[AR] in aanloop naar degelijke menopleiding

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: in aanloop naar degelijke menopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:51

Ik kan vanachter PC niet inschatten hoe verkeersmak je paard is. Indien die panisch op een vrachtwagen reageert ging ik niet aan een halster buiten wandelen nee. En een bit en oogkleppen gaan bij echte paniek ook het verschil niet maken.
Ik vind de meest veilige manier je paard met een verkeersmakke soortgenoot op een veilige wei aan een drukke weg te zetten.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:35

Lukasje schreef:
Ik kan vanachter PC niet inschatten hoe verkeersmak je paard is. Indien die panisch op een vrachtwagen reageert ging ik niet aan een halster buiten wandelen nee. En een bit en oogkleppen gaan bij echte paniek ook het verschil niet maken.
Ik vind de meest veilige manier je paard met een verkeersmakke soortgenoot op een veilige wei aan een drukke weg te zetten.

@Lukasje,

De laatste tijd heb ik het wandelen met hem in het verkeer ernstig verwaarloosd. Zo'n half jaar geleden deden we een wekelijkse wandeling en 9 van de 10 keer was er telkens wel één of ander voorval dat de pret grondig verstoorde. Vandaag de draad weer opgepikt en mijn arme arm heeft het geweten : 3 x net geen steigering en 1 x net geen bokkesprong, leuke ontspannen wandeling was het niet. Zijn halfuurtje weggeweest. Eerste auto achter zorgde voor paniek, 2 volgende en snelle bestelwagen dan totaal weer niet. 1x per week is vast te weinig, maar overdaad schaadt evenzeer vrees ik.

Heb helaas niet de mogelijkheid hem aan heel drukke weg bij ander paard bij te zetten. Zijn weidemaatje (Shet) heeft namelijk veel draadafspanning nodig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:07

Als je vanaf het begin moet beginnen, dan kan ik aanraden om:
- paard langs stilstaande auto
- auto starten, paard er weer langs
- auto stapvoets rijden, langs paard rijden
- auto steeds harder

En dan hetzelfde indien mogelijk met fietsen en tractoren bijvoorbeeld.

Maar, gezien de ervaringen die ik net las, lijkt het me beter dat je er iemand bij roept die dit vaker heeft gedaan

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:16

Wat een ongelooflijk braaf paard heb je!
Met een minder makkelijk paard had het veel anders af kunnen lopen.
Maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Wel denk ik dat je er verstandig aan doet om heel de opleiding te doen met of door iemand die ervaren is in het beleren van paarden.
Stop met zelf aan te klungelen en doe het meteen goed. Iets aanleren is niet moeilijk, iets afleren (slechte gewoontes) wel, zowel bij jezelf als bij het paard.

Ook wat betreft het verkeersmak maken, als een wandeling zo'n strijd is, heb jij niet genoeg overwicht op je paard. Jij moet de leider zijn.

Zoek iemand die je kan helpen en ga daar serieus mee aan de slag. Daar ben je op lange termijn meer mee geholpen!

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:48

Het ene paard is het andere niet.

Ondanks de vele negatieve commentaren post ik hier graag het vervolg voor de nieuwsgierige volgers.

De 1e keer buiten de weide ging er heel relaxed aan toe.
De 2e keer was een heel nerveuze bedoening, maar nooit echt gevaarlijk.
De 3e keer ... oordeel zelf maar.

Voor de critici : Sulky te laag, leidsels mogen nooit op rug hangen, broek past niet, geen zweep bij de hand, menner hoort enkel links op Friese sjees ... (groom kan paard niet de baas)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:24

Beeld is ontspannen, maar inderdaad zweep (is nl vervanger van je beenhulp en begrensd je paard als die gaat zwalken) is heel handig om te hebben. Bevestig je Ho, want dat is nog lang niet solide genoeg. Het moet 1 van die veilige keuzes zijn voor je paard als die iets niet durft/snapt. Let ook goed op je commando's, want halve zinnen zijn teveel klanken om een stemcommando uit te filteren voor je paard, die maakt van praten dan doorlopen ipv te wachten op een specifieke klank/woord/signaal. Maak een lijstje en oefen die tot ze ook voor jouw reflex zijn en de toon zo is dat ze als commando te isoleren zijn. Na ho iets als blijf of wachten om langer te blijven staan bv. Korte woorden en heel verschillend van klank. Halt en stap bv zijn verwarrend, voorwaarts en draf ook.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:57

ziet er zo best ontspannen uit. zal eerlijk zijn, heb zelf ook geen zweep (en mis hem ook niet) en mijn leidsels liggen ook wel eens op de rug.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:10

Nou vind het een heel braaf paard vraag me erg af of je tuig er nu helemaal lekker op ligt en of je kan remmen met de broek is er niet iemand die het tuig wat beter pas kan maken !!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:41

Mastrootje schreef:
ziet er zo best ontspannen uit. zal eerlijk zijn, heb zelf ook geen zweep (en mis hem ook niet) en mijn leidsels liggen ook wel eens op de rug.

8)7

Altijd contact houden met de mond (geen waslijntjes)! En hoe begrens jij je paard dan als hij schrikt en de sloot dreigt in te duiken? Ga je dan aan je leidsel hangen of 'doet ie nooit'?

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:06

beste menners [ ik bedoel hier de eigenaar van de tinker mee ]
ik snap niet dat jullie advies vragen aan andere menners cq ruiters want jullie weten het zelf allemaal veel beter
Door mensen zoals jullie gebeuren de grootste ongelukken en dan zijn jullie ook nog heel verbaast dat het gebeurt
Ik ben ooit benaderd door iemand of ik hem wilde helpen een haflinger in te spannen want hij ging bij hem op hol
Ik vroeg hem of hij betuigd was en tot mijn verbazing was het antwoord , ik heb gelezen dat een haflinger voor de kar kon , maar deze gaat op hol zei hij toen
Die persoon dacht echt dat een tuigpaard of haflinger of fjord automatisch betuigd is van af zijn geboorte
Ik hoop nooit in een optocht te rijden waar jullie in meerijden want dit is vragen om moeilijkheden waarin je niet alleen jezelf maar je paard en ook andere menners en hun dieren in gevaar brengt
En je hoeft niet trots te zijn op wat je in je laatste filmpje laat zien wat het paard kan want hij loopt gewoon door op je commando,s
Wees verstandig laat hem beleren en neem zelf een cursus mennen en na ongeveer tien jaar ervaring moet je een film laten zien

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 22:03

stalgerrits schreef:
...
Ik hoop nooit in een optocht te rijden waar jullie in meerijden want dit is vragen om moeilijkheden waarin je niet alleen jezelf maar je paard en ook andere menners en hun dieren in gevaar brengt
...

Daarin heb je volkomen gelijk. Ik heb vorig jaar genoeg gezien tijdens georganiseerde tochten. Je houdt het echt niet voor mogelijk met welke gevaarlijke en onervaren combinaties er sommigen tussen rijden. De menner, waarmee ik als groom op pad ga, ment nu een vijftal jaar en ik merk dat dat lang niet voldoende is. Dat zit wel in mijn achterhoofd gebakken. Aan kruispunten en voor verkeerslichten ben ik helemaal niet op mijn gemak en besef tenvolle dat daar heel wat uren op moet geoefend worden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:01

Rij jij nou naast een beek met steile wanden :roll: . Ik hoop dat het geluk aan jouw kant blijft! Ik vind het erg onverstandig.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:15

De titel van je topic is 'in aanloop naar degelijke menopleiding'.
Die aanloop heb je nu wel genomen. Wanneer ga je nu eens beginnen met degelijk én veilig (laten) opleiden?
Zeker als je weet hoe fout het kan gaan, snap ik niet dat je zulke risico's neemt en daarmee niet alleen jezelf in gevaar brengt, maar ook alles en iedereen om je heen op de weg, inclusief je paard.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:24

assie schreef:
Die aanloop heb je nu wel genomen. Wanneer ga je nu eens beginnen met degelijk én veilig (laten) opleiden?
Zeker als je weet hoe fout het kan gaan, snap ik niet dat je zulke risico's neemt en daarmee niet alleen jezelf in gevaar brengt, maar ook alles en iedereen om je heen op de weg, inclusief je paard.

De mencursus kan pas eind maart.
Eventueel een videocursus kan veel sneller, maar is dat wat ?

Om het paard te laten beleren dient ie ijzers te hebben en daar ben ik nog niet helemaal uit.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:26

Dan zou ik tot eind maart aan de gang gaan met lange lijnen, soepel maken en veel op pad gaan zonder kar erachter. Zeker met een slecht afgesteld tuig doe je meer kwaad dan goed. Geduld is zeker geen slechte zaak, helemaal niet als het gaat om iets belangrijks als je paard góed laten beleren. Daar kun je daarna nog jaren plezier van hebben.

En die ijzers... die 4 weken op ijzers voor het beleren, daar gaan geen paard dood aan. Haal je hem er daarna weer lekker af.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:27

Vraag aan een instructeur hulp om de basis op orde te krijgen. (Passend tuig en wagen) en start dan met de mencursus.
tip: ga niet met deze onervaren aanspanning de openbare weg op.
Mennen is niet zo'n onschuldige tak van paardensport. Genoeg nare ongelukken gezien.
En één slechte ervaring is al genoeg om een paard voor zijn leven te verpesten als rij/men paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:31

TS, zelf ben ik toen ik wou gaan mennen gewoon menlessen gaan volgen. Gewoon bij een instructeur die eens in de week/twee weken langs kwam. Vraag even rond/zet een advertentie/kijk op websites voor zoiets.

Dan kan je tuig goed gelegd worden, wat hulp met de commando's, en is het na 1 lesje al een heel veel verschil. :j

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:43

Twijfel zelf ook nog over het idee om intussen op zoek te gaan naar een plekje in een tweespan met een ervaren paard+menner, maar wil met hem in de toekomst vooral enkelspan rijden zo ...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:48

Niet te moeilijk denken.
Een instructeur langs laten komen kost je hooguit een paar tientjes. Hij zal in elk geval je tuig correct afstellen. Hij kan je helpen met verkeersmak maken en alle andere zaken die nog wat aandacht nodig hebben.

Bevalt het niet dan blijft het bij de ene keer, je zit nergens aan vast. Het is bovendien erg leuk!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:54

Ha Ts, waarom wil je een mencurus doen ?
Wat ik zie is een braaf paard, alleen, een tuig moet altijd goed zitten en goed passen.
Hoe je nu ment is de boeren manier, werkt prima alleen win je geen wedstrijden mee.
En als je dit paard leert op wedstrijd manier te lopen dan wordt het weer lastig op de weg.
Maar wat meer kennis verzamelen is nooit verkeerd, en denk dat je er heel veel voordeel uit kunt halen.
En ik ben ook gewoon begonnen, heb later mijn papier gehaald, en heb daarna het meeste weer losgelaten. Een paard braaf loopt gewoon hoe gek de situatie ook is, en een druk dier springt toch wel in de sloot als die dat wil. Dat weet ik uit ervaring.
Maar nu men ik ook met waslijntjes, alleen als het spannend wordt/ een meningsverschil hebben over de route neem ik ze even aan, en daarna mag het paard ook lekker rondkijken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:14

judjuk schreef:
assie schreef:

De mencursus kan pas eind maart.
Eventueel een videocursus kan veel sneller, maar is dat wat ?

Om het paard te laten beleren dient ie ijzers te hebben en daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik zit zelf in traject mencursus en mijn paard is proffesioneel beleerd geweest en doe nog elke week menles met hem. De plek waar ik men met mijn paard en hij beleerd is hadden ze ook voorkeur voor ijzers maar geen verplichting. De mijne is nu gewoon proffesionel beleerd terwijl hij niet op ijzers staat.
Ook heb ik zeker veel baad bij de mencursus. Zo leer je veilig mennen! Mennen lijkt soms niks maar des te groter is de kans dat het mis gaat ten opzichte van onder het zadel rijden. Dit gevaren inzicht en veilige keuzes maken leer je van een proffesional.
Ik vind het heel gevaarlijk hoe je nu aan het mennen bent met je jonge paardje... Het tuig past ook voor geen meter. Ga alsjeblieft naar een prof toe en neem goee instructie. Heb een goede aanrader voor je evt, stuur maar een pb als je er voor over staat.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:22

@judjuk ga dan gewoon op zoek naar een andere beleerder, er zijn ook wel beleerders te vinden waar ie niet op ijzers hoeft. En ik zou persoonlijk de stap terug nemen naar commando's bevestigen aan de longeerlijn en aan de lange lijnen. Bij ons is 1x ho van galop naar stilstand binnen 10 meter, tenzij ik daarna kom zeg bij stap of draf. Ho is zo verschrikkelijk belangrijk als commando. Ik zou daar echt niet op gaan beknibbelen. Ik zou dit paard zeker nog niet in tweespan zetten, eerst die commando's er maar eens in hameren zodat 1 keer ho meteen reactie geeft en niet na 5 seconden ho te roepen pas. Want dan ben je te laat als er een kind oversteekt bv.
Ik men met een licht contact, zeker geen waslijntjes, alleen bij het uitstappen en dan is hij al zodanig uitgeput dat ie nergens meer van schrikt en anders heb ik hem zo weer korter gepakt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:01

Ik als nog beginnende menner, krijg een beetje rechtopstaande haren van het topic. Ik heb geen menbewijs, geen eigen span meer en toch zet ik geen voet op de koets zonder instructeur of zeer ervaren menner op enigszins ingrijpbare afstand. Persoonlijk geloof ik niet dat een korte cursus je echt veilig de weg op kan laten gaan. Ik geloof er in dat dat alleen kan door voldoende training onder de juiste begeleiding en het kennen van je dier.

Toen ik nog wel een span had en dat was al mijn al wat oudere rijpony (ookal verkeersmak). Heb ik braaf alle stappen laten doorlopen. Commando's aan de longeerlijn. Tuig gekocht met een oom die al jaren in die sport zit. Tuig opgelegd (aangepast in overleg met mijn oom) en gewoon gaan wandelen en longeren. Toen een menner gevraagd en in het tuig en leidsels gaan wandelen. In de bak wat dingen gaan slepen en toen een instructeur gevraagd te helpen met inspannen. Hij heeft het tuig nog helemaal nagelopen op de laatste fouten en alle vorige stappen allemaal nog 1x doorlopen voordat hij de pony voor de koets wilde zetten.

Ik en de menner kregen de complimenten dat wij de pony super netjes hadden opgeleid en dat hij nog nooit een dier zo snel met zoveel plezier en ontspanning heeft kunnen beleren. Na 2 prive lessen mochten wij al mee de groepslessen meedraaien, waar we ook het ene na het andere compliment kregen over ons succesvol beleren.

TS ik verwacht dat jij ook zo'n succes verhaal wil hebben voor de koets met je tinker. Stop dan alsjeblieft met deze praktijken en haal er een instructeurs en of ervaren menners bij als je aan de slag gaat met deze dingen.

Contacteer een menvereniging, contacteer mensen die aan mennen doen.
Eventueel kan de persoon die de mencursus opzet vragen of die iemand weet die je kan komen helpen. Over het algemeen zijn menners hele vriendelijke behulpzame mensen als er maar zelf om vraagt, heb ik zelf ervaren.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:16

Jelleee schreef:
Mastrootje schreef:

8)7

Altijd contact houden met de mond (geen waslijntjes)! En hoe begrens jij je paard dan als hij schrikt en de sloot dreigt in te duiken? Ga je dan aan je leidsel hangen of 'doet ie nooit'?

ik hou het kort genoeg dat ik in kan grijpen, dat betekend niet dat de leidsels altijd maar strak staan. als mijn paard braaf en kalm is en we zijn op weg naar huis dan komen de teugels weleens op de rug ja. hier is het niet vergelijkbaar met Nederland, daarnaast is mijn paard inderdaad aardig bomproof en hebben wij geen sloten.

edit: je bedoelt het feit dat ik geen zweep heb? dat is hier heel normaal om geen zweep te hebben, je werkt met je leidsels en stem. En in die jaren dat ik mee heb gegroomd met mensen heb ik ze bij een opzij spring actie nog niet zien tikken met een zweep. dan zet je er haast achter om hem weer recht te krijgen en neem je leidsels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:39

Ts.. Wat is duurder?

-Een goede mencursus waarbij ze kijken naar je paard, commando's, tuig, wagen etc.. En het menbewijs.
- ziekte (of in het ergste geval uitvaart)kosten, aanschaf nieuw paard nieuw tuig en nieuwe wagen..

Ik zou voor het goedkoopste dus eerste gaan ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt