[AR] Tweewieler of vierwieler voor D-pony (haflinger)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:55

Daarom heb ik voor het beleren gekozen voor de vierwieler die ik nu heb.
Mocht ze daar raar mee doen, is het zonde van het geld. Maar niet zo erg als met een nieuwe van van der mee.
Als we de proefrit gaan doen, gaat haar beste paardenvriendinnetje ook mee, omdat ik weet dat ze bij enge dingen daar achter kruipt. En dat beestje is nergens van onder de indruk.
Moet er niet aan denken dat ze dan tussen twee bomen doorgaat en de kar blijft hangen. :(

Toen ik nog aan het rond zoeken was kwam ik deze tegen: http://www.koetsenverkoop.be/4Sulky.html
Weet niet meer precies de prijs maar dacht dat het rond jou budget lag.
Van de plaatjes af vind ik die er heel mooi uitzien, en nu nog steeds.

Op de bokt markt staat deze te koop: http://www.bokt.nl/markt/ad/320748/twee ... al-mentuig
Volgens mij heeft bokker VanHuisUit ook altijd een clipper gehad. Die was er super tevreden over.
Misschien dat die iets is voor je paardje?

_Nelleke_

Re: Tweewieler of vierwieler voor D-pony (haflinger)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:51

Ja die jij in de eerste link aangeeft zijn Clever wagentjes. Ik vind het op het oog leuke dingen alleen kan er helemaal geen ervaringen over vinden behalve 1 van iemand hier op bokt en die is helaas niet positief.

Die Clipper daar heb ik een tijdje geleden contact over gehad alleen die kan je niet stellen. Bovendien zit daar geen bokkussen bij en zijn er nog wat dingen waarom die wagen eigenlijk afvalt.

Nouja, ik ben gewoon nog steeds rustig aan het rondkijken naar zowel tweewielers als vierwielers. Tweedehands vind ik sowieso lastig eigenlijk. Ben zelf nogal zuinig op m'n spullen dus vind al snel dat iemand niet netjes met z'n spullen is omgegaan... :=

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:41

Van der mee tweewielers zijn topwagens. Heb er zelf eentje 2dehands op de kop kunnen tikken. En ik kan je gerust stellen, hier krijg je geen rugpijn op.

Maar, wagen is redelijk zwaar. Ik denk dat de mijne (voor B pony's) toch al snel 100 à 125kg weegt (vgl marathonwagen zou +-160kg wegen). En hij is ook groot. Dit op de klep van de trailer hangen zie ik persoonlijk niet zitten (maar is ieder zijn eigen keuze).
Opslag: ik denk dat je qua ruimte niet echt veel minder plaats nodig hebt dan bij een marathon wagen. Ze zijn echt groot.
Wisselen van 1 naar 2 personen is toch wel een beetje een gedoe: kussens verplaatsen (als je in het midden zit als je alleen gaat rijden) en balans opnieuw instellen (en vaak na enkele meters rijden tot de conclusie komen dat je zit meer naar voor of achter moet, en als je pech hebt, nog wel een keer)
Omslaan: kan helaas ook met een tweewieler (spreek uit ervaring met andere tweewielers)

Handzaamheid om in of uit de schuur te trekken: geen ervaring met een vierwieler, maar denk dat daar weinig verschil op zit. Makkelijkste oplossing:zorgen dat je inspant vlakbij de schuur, dus dat je maar enkele meters zelf moet overbruggen.

Beleren met andere wagen: als je toch een Van der Mee wil aanschaffen, zou ik ook gaan beleren met deze wagen. Dingen zijn oerdegelijk, stabiel en kunnen tegen een stootje. Een prutwagentje er achter hangen omdat je je nieuwe wagen niet wilt beschadigen, maar dan bij de eerste bok een paar benen bij je in de koets hebben liggen of paard dat er met wagen en al vandoorgaat en bij de eerste bocht omslaat. Dan heb ik liever een degelijk model wat stabiel op zijn wielen ligt. En dat krasje in de lak hier of daar neem ik er dan graag bij.

Nog een tip: Van der Mee verkoopt ook regelmatig zijn demomodel. Als ik mij goed herinner zou dit wel eens voor een haf kunnen passen. Als je contact met heb opneemt: bellen en niet mailen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:41

mijn vd mee tweewieler weegt 120kg. maat shetlander, 19 inch wielen.
mijn twee pony's trekken hem allebei met gemak met 2 personen erop. twee jaar geleden heb ik een heel seizoen enkelspan gereden met de menritten, 30-40km, en de pony was nog fit en goed wakker na zo'n afstand.
dus het gewicht is goed te doen. loopt ook wel heel makkelijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:46

Voor een sterke ouderwetsxnieuwerwetse haflinger is gewicht geen enkel probleem. Daarvoor maakt het wat mij betreft niet uit of hij een tweewieler of vierwieler moet trekken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:05

Je zegt dat een vierwieler om kan vallen. Dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt, zelfs niet toen onze fries de sloot in knalde. Een tweewieler kan achter over slaan. Hier in de buurt is er een keer een ernstig ongeluk mee gebeurt.

Zelf zou ik nooit voor een tweewieler kiezen. Je kan niet met een paar mensen even weg. Ik zou me er ook niet veilig mee voelen in het bos.

Voor onze fjord hadden we ook een recreatie,marathon kar. Deze kon ze prima trekken. Ik denk dat je beter wat gewicht kan hebben dan een licht dingetje waarmee je een flinke stuiter maakt als je een keer door een gat gaat..

Sinds een paar jaar hebben we een Leon recreatie, marathon wagen. Ik geloof dat hij 300 kg weegt, maar ik trek heb zo van zijn plek.

Wij hebben de karren altijd gekocht bij hagedoorn-linde.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:17

een tweewieler is niet onveiliger als een 4 wieler.
een 4 wieler kan ook omslaan en scharen als een paard ineens omdraait of achteruit zet. dat kan bij een 2 wieler niet zo gauw. die draait gewoon met het paard mee.
en bij de v/d mee tweewieler die onafhankelijk geveerd is kun je behoorlijk scheef gaan zonder dat hij kiept.
het ligt vooral aan het paard en je eigen rijstijl hoe veilig je met twee of vierwieler op pad kan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 15:04

Nou ik heb de knoop doorgehakt. Ik was eigenlijk van plan om een vierwieler te kopen maar de kwaliteit van de poolse wagens is me echt heel erg tegengevallen. Heb echt veel roest gezien.

Toen kwam er ineens een volledig gegalvaniseerde tweewieler op m'n pad voor een mooie prijs, dus gaan kijken en zag er super degelijk en veilig uit. Lijkt me een prima wagen om Rowan in elk geval mee te beleren. Dan kan ik gelijk zien of het wat voor ons is. Kan daarna altijd besluiten om nog een vierwieler te kopen. Vooralsnog gaan we hiermee beginnen:

Afbeelding

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:35

het lijkt een degelijk wagentje. nadeel blijft dat zulke tweewielers schokkerig zitten omdat je iedere beweging van je paard voelt. en dat heeft bijv. de luxe tweewieler met beweegbare bomen van hans van der mee niet. dat is een optie voor na deze als je super de luxe wilt rijden.
deze wagen is prima om te beleren maar dan wil je denk ik toch wat anders.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:36

Als je goed kijkt zie je dat het lamoen wel degelijk geveerd is, alleen niet onafhankelijk van elkaar zoals een van der mee. Ik denk dat deze wagen prima geschikt is voor mijn doel: kijken of het mennen wat voor ons is en m'n pony op een veilige manier inspannen en beleren.

Het bankje is tijdens het rijden in balans te stellen zonder schroevendraaiers of gekkigheid. Er zit een soortgelijke hendel zoals je kent van een autostoel waarmee je probleemloos naar voren en achteren kan schuiven over een railtje.

De vorige eigenaar gaf als tip om als je van 1 naar 2 personen gaat, bankje helemaal naar voren te zetten en tijdens het rijden naar achteren te schuiven tot ie goed zit. Lijkt me geen rocketscience! :+

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:59

je moet het bankje zo schuiven dat als je erop zit, de burry/ lamoen in de lichtogen van je schoftje zweeft. dan is je wagen goed in evenwicht.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:13

Gefeliciteerd met de aankoop van ne twerwieler.
Hopelijk bavalt het mennen jou en je pony :-)
Leuke degelijke tweewieler om te zien.

Plaats je een foto als je pony ervoor staat?