[AR] Pony met mondproblemen - wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Pony met mondproblemen - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:23

Jaren geleden ben ik noodgedwongen ook bitloos gaan rijden vanwege een mond probleem, toen nog met een halster , er waren nog geen bitloze voorstellen, maar dat paard reed daar zo relaxt op dat ik nooit meer op rijden met bit ben terug gegaan. Nadien diverse paarden gereden die volgens de eigenaren niet te hanteren waren,bitloos hoofdstel gebruikt en vrijwel meteen was de ontspanning daar. Kortom probeer het eens uit, wie weet reageert je paard er super op! Succes.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:54

Gewoonbit loos proberen als heey niets word dan weet ik het niet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:32

Veel mensen die bitloos mennen afraden hebben daar volgens mij geen (of weinig) ervaring mee. Ik ken meerdere mensen, waaronder ikzelf, die succesvol bitloos mennen. Van shetlanders tot tinkers. Ikzelf men met de bitloze neusriem van ideal, dit is een kakgekruiste optoming. En ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om eens te komen en mee te gaan en zelf de leidsels in handen te nemen. Zo kun je denk ik het beste oordelen :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:41

ik sta daar zeker voor open maartje. het is dat je te ver weg woont, anders had ik het best willen proberen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:48

Maartje1990 ik heb er ook weinig ervaring mee, maar wil het zeker niet meteen veroordelen.

Ik heb ooit eens gehoord over een experiment waar een aantal internationale menners bitloos gereden hebben met hun aanspanning, maar ik kan me niet meer herinneren wie dat waren en wat hun bevindingen waren :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:50

Mwah met dat soort experimenten heb ik weinig mee. Want er is een verschil tussen paarden die het kennen of ermee beleerd zijn of een paard die 1 keer die optoming opkrijgt voor een of ander experiment.

Maar misschien heb je iets aan dit filmpje, clinic bitloosmennen van Theo van der Velden. (Door hem wil ik tzt mijn haflinger ook bitloos voor de wagen laten beleren overigens)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 13:07

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:07

Ik denk dat mijn pony's prima bitloos voor de wagen zouden kunnen. Lopen ook prima bitloos onder het zadel. Maar omdat het niet mag op wedstrijd heeft het voor mij geen meerwaarde.

Mochten ze een tijdje geen bit in kunnen door wat voor rede dan ook zou hrt voor mij wel meerwaarde kunnen hebben om door te kunnen trainen. Afhankelijk hoe lang het duurt, voor korte tijd longeer en langeteugel ik wel meer ipv om te scholen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:27

Omscholen was bij mij een kleinigheidje. Een keer lange lijnen in de wei en een keer buiten. Dat ging (net zo) goed dus vanaf dat moment voor de wagen en alleen buiten. Ene paard is het andere niet natuurlijk, met mijn (jonge en onbeleerde) haflinger ga ik wel professionele begeleiding zoeken. Maar ik men verder dus geen wedstrijden dus heb geen bit nodig.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:58

Ik ben nu mijn jonge exmoor-pony aan het beleren. Volgend jaar komt hij voor de wagen en nu doe ik lange lijnen, beetje longeren en veel buiten alles laten zien.
ik ben bitloos begonnen en nu loopt hij een tijdje met bit. Ik wil dat hij beide leert kennen.
hij is zowel met als zonder bit perfect licht te sturen als hij er klaar voor is ga ik hem ook zeker bitloos voor de wagen rijden.

maar zoals gezegd vind ik wel dat hij beide moet kunnen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:00

Bitloos mennen ken ik alleen van mn vriendin. Bitloos rijden doe ik wel, terwijl mijn paard met bit écht héél erg heet en niet te houden was. Bitloos is hij zo relaxt en kan hij echt ontspannen tijdens bosritten.
Dus dat ze met bit heet zijn zegt niks over hoe ze bitloos zijn. Gewoon eens proberen :) Ik ben ook eerst bitloos in de bak begonnen en daarna pas in het bos, maar wat een verademing was dat! Want voor mij was er ook geen lol aan dat hele rijden maar sinds ik bitloos rij kan ik echt genieten! En paardlief ook :)