[AR] [VD] vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:34

dan is je basis nog niet voldoende bevestigd. Draven vind ik persoonlijk trouwens ook niet noodzakelijk.
Sommige claimen de basis als zijnde op commando stappen, draven, galoperen, halthouden en blijven staan. Vind ik onzin.
Volgen, halthouden en blijven. Dit eerst vast, daarna los. Ook al vergaat de wereld, als jij bljif heb gezegd, moet ie dus ook blijven.

BTW, fancylover... Er bestaat een edit knopje, dan kan je je bericht aanpassen als je iets bent vergeten (zoals een rij niets toevoegende smiley's Verward) dit leest namelijk nogal irritant

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:55

fancylover had jij dan ook een probleem?maarja zoals je al zei ik snap het al maar anderen mogen wel gewoon tips blijven geven want dan kunnen anderen die op dit topic kijken ook misschien wat ''bijleren'' Haha!
maar ik wil kimba ook gewoon eerst de basis leren en daarna komen de andere dingen wel zoals voetje geven enz. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:25

Kimbalover; Als je al een beginnetje hebt gemaakt met de buiging, dan kun je die natuurlijk ook gewoon doortrainen tot die perfect is. Het is namelijk best een uitdaging om van gewoon snoepjes tussen de benen eten een echte klassieke of diepe/ronde buiging te maken (over het verschil heb ik net een pagina of op m'n site: Paardentraining -> oefeningen -> buiging).

Shadowfax: De zweep is helemaal niet nodig bij vrijheidsdressuur. Een vriendin van me heeft ook een IJsco met zweep-angst, en die leert dus alles met hand-aanwijzingen. Dit werkt ook gewoon goed, alleen moet je er rekening mee houden dat de zweep om meerdere redenen wordt ingezet:
- Het is een aanwijsstokje dat duidelijk zichbaar naar lichaamsdelen wijst
- Een klein handgebaar van jouw kant wordt door de lange stok van de zweep omgezet in een grotere, duidelijkere beweging aan het einde
- Door de lengte van de zweep ben je in staat om verder van de paard af te staan.

Het eerste en tweede punt houdt in dat je je handgebaren in het begin veel 'opzichtiger' moet toepassen dan je zou doen met een zweep, simpelweg omdat je paard nu echt naar jouw handen moet gaan kijken voor aanwijzingen. Het laatste punt houdt in dat je onbewust veel dichter op het paard moet staan om met de hand een toucherende zweephulp na te bootsen. En dat is best gezellig, maar het betekent ook dat je beter op de veiligheid moet letten. Een paard dat voor het eerst een compliment of berggeit of buiging maakt, heeft nog niet geleerd om in die positie zijn evenwicht te bewaren en als je er erg dicht op staat als je een aanwijzing geeft en het paard springt opzij, dan loop je het risico omver geduwd te worden. Ook bij oefeningen waarbij je de achterbenen actief moet aantikken, of bij het aanleren van de Spaanse pas, is het bij het werken met de hand even oppassen geblazen, omdat een hoef onbedoeld heftig jouw richting in kan gaan. Misschien is het een idee om in plaats van een zweep een stuk dik, zacht, kleurrijk halstertouw te nemen van ongeveer 30 centimeter lang. Door dat in je hand te houden komen handsignalen veel duidelijker over, en hoef je als je bijvoorbeeld een pijpbeen wil aantikken niet zo ver door de knieen te gaan, en er dus te dicht op komen.

Ik weet niet hoe bang je pony is voor zwepen, maar als de angst zich ook uitstrekt naar touwen, dan is het verstandig om haar eerst voorzichtig met het touw kennis te laten maken. Gebruik het de eerste dagen als borstel tijdens het poetsen. op die manier leert ze dat het touw zachte, comfortabele aanrakingen inhoudt, en dat ze er niet bang voor hoeft te zijn. Bovendien krijgt het op deze manier haar eigen geur, wat ook rustgevend werkt. Daarnaast kun je het actief aanraken van dit touw belonen, waarbij je steeds de stemhulp 'zoek' of 'touch' geeft (je eerste kunstje! Als je haar het touw kunt aan laten raken op commando, en dit ook op grotere afstand kunt doen, dan heb je al een goede stap richting het apporteren gezet!). Dit hoeft helemaal niet lang te duren, en dan kun je het touw inzetten als zweepje bij het vragen van voetjes en andere oefeningen.

Nog een ding: als je de zweep als communicatiemiddel mist, dan is het belangrijk om de oefeningen zo snel mogelijk op stemhulpen te zetten. Op die manier kan je paard beter uitvogelen wat het verschil is tussen al die handsignalen en zul je een extra stukje duidelijkheid in de training invoegen. Op het moment heb ik het wat druk, maar binnenkort (misschien bij de update van komend weekeinde) wilde ik al een stuk schrijven over het toucheren (aanraken van voorwerpen, zoals hierboven bij het stukje touw) als basisoefening en wat je daar allemaal mee kunt, en problemen die je bij het trainen van vrijheidsdressuur tegen kunt komen, waaronder zweep-angst, en op de site zetten. Met al die importpaarden van tegenwoordig (andalusiers en lusitano's, ijslanders, tinkers) is dit immers een redelijk groot probleem.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:33

xyzutu2 het is zeker wel een uitdaging maar ik denk toch dat ik eerst maar de basis leer want ik lees vaak dat anderen zeggen dat je eerst de basis moet leren...en dan kan ik misschien wel met de buiging verder gaan.ojah ik heb dus op sites gekeken en daar stond elke keer als eerste het voetje geven maar moet je dan ook als eerste (na de basis)daar mee beginnen of maakt het niet veel uit waar je als eerste mee begint?
ennuh ik zal cker even op je site kijken

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:43

xyzutu2 ik heb op je site gekeken en zag dit plaatje Afbeelding
zo staat kimba nu ongeveer ik ben nog niet verder er mee bezig gegaan maar is dit dus een begin?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:09

stef schreef:
dan is je basis nog niet voldoende bevestigd. Draven vind ik persoonlijk trouwens ook niet noodzakelijk.
Sommige claimen de basis als zijnde op commando stappen, draven, galoperen, halthouden en blijven staan. Vind ik onzin.
Volgen, halthouden en blijven. Dit eerst vast, daarna los. Ook al vergaat de wereld, als jij bljif heb gezegd, moet ie dus ook blijven.

BTW, fancylover... Er bestaat een edit knopje, dan kan je je bericht aanpassen als je iets bent vergeten (zoals een rij niets toevoegende smiley's Verward) dit leest namelijk nogal irritant

SORRY!!!!!!!!!! ik was het helemaal vergeten!! het spijt me!!!! kun je het vergeten stef?? Tong uitsteken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:04

Dit plaatje laat een houding zien die vaak in het begin getoond wordt (staat er trouwens ook bij), maar die niet helemaal correct is. Het gaat om de kogels van de voorbenen, die hier al een beetje naar voren gebogen zijn doordat het paard zich helemaal oprolt om bij de beloning te kunnen komen. Als dit 'doorknakken in de koten' steeds gebeurt, dan is dat een teken dat je je beloning waarschijnlijk steeds te hoog inzet, dus zoals het sterretje op het plaatje direct onder zijn buik. Het volgende plaatje in de serie laat zien hoe je, door de beloning of het target meer op de grond te leggen, je de benen weer kunt laten strekken.

De beloning is trouwens alleen een beginhulpje; zodra je paard iets doet dat hier op lijkt, is het verstandig om de beloning weg te laten en nu de vorm van de buiging te gaan bewerken. En dat lukt niet door steeds onder de buik te voeren, aangezien je op een gegeven moment een hele diepe buiging wilt met een naar voren gehouden hoofd, dus niet onder het lichaam.

Zelf heb ik daarom vanaf het begin de zweephulp achter de voorbenen gebruikt met het target (voorwerp dat [***] geleerd had aan te raken op commando) tussen te voorbenen, en dat target snel afgeschaft, toen Black al een lichte buiging begon als ik zijn buig aantikte. Vervolgens heb ik zonder lokkend voer of target de buiging verder getraind, door alleen nog voor de diepere buigingen te belonen. [***] is er nog lang niet, maar we werken al lang zonder lokkertjes en dat werkt prima, hij is nu een stuk minder onrustig in zijn hoofdhouding (eerst was hij steeds het voer onder zijn buik aan het zoeken).

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 12:15

ok bedankt voor de tips