[AR] Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:22

Maartje1990 schreef:
Jelleee schreef:
Volgens mij heeft TS aangegeven dat ze voorlopig nog even met bit blijft mennen. Respecteer haar beslissing gewoon :)

Doe ik ook zeker maar heb het idee dat haar beslissing is gebaseert op negatieve opmerkingen van mensen die geen ervaring hebben met bitloos mennen.

Daarnaast heeft ze het over voorlopig met bit dus wellicht heeft ze dan in de toekomst nog iets aan mijn tips :)
Uit interesse; hoe weet jij dat anderen weinig ervaring hebben? Ken je ze allemaal persoonlijk, spreek je ze vaak of kom je ze vaak tegen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:26

Tja mijn mening: bitloos mennen moet op de openbare weg zelfs verboden worden! Op eigen terrein moet iedereen zelf doen wat je wilt. Maar gaat je de openbare weg op moet je een zo veilige mogelijke combi hebben en dat kan MIJN inziens niet bitloos. Als er echt een keer iets op de weg gebeurt het je op de kar al veel minder te vertellen als dat je erop zit bitloos maakt dit nog net iets erger.
Tuurlijk zou je de noodrem (bit) eigenlijk niet nodig moeten hebben maar je kan niet alles voorkomen en met bit heb je echt meer te vertellen de communicatie is gewoon sneller. Maartje is het hier niet mee eens prima. Ts fijn dat je besloten hebt met bit te blijven mennen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:32

Maartje1990 schreef:
Fellow schreef:
Je beseft je dat je met bitloos nog minder te vertellen het dan ohz? Waarom wil je zo graag bitloos mennen? Het is alleen maar extra risico hoor..

Dat is onzin. Als je een bit nodig hebt voor (meer) controle doe je iets verkeerd.

Het is toch gewoon een feit dat je met mennen alleen hulpen kan geven via je optoming en stem en zweep maar dat stem en zweep nooit erg precies zijn, lijkt me logisch dat je dus een optoming moet gebruiken waar je paard goed op reageerd, als hij op bit fijngevoeliger is zou ik een bit nemen. Onze fries doet het aan de dubbele lijnen trouwens ook prima (en ook fijn gevoelig) op de kaptoom dus het kan vast ook wel als je paard hulpen op de neus net zo goed accepteerd, alleen in het geval van TS heeft ze (nog) geen bitloze optoming waar het paard net zo goed op reageerd.

Je kan trouwens op foto's toch helemaal niet zien of iets onder controle is?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:00

Vervelende aannames heb je Maartje.
Iemand mag zijn keuze zelf maken, of men nou ervaring heeft of niet, beetje logica is namelijk al voldoende om erover na te denken.
Helaas voor jou heb ik wel degelijk ervaring met bit loos, zowel eventing, springen als dressuur matig en zelfs met onderzoeken meegewerkt. Weet dus ondertussen het een en ander wel wbt bit loos rijden.

Op je foto's word ik niet vrolijk van de neusriem, omhoog strak getrokken, nee, niet echt fijne voorbeelden. Kan niet lekker zitten. Ga mee wbt Billy.
Maar prima dat jij er wel blij van word, houden zo.
Respecteer alleen ook anderen als ze het niet willen.
Zo kan ik ook heel vervelend zeggen ' je zal nog niet het juiste bit hebben gevonden tussen de duizenden soorten'. Maar mij zal het een worst wezen. Maar aanraden zal ik niemand wbt bit loos mennen. Ohz daarentegen vind ik het heel prima.

Maartje1990

Re: Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:19

Ik doelde op weinig tot geen ervaring met bitloos mennen. Wbt de foto's zat ik op dat moment in galop en ging het (voor zijn doen) ook erg hard. En alsnik dat een bocht maakt dan krijg je indd druk of als ik dan rem idem dito. Punt van de foto's was als voorbeeld dat sturen en controle houden prima gaat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:22

Maartje1990 schreef:
Ik doelde op weinig tot geen ervaring met bitloos mennen. Wbt de foto's zat ik op dat moment in galop en ging het (voor zijn doen) ook erg hard. En alsnik dat een bocht maakt dan krijg je indd druk of als ik dan rem idem dito. Punt van de foto's was als voorbeeld dat sturen en controle houden prima gaat.
Nogmaals mijn vraag, hoe weet jij zo zeker dat anderen weinig tot geen ervaring hebben?

Wat betreft je foto's, ik vind ze onprettig en niet onder controle ogen :o

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:53

Als deze foto's voor jouw doen 'goede' moment opnames zijn, hoef ik niet te zien hoe je normaal met je paarden ment. Ik zie ontzettend veel druk op de neusriem, in welk opzicht is dit beter dan een klein kneepje in de leidsels met een vriendelijk bit?

Maartje, ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het in de hemel prijzen van bitloos. Ontzettend leuk dat jij vindt dat je paarden er geweldig op lopen, maar voor je het weet leest een of ander jong of onervaren persoon je berichten; knoopt leidsels aan een halster vast en verongelukt omdat ponylief niet correct op hulpen reageert.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:04

Ik ben eigenlijk tegen bitloos mennen over de openbare weg.
Vind het hetzelfde als tuigloos over de openbare weg gaan.
Wat je in je eigen wei doet maakt niet uit, maar op de openbare weg neem je dat risico niet vind ik.
Zelf reed ik ook veel bitloos OHZ met mijn pony.
Maar als een paard voor de koets ergens dan schrikt en ervan doorgaat is dat nog veel gevaarlijker als OHZ. Zelf mogen ervaren :Y)
Je kunt gewoon met een voor jouwn paard fijn bit mennen, en het bit gewoon enkel gebruiken bij echte nood, bijvoorbeeld door een dubbel leidsel. Ik weet dat een paard in echte paniek heel moeilijk te stoppen is, maar met een bit toch net wat makkelijker!
Ik heb bijvoorbeeld met schapen drijven een paar keer op deze manier met mijn pony gereden:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-K7V3IDLD.jpg

En het heeft echt niets met de contole te maken dat ik met bit men, want die heb ik echt, als ze niet in blinde paniek is (bij mijn eigen pony gelukkig nog niet hoeven meemaken) want ik doe ook tuigloos rijden en springen.

Afbeelding

Het is een lange zoektocht geweest naar geschikte bitten OHZ en voor de koets, maar het is gelukt!
Maar met mennen ga ik gewoon zo op pad. Liever dit beeld als dat van sommige die bitloos mennen :o

Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:46

Een paar jaar geleden werd je voor gek versleten als je bitloos reed (want dan zou je eeeecht geen controle kunnen hebben! levensgevaarlijk bitloos de weg op!), nu is het de gewoonste zaak van de wereld. Normen en culturele ideeën verschuiven. Momenteel is bitloos mennen aan de beurt: enkele pioniers die het doen, de rest die met argusogen toekijkt en waarschijnlijk net zoals met het rijden, de grote massa die langzaam gaat volgen.

Er zijn overigens al heel veel shetjes en kleine pony's waarmee succesvol bitloos gemend wordt, maar die worden niet serieus genomen naar mijn idee, "want het zijn maar pony's" dus dat "is niet te vergelijken".. Op de Paardnatuurlijk-facebook komen trouwens ook al meerdere bitloze mencombinaties voorbij in allerlei soorten en maten, erg interessant :) we moeten denk ik niet vergeten dat het bit een uitvinding is van de mens, het is niet iets vanzelfsprekends dat per se bij paarden hoort.

Ik heb 2 shires en zou érg graag mennen, maar mijn paarden zijn ook bitloos beleerd en eigenlijk wil ik er voor een eventuele wagen dus ook geen bit in. Ik moet toegeven, ook al ben ik een doorgewinterde bitloosfanaat, ook ik vind het spannend, ik ben ook niet ongevoelig voor cultuur blijkbaar :o En eigenlijk is het gek, ik rijd zelfs met 2 paarden tegelijk bitloos buiten in alle gangen en heb zo'n beetje alles al meegemaakt aan schrikreacties en nooit, maar dan ook nooit heb ik het bit gemist (en als ík het al kan met mijn zware jongens waarvan vaak wordt gezegd dat stangbitten toch echt wel vereist zijn voor enige controle...). Toch vind ik mennen dan weer een stukje enger... Mennen is denk ik überhaupt gewoon gevaarlijker. Mijn ratio zegt dat het met mijn paarden perfect zou moeten kunnen, maar mijn gevoel is nog huiverig. Ik volg deze ontwikkelingen voorlopig dus nog even lekker vanaf de zijlijn en doe hier en daar tips op :P

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:59

Maartje1990 schreef:
Dat is onzin. Als je een bit nodig hebt voor (meer) controle doe je iets verkeerd.

TS met welke optoming rij je? Misschien snapt je paard de optoming gewoon niet en moet je eens een andere bitloze optoming proberen

Ik rij met een sidepull. Ik heb het idee dat juist de sidepull bij haar het duidelijkste overkomt kwa inwerking. Met rijden gebruik ik mijn zit en dit zorgt ervoor dat het rijden dan ook prima gaat, ze wordt steeds soepeler en w.b.t. teugelhulp met de sidepull wordt ze wel steeds minder 'lomp'. Ben niet iemand die constant aan de teugels zit maar juist een zachte en ontspannen verbinding wilt hebben. Met mennen merk ik dat ze toch anders reageert als ik alleen met tuig loop, ik kan immers mijn zit niet gebruiken maar enkel stem/teugel/zweep. Mennen kan hier alleen maar buiten (bak te klein) en daardoor durf ik haar niet bitloos voor de wagen te 'proberen'. Ik ben namelijk wel van het proberen, maar veiligheid staat voorop

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:31

Ook ik word niet blij van die foto's. Die pony komt gewoon in verzet op die neusriem. Nu is het gelukkig nog een pony. Als je dit met een groot paard probeert heb je een probleem.

Ik vind bitloos niks. Ook niet onder het zadel. Ik ken te veel de kracht van paarden. Als het fout gaat ben je nergens.

Het zou inderdaad op de openbare weg verboden moeten worden.

Je hoeft helemaal geen ervaring te hebben met bitloos om er over te kunnen oordelen. Als je ervaring met paarden hebt weet je wel beter.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:41

baudyh schreef:
Ook ik word niet blij van die foto's. Die pony komt gewoon in verzet op die neusriem. Nu is het gelukkig nog een pony. Als je dit met een groot paard probeert heb je een probleem.

Ik vind bitloos niks. Ook niet onder het zadel. Ik ken te veel de kracht van paarden. Als het fout gaat ben je nergens.

Het zou inderdaad op de openbare weg verboden moeten worden.

Je hoeft helemaal geen ervaring te hebben met bitloos om er over te kunnen oordelen. Als je ervaring met paarden hebt weet je wel beter.

Eigenlijk kan ik mij hier alleen maar bij aansluiten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:35

Volgens mij is een side pull ook niet zo handig om mee te mennen eerlijk gezegd, het idee van een sidepull is toch ook juist dat je de teugels van links naar rechts kan bewegen en dat dat door werkt op de neusriem. Bij het mennen lopen de leidsels door ringen en kan je die beweging niet maken?

Persoonlijk heb ik sowieso niets met rijhoofdstellen voor de wagen. Imo moet een menhoofdstel gewoon wat steviger zitten omdat de lange leidsels anders teveel ruis geven en het gewoon belangrijker is dat de boel blijft zitten, dus als ik bitloos zou willen mennen zou ik in eerste instantie een bitloos menhoofdstel proberen, bijv die van ideal, die zijn kaakgekruist geloof ik?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:00

Omdat ik bitloos voor de wagen ook niks vind maar een stuk ijzer ook niet heb ik gekozen voor een kunststof bit van Zilco. Het mondstuk is ook flexibel dus bij een onverwachte noodingreep (als je weer eens door zo'n aso word ingehaald ofzo) is het minder heftig als een stuk ijzer. En ik heb een leren kinriem ipv een ketting.

Het is een fijn ding en paard loopt er prettig op.
http://www.demenner.nl/menbitten/postbi ... dd0qLLtmko

Je hebt ze ook in liverpool en B-stang.

Ik had eerst een B-stang waar het mondstuk nog iets flexibeler was maar dat bit was net aan de kleine kant.

Als ik op de veluwe zou wonen waar ik alle ruimte zou hebben zonder verkeer zou ik best eens bitloos willen proberen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:22

Het is een tijdje geleden, maar ik schop hem even naar boven omdat ik met soortgelijke vraag zat.
Ik was ook nooit voorstander van bitloos mennen, maar kocht een pony die bitloos was beleerd.
Nou, dacht ik, mooi niet, en heb me suf gezocht naar het juiste bit voor hem (heel veel mogelijk uitproberen van kennissen).
Ik vond een simpel rubber stangetje, rij daar nu 4 jaar mee, maar de laatste tijd werd hij (weer) erg onrustig weer met het hoofd (geen medische afwijking).
Dus .... kwam toch het bitloze hoofdstel weer voor de dag.
Ben nu tijdje met hem bezig op eigen wei (buiten durf ik nog niet goed), maar moet zeggen dat hij veel ontspannender loopt als met bit en ik qua sturen en controle eigenlijk totaal geen verschil merk verder bij mijn rondjes rijden.

En hoe meer ik nu op de wei oefen en zelf vertrouwen krijg, hoe minder ik uit sluit dat ik er nooit mee de weg op zal gaan :)
En ja ... geloof dat er dan best mensen zullen zijn die me voor gek verklaren; ik was er daar zelf ooit ook eentje van :+

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:41

Ik denk dat je het verschil tussen een openbare weg en een weiland onderschat.. Je hebt daar te maken met andere mensen, auto's die niet altijd rekening je houden. In een weiland hoef je je niet constant aan te passen aan het verkeer. Ik zou persoonlijk gewoon lekker zo in de wei blijven mennen en op de openbare weg een bit gebruiken, om zowel jezelf als je mede-weggebruiker niet in onveilige situaties te brengen.

Zou overigens wel nog proberen te achterhalen wat de oorzaak is van het hoofdschudden, als het bit daarvoor wel 4 jaar lang gewoon goed was.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:31

Nou moet ik toegeven dat mijn paard onder het zadel; als zij iets te enthausiast was, met een hackamore met kinketting wel te houden was, maar met een simpel trensje ik toch een stuk grover moest zijn om controle te houden.

Dat bitloos dus altijd minder controle betekend, dat geloof ik niet, maaaaar... Dan hebben we het wel over vrij 'heftige' optomingen. Een sidepull of gekruist hoofdstel zou ik mensen echt voor gek verklaren als ze daarmee de weg op gaan met de koets. Paard hoeft niet eens moeite te doen om daar door heen te lopen.....

Dat het met shetjes wel lukt, tja, of er 180 kg aan je leidsels hangen of 600 kg, dat maakt wel iets verschil natuurlijk :P En daarnaast worden shetjes altijd gebruikt voor onozele dingen....

Ik heb juist voor de wagen ook gekozen voor iets met een kinketting. Zolang pony luistert; no problemo, dan heeft ie semi lange teugel. Maar in iets minder fijne omstandigheden heb ik nog iets van een handrem. Blinde paniek houd niemand tegen maar de aansprong tot blinde paniek WEL. En vergeet niet dat er nog een wagen achter hangt, controle verliezen geeft echt grote grote ongelukken....

Ik vind het absurd dat mensen 'zomaar' de weg op gaan zonder 'backup' plan. Zoals die foto's op de vorige pagina, daar lijken de leidsels nu al op maximale druk te staan en ik zie niets bij de pony dat suggereert dat ie van plan is te stoppen...... Nou; lekkere combinatie om de weg mee op te gaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:56

Toydoll schreef:
Dat het met shetjes wel lukt, tja, of er 180 kg aan je leidsels hangen of 600 kg, dat maakt wel iets verschil natuurlijk :P En daarnaast worden shetjes altijd gebruikt voor onozele dingen....

Oh is dit zo'n topic -O-
Dan ga ik er maar niet verder op in.
Zal duidelijk zijn dat ik deze mening niet deel :P

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:53

Isapaardje schreef:
Toydoll schreef:

Oh is dit zo'n topic -O-

Ik heb toch echt liever een geflipte shet voor mn wagen dan een paard van 1.80 dat het op rennen zet..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:31

Ook een geflipte shet is niet te houden als hij wil gaan, maar oké je gaat dan wellicht minder hard ervan door :)

Maar goed, ieder paard moet ten allen tijden onder controle gehouden kunnen worden.
Ik ben er niet zo eentje die maar wat uit gaat proberen; maar neem het mennen serieus.
Ook met shet (maar dan wel een reuze shet van 113 cm :) ).

Enige wat ik wilde aangeven, is dat ik ook altijd zo mijn bedenkingen had bij het bitloos mennen, maar nu ik er mee bezig ben, en vertrouwen win vooral ook, ben ik mijn bedenkingen wat aan het bijdraaien.
Ik sluit dus niet uit dat ik er ooit mee de weg op ga, ook in het verkeer inderdaad.

Bij interesse, geef even pb, dan zal ik filmpje sturen hoe het nu gaat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:32

Een shet houd je evenmin als een shire. De schade is even groot bij een ongeluk. Plus een shet is gewoon een paard, die werkt echt niet anders omdat ie klein is (net zoals die van mij niet anders in elkaar zitten omdat ze groot zijn).

Ik denk (verwacht) dat het bitloos mennen net zo'n ontwikkeling zal doormaken als het bitloos rijden. Vergeet niet dat je enkele jaren geleden nog voor gek werd versleten als je het in je hoofd haalde om zonder bit te gaan buitenrijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:43

Uit ervaring kan ik je vertellen dat als een blije shet hard wil gaan, dan gaat hij hard. :')

Ik men(de) altijd met een hele brave shet met een kneveltrens, die alleen in groepen heet werd maar alleen reed ik op stem en ik hoefde de teugel alleen maar wat op te tillen om te sturen.

Voor de slee in de weide en met het mennen in de weide gebruikte ik ook gerust mijn sidepull.
https://www.youtube.com/v/eUffNbkKJKM

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:50

Isapaardje schreef:
Oh is dit zo'n topic -O-

Welke mening?

Het natuurkundige feit dat 180 kg aan je leidsels minder zwaar is dan 600 kg aan je leidsels?

Of het eveneens feit dat shetjes nu eenmaal heel vaak worden gebruikt door mensen die er de ballen verstand van hebben?
(wat dus niet wil zeggen dat iedereen die met shetjes ment geen verstand heeft, nee, LEZEN, dat mensen die de ballen verstand hebben vaak shetjes houden en dan denken, laat ik gaan mennen).
Zoek bokt maar eens af, die topics van ' ja ik wil gaan sleeen met mijn shet maar weet niet hoe, ohja ik ben 12 jaar, heb nog nooit gemend en pony kan alleen maar bokken en er vandoor gaan maar ik wil toch op alleen touwhalster naar buiten' :P

Zijn toch vaak shetjes hoor, het spijt me :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:19

Maar 180 kilo kan je ook niet houden aan je leidsels toch? Ik niet in ieder geval. Dus of er dan 180 of 900 kilo aanhangt maakt niet uit, in beide gevallen kan je het paard niet houden als hij ervandoor gaat. Een bit maakt daarbij ook weinig tot geen verschil.

Dat met die onkundige mensen met shetjes zou best kunnen, maar het is een drogreden om te stellen dat dat de reden is dat er met shetjes vaker bitloos wordt gemend. Ik heb zelf juist de indruk dat er voor bitloos mennen meer moeite gedaan moet worden (want optomingen zijn nog zeldzaam, je moet er dus echt naar op zoek of minstens de moeite nemen om het zelf te maken). Zo zou het dus logischer zijn om te veronderstellen dat juist degenen die zich er flink in verdiept hebben, tot de conclusie komen dat bitloos mennen wel kan/het te proberen valt en dit dus in de praktijk brengen (menners van likmevestje pakken wel een oude optoming van onder het stof of hebben er een gewonnen bij de plaatselijke braderie samen met een goudvis, of halen de eerste de beste optoming bij de boerenbond). Waarom dit vaker shetjes lijken te zijn? Geen idee: misschien zijn er gewoon meer shetjes waarmee gemend wordt en dus ook meer bitloze shetjes (lijkt mij nog het meest aannemelijk), misschien durven mensen het gevoelsmatig toch sneller met een shet of misschien zijn er wel helemaal niet meer shetjes dan andere pony's waarmee bitloos gemend wordt (echte cijfers zijn namelijk niet bekend).

Lotus_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:36

Ik ben ook er benieuwd, mijn nog (verder) super gezonde Rocky Mountain paard van 19 jaar heeft KS tussen 15e 17e rugwervel. Wil hem gaan leren voor een kar te lopen. Echter heb ik hem altijd zonder problemen bitloos gereden maar de zgn "kenners" beweren dat je mennen ALTIJD met bit moet doen. Dit is wat mij betreft uitgesloten.

Ik heb trouwens helemaal geen ervaring, doe wel werken met dubbele lijnen. Misschien ook iemand met meer tips of zelfs misschien met een leuk tuig (cob) te koop. Mijn enige zorg is dat ik met een karretje toch ook zijn rug zal belasten. Ik weet eigenlijk helemaal niets van aangespannen rijden. Zoek eigenlijk ook iemand bij mij in de buurt die mij daar tzt mee kan helpen. (Amsterdam)

Voor nu staat mijn paard nog op rust namelijk. Daarna kan ik pas kijken wat ik nog met hem kan doen maar volgens DA is e.e.a. nog niet zonder hoop. Ben wel benieuwd naar jullie bevindingen met bitloos mennen en hoor eventueel graag of jullie daar ook les mee hebben gehad. Degene die mij zou helpen wil dat alleen doen als ik er een bit in gooi ....