streng aan zweng vast van onbekende wagen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx

Berichten: 7100
Geregistreerd: 21-02-07

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:49


Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:03

MelanieB schreef:
Patty14 schreef:
Ik rij al heel lang zo en dat gaat prima. Strengen gaan niet schreef zitten en pony heeft er geen last van. Dus geen reden om mn hele tuig te gaan aanpassen.

Maar jij rijd met een hca toch?
Kracht die er op de strengen komt is minimaal bij hca omdat het zo weinig weegt.

Het is niet optimaal, maar het is te doen.

Ja klopt. Rij met een hca.
Met een grotere wagen zou ik het ook niet doen zo.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:36

JoyCiej007 schreef:
Je hebt een HCA sulky zo te zien. Daar hoort inderdaad een staalkabel + katrollen bij. De panieksluitingen maak je vast aan de staalkabels.

Echter heb jij strengen die enkel bedoeld zijn om met stroppen te rijden (dus niet met panieksluitingen). Je zal eerst je strengen moeten 'verbouwen'. Die vierkante gesp aan beide uiteinden van de strengen kun je voorzichtig door midden zagen met een ijzerzaagje. Dan hou je een kale strop over. Als je dan deze oogjes gebruikt,
http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... O5jvHyG-_g
kun je die in je stengen zetten en kun je veilig en praktisch met panieksluitingen rijden. Anders dan wel eens wordt gedaan, zijn die vierkante gespen aan je strengen absoluut niet geschikt om met panieksluitingen te rijden.

Je kan dus gemakkelijk (en relatief goedkoop) je stengen zelf verbouwen voor het rijden met panieksluitingen, of je kan nieuwe strengen met D-ringen kopen. Dat laatste is een heel stuk duurder (en dan moet dat ook nog allemaal passen op je tuig).

Hier nog wat foto's van mijn vorige tuig (die had ook stropstengen, heb ik zelf 'verbouwd') ter verduidelijking:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Omdat ik een 4wieler en dus een zweng heb, zitten dus de paniekhaken aan de zweng bevestigd. Jij hebt geen zweng, maar staalkabels met katrollen. De paniekhaken moeten bij jou dus aan de uiteinden van die staalkabel bevestigd worden.
[ Afbeelding ]



Bedankt voor deze goede tip. Ik heb net een tweedehands ponytuig gekocht, maar daar zitten nog stroppen op. Heb bij mijn paard inderdaad van die zware gespen erop (is echt enkelspan tuig, dus de gesp achteraan), maar bij de pony zit de gesp vooraan, dus dan kan ik deze oplossing gaan toepassen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:54

Je kan toch je streng als een lus maken zeg maar.
Dus leer door het ijzertje heen halen en dan om je streng heen schuiven over de stops heen?
(Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

Merlen

Berichten: 1638
Geregistreerd: 24-03-13

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:04

Zoals Sanniej doe ik het ook.Hier maak ik dan de panieksluitingen aan vast.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:31

Patty14 schreef:
Ik rij al heel lang zo en dat gaat prima. Strengen gaan niet schreef zitten en pony heeft er geen last van. Dus geen reden om mn hele tuig te gaan aanpassen.


Snap ik. Toch is 'm'n hele tuig aanpassen' een beetje overdreven. Gespen van strengen zagen en oogjes er op zetten......... binnen 15 min. had ik dat gefixt en 't kost je een keer € 25,= hooguit. Dus dat valt echt wel mee.

Feit is en blijft wel dat die vierkante gespen enkel bedoeld zijn om er een strop van te maken, en niet bedoeld/geschikt zijn om met paniekhaken te rijden. Al zal de druk en kracht bij een HCA of sulky wellicht ietsjes minder zijn.

xSCWx schreef:


Dat zijn D-ringen. Dat 'flapje' zit er aan omdat je met deze stengen zowel met paniekhaken als met strop kan rijden. Beide kan dus :j De modernere tuigen hebben dit vaak, de wat oudere versies zie je vaak dus nog met die vierkante gespen (dus alleen strop).

Als dat flapje je in de weg zit en je rijdt toch altijd met paniekhaken, kun je dat flapje er af snijden. Maar hier kunnen gewoon paniekhaken aan.

@ Tine10: mooi, graag gedaan. Kind kan de was doen, en het kost je vrijwel niets, ook niet geheel onbelangrijk! :D

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:13

JoyCiej, als je toch van die goede oplossingen hebt...... het schoftje heeft geen panieksluitingen. Is geen merktuig. Heb je hier ook nog een goede en goedkope oplossing voor dat ik ook hier met panieksluitingen kan rijden?

Zoekt even een foto......

Afbeelding

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:46

Met die 'karabijnhaken' wel goed opletten dat ze goed vast blijven zitten, wij zijn nog altijd zo'n pennetje kwijt, na tweemaal mennen schoot ie er zo maar uit, terwijl we het wel goed aangedraaid hadden. Heb je opeens een losse streng, wij blijven hier dus controleren.
Stuk uit de het oog van de kretstok zagen tine, een kennis van ons heeft van die panieksluitingen eraan laten zetten, ben je meer kwijt dan het tuig waard is en iemand anders geeft dat er nooit weer voor want het blijft een merkloos tuig.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:12

Tine,
losse veiligheids lichtogen kosten 50,- bij demenner.nl

Deze eraf halen, nieuwe lichtogen eraan gespen en de te lange draagriem afsnijden op gewenste lengte.
Heb dat toen ook met tuig van mijn mini toen gedaan, super oplossing en zit mooi. Kost je hooguit 5 minuten werk.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:57

Bedankt voor de tip Melanie.
Sorry Grainey, maar ik ga niet in mijn lamoen zagen!! Dat maakt mijn wagen vele malen minder waard dan dat ik iets met het tuig ga doen.

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:12

Je moet de riem van de lichtogen wel onder de lichtogen vastzetten aan de singel, anders krijg je veel te veel beweging in de lichtogen, met de kans op drukkingen. Een kretstok met ogen beweegt nu eenmaal anders in de lichtogen dan een kretstok zonder ogen.
Het zijn twee heel verschillende systemen en eigenlijk moet er ook een andere singel aan en waar hebben we het over, vorige week werd ons nog een compleet splinternieuw merkloos tuig aangeboden, goede kwaliteit leer met veiligheidslichtogen voor 150 euro. Wij willen echter alleen nog maar een merktuig, kun je ook nog weer eens weer verkopen als je wat anders wilt.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:41

Aan de veiligheidslichtogen die ik bij de menner kocht zit gewoon een riem aan de onderkant die je aan de buiten singel vast maakt. ;)
oftewel aan elk tuig te maken.
Enige is de draagriem ff netjes afsnijden met scherp mesje. Mooi in puntje afsnijden et voila

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:59

Op de foto van Tine zag ik dat het lichtoog al naast het schoftje ligt, dus vandaar mijn opmerking van het vastzetten. Ik denk dat je er eerst realistisch erover moet nadenken hoelang je zo'n tuigje wilt gebruiken en of je die 75 euro niet beter bij het geld voor een merk tuig kunt leggen.
Dan heb je een mooi geheel, weinig gepruts en gedoe en tweedehands vallen die prijzen ook wel mee.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:11

Grainey schreef:
Op de foto van Tine zag ik dat het lichtoog al naast het schoftje ligt, dus vandaar mijn opmerking van het vastzetten. Ik denk dat je er eerst realistisch erover moet nadenken hoelang je zo'n tuigje wilt gebruiken en of je die 75 euro niet beter bij het geld voor een merk tuig kunt leggen.
Dan heb je een mooi geheel, weinig gepruts en gedoe en tweedehands vallen die prijzen ook wel mee.


Komt volgens mij omdat ze haar broeksriempjes aan de buitensingel heeft vastgemaakt, waarschijnlijk om te longeren of lange lijnen, zo doe ik dat ook wel eens. Pony staat immers op de foto van Tine niet ingespannen en/of in het lamoen, dus dat maakt niet uit.

Ik had eerder ook een 'merkloos' tuig. Nieuw gekocht via een wagendealer, tuig kwam uit Hongarije en was echt 100% vergelijkbaar met het oudere type Ideal tuigen. Donkerbruin van kleur.

Had echter dus ook nog de 'oudere' systemen erop; dus strengen met stoppen, en brancardbeugels.
Strengen heb ik dus zelf goedkoop en simpel omgebouwd, daarna waren de brancardbeugels aan de beurt. Die heb ik door een tuigenmaker laten vervangen door handgemaakte veiligheidslichtogen.

Ik had ze los kunnen kopen van Ideal inderdaad, zoals MelanieB zei, bij demenner.nl. Echter was het systeem van mijn singel ook heel anders, omdat het niet om 'gewone lichtogen' ging, (zoals Tine die nu heeft) maar om nog oudere brancardbeugels.

Heeft me € 45,00 gekost. Uiteindelijk had ik een prima tuig, met oogjes en paniekhaken aan de strengen en veiligheidslichtogen.

Verder heb ik, met name uit praktische overwegingen, ook dit aan mijn rugriem v/d broek gedaan: (is nog mijn oude tuig, maar heb 't ook op de nieuwe gezet)
Afbeelding


en heb ik uiteindelijk paniekhaakjes voor de broek gekocht en aan de broeksriempjes gezet (gewoon riempjes er door heen rijgen en klaar).
Afbeelding

In- en uitspannen was praktisch gezien toen heel snel en gemakkelijk: 3x vastklikken aan één kant en klaar. Aan de andere kant ook, en pony ingespannen.
Met name die paniekhaakjes voor aan de broek (ook bij demenner.nl te bestellen, en passen op ieder tuig) ben ik héel tevreden over. Ik maak de broeksriempjes nu vast aan het lamoen voor ik ga inspannen. Bij inspannen hoef ik alleen de paniekhaakjes aan de broek vast te maken.

Ik heb mijn oude tuig vorig jaar verkocht, en een Ideal Leathertech gekocht. Daar zaten dus al veiligheidslichtogen bij en stengen om met paniekhaken te rijden. De paniekhaakjes voor de broek had ik nog liggen, zo ook de gesp om de rugriem v/d broek makkelijk aan het schoftje te kunnen haken.
Dus heb ik nu overal waar mogelijk dus veiligheids/paniek oogjes zitten. In- en uitspannen is dus echt klikken en klaar, heerlijk.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:12

Inderdaad, het tuig zit zo omdat ik ging droogmennen, de broek zat wat strak en trok de singel naar achteren. Het tuig is verder heel degelijk volgens mij (ga alleen maar dressuur en vaardigheid doen, geen marathon), dus als ik het op deze manier kan verbouwen is dat voor de komende jaren prima. De pony zal waarschijnlijk over een paar jaar weer verkocht worden (als mijn zoontje er te groot voor wordt), alhoewel ik stiekem hoop dat ze ook daarna kan blijven ;-). Ik zal inderdaad bij de broeksriemen ook panieksluitingen zetten.

Pony moet eerst nog beleerd worden, heb al wel zoveel mogelijk voorbereidend werk gedaan, zodat ze zo kort mogelijk weg is. En dan op zoek naar een wagen en nu dus met jullie fijne tips het tuig maken zoals ik het wil (met overal panieksluitingen).

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:55

Bij onze ideal tuigen kan het lichtoog dus niet van het schoftje af, zit een ijzeren kram onder waar de riem nog weer doorheen gaat. Krijg je ook niet dat gedoe van de jury's als het lichtoog wel van het schoftje afglijdt: broek moet een strakker, strengen een langer, want daar wordt je niet vrolijk van.
Wij hebben de broekriempjes met veiligheidssluitingen gewoon standaard aan de wagens zitten, kunnen wij zo elke pony aan vast klikken.
Nou ja, als je dan ziet dat je zo'n nieuw tuig, compleet met lichtogen en goede strengen kunt kopen voor 150 euro vindt ik het zonde van het geld. Wij noemen het markttuigen, ze zijn namelijk voor een prikje te koop op de paardenmarkten. Daar haalden wij ze, toen we net begonnen, ook weg.
We hebben hier nog wel een oud hoofdstel liggen met hetzelfde embleempje op de oogklep.