[AR] Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:00

- ben je bekend met mendurance?
Zeker!!!

- wat is je beeld van mendurance?
Endurance maar aangespannen ;) Dus gaat niet om snelheid maar om uithoudingsvermogen, je paard zo kalm en fit mogelijk houden. Ennn... mooie omgevingen bezoeken! (Net als bij 'normale' endurance ;) )

- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?
Ik ben nog aardig recreatief bezig, en wil nog een beetje meer ervaring opdoen. Maar hoop volgend jaar een impuls mee te pakken!!!

- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance?
Op zich handig; maar bij de gewone endurance ga ik voornamelijk uit van de informatie van de specifieke wedstrijden zelf en kom daar goed mee uit de voeten.

Niet dat ik endurances rij trouwens; ik rij uberhaupt niet zelf, maar ben wel de vaste groom bij een inmiddels klasse 2 ruiter, en dat met veel lol! (Mocht iemand zijn hoofdprobleem zijn dat hij/zij geen groom kan vinden trouwens, wil graag een keer een mendurance meemaken... O:) )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 01:12

Arabesk schreef:
Endurance zie ik al als een veredelde buitenrit, maar dit ligt meer aan mijn gebrek aan wedstrijdambities.

Precies dit..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 01:55

Nee, wel informatie over opgezocht en in verdiept, maar nog niet zelf gereden en met iemand meegeweest. Wel ervaring met endurance.
Goed, ik ben erg enthousiast over endurance, dus mendurance lijkt me ook wel leuk voor de kleine pony.
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?
Nee, nog niet gestart. Ik vind het onduidelijk hoe het zit met startkaart en verenigingen etc. Voor de endurance is dit naar mijn idee veel duidelijker geregeld. Mendurance is ingewikkelder. Tevens zijn er weinig wedstrijden waardoor ik het zonde vind om een startkaart aan te vragen. Het zou misschien schelen als de Duitse mendurance wedstrijden duidelijker ergens aangegeven zouden worden, dan kan daar nog naar uitgeweken worden. Tevens zou ik pas een startkaart aanvragen als het 100% zeker is dat de regel over starten met een sulky permanent ingevoerd wordt.
Ja zeker, dat is vooral wat mij tegenhoudt; een tekort aan informatie.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:51

De regel met sulky is permanent ingevoerd. De pilot is vorig seizoen geweest en nu zit hij gewoon vast in het reglement.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 24-06-15 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:52

De sulky's zijn enkel bedoeld voor pony enkelspan. Niet voor paarden. Dan mag er wel gewoon met tweewieler worden gereden maar met groom. Er is geen oneerlijkheid in gewicht en dergelijke gezien een ieder in de mogelijkheid is lichter materiaal te gebruiken of niet en dan wel met een warmbloed of koudbloed te starten. Elk ras of materiaal kan zijn voor en nadelen hebben. Dat is niet van invloed op je persoonlijke prestatie. Want zelf vind ik dat je vooral voor je eigen prestatie moet rijden. Meedoen en uitrijden met een paard wat aan het einde nog net zo fris is als aan het begin is het belangrijkste. Zie het als de marathon van new york....winnen is onmogelijk voor vele honderde mensen en toch doen ze mee.
Ook in de endurance zou er dan oneerlijke concurentie zijn....ook daar starten meisjes van 50 kg op een arabier tegen meisjes van 80 kg op een haflinger. Daar hoor je ook niemand over.

Het is losgekoppeld van de endurancevereniging omdat het de endurancevereniging teveel koste (die betalen dierenartsen juryleden en andere officials) en voor de menners niet aantrekkelijk was om ook lid te zijn van de endurancevereniging a 50 euro per jaar. Naast een regulier lidmaatschap van een vereniging voor een startkaart. Zo hoopte we meer mensen aan te trekken met een gewone menstartkaart.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:15

Ik "ken" het, maar ben er niet bekend mee. Zoals vele voor mij ook al aangaven, is er weinig over te lezen op het internet.

Ik vergelijk het met endurance maar dan met wagen. Lekker buiten, trainen voor een beter uithoudingsvermogen van je paard, gezellige sfeer..

Nee ben niet gestart. Heb sinds kort pas een wagen waarmee ik dat eventueel zou kunnen. Maar als ik het zou willen, wil ik eerst meer informatie over het hoe en wat. Dat is me nu erg onduidelijk.

Ja! Want het gebrek aan informatie houdt me nu tegen om te starten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:25

ik antwoord later ,goed topic

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:01

Napie schreef:
Het is losgekoppeld van de endurancevereniging omdat het de endurancevereniging teveel koste (die betalen dierenartsen juryleden en andere officials) en voor de menners niet aantrekkelijk was om ook lid te zijn van de endurancevereniging a 50 euro per jaar. Naast een regulier lidmaatschap van een vereniging voor een startkaart. Zo hoopte we meer mensen aan te trekken met een gewone menstartkaart.

Zal voor veel mensen waarschijnlijk wel opgaan inderdaad. Maar als je endurance ruiters hebt, die ook wel eens mendurance willen starten, houdt de nieuwe regeling ze waarschijnlijk eerder tegen. Ik ben niet lid van een menvereniging, dus dan moet ik dat weer doen = extra kosten en veel gedoe, want ik ken ook geen vereniging en dan moet ik ook nog zorgen dat ze mij toe willen laten als lid. Dit heeft mij er ook altijd van weerhouden om dressuurwedstrijden te rijden. Bij de endurancevereniging is dit (naar mijn idee) veel beter geregeld; één overkoepelende vereniging waar iedereen lid van kan worden.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:20

- ben je bekend met mendurance? Een beetje
- wat is je beeld van mendurance? Endurance met de kar
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, de wedstrijden zijn te ver weg. Als er wat in het midden van het land georganiseerd zou worden (op max een uur rijden) zou ik graag eens meedoen
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Ja, zeker

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:32

Barny ergens in begin schrif je dat je een e pony verslagen hebt.in mendurance valt een e pony onder de paarden.en paarden en pony,s zijn appart.

verder heb ik eerst enkelspan klasse 0 met een 2 wieler en groom gereden,in totaal 3 wedstrijden.nu start ik officieel in klasse 1 met mijn 2 span,heb pas 1 wedstrijd gereden.
ik vind het zelf ook een mooie uitgezette buitenrit,waar je gewoon goed kunt door rijden en erna word gekeen of je pony,s inderdaad fit genoeg zijn en gezond.ook vind ik het gezellig en kun je ook nog wat strijden tegen andere.

jammere is dat inderdaad niks in de buurt is,alles is 1u tot 2u rijden dus gem dan moet het voor jou ook te doen zijn.

belgie kent de mendurance helaas niet,terwijl die prachtige paden en super orientatieritten organiseren.maar de sport daar gewoon niet is.

het punt van de sulky,ja in duitsland is dit ook.en denk dat de echte wedstrijd ruiters ook naar een suly of 2 wieler toe willen want dat is minder gewicht.dat het niet eerlijk is ja,dan moet je maar een sulky of 2 wieler kopen.
en mag gebruikt worden bij paarden en pony,s dat inderdaad het nu niemand doet telt niet.

verder vind ik het een leuke sport,hoef er met mijn pony,s weinig voor te doen in klasse 1,en denk dat klasse 2 voor hun ook erg makkelijk zal zijn.

als je start moet je wel er van uit gaan dat je paard goed is,anders kun je je de moeite beter besparen.

Ik merk wel dat sommige wedstrijden top georganiseerd worden en andere veel minder,dus voor mensen die komen kijken of eens mee willen rijden lijkt me verstandig dat ze bij een goed georganiseerde wedstrijd komen waar ze alle hulp krijgen en ze het ook met een goed gevoel afsluiten.dan komen er ook meer mensen denk ik.

want info vind je niet,maar in etten-leur dit was mijn eerste wedstrijd helpen ze je super .

denk ook dat het mensen tegen houd omdat je vaak met 2 wagens moet rijden.

wat ik zelf vreemd vind is dat er bij springen dressuur eventing altijd prijzen geld is,dat heb je bij de mensport niet terwijl wij vaak de meeste kosten hebben.zou mooi zijn als je dan gewonnen hebt en je wat geld krijgt om de kosten iets te drukken.
want het is een dure sport de mensprt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:35

_suus19_ schreef:
Napie schreef:

Zal voor veel mensen waarschijnlijk wel opgaan inderdaad. Maar als je endurance ruiters hebt, die ook wel eens mendurance willen starten, houdt de nieuwe regeling ze waarschijnlijk eerder tegen. Ik ben niet lid van een menvereniging, dus dan moet ik dat weer doen = extra kosten en veel gedoe, want ik ken ook geen vereniging en dan moet ik ook nog zorgen dat ze mij toe willen laten als lid. Dit heeft mij er ook altijd van weerhouden om dressuurwedstrijden te rijden. Bij de endurancevereniging is dit (naar mijn idee) veel beter geregeld; één overkoepelende vereniging waar iedereen lid van kan worden.

Ik had het zelf ook liever bij de endurance gehad ik rij geen sgmw,maar wil wel endurance naast het mendurance starten gaan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:49

Napie schreef:
De sulky's zijn enkel bedoeld voor pony enkelspan. Niet voor paarden. Dan mag er wel gewoon met tweewieler worden gereden maar met groom. *knip*

Artikel 652 zegt nergens dat er paarden enkelspan of paarden tweespan niet met sulky gereden mogen worden. Althans, ik kan het niet vinden.
Citaat:
4. Deelnemen aan een wedstrijd kan alleen in combinatie met een groom met uitzondering van de deelnemers met een sulky, deze mogen op eigen risico zonder groom deelnemen.

Artikel 653 zegt op punt 9:
Citaat:
9. De keuze van rijtuig en harnachement is vrij, mits deze voldoende veilig zijn en qua formaat in goede verhouding staan tot het paard, dit ter beoordeling van de jury.

Ook niets over paarden of tweespannen.

keona

Re: Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:55

Nee staat ook nergens omdat het gewoon mag.vind wel stom dat je dus met een zwaardere kar ook nog verplicht bent de groom mee te nemen dus nog meer gewicht.is gewoon allemaal dubbel.
verder maakt het mij niet uit omdat ik altijd met een groom rij puur voor de gezelligheid.

ook 2 span pony mag inderdaad met sulky als ook de paarden.nergens word gezegt dat het alleen voor de kleintjes in enkelspan is

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:50

Het was aanvankelijk wel de bedoeling dat dit enkel zou gelden voor de enkelspan pony. In mijn wedstrijd heb ik het ook aangegeven in het vraagprogramma gezien door een aantal hekken in de route, dit naar mijn mening alleen veilig kan met een enkelspan pony zonder groom. Het rijden zonder groom heeft ook veel nadelen. Zelf de pony koelen onderweg of zelf even plassen is heel lastig zonder groom. Daarnaast scheeld het ook enorm als de groom de route leest en voor het gezelschap is het ook erg fijn. Zeker niet alleen voordelen aan het rijden met een sulky maar het zou de sport wel toegankelijk moeten maken voor mensen die denken dat de afstand te groot is voor hun kleine pony enkelspan. Oneerlijke concurentie ben ik het gewoon niet mee eens. Dan zou je op stokmaat moeten starten en ook nog eens kijken welk ras. Het is aan de menner zelf met welk materiaal hij aan de start komt. In de dressuurwereld heb je nu eenmaal ook dressuurgefokte paarden en huis-tuin en keukenpaarden.

Ik heb deze discussie even doorgelinkt op de mendurance facebookpagina
https://www.facebook.com/#!/pages/Mendu ... 8570289151

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:52

Wat betreft prijzengeld: ik ben allang blij dat ik 23 deelnemers had en door sponsering prijzen kon aanschaffen. Kregen we eerder nog een vergoeding van de KNHS voor juryleden, nu moeten we alles zelf betalen. Als ik er ooit 50 aan de start krijg dan doe ik met liefde prijzengeld maar nu moet ik elk jaar nog geld bijleggen (en ja.....dat is veelal ook privegeld geweest in de afgelopen jaren. Maar niet te spreken van schade die aan de auto is opgelopen in het uitzetten van de route en privemateriaal wat nu gebruikt wordt)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:58

Napie schreef:
Wat betreft prijzengeld: ik ben allang blij dat ik 23 deelnemers had en door sponsering prijzen kon aanschaffen. Kregen we eerder nog een vergoeding van de KNHS voor juryleden, nu moeten we alles zelf betalen. Als ik er ooit 50 aan de start krijg dan doe ik met liefde prijzengeld maar nu moet ik elk jaar nog geld bijleggen (en ja.....dat is veelal ook privegeld geweest in de afgelopen jaren. Maar niet te spreken van schade die aan de auto is opgelopen in het uitzetten van de route en privemateriaal wat nu gebruikt wordt)

Ik snap dat ook wel maar bij andere disseplines is het wel bij de endurance ook niet en daar zijn genoeg starts .bij het gewone mennen ook niet,terwijl daar ook genoeg starts zijn.ik vraag me af waar dat dus op gebaseerd word.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:15

In wateren kreeg iedereen een buideltasje waar je een flesje water ofzo in kon doen, vond ik super leuk en attent.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:19

Het grote publiek en daarmee dus ook de sponsors komen nog steeds enkel in grote getale af op dressuur- en springwedstrijden. Daar zit het grote geld. Als je bij het mennen in de top rijdt met bijv. een vierspan pony, staan de sponors niet in rij, terwijl dit bij de vierspan paarden wel vaak is.
Dus je moet echt al veel connecties hebben om je sponsoring rond te krijgen voor je wedstrijd en dan blijft er helaas niks over voor prijzengeld.

En de sulky's alleen voor enkelspan pony zal waarschijnlijk wel een punt worden voor het volgende overleg.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:26

Is de organisatie van een mendurance helemaal niet rond te krijgen zonder enige sponsoring? Hoeveel starts zou je daarvoor ongeveer nodig hebben?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:31

Aan wie kunnen we nu beter vragen hoe we dit aan kunnen pakken dan aan de menners zelf, vandaar ook dit topic en het vriendelijke verzoek om een reactie op onderstaande vragen:
- ben je bekend met mendurance? ja
- wat is je beeld van mendurance? vegelijkbaar met endurance alleen zo jammer dat zo weinig mensen het doen. Ik vind de wedstrijd dan nauwelijks een wedstrijd (dat is toch dat je met meerdere deelnemers strijdt om een klassering) je rijdt mee voor jezelf. Dat is ook leuk maar minder 'leuk' wedstrijdtechnisch gezien
ja een keer gestart, plan was vaker helaas overleed mijn paard. Daarna geen geschikt paard er meer voor gehad. Nu wel pony die het zou kunnen alleen daar doen we endurance mee, omdat dat zo'n stuk makkelijker is qua organisatie en ze dat ook leuker vindt (buitenrijden ipv mennen).
Ik vond het geweldig om te doen alleen het inhalen van andere combinaties / ingehaald worden door andere combi's vond ik best wel 'eng' vooral op smallere paden. En er was een stuk waar je ook mensen tegemoet kwam, dat vond ik echt waardeloos, want je moest met je wagen en paard (had toen paard van 1.75) in de bosjes gaan staan.
Nu houdt me tegen dat mijn pony endurance ontzettend leuk vindt en ik dat allemaal ook veel makkelijker vindt qua organiseren. Met name de wagen die ook mee moet en als je met 4-wieler rijdt ook altijd een groom, beter nog 2 grooms (ook iemand die helpt in vetgate / bij finish) vind ik een enorm georganiseer.
Voor wat betreft de afstanden naar een wedstrijd, dat is met endurance net zo. Alleen als je dan ook nog een wagen mee moet nemen wordt het wel een heel gesjouw of je moet een goede trailer hebben (kost ook een paar centen :P ) / met twee auto's rijden (benzine kost ook geld) etc.
Denk het wel. Reglementen zijn niet voor iedereen begrijpelijk en je zou er ook meer over het trainen kwijt kunnen.

Klasse 1 op laag tempo en een korte klasse is vergelijkbaar met een recreatieve vlotte buitenrit. Maar als je een beetje tempo wilt hebben (lees boven 12 km/uur) en meer km's maakt (30+ ) vind ik dat je echt gerichter moet trainen wil je je paard/pony fris aan de finish krijgen (wat nog altijd het hoofddoel is van endurance: finishen met een paard wat fit to continue is).

Ik snap niet dat het niet gekoppeld kan worden aan een aantal SGMW, wat Gem ook al zei dan heb je in ieder geval de dierenartsen/vets al geregeld. Wegparcours kun je uitbreiden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:36

Nooit gestart wegens altijd gezeik met KNHS. Wil niks meer met die organisatie te maken hebben. Erg jammer dat ze dus een monopolie positie hebben en je dat laten weten ook als het ze niet uit komt.
Ook goed, dan start ik toch niet als het zo moet :)

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:40

- ben je bekend met mendurance? Ja.
- wat is je beeld van mendurance? Vergelijkbaar met endurance maar dan aangespannen
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Ik wil graag starten maar eerst een wedstrijd als vrijwilliger of groom bijwonen. Maar omdat er maar zo weinig wedstrijden zijn zou ik pas de eerste wedstrijd in oktober kunnen vrijwilligen en het volgende seizoen kunnen starten. Als meer wedstrijden zouden zijn zou ik kunnen overwegen om eind dit seizoen al een keer te kunnen starten.
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? JAAAAA

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:57

Als ik het topic zo door lees, moet je je denk ik ook afvragen wie de doelgroep is van de mendurance. Zo te horen doen endurance ruiters er ook graag aan mee (als het binnen de persoonlijke mogelijkheden ligt). Ik snap dat je het liefst zoveel mogelijk deelnemers hebt. Qua communicatie moet je alleen nadenken over de volgende vraag:

Wil je de mennende endurance ruiters aanspreken of wil je de gewone menner (recreanten en/of wedstrijdgerichte menners in DR/VH of SGW) kennis laten maken met mendurance? Volgens mij zit bij die laatste groep veel meer onwetendheid over de sport (en ook het veredelde buitenrit imago).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:03

ben je bekend met mendurance? Een beetje, ik las een topic over mendurance en dat bracht mij op ideen , helaas door ziekte is het rijden gedaan maar dit zou wel kunnen!
- wat is je beeld van mendurance? Endurance met de kar
- ben je al eens gestart op een mendurance wedstrijd:nee, Het is nooit in zeeland/afstand reistijd
wat houdt me tegen
Nee, de wedstrijden zijn te ver weg. Als er wat in zeeland brabant georganiseerd zou worden (op max een uur rijden) zou ik graag eens meedoen
Ja, zeker
Graag info over regelement, evenementen, gezondheid ruiter en paard bijnodigheden etc
Laatst bijgewerkt door kwita op 24-06-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:03

MarjaR schreef:
Is de organisatie van een mendurance helemaal niet rond te krijgen zonder enige sponsoring? Hoeveel starts zou je daarvoor ongeveer nodig hebben?

Ik denk het niet.
Wij hebben er elk jaar al geld op toe moeten leggen. Het is niet voor niets dat wij het al jaren in hetzelfde weekend ook een endurance organiseren.

Je zit met terreinhuur (nu hebben wij het geluk dat we dat niet hebben), vergunningen, dierenarts, veterinaire assistenten, juryleden etc etc. Kost allemaal een hoop geld. Het inschrijfgeld zit aan het maximum (vind ik zelf), meer vragen kun je niet maken ten opzichte van je deelnemers.
Daarnaast wil je je deelnemers ook niet met lege handen sturen, dus heb je de kosten van je prijzen nog.
Je sponsoring heb je gewoon nodig (zowel in natura als financieel).

Ik denk dat je al gauw richting de 25/30 starts moet denken om er financieel goed aan uit te kunnen c.q. op nul uit te komen als je totaal geen sponsoring hebt.