakken ging die steigeren en ren gedrag vertonen nou dat wou dus niet.
toen kreeg ik de tip om hem een praam op te doen tijdens het opstappen (dit heb ik 2 keer gedaan) toen stond meneer super stil en ging wanneer ik het zei.
toen weken met een praam in de handen gestaan en hij luisterde nog!
En nu doe ik het alleen ik zet hem neer zeg dat die stil moet staan en tuig op en kan als ik wil nog een kop koffie gaan drinken.
het heeft mij zowat een jaar gekost maar het kost gewoon wat tijd en een goede hulp!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:56

Super dat dat voor jouw pony heeft gewerkt.. Maar eerlijk gezegd vibd ik dat veelt te ingrijpend voor mijn pony die al veel mee heeft gemaakt..
Niet verkeerd bedoeld..

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:04

nine1987 schreef:
Super dat dat voor jouw pony heeft gewerkt.. Maar eerlijk gezegd vibd ik dat veelt te ingrijpend voor mijn pony die al veel mee heeft gemaakt..
Niet verkeerd bedoeld..

je hoeft het ook niet te doen ik geef alleen maar een tip en mijn pony kwam vanaf de markt en was ook bang voor iedereen.
Maar ik ga niet op een kar stappen als mijn pony niet stil staat! Mijn leven en mijn hele benen zijn mij daar iets te dierbaar voor.
Iedereen doet het op zijn eigen manier maar ik vind dat ik prima een praam (die een normaal paard met scheren al om heeft) om kon doen het is niet dat zijn neus eraf word geknepen en liever mijn leven zeker en een pony die nog vaker voor de kar wil zonder ongelukken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:40

Parel is zeker niet bang.. Mijn excuses als ik die indruk heb gewekt..
Parel is wel gruwelijk eigenwijs.. :))

Je hebt gelijk dat een pony stil hoort te staan, dat zeker.. Maar ik ga t eerst proberen met de tips van de andere bokkers, voordat er rigoureuze maartregelen genomen gaan worden.. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:35

Even een uodate van deze kant..

Nu een aantal keer vastgezet en laten staan.. Ze werd wel wat kalmer, maar bleef onrustig..

Daarna toch eens de tip van iemand anders uit dit topic geprobeerd (mijn excuses, weet even niet meer wie) en een van mijn andere paarden ernaast gezet.. Geen enkel probleem meer.. Ik kon haar laten staan.. Als t moest een uur.. En ik kon als ik wolde 100x op en aftuigen, in en uitspannen.. Blijkt dus toch een stukje verlatingsangst te zijn.. Nioit gedacht..

Heel erg bedankt voor de tips!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:47

nine1987 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Basis zal er wel 'inzitten', maar het is niet verkeerd om daar even naar terug te keren. Immers, het optuigen inspannen en normaal en rustig vertrekken behoort toch ook tot 'de basis'? Dat hoort imo al goed te zijn voordat je daadwerkelijk echt aan het rijden gaat.

Ik zou haar, gezien haar zeer jonge leeftijd en 't vele wat ze in korte tijd heeft meegemaakt, een tijdje rust gunnen. En dan van voor af aan weer rustig oppakken.

Ze heeft echt rust genoeg.. Ze staat niet dagelijks in het tuig, hoeft niet dagelijks aan t werk.. En als ze aan t werk is, dan een half uurtje tot een uurtje.. Thats it..

Ik neem heel veel aan, maar daar ga ik niet in mee, dat ze te weinig rust heeft..

Ga wel weer van vooraan beginnen, qua vastzetten etc..

Er wordt niet gedoeld op rust kwa niet werken, maar op rust in de algemene omgang.
Ze wordt altijd gepoetst met een ander paard naast, dan staat ze rustig. bij inspannen staat er geen ander paard bij en dan flipt ze.
conclusie: het ligt (nog) niet aan het inspannen, maar aan het poetsen met of zonder ander paard erbij.
Dus eerst terug naar daar. Ponygeval vastknuppen, zonder paard erbij, en laat ze maar staan tot ze kalm staat. Kalm? gooi je ze terug in de groep. Daarna hetzelfde terwijl je algemene verzorging doet, staat ze stil tijdens het poetsen, terug de wei op. zo bouw je op tot ze stil staat bij het optuigen.
Dáár moet je de rust hebben, dat ze kalm blijft tijdens alle handelingen, en zo bouw je op tot terug voor de kar.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:59

Anderhalve week verder..

Superbedankt voor alle tips.. Eerst telkens een apard ernaast gezet en die steeds iets eerder weghalen..
Eerst met t optuigen en toen met inspannen.. Als beloning direct weer uitgepspannen en teruggezet..

Ik kan haar nu weer rustig optuigen en inspannen.. Wat een verademing.. Nogmaal bedankt voor t meedenken!

Van t weekend eindelijk weer echt gemend en ze liep zo fijn, dat ik jullie de foto's niet wil onthouden.. :D

Met mij..
Afbeelding

Met vriendlief..
Afbeelding

En een beetje liefde op de koets <3
Afbeelding

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:35

Leuke foto's, TS! Wat fijn dat het om zoiets simpels bleek te gaan en dat het opgelost is :)

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:37

Wat een leuke pony! Fijn dat het probleem opgelost is

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:15

Echt he.. Dat je zo moeilijk kan denken over iets dat eigenlijk zo simpel is..