[AR] beleren.. hij snapt er niks van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:43

gaat het "gewone longeren wel? Misschien heb je iets aan de methode van monty roberts. Persoonlijk denk ik wel dat je maar wat doet, dit is niet negatief hoor, maar het goed aanleren van bepaalde dingen is gewoon niet zo simpel als het lijkt. Het ene paard is zeker het andere niet.
Mijn 1e eigen paard was ook een probleempje, al kon ik hem vanaf dat hij zijn moeder uit kwam , ik kan dus echt lezen en schrijven met hem. Maar hij reageert vreselijk op lichaamstaal. dus longeren in het midden gaat m niet worden. Door de methode van monty roberts heb ik al jaren geleden geleerd hoe ik hem wel aan het werk krijg. (en mezelf) Mijn merrie en de andere ruin doen prima hun ding als je in het midden blijft staan en desnoods minimaal beweegt.. Maar die andere.. oeps.. al sta ik maar 2 cm te ver naar voren of is mijn lichaamshouding niet goed.. dan is het K. Maar ligt aan mij, niet aan hem.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:45

longeren kent hij,

inderdaad een dondersteen haha, met longeren deed hij ook alsof hij het niet snapte, ik ook duidelijk genoeg. heb hem wel zover gekregen, hij kreeg door dat ik hem door had haha

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:52

Shetjesxx schreef:
longeren kent hij,

inderdaad een dondersteen haha, met longeren deed hij ook alsof hij het niet snapte, ik ook duidelijk genoeg. heb hem wel zover gekregen, hij kreeg door dat ik hem door had haha

Ik denk dat mijn sarcasme niet duidelijk genoeg was. Een paard doet niet alsof hij je niet snapt, dat zit niet in zijn systeem. Hij snapt je of hij snapt je niet.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:55

MayDayParade schreef:
Shetjesxx schreef:
longeren kent hij,

Ik denk dat mijn sarcasme niet duidelijk genoeg was. Een paard doet niet alsof hij je niet snapt, dat zit niet in zijn systeem. Hij snapt je of hij snapt je niet.

hij probeert me dus wel in de maling te nemen. dit weet ik omdat hij de ene kant met longeren heel slecht deed. daar heb ik op geoefend en toen hij dat goed kon, probeerde hij me met de andere kant in de maling te nemen. dat soort streken haalt hij vaak uit

ik wil alleen wel even duidelijk maken dat ik weet wat ik doe, en niet zomaar aanrommel. ik ben er zelf achter gekomen dat ik de basis te snel mee ben gegaan, maar dit wil niet zeggen dat ik totaal niet weet wat ik doe. hulp ga ik zoeken. ik vroeg alleen om tips , dus reacties zoals "volgens mij rommel je wel," "je bent niet duidelijk" hoeven niet ;)

Pluttersput

Re: beleren.. hij snapt er niks van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:57

Misschien dat aanrommelen niet mijn beste woordkeuze was. Wat ik in ieder geval bedoel is dat als het zelf niet lukt het slim is om er iemand bij te halen die je kan helpen. Internet can do only so much.. In levende lijve is het makkelijker beoordelen en in te grijpen :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:59

als hij longeren echt snapt, kent hij de stemcommando's, zweehulpen en op zijn minst eenzijdige teugelhulpen. Waarom niet beginnen met de dubbele longe? Als dat bevestigd is, si de stap naar lange lijnen veel simpeler. En ik heb 0,0 verstand van aangespannen rijden, maar al mijn paarden maakten de stap enkele longe/dubbele longe/lange lijnen, zonder enig probleem.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:02

Pluttersput schreef:
Misschien dat aanrommelen niet mijn beste woordkeuze was. Wat ik in ieder geval bedoel is dat als het zelf niet lukt het slim is om er iemand bij te halen die je kan helpen. Internet can do only so much.. In levende lijve is het makkelijker beoordelen en in te grijpen :)

ik snap wat je bedoeld, ik waardeer jullie reacties ook hoor, en ga inderdaad op zoek naar hulp. maar dacht misschien zijn er mensen die dit ook hadden, en was benieuwd hoe jullie het oplosten :)

lielle: hij snapt het longeren echt goed en de commandos kent hij helemaal perfect. puur het feit dat ik niet naast zijn hoofd loopt maakt het dat hij stilstaat en naar me toe komt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:03

maar dan is stap, evt ondersteund met een zweephulp toch genoeg? Met longeren sta je ook niet naast zijn hoofd.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:05

tja blijkbaar is het voor hem een heel verschil dat hij me niet meer ziet.

longeren was overigens hetzelfde probleem hoor, kwam hij ook naar me toe. dit heb ik eruit gekregen en hij heeft het nu goed door. maar met lange lijnen doet hij het echt niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:09

dan zou ik toch eerst met dubbele longe gaan werken, is de overstap veel kleiner.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:11

zoals ik eerder al zei ben ik totaal niet bekent met dubbele longe. kan iemand me dit uitleggen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:14

instructie kan je helpen met dubbele lijnen werken. Niet iets waar je zelf mee moet rommelen. In de maling nemen kunnen paarden wel degelijk. Maar ze hebben een voorkeurskant en dan is de andere kant ontzettend moeilijk voor ze en de een probeert wat en rommelt wat aan en de ander 'staakt' door om te draaien, naar je toe te komen etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:16

Dat is ook wel iets waar les handig bij is als je er zelf niet mee bekend ben.

Als je duidelijk ben snapt je pony je. Ik heb ook met pony gewerkt die dit probleem hadden bij de eigenaar, maar zelf heb ik t probleem nooit gehad. Het is een stukje ervaring, inzicht en handigheid in het reageren. Dat is eigenlijk alleen irl uit te leggen voor een instructeur omdat timing heel belangrijk is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:16

Daar moet je echt begeleiding mee hebben.
Vraag iemand die hier ervaring mee heeft.
Bv met longeren gewoon ook stond jij Bv wel goed? Hoe was jou lichaam houding enz.
Zelf zie je dit soort dingen niet.
Laat je eens filmen en vraag eens aan ervaren mensen om te helpen of neem inderdaad les.
Als je dat doet kijk je straks lachend terug waarom je niet daaraan begonnen was!

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:18

linnie050 schreef:
Daar moet je echt begeleiding mee hebben.
Vraag iemand die hier ervaring mee heeft.
Bv met longeren gewoon ook stond jij Bv wel goed? Hoe was jou lichaam houding enz.
Zelf zie je dit soort dingen niet.
Laat je eens filmen en vraag eens aan ervaren mensen om te helpen of neem inderdaad les.
Als je dat doet kijk je straks lachend terug waarom je niet daaraan begonnen was!

ja, met longeren ging alles goed dit heb ik hem ook zelf aangeleerd. mijn houding was duidelijk dus hij had het vrij snel door.
Woogy schreef:
instructie kan je helpen met dubbele lijnen werken. Niet iets waar je zelf mee moet rommelen. In de maling nemen kunnen paarden wel degelijk. Maar ze hebben een voorkeurskant en dan is de andere kant ontzettend moeilijk voor ze en de een probeert wat en rommelt wat aan en de ander 'staakt' door om te draaien, naar je toe te komen etc.

precies, maar toen hij zijn 'slechte' kant eenmaal goed kon, deed hij zijn goede kant niet meer. daar ben ik dus niet ingetrapt en na even streng zijn liep hij beide kanten braaf zijn rondje ;)

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:21

Shetjesxx schreef:
heb geen oogkleppen helaas.

Kopen? Je zou idd een (heel) ervaren iemand kunnen vragen te helpen..?

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:24

kopen is inderdaad mogelijk maar probeer het liever eerst met andere tips voor ik iets aanschaf wat misschien wel niet nodig is

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:27

+:)+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:28

eerlijk gezegd denk ik echt dat als je longeren goed bevestigd is, het werk aan de lange lijnen of dubbele longe geen enkel probleem mag zijn. Ik zou toch eerst eens bij mezelf kijken. Heb je een filmpje?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:35

hij is dus gewisseld van voorkeurskant omdat zijn 'slechte' kant aangesterkt is...

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:47

Woogy schreef:
hij is dus gewisseld van voorkeurskant omdat zijn 'slechte' kant aangesterkt is...

nee hoor, dat het was maar 5 minuten dat hij het slecht deed, ik ken hem ondertussen en was even streng, toen deed hij braaf zijn rondje weer.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:48

Lielle schreef:
eerlijk gezegd denk ik echt dat als je longeren goed bevestigd is, het werk aan de lange lijnen of dubbele longe geen enkel probleem mag zijn. Ik zou toch eerst eens bij mezelf kijken. Heb je een filmpje?

filmpje heb ik niet. het longeren is echt goed bevestigd, toch geeft het lange lijnen problemen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:14

Een pony snapt je of niet, hij doet niet alsof hij je niet snapt. Zo denken paarden niet. Waarschijnlijk kan hij omdraaien omdat jij hem daar de mogelijkheid toe geeft, anders draaide ie niet om. Als het bij zoiets al vastloopt zou ik er toch echt een ervaren menner naar laten kijken. En dan zul je zien dat die pony ineens wel gewoon kan lopen, als iemand met verstand van zaken ermee werkt.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:18

Jelleee schreef:
Een pony snapt je of niet, hij doet niet alsof hij je niet snapt. Zo denken paarden niet. Waarschijnlijk kan hij omdraaien omdat jij hem daar de mogelijkheid toe geeft, anders draaide ie niet om. Als het bij zoiets al vastloopt zou ik er toch echt een ervaren menner naar laten kijken. En dan zul je zien dat die pony ineens wel gewoon kan lopen, als iemand met verstand van zaken ermee werkt.

ik geef hem niet de mogelijkheid. als hij wil draaien boeit het hem niks meer en rukt gewoon , hij draait sowieso om.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:26

alle advies wat mensen geven wimpel je af met 'hij is eigenwijs' en 'ik doe alles goed'...wat wil je dan bereiken...