[AR] Combinatie mennen - onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:54

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:37

wph1 schreef:
Oké wat een fijne club.
Mag ik vragen waarom al die regels. ....... in de gewone wereld heb je het dan gelijk over discriminatie

In België is groepsdressuur nog verplicht, daar komt het van.

adnil35

Re: Combinatie mennen - onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:42

Very simpel: een rijpaard :)
Perfecte combie voor koets en onder het zadel. Al onze paarden lopen onder het zadel en voor de koets en doen het in beide takken van sport erg goed! Zeker als je echt fanatiek wordt en op niveau wil gaan rijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:48

In mijn omgeving zie ik verschillende mensen die gelderse paarden zowel onder het zadel als voor de wagen lekker aan het lopen hebben, in mijn omgeving zijn alle gelderse paarden wel erg groot trouwens, weet niet of dat bij het ras hoort of gewoon toeval is?

Tuigpaarden vind ik persoonlijk geen fijne gebruikspaarden, ze zijn gefokt om mooi opgefokt een rondje te lopen en dat doen ze maar voor gebruik om in het verkeer te mennen ed vind ik het vaak een beetje driftkikkers, zeker als ze in het verleden ook echt getraind zijn voor de aangespannen sport.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:50

Inderdaad een Groninger. Het perfecte paard voor dit doel.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:53

Mijn vriend en ik hebben een KWPN'er. Ik L2 dressuur en de winstpunten voor het L springen en mijn vriend rijd er recreatief mee. En ze loopt ook voor de kar, lekker veelzijdig paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:55

Ik heb met mijn KWPN merrie gemend en daarna jaren met mijn Lusitano merrie, gaat prima in combi met onder het zadel rijden, vooral als je beide dressuurmatig doet.
Het is een mooie afwisseling.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:58

liedje89 schreef:
In mijn omgeving zie ik verschillende mensen die gelderse paarden zowel onder het zadel als voor de wagen lekker aan het lopen hebben, in mijn omgeving zijn alle gelderse paarden wel erg groot trouwens, weet niet of dat bij het ras hoort of gewoon toeval is?

Ze worden inderdaad errug groot gefokt. Bij ons op stal staat een 4 jarige merrie van 1.78!!!!
Bij de groningers begint het ook die kant op te gaan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:19

yarrah schreef:
liedje89 schreef:

Ze worden inderdaad errug groot gefokt. Bij ons op stal staat een 4 jarige merrie van 1.78!!!!
Bij de groningers begint het ook die kant op te gaan.

Ooooh dat is niet mijn ervaring! Die van mij is 1.61 (misschien een cm erbij inmiddels) en die moet nog 4 worden. Ik ken er veel van rond die maat en ook wel iets groter, maar volgens mij zijn ze echt in mindere mate aanwezig ruim boven de 170. Niet dat ze er niet zijn natuurlijk, maar het is zeker niet standaard. Ik vind zo rond de 167 wel mooi. Bovendien tonen ze 'groot' door hun forse front.

linda312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:24

Wij hebben een kruising van een grote maat Hackney Makari Jetsetter x Manno . Die is zowel voor de kar als onder het zadel en is rond de 1.65

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:39

Ik heb een tijd een paard onder het zadel getraind die op Z niveau voor de wagen stond en ik reed hem onder het zadel . In een half jaar onder het zadel naar m2 niveau( daarna verhuisde de eigenaar en was t mij te ver weg)Was een kwpn er , PrestigexGribraldi, geweldig dier. De eigenaar had wel veel verstand van waar een goed men en rij paard aan moest voldoen.
Ik zou dus zeggen met een kwpn er (of welk ras dan ook )kan het dus ook als je maar weet wat in paard in huis moet hebben (of juist niet) voor de disciplines die je ermee wilt rijden.
Kijk goed rond op men wedstrijden en men verenigingen en informeer daar eens wat er allemaal rond loopt en wat ermee gedaan wordt. Denk dat je zo een goed beeld krijgt van hetgeen waar je naar zoekt en wat bij jullie past.
Succes iig! Hopelijk gaan je paarden nog een poos mee en duurt t nog ff voordat het zover is. Heb je zelf ook nog een tijd om je goed te oriënteren .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:41

Zou niet zo ras-specifiek kijken, elk ras heeft zijn coole kikkers en driftkikkers. Kijk gewoon naar wat je mooi en prettig hanteerbaar vind en daar een rustig exemplaar van zoeken dat bij je past.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:42

Hier 5 maanden geleden een paard gekocht zonder papier. M'n vriend is m gaan beleren voor de kar en heeft nog geen misse stap gezet.
2e paasdag gaan ze rustig een oefenmarathon proberen. Zelf rij ik m onder het zadel en breng m nu uit in de L1, waar we ook gewoon lekker mee doen.

Ik zou dus niet zozeer naar een bepaald type paard gaan kijken, maar meer naar een karakter van een paard. En tuurlijk zijn er bepaalde types die makkelijker in het 1 of het ander zijn.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:58

Ik rij met een welsh onder het zadel en voor de kar, misschien kan je een welsh vinden die groter is dan 1m53? Er zijn er zeker van die grootte maar misschien wat moeilijker te vinden

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 00:24

FriesWytske schreef:
Memuska schreef:
Voorwaarden:
- liefst niet te groot (1m60 - 1m65 lijkt me een mooi formaat), moet wel formaat paard zijn owv inschrijven bij rijvereniging (min. stokmaat 1m53 volgens clubreglement)
- rustig van karakter
- mennen + onder het zadel
- en nu komt het grote probleem: rassen als trekpaarden, Friezen, Fjorden, Haflingers, Tinkers, ... mogen niet worden ingeschreven bij de rijvereniging

Shoot!

Wat een discrimenerende rijvereniging zeg. Ik zou lekker op zoek gaan naar paarden die bij jullie passen. En daarbij niet letten op de regels van de rijvereniging. Dan maar naar een andere rijvereniging.

Idd discriminatie ten top! Wat is er mis met een fries, haflinger of tinker onder het zadel?? Ken inmiddels genoeg mensen met deze rassen die en mennen en ermee rijden. Ik zou op zoek gaan naar een andere rijvereniging die geen bevooroordeling op rassen heeft!

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 00:27

Ik heb een volbloed van 1.58m voor de kar staan (Hemmingway x Le Val Blance) en een gelderse merrie van 1.60m type tuiger (Stuurboord x Renovo)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:21

Freiberger, heel veelzijdig ras.
Waarom mag je je met een bepaald ras niet inschrijven bij die rijvereniging? Vind dat wat vreemd.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:32

Een KWPNer, Gelderse, Goringer paard of iets wat daarop lijkt zonder papieren. De individuele verschillen zijn zo groot dat ik zoals al eerder werd geschreven niet zozeer naar ras zou kijken, maar naar hoe het paard je aanstaat.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:39

Sandrina schreef:
Freiberger, heel veelzijdig ras.
Waarom mag je je met een bepaald ras niet inschrijven bij die rijvereniging? Vind dat wat vreemd.

Daar sluit ik me bij aan! Een Freiberger voldoet aan 'de vereisten'. Fijne dieren :j