[AR] [LO] Wat vinden jullie van een pesoa?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:49

mij lijken ze wel fijn, maar beetje ingewikkeld, en mijn pony gaat het erg eng vinden dat dat ding tegen zn achterbenen aanzit... ik denk dattie dan gaan protesteren...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:22

Samm schreef:
Het lijkt altijd of het paard erg goed loopt met een passoa, maar wanneer men het te vaak doet en te lang is het pure mishandeling. Het paard moet zo ontzettend zwaar werk verzetten en wanneer men met passoa gaat werken moet men een trainings schema bijhouden. paarden die te vak en te lang aan de passoa zitten gaat ontzettend vast zitten. Mijn fysio heeft mij dit verteld toen ik van haar af en toe eens met een passoa moest gaan werken. Mijn schema was alleen mar met passoa in draf in het begin, galop en stap zijn zwaarder met passoa, en dat steeds opbouwen. in het begin 2 minuten linksom en daarna 2 minuten rechtsom en dit ieder keer met 1 minuut opvoeren. En nooit te vaak doen...je paard zit zo vast..

beetje raar verhaal Verward
ik merk bij mijn paard, een fries, dat ie er juist losser van wordt.
hij gaat lekker los door z'n lijf lopen, wordt er fijner van in de hand(met rijden merk je dit).
dat krijg ik met een slofteugel of touwtje á la haanstra of dubbele longe niet voor elkaar.
je moet iedere manier van trainen opbouwen, logisch natuurlijk!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:12

Samm schreef:
Het lijkt altijd of het paard erg goed loopt met een passoa, maar wanneer men het te vaak doet en te lang is het pure mishandeling. Het paard moet zo ontzettend zwaar werk verzetten en wanneer men met passoa gaat werken moet men een trainings schema bijhouden. paarden die te vak en te lang aan de passoa zitten gaat ontzettend vast zitten. Mijn fysio heeft mij dit verteld toen ik van haar af en toe eens met een passoa moest gaan werken. Mijn schema was alleen mar met passoa in draf in het begin, galop en stap zijn zwaarder met passoa, en dat steeds opbouwen. in het begin 2 minuten linksom en daarna 2 minuten rechtsom en dit ieder keer met 1 minuut opvoeren. En nooit te vaak doen...je paard zit zo vast..

Alles wat je te veel, te vaak of sowieso zonder verstand doet, is potentieel slecht voor een paard! Als je niet kan zien of je paard er wel of niet goed op loopt, moet je het niet gebruiken, maar dat geldt ook voor touwtjes of een slof.

Hoe vaak en hoe lang je een pessoa gebruikt hangt zeker ook af van het africhtingsniveau en de conditie van je paard. Als ik Tjalko 2 minuten ermee longeer lacht hij zich helemaal rot hoor!

Ishanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:38

Kga dr ook 1 kopen. Lachen

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:09

Mij is ht gezegd door een fysio en die zal er ongetwijfeld wel verstand van hebben.. maar ja als jullie het fijn vinden met passoa en er niet over nadenken of het voor je paardje wel zo fijn is, zou ik zeggen ga gerust je gang als jij denkt wat goed is, later kom je er dan wel een keer achter als je paardje minder goed gaat lopen. sterkte

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:16

Samm schreef:
Mij is ht gezegd door een fysio en die zal er ongetwijfeld wel verstand van hebben.. maar ja als jullie het fijn vinden met passoa en er niet over nadenken of het voor je paardje wel zo fijn is, zou ik zeggen ga gerust je gang als jij denkt wat goed is, later kom je er dan wel een keer achter als je paardje minder goed gaat lopen. sterkte

Nogmaals, alles in handen van iemand die niet veel ervaring heeft of weet hoe een paard zich behoort te bewegen is slecht! Waarschijnlijk was de waarschuwing van de fysio gericht op een bepaalde situatie waarin het gebruik van een pessoa niet goed zou werken. misschein dta jij of je paard daar nog niet aan toe waren?

Ik geloof niet dat mijn paard minder is gaan lopen sinds ik de pessoa gebruik. Sterker nog, hij is sterk, soepel, beweegt zich van achter naar voor door zijn lijf... Niet echt een paard dat vastzit hoor en dat zien mijn instructeurs en de jury tijdens wedstrjiden ook! Of hebben die er geen vertsand van? En ik denk dat Oeds van Gilian ook niet echt te klagen heeft, de foto's laten iig altijd veel extra beweging en soeplesse zien.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:26

Toen mijn fysio mij dat vertelde had ik nog nooit met een passoa gewerkt, ze zei tegen mij dat ik dat eens moest gaan proberen en zei wat ik hier nou allemaal neer heb gezet. En bij ons op stal staat en paard dat altijd te veel en zwaar werk met passoa heeft gedaan en het gevolg was dat hij van achter zijn oren tot aan zijn staart compleet vast zat. Maar goed ieder voor zich toch, en de raad die mij is gegeven door een fysio volg ik op omdat ik de problemen ken. maar als jij ziet dat het goed gaat bij jou paard dan is dat ok. Dan hoop ik voor je dat je paardje zicht lekker blijft bewegen Knipoog

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:29

Trouwens mooi paardje Lachen

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:31

Samm schreef:
Toen mijn fysio mij dat vertelde had ik nog nooit met een passoa gewerkt, ze zei tegen mij dat ik dat eens moest gaan proberen en zei wat ik hier nou allemaal neer heb gezet. En bij ons op stal staat en paard dat altijd te veel en zwaar werk met passoa heeft gedaan en het gevolg was dat hij van achter zijn oren tot aan zijn staart compleet vast zat. Maar goed ieder voor zich toch, en de raad die mij is gegeven door een fysio volg ik op omdat ik de problemen ken. maar als jij ziet dat het goed gaat bij jou paard dan is dat ok. Dan hoop ik voor je dat je paardje zicht lekker blijft bewegen Knipoog

Dit wordt echt een non-discussie. Je fysio raadt je dus juist aan om een pessoa te gebruiken, maar waarschuwt je ook voor het te veel of te zwaar gebruiken ervan? Dat is dus hetzelfde als wat ik ook zeg... Zie je, we l*llen gewoon langs elkaar heen, terwijl we het helemaal eens zijn Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:16

Ja hoor, ik kan me ook wel iets bij het verhaal van de fysio voorstellen - het ligt er (denk ik) heel erg aan hoe je het tuig gebruikt. Als je laag instelt en niet te kort (hoewel - ook niet te lang) is het niet extreem zwaar voor de meeste paarden. Lopen aan een hoog en kort ingestelde pessoa (dressuurstand) vraagt enorm veel van een paard. In een zware bak wordt het helemaal heavy.
Ik doe in principe 20 minuten:
5 linksom laag, 5 rechtsom laag (knippers onder aan de singel, tussen de benen door) in draf. Dan iets hoger instellen (knippers aan de zijkant, onderste ring), 5 minuten linksom, 5 minuten rechtsom, meest in draf.
Soms galoppeer ik aan de pessoa, maar sommige paarden vinden dat echt vreselijk en bakken er dan ook niks van - nou ja, dan laat ik het maar, ze moeten er wel beter van worden.

Net zoals alle hulpteugels kun je ook de pessoa verkeerd gebruiken. Wat ik soms zie is dat paarden niet voorwaarts zijn (en dan werkt het tuig niet (en kunnen ze de rug wegdrukken) en heel erg kort ingestelde lijnen, waardoor het paard te veel in een houding wordt gedwongen, dat wil natuurlijk heel makkelijk.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:12

Jurga gaat er echt heerlijk op lopen, bij haar is het echt een uitvinding!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:26

Ik gebruik ook regelmatig de pessoa bij mijn merrie en heb idd wel het idee dat ze er losser en sterker van wordt.
Nu had ik alleen pas ivm een rugblesure van mijn paard er een fysio bij en die is dus antipessoa ze zegt dat je paard op een foute manier in elkaar gedrukt wordt door de druk van achteren uit en dat ze nooit voldoende ruimte aan de voorkant hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij deze uitspraak mijn vraagtekens zet .,Heb haar nu ook een paar keer aan de slof gelongeert en vindt het resultaat minder. Heb het idee dat ze bij het pessoatuig mits niet te strak ingesteld fijner beweegt.
Maar ben geen fysio en kan dus alleen maar kijken naar wat ik zie kan dat niet onderbouwen .

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:17

En er zijn veeartsen die het weer aanraden als je paard wat last heeft van zijn rug. En zo heeft iedereen een eigen mening over de pessoa. Ik longeer mijn paard 1 keer en heel soms 2 keer in de week met de pessoa. En meneer gaat er echt beter van lopen. En hij loopt wel ruim een half uur en ook in galop en heeft daar geen problemen mee. Maar goed zo heeft ieder zijn ervaringen met de pessoa. Ik vind het een geweldig ding.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:51

Gitta schreef:
Nu had ik alleen pas ivm een rugblesure van mijn paard er een fysio bij en die is dus antipessoa ze zegt dat je paard op een foute manier in elkaar gedrukt wordt door de druk van achteren uit en dat ze nooit voldoende ruimte aan de voorkant hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij deze uitspraak mijn vraagtekens zet ...

Verward Inderdaad, onze fysio raadt het pessoatuig juist aan omdat ze dan alle ruimte hebben aan de voorkant .

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:37

Ik heb paarden gezien, die er fantastisch van gingen lopen, ik heb paarden gezien die er tijdelijk fantastisch van gingen lopen en daarna trokken ze zich niets meer aan van het bontje achter hun benen. Mijn eigen paard longeer ik altijd met touwtjes of met niets, hij loopt nl van nature makkelijk rond in de hals en is altijd voorwaarts neerwaarts heel makkelijk. Maar ik weet dat dit bij niet veel paarden het geval is.
Mijn eigen paard heb ik een keer aan de pessoa gehad, maar hij vond het dood eng en ging van oren tot staart zich helemaal strak houden. Dus het kan ook averechts werken. Maar ik heb dat maar een keer geprobeerd, dus als hij er aan zou wennen kan het beter worden.
Ook het pessoa tuig moet je dus altijd met verstand gebruiken, sommige paarden zullen er ontspannen en los van worden in de bovenlijn, andere juist niet. En het lijkt mij helemaal logisch dat je een ongetraind paard niet zomaar voor langere tijd aan de pessoa zet, altijd netjes opbouwen.
Dus deze discussie is niet nodig, kijk goed naar je paard, dan zul je zien dat het voor de een goed is, voor de andere juist niet en bij weer een ander tijdelijk goed is.
OK dan!

asbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:10

Marijn4045"]
[quote="Samm schreef:

Nogmaals, alles in handen van iemand die niet veel ervaring heeft of weet hoe een paard zich behoort te bewegen is slecht! Waarschijnlijk was de waarschuwing van de fysio gericht op een bepaalde situatie waarin het gebruik van een pessoa niet goed zou werken. misschein dta jij of je paard daar nog niet aan toe waren?

Ik geloof niet dat mijn paard minder is gaan lopen sinds ik de pessoa gebruik. Sterker nog, hij is sterk, soepel, beweegt zich van achter naar voor door zijn lijf... Niet echt een paard dat vastzit hoor en dat zien mijn instructeurs en de jury tijdens wedstrjiden ook! Of hebben die er geen vertsand van? En ik denk dat Oeds van Gilian ook niet echt te klagen heeft, de foto's laten iig altijd veel extra beweging en soeplesse zien.
[/quote]

Knap van je dat je aan fotos "veel extra beweging en souplesse" kan zien.
Ik moet persoonlijk helemaal niets hebben van dit soort hulpstukken. Erg natuurlijk is het ook niet. Ik zou dit soort apparaten nooit aanschaffen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:00

asbe schreef:
Ik moet persoonlijk helemaal niets hebben van dit soort hulpstukken. Erg natuurlijk is het ook niet. Ik zou dit soort apparaten nooit aanschaffen.

Vind ik ook hoor - 'natuurlijk' is uiteindelijk altijd het criterium. Daarom ben ik ook opgehouden op m'n paarden te gaan zitten - ook zo tegennatuurlijk he Haha! .

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:30

Kendra"]
[quote="asbe schreef:

Vind ik ook hoor - 'natuurlijk' is uiteindelijk altijd het criterium. Daarom ben ik ook opgehouden op m'n paarden te gaan zitten - ook zo tegennatuurlijk he Haha! .
[/quote]

Daar heb je gelijk in... Ik denk dat ik vanavond maar in mijn blote kont, zonder zadel en hoofdstel buiten ga rijden, wel zo natuurlijk... Hebben we er nu weer zo'n Klazien ut Zalk bij, denk je Knipoog ?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:54

Ik ben het wel met asbe eens. Ik geloof ook niet dat ik dergelijke materialen nodig heb.
Enne.. ik hoef Klazien niet zo nodig in d'r blote kont op een paard te zien zitten! Dus mocht je dat toch willen ,waarschuw dan even, dan blijf ik binnen!
Bovendien werd er geloof ik naar een mening over de peesoa gevraagd!?

Nobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:12

Ik heb ook een paar keer een passoa uitgeprobeerd. Nu longeer ik met 2 longeerlijnen. Ik vindt dit veel natuurlijker en vriendelijker voor het paard en bovendien heb ik er met het rijden meer profijt van dan met een passoa.

Nobby

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:15

ik heb er ook 1 en ben er erg tevreden over.
ze zijn wel erg duur.maar je krijgt er wel weer erg veel voor terug OK dan! Knipoog

Sallykuyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:19

Nobby schreef:
Ik heb ook een paar keer een passoa uitgeprobeerd. Nu longeer ik met 2 longeerlijnen. Ik vindt dit veel natuurlijker en vriendelijker voor het paard en bovendien heb ik er met het rijden meer profijt van dan met een passoa.

Nobby

Zo'n Passoa is inderdaad niet te versmaden af en toe maar bij het longeren werkt een pessoa beter Haha!

vhnele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 02:14

Wat is het verschil tussen werken met een pessao en werken met bijzetteugels? Zorgt de riem achter de billen voor meer kracht of helpt het het paard om meer te verzamelen terwijl bijzetteugels enkel maar het paard aan de teugel doen lopen?
Zijn gewone bijzetteugels bij het longeren dan niet goed?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:48

Die riem achter de billen zorgt ervoor dat het paard zich meer bewust wordt van zijn achterhand en hem er daardoor beter onderzet denk ik.

Ik heb Licor eerst steeds op touwtjes gelongeerd, maar zijn ruggebruik werd er niet echt beter van. Drijven hielp niet, dan ging hij enkel harder. Pessoa (zelf gemaakt Knipoog) werkt gewoon super bij hem. Hij draaft stùkken ruimer en gebruikt zijn rug en achterhand zoals het moet Lachen.

Eigenlijk moet je het zien per paard wat je het beste gebruikt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:39

Bij een bijzet heb je een strakke verbinding tussen teugel en mond. Sommige paarden gaan op de bijzet hangen. Bij een pessoa worden ze meer gedwongen om op eigen benen te gaan lopen.
Ik gebruik trouwens verschillende soorten hulpteugels, soms werkt een bijzet beter (bijvoorbeeld als ze niet goed in stelling willen lopen), soms een pessoa. En als ik echt aanleuning/controle wil op beide kanten ga ik met de dubbele longe aan de slag.