[AR] Sieltec tuig=> geleverd en getest pg 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:39

Gem schreef:
Omdat je zo vanaf de foto een merkloos leren tuig niet kan beoordelen, zou ik in dit geval ook voor de Sieltec gaan. Leren tuig kan sterk, maar ook "kartonleer" zijn.

Idd, het ene leer is het andere niet

Duhelo

Re: Sieltec tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:35

hoe kan je het leder van ezn mentuig goed beoordelen? ik ben gewend van luxehoofdsrelletjes in boterzacht leder te gebruiken.tuigleder is veel dikker en stugger. hoe beoordeel je dat?

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:35

Duhelo schreef:
kunststof is idd stukken sterker.
dus in mijn geval kies ik nu beter voor sieltec ipv dat lederen tuig uit mijn link?

Ik zou dan inderdaad voor Sieltec gaan.. Je zou nog altijd een ideal hoofdstel of een tweedehands hoodstel kunnen kopen.. Lederen hoofdstellen sluiten net iets beter aan voor mijn gevoel. Dit zou je ook kunnen doen met de leidsels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:36

hoofdstel ging ik idd ook apart aanschaffen. ik heb wel ng een liverpoolstang. Mag dat aan een gewoon rijhoofdstel gehangen worden?

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:44

Duhelo schreef:
hoofdstel ging ik idd ook apart aanschaffen. ik heb wel ng een liverpoolstang. Mag dat aan een gewoon rijhoofdstel gehangen worden?

Alles mag... maar of het veilig is? Ligt natuurlijk ook aan het type pony/paard.

Een rijhoofdstel is toch een stuk fijner en dunner gestikt dan een menhoofdstel. Als menner heb je geen zit om je paarden op terug te rijden. Het enige wat je daadwerkelijk hebt zijn je leidsels, zweep en stem. Kies voor je veiligheid en ga voor een goed passend menhoofdstel.

Ik zou het niemand aanbevelen iig. Vaak zie je ook dat een liverpoolstang bij de bitophanging vaak kantelt. Een menhoofdstel geeft hierin veel meer ruimte dan een rijhoofdstel. Ook de neusriemen zitten op een andere plek. Daarbij geeft een hoofdstel met liverpoolstang meer druk achter de oren dan een gewoon rijhoofdstel met trens..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:59

iemand ervaring met een koets met stalen wielen en rubber coating? de koets is wel geveerd en geremd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:09

Jee, ik wist niet dat dat bestond, zo'n tuig. Ziet er wel hilarisch uit. :D

Maar qua prijs scheelt het niet veel met mijn kunststof tuig van Arden. En ik denk niet dat dat Sieltec dat tuig overtreft. Al is het maar omdat ik graag wil dat mijn leisels soepel door gladde leidselsleutels lopen bijvoorbeeld. En een stuk touw als culeron me niet zo fijn lijkt voor een paard...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:10

kunststof tuig is moeilijk te vinden in maat trekpaard helaas. culeron gebruik ik niet.paard is staartloos nl :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:14

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:24

750 voor kuntstof en 950 voor biothane is een behoorlijk verschil bij 320 voor het sieltec tuig XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:28

Duhelo schreef:
750 voor kuntstof en 950 voor biothane is een behoorlijk verschil bij 320 voor het sieltec tuig XD

Ja, dat klopt. Maar geheid dat je besmet raakt met het menvirus. En dan wil je na een paar maanden toch een goed tuig in plaats van een goedkoop tuig. :D

(Zo ging dat bij mij.... :+ )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:40

hehe. die kans zit er misschien wel in. maar eerst maar eens kijken dat we kunnen starten. koets en sieltec zijn al behoorlijk budget. als het bevalt zien we dan nog verder :)
iemand ervaring met die stalen wielen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:46

Ik heb ook naar sieltec gekeken om ons trekpaard mee te beleren en voor het kleine trekwerk. De prijs is zeker interessant, zeker om mee te beginnen.
Een ander tuig komt er sowieso maar dan mag ze eerst wat bevestigd zijn en wat meer spier hebben zodat het niet binnen een half jaar onbruikbaar is (dat is weer een nadeel van een gareel)

Maar de stap om het ook echt te kopen heb ik nog niet gezet.

Harde wielen zijn wat gevoeliger voor kleine oneffenheden in de weg en het klinkt anders (herrie wil ik het niet noemen, dat komt pas bij authentiek wiel werk)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:52

Met stalen wielen is niets mis!
Ze maken wat meer lawaai op asfalt als luchtbanden, maar als voordeel heb je dat je ze niet lek kunt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:15

jorika1986 schreef:
Met stalen wielen is niets mis!
Ze maken wat meer lawaai op asfalt als luchtbanden, maar als voordeel heb je dat je ze niet lek kunt rijden.

....snijden wel dieper in mul zand. Maar of een trekpaard daar iets van merkt?!?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:21

mijn lichtste merrie sleept zonder problemen een hele zware tractorband door mul zand. dus ik vermoed dat het idd wel zal meevallen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:52

Neem aan dat je hard rubberen wielen bedoeld met stalen wielen?
Ik heb ze ook en vind lekkerder rijden dan luchtbanden. Kan niet lek gaan en juist heerlijk 'stil'; maakt geen lawaai en de wagen zit juist zo heerlijk omdat ie niet over elk hobbeltje in kan veren door luchtbanden ; zal ook zeker kwaliteitsverschil in zitten qua hard rubber en vering vd wagen.

Je moet gewoon kijken wat je wilt; met kleintjes enkelspan is t zwaarder door zand ed, maar daar zullen jouw werkers niet moeilijk over doen gok ik!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 09:45

Afbeelding

het is blijkbaar staal met een soort van rubber coating

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:56

Zijn idd gewoon harde wielen, hard rubber op de velg ipv luchtband op de velg.
Heeft de mijne ook (verplicht vanaf bepaald niveau in de sport maar vind het ook heerlijk rijden. Mijn nieuwe marathonwagen komt ook met harde wielen)
http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... 5687_n.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:38

Duhelo schreef:
mijn lichtste merrie sleept zonder problemen een hele zware tractorband door mul zand. dus ik vermoed dat het idd wel zal meevallen.

Dan zou ik het wel weten, gezien de voordelen die Melanie opsomt.

Ik rij enkelspan pony en het wemelt hier van de mulle zandpaden. Nouja, in de zomer dan. Dus ik ben wel blij met mijn rubberbanden. Maar met een trekpaard....kan me niet indenken dat het dan veel uitmaakt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:19

Oh wauw melanieB, jouw koets is mooi!
klinkt wel goed.
Hoe kan ik weten hoe het onderhouden was, en stel dat het rubber aan vervanging toe is, wat is de kostprijs daar dan van?
Koets staat te koop voor 750 , maar prijs is nog wat bespreekbaar. Ik wil liever geen verrassingen :D

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:57

Bekende kar voor me.
Ik zou voor dat wagentje geen trekpaard zetten.
Mijn merrie is 1.54 en dat zag er zo uit.
Afbeelding

Van de vering moet je ook niets verwachten. Overdw weg ging het nog wel maar in de wei was het schudden geblazen. Ik kreeg last van mijn rug na een half uur erop.

Ook zie ik wat ze ervoor vragen en dat is bijna het dubbele dan wat ze er zelf voor betaald hebben.

Als je gaat kijken zou ik wel de rem goed controleren die deed het niet optimaal en de lamoenen hadden veel roest.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 01:39

Dankjewel TinkerSally, ik heb je een pb gestuurd om te kijken of we wel over dezelfde persoon bezig zijn :D
De zoektocht naar een koets is echt moeilijk. Afmetingen staan er amper boj, of je zit direct boven de 1000-1500 euro, en dat vind ik toch een stuk te duur voor die paar keer per jaar dat ik het zou doen ...

Mijn trekpaard is trouwens ong 1.63 en de jongste die nog niet beleerd,is voor de koets is 1.72

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:45

Afbeelding

:D
Vandaag een koetsje opgehaald. Ik heb het voor een heel leuk prijsje op de kop getikt, en ik ben niet met lege handen thuis gekomen.
Het is uiteraard geen nieuwe koets, het hout heeft een beetje zijn beste tijd gehad, het metaal heeft roest (maar is nergens meer roest dan gewoon oppervlakte roest). De rem werkt niet 100 Procent meer.
Maar meer dan prima om mee te starten, de wielen zijn in prima staat en recht, het lamoen is normaal goed van afmetingen, de koets is nergens kapot of doorrot, en voor hetgene ik er maar voor betaald heb ...

Plan van aanpak: eerst eens testen in welke mate paardlief het mennen nog kent. En ofwel halen we deze winter het hout nog van de kar af, wrijven alle metalen delen op en herlakken of poedercoaten we de boel. En daarna ofwel het houd er weer op en bekleden met rubber of heraflakken, of vervangen door betonplex oid.
Ofwel test ik eerst deze zomer hoe vaak ik de koets effectief gebruik, en knappen we hem daarna op als ik er effectief veel mee gereden heb.
Zoals die nu is is de koets perfect veilig om te gebruiken (behalve die rem moeten we eens bekijken)?

Iemand met kennis van leerbewerking?
Een kennis heeft aangeboden om een tuig te maken tegen materiaalkosten. 3-4 mm dik tuigleder, tuig gemaakt uit 2 halve huiden zeg maar.
Iemand een idee hoeveel huiden normaal gebruikt worden voor tuig en hoe dik het leder is?
LEder is natuurlijk veel mooier dan Sieltec, maar het moet uiteraard wel veilig zijn...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:55

Gaat het tuig ook versterkt worden met nylon?