[AR] zacht menbit gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Re: zacht menbit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 08:45

Wat hebben de bobbels in dit bit eigenlijk voor nut?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:47

Je kunt ook een speciale bandage om je bit wikkelen. Zo krijg je een heel zacht en vriendelijk bit. Mijn paard is zo ingereden en rijd er nog steeds mee. Het ziet en voelt erg comfortabel..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:53

denice schreef:
Je kunt ook een speciale bandage om je bit wikkelen. Zo krijg je een heel zacht en vriendelijk bit. Mijn paard is zo ingereden en rijd er nog steeds mee. Het ziet en voelt erg comfortabel..

Tenzij je een pony hebt met een kleine mond en dikke tong, dan wordt dit juist heel scherp, omdat het veel te veel is in de mond. Ik men tegenwoordig met een dubbelgebroken watertrens omdat alle liverpools veel te dik zijn. Eigenlijk is het ook wel raar, of je nu bitmaat 10 hebt of 15, de dikte blijft hetzelfde.

Geen idee wat die bobbels voor zin hebben, lijkt me juist niet fijn, omdat de druk niet overal hetzelfde is op de tond.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:54

Ja je hebt wel gelijk ja. Ik heb nu een heel lichtgebogen stang zonder die bandage, maar ze zijn inderdaad allemaal even dik.

Ik denk dat je gewoon wat bitten moet gaan proberen, dan kom je er vanzelf achter.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:59

Ik men met een utrechtse stang, pony heeft een superzacht mondje maar in geval van nood is het wel mn noodrem. Niks ben heel vriendelijk in mn hand en pony loopt er superfijn mee maar ik zou van mn lang zal ze leven nooit met een trens mennen, hoe braaf ze ook zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:14

meggiemeg schreef:
Je bit is zo streng als dat jij met je handen bent.
Wat voor bit je eerst in dan voordat geconstateerd werd dat ze deze kiesjes heeft?

Dit is ook hetgene wat ik wilde schrijven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

Polly schreef:
Ik men met een utrechtse stang, pony heeft een superzacht mondje maar in geval van nood is het wel mn noodrem. Niks ben heel vriendelijk in mn hand en pony loopt er superfijn mee maar ik zou van mn lang zal ze leven nooit met een trens mennen, hoe braaf ze ook zijn.

En ook dit is hoe ik erover denk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:21

Ik snap echt niet dat mensen met iets als mennen waarbij je bit je enige 'rem' is gaan denken aan oelepoele mijn poownie is zo braaf en gevoelig en dan nadenken over bitloos of met het vriendelijkste bitje willen gaan rijden wat ze vinden kunnen. Blijf r dan gewoon in de bak bovenop zitten en meng je niet in het verkeer. Als je knap kan mennen word een paard echt niet hard in de mond van het bit, de mijne lopen ook met trensjes met kinderen erop.
Het zijn beesten hoor, tis je moeder niet ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:31

Als dat je enige rem is, ben je in mijn ogen geen goede menner :n

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:55

Als ik op straat rij en er gebeurd wat ben ik niet van plan om allerlei trucjes uit te gaan halen als de nood aan de man is, dan heb ik het niet over gewoon halthouden maar in geval van nood, dat had ik er misschien even bij moeten zetten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:00

Dan is ook geen enkel bit, hoe scherp ook een garantie dat je je paard/pony stil krijgt.

Mijn pony ging juist aan de kletter door pijn in zijn mond omdat de liverpool stangen voor hem te dik waren. Nu met trensje geen enkel probleem! Je kunt dit soort dingen niet zomaar over 1 kam scheren en zeggen dat het gevaarlijk is om te doen. Ik kreeg zelfs het dringende advies van meerdere juryleden om dit te gaan doen. En heb echt nooit spijt gehad van deze overstap.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:06

Ik heb dan ook alleen de ervaring met mijn pony's en daarop is mijn mening gebaseerd.
Mijn pony pikte ook de liverpool niet en heb er dus ook een ander bit in hangen. IK VIND bitloos of op een simpele trens voor de wagen niet verantwoord, maar ik ben hier om dingen te leren daarom lees ik mee en geef ik ook mijn mening net zo goed als dat anderen dat doen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:27

Shirley schreef:

Uiteindelijk is dat bit wel het enige waarmee je echt in contact staat met je paard. Dan kun je nog je paard zo goed opgeleid hebben, als er nood aan de man is luisteren ze niet naar hoooo maar braaf. Dan vind ik ook dat je een bit mag hebben die best laat merken dat hij er is, mocht het nodig zijn.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:42

Ik heb sedert 1980 welsh cobs gefokt, opgeleerd en gemend nationaal en internationaal.
Heb steeds een liverpool met 2 gaten gebruikt en liefst met de zachtste stand begonnen.
Altijd goed resultaat gehad met veel geduld.
Afbeelding

Het eerste stukje van de film was wel brug naar boven.
Ik ben het dus wel eens met het standpunt van Denice.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:41

ik ben het niet eens met de stelling dat je , als het echt nodig is, je een bit moet hebben om een paard stil te krijgen .
uit ervaring weet ik dat een bit, hoe scherp of zacht ook, een paard niet laat stoppen als hij echt er tussen uit wil of in paniek is. met datzelfde paard bitloos werkt super. hij is ontspannen, luistert perfect en is niet meer op hol geweest sindsdien. veel veiliger dus! eerder kon je er op wachten .

mijn paarden lopen allemaal voor de wagen en zijn op twee vingers te rijden, en toch is voor sommige paarden bitloos dé uitkomst. als je dat nooit gevoeld of geprobeerd hebt kuin je ook geen commentaar leveren over hoe het is en rijdt.

ik rijd ook onder het zadel bitloos en kan je vertellen dat je echt wel een hele goede rem hebt hiermee. ( kaak gekruiste optoming).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:58

Volgens mij hangt wat zacht is enorm van je paard af. Een vriendin van me kreeg laatst van haar instructeur een liverpool bit te leen wat er werkelijk niet uitzag zo dik, met tongboog, maar blijkbaar heeft het paard die ruimte in de mond en ze loopt er nu veel fijner op dan op haar normale bokkenbit. Terwijl ik ook wel eens een tuiger heb gereden die bij een stukje zeem om een dun stangetje al op tilt sloeg en zijn bek niet meer dicht kreeg. Volgens mij moet je vooral kijken hoe je paard reageert op een bit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:07

Maar een bokkenbit is ook helemaal niet zo zacht, daar bestaan nogal wat misverstanden over, heb ik me door een zeer ervaren menner/tandarts laten vertellen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 21:23

Nou ik rijd britt ook bitloos onder het zadel, maar voor de kar gaat dat niet gebeuren.
Nou is er helaas een rot ongeluk gebeurd bij ons op de manege tijdens de menles, en daar had het niet uitgemaakt of het met of zonder bit was gebeurd.
Brak wat af tussen paard en kar, paard schrok en ging aan de ren.
Mevrouw viel van de bok en ligt nu nog in het ziekenhuis.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:27

dingogirl schreef:
ik ben het niet eens met de stelling dat je , als het echt nodig is, je een bit moet hebben om een paard stil te krijgen .
uit ervaring weet ik dat een bit, hoe scherp of zacht ook, een paard niet laat stoppen als hij echt er tussen uit wil of in paniek is. met datzelfde paard bitloos werkt super. hij is ontspannen, luistert perfect en is niet meer op hol geweest sindsdien. veel veiliger dus! eerder kon je er op wachten .

mijn paarden lopen allemaal voor de wagen en zijn op twee vingers te rijden, en toch is voor sommige paarden bitloos dé uitkomst. als je dat nooit gevoeld of geprobeerd hebt kuin je ook geen commentaar leveren over hoe het is en rijdt.

ik rijd ook onder het zadel bitloos en kan je vertellen dat je echt wel een hele goede rem hebt hiermee. ( kaak gekruiste optoming).

Conclusie is dus dat het scheelt per paard. De mijne is op twee pinken te rijden en sturen, maar kan nog wel eens schrikken. Door een ophouding komt hij meteen uit de schrikmodus. een bit is zo vriendelijk als de hand van de koetsier, ik hecht wel waarde aan zulk contact met mijn paard. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:25

Shirley schreef:

In noodgevallen wel degelijk. Als je het als "gewone" rem gebruikt, niet. Een goede menner kan op stem veel bereiken, maar in sommige gevallen zul je toch echt even moeten ingrijpen en dan werkt een trensje echt niet afdoende.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:34

De reden dat wij met onze om en nabij 1.000 kilo wegende paarden met liverpool rijden, is omdat we verantwoording in het drukke en onvoorspelbare verkeer en over veiligheid van de passagiers hebben. De paarden worden met waslijntjes gereden, maar in bepaalde situaties moeten we wel wat meer te vertellen hebben. Het is waar: als een paard in blinde paniek slaat, dan helpt geen enkel bit meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:37

Hier staat er een, die raakt dus juist in paniek als je eens een flinke ophouding moet maken. Dus op het moment dat je de noodrem wil gebruiken gaat het mis. Ze heeft ook wolfskiezen maar die zitten niet eens in de buurt van het bit. Meerdere bitteren geprobeerd onder begeleiding, ib de bak ging het goed, buiten na een paar ritten weer mis.

Sinds we bitloos rijden is het niet meer gebeurd. Deze komt dus met bit het erf niet meer af.

ts komt het bit direct op de wolfskiezen te liggen of is daarachter nog ruimte?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:33

denice schreef:
Conclusie is dus dat het scheelt per paard. De mijne is op twee pinken te rijden en sturen, maar kan nog wel eens schrikken. Door een ophouding komt hij meteen uit de schrikmodus. een bit is zo vriendelijk als de hand van de koetsier, ik hecht wel waarde aan zulk contact met mijn paard. :)

Volledig mee eens :j /3 :j

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:13

Nee hoor er is genoeg ruimte,ze loopt ook heel fijn op het bitje hoor.
Maar heb geen wedstrijd ambities meer waardoor ik onder het zadel bitloos ben gaan rijden.
Hier merk ik toch wel veel verschil in ontspanning en loslaten in haar lijf.
Waardoor ik dan dus toch ook de link keg met een gevoelig mondje.

Maar zoals hier boven al gemeld word vind ik het wel heel belangrijk om op de momenten dat het nodig is in het drukke verkeer ik goed in kan grijpen als het fout gaat.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:11

Je kan met een (kaakgekruisd) bitloos hoofdstel net zo goed ingrijpen als het nodig is. Je zal versteld staan hoe snel je paard stilstaat als je echt! Een flinke ophouding maakt.