[AR] Wagen voor Bliksem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Wagen voor Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:40

Ik moet het allemaal eerst maar eens laten bezinken.
Misschien een simpele sulky voor Bliksem voor 1 persoon. En een fatsoenlijke wagen voor James, waar meer mensen op kunnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:42

Ja dat zou ik doen! :D

Voor zo'n kleintje is 3 man gewoon te zwaar, terwijl achter je haf je man zelfs nog mee kan!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:43

Weer wat stof om over na te denken :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:17

Misschien is een boerenwagentje ook wel iets?
Volgens mij redelijk licht, mijn shet van +- 83 cm trekt dit met twee volwassenen erop+2 kinderen achterin de laadbak met gemak over asfalt.
Afbeelding
Oude foto, maar wel de enige die ik goed van de zijkant heb, ik weet dat de broek hier niet correct zit, gaat even om het plaatje. Deze lading wilde hij trouwens wel in draf doen, maar dat mocht niet van mij.
Als je meer over bospaadjes wilt mennen is deze wagen niet geschikt trouwens, dat gaat te veel hobbelen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:42

Waarom pas je je huidige wagentje niet aan?

Als je een bankje en een voetenplank met een rem op je wagentje monteert is het volgens mij wel veilig? Je geeft zelf aan dat het licht loopt, een lamoen en zweng zitten er al aan :)

Ik weet niet of je zelf klust, maar als je wat handig bent moet dat wel lukken denk ik. De basis van je wagentje is volgens mij niet verkeerd, het ziet er gewoon uit of het nooit afgewerkt is :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:40

Alle wielen zit al een remvoering in, die werkend is. Moet alleen remkabel aan gemonteerd en aan een pedaal gemaakt worden. Mijn man is erg handig en knutselt en klust veel. Ook met auto's ed.
Voor nu laat ik het maar even zoals het is, en richt ik me eerst op de verhuizing die tussen kerst en oud en nieuw plaats moet vinden.

Zo'n boerenwagentje is ook leuk idd!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:59

Als ik jou was zou ik toch een cavalettie (nieuwe model) aanschaffen. Ik denk dat dat de goedkoopste oplossing is op een wat degelijker ding dan wat je nu hebt. Als de kids samen nog geen 30 kg wegen, zou dat geen punt moeten zijn om naast je op een bankje te zetten. Voordeel is dat je dan tenminste ook niet in de verleiding komt meer mensen mee te nemen dan goed is... Of je moet alleen maar over asfalt gaan rijden, dan kan zo'n kar met autowielen wel. In het bos moet je daar echt niet aan willen beginnen......

Mijn Welsh heeft een wagen van 110 kg van hoge kwaliteit (zeer lichtlopend) en heeft met mij alleen (65kg) al (aardig) moeite in het bos, en dan zitten we pas op de helft van zijn gewicht...... Nu zijn shetties wel sterker dan mijn iele welsh, maar toch......

Als je werkelijk waar geen geld hebt voor een enigzins goede wagen, dan moet je niet willen mennen.

Mennen kost geld.... Vind het net zo iets als rijden met een niet passend zadel of half verrot/niet passend tuig 'omdat er geen geld is'. Als je geen geld (over?) hebt voor dit soort belangrijke dingen, moet je je pony lekker als weide-ornament houden, wel zo eerlijk tegenover het dier.....

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 23:16

Ik nijg op het moment toch het meest naar een Sulky voor Bliksem en een wagen waar meerdere personen op kunnen voor James.
Genoeg stof om over na te denken gekregen in ieder geval. En ben een stuk wijzer geworden. Bedankt!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:19

Eline91 schreef:
Waarom pas je je huidige wagentje niet aan?

Als je een bankje en een voetenplank met een rem op je wagentje monteert is het volgens mij wel veilig? Je geeft zelf aan dat het licht loopt, een lamoen en zweng zitten er al aan :)

Ik weet niet of je zelf klust, maar als je wat handig bent moet dat wel lukken denk ik. De basis van je wagentje is volgens mij niet verkeerd, het ziet er gewoon uit of het nooit afgewerkt is :)

de lamoenen zijn ook niet goed voor de pony, dus daar is wel wat meer aan nodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 23:21

Zijn die alleen te lang, of ook te breed?
En de zweng is te hoog he?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:23

ik zie alleen dat ze te lang zijn, maar ik heb geen uitgebreide kennis

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:25

Chasey schreef:
Zijn die alleen te lang, of ook te breed?
En de zweng is te hoog he?

Lamoen zelf is te lang, maar het stukje dat langs de schouder van de pony loopt ook. Pony moet dus wat dichter op de kar, en de uiteinden van het lamoen moet wat korter. Je kan het uiteinde ook iets naar buiten laten buigen, dan is er meer draairuimte. Ik denk niet dat het lamoen te breed is, maar dat is het beste te zien als je een foto van voren hebt.

Zweng moet inderdaad omlaag :j Richtlijn is dat de strengen horizontaal lopen vanaf het borsttuig, of iets omlaag. Dan heb je de beste drukverdeling op de borst bij het trekken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 00:45

+:)+
Oke dan weet ik waar ik op moet letten als we wat anders gaan zoeken/passen!