[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:56

Ik kan me wel heel goed indenken wanneer er in een groep gereden word en de voorste plots op de rem gaat dat dit niet goed afloopt. Wat dat betreft misschien not done.
Maar ze seinen wel van we passeren..... of ..... en dat kan eerder en dan afremmen in mijn ogen.

Wielrenners alleen kunnen wel remmen in mijn ogen. En het is niet alleen ergernis voor mij met paard maar ook wanneer ik in de auto zit.
Ze nemen gewoon voorrang zonder op of om te kijken. En wie is er fout. Jaja altijd de auto.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:36

Dat laatste is natuurlijk niet waar.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:40

Of je nu alleen rijdt of in een groep.... Je ziet zo'n kar niet opeens voor je neus :') Dus dan kun je dat gewoon aangeven...

Zelf wielren ik ook, maar als ik een paard inhaal, of het nu met of zonder kar is, dan praat ik meestal en rij er gewoon rustig langs. Heb er zelf ook een hekel aan wielrenners die je niet aan hoort komen en opeens.... ;) Dus vandaar...

Maar hoe dicht langs een kar moet je rijden als je door een zweep geraakt wil worden? :S

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:21

Sommige mensen moet je tegen hun zelf beschermen, Als er geen ruimte is vind ik dat je ook geen ruimte moet overlaten om te passeren.
Dus is de weg te smal om te passeren, dan moet je ook midden op de weg rijden om te zorgen dat er geen gevaarlijke situatie ontstaat. Is er ruimte dan zorg je er natuurlijk voor dat je het overige verkeer niet hindert.
Mennen lijkt meer op rijden met een vrachtwagen, dan heb je ook geen keus jij bent groot en hebt ruimte nodig, als het gevaarlijk is moet je ook niet twijfelen en je ruimte in de weg gewoon opeisen. Anders veroorzaak je ongelukken. Ja ik heb een groot rijbewijs.
Dus met wegversmallingen en smalle wegen rij ik zo dat iedereen duidelijk snapt wat ik bedoel, een fietser die dan nog wil inhalen of zo, die weet dan in elk geval waar ik mee bezig ben, en dan kan ik nog aan de kant gaan als het gevaarlijk word, als ik aan de rand zit heb ik geen ruimte meer om iets te doen met mijn kar.
Als ik men probeer ik zoveel mogelijk niemand te hinderen, maar kan het niet anders dan blokkeer ik rustig alles.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:55

tinker_sally schreef:
Mijn kar is 1.30 breed die weg misschien iets breder dan 2 meter.
De wegkant loopt een stukje steil naar beneden. Echt niet dat ik dan op het randje zou gaan rijden, en hoeveel veiliger kan het nou zijn om met zo'n vaart over zo'n smal stukje voorbij te razen?
Dan weet ik zeker dat mijn paard zich rotschrikt. En ik ook.

Waarom denken wielrenners dat ze alles mogen en kunnen maken?
En dan heb ik het niet alleen over of je nu met paard & wagen bent, maar ook in de auto of zelf op de fiets.
Ik ga me niet aanpassen naar hun omdat zij denken alles te kunnen maken.
Mijn veiligheid en die van mijn paard zet ik dan toch echt voorop.

Is die weg eenrichtingsverkeer? Zo nee, hoe was je aan de kant gegaan als er een tegenligger was aangekomen?
Op zich vind ik het niet slim van de fietser om in te halen op zo'n smalle weg zonder echt vaart te minderen. (hij had dus minder dan een meter om te passeren) Maar je kunt je ook afvragen of het wel verstandig van je is om met een vrij onzeker paard op een weg te gaan rijden waar zo weinig uitwijkmogelijkheden zijn en te smal om fatsoenlijk te passeren? Jij vindt misschien dat jij je niet hoeft aan te passen maar als jouw veiligheid en die van je paard voorop staan dan zou ik toch wat voorzichtiger zijn met de soort wegen die je kiest.

En oja, ik was een ruiter en heb mijn paard verruild voor een stalen ros en vind het niet netjes dat je "alle" wielrenners klotevolk noemt. Net als Karl66 al aangaf zijn er ook ruiters en menners die zich niet netjes gedragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:39

Karl66 schreef:
En dus geeft dat jou het recht om in wandeltempo de weg over de hele breedte te blokkeren voor al het overige verkeer? Want met de uitzondering van wandelaars gaat al het overige verkeer sneller dan een aanspanning.

Ik blokkeer ook regelmatig een dijk en doe dat bewust omdat ik die idioten die langs scheuren met 80 km per uur helemaal zat ben. Onlangs ben ik gewoon toeterend ingehaald...omdat ik blijkbaar te langzaam aan de kant ging...echt... -:(-
En ten 2e of eigenlijk ten eerste doe ik het voor de veiligheid.

Op zo'n dijkje die ts beschrijft(en waar ik ook dagelijks over heen rijd) neem je de ruimte als het kan. Je paard kan altijd op zij springen en bij een natte berm kan je wagen glijden of je paard glijd. Ik rijd over dijken waarvan beide kanten gewoon 10 meter stijl naar beneden gaan. Dan ga je echt niet met 2 wielen in de berm rijden.
Bij een tegenligger of achterop komer ga je aan de kant en je passeert elkaar netjes, langzaam en beleeft(ff een bedankje).

Wellicht kom ik een beetje gefrustreerd over maar dat komt omdat het al jaren bijna elke rit zo gaat en ik vaak genoeg na zoiets ter plekke het paard wil uitspannen om hem er nooit meer voor te zetten.
Ik heb serieus een doodbraaf paard die in dit soort situaties echt geen stap verkeerd doet en eerder de dupe is omdat ik moet ingrijpen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:51

En dus maak je van jou probleem het probleem voor de rest van Nederland, die met tien km/uur achter jou aan mag sukkelen.

Bedankt voor het promoten van de paardensport...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:56

Sorry, ik vind wielrenners ook verschrikkelijk, doen net of ze de baas zijn.
Ik woon aan een ventweg, mogen ook auto's op.
Ze hebben altijd wat te mauwen, wat ik op die weg doe met de auto.
Ja hallo! Hier mogen auto's rijden.
Als ik ga mennen blijf ik ook altijd midden op de ventweg rijden, heb wel een spiegel dus als er een auto aan komt ga ik rustig aan de kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:02

Bordje achter op de kar: Paard schrikt! Laat weten dat je eraan komt!

Of: Pas op! Rem af!

Wat zij er mee doen is hun probleem, je hebt gewaarschuwd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:13

Cowgirl schreef:
Wellicht kom ik een beetje gefrustreerd over maar dat komt omdat het al jaren bijna elke rit zo gaat

Wellicht moet je dan eens gaan nadenken over wat jij misschien verkeerd doet?? Want als bovenstaande daadwerkelijk zo is, zonder overdrijven, dan moet er wel ergens wat mis zijn.
Ik heb nooit dat soort akkefietjes als ik met mijn, overigens ook heel brave, paard buiten rijd. Een enkeling stuift wat hard voorbij maar verder heb ik nooit problemen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:19

vrouwke schreef:
Als ik ga mennen blijf ik ook altijd midden op de ventweg rijden, heb wel een spiegel dus als er een auto aan komt ga ik rustig aan de kant.

Nee dat is gelukkig wel heel sociaal van je :j onderscheid maken in weggebruikers.

Jongens jongens wat een vooroordelen weer. Maar als je met 1 vinger naar een ander wijst wijzen er drie naar jezelf ;) en dat terwijl ik als wielrenner zo mijn best doe als ik een paard tegenkom. Jammer. En eigenlijk zitten wielrenners en ruiters in hetzelfde schuitje zitten. Valt me op dat de meeste paarden mensen simpelweg in een slachtofferrol kruipen. Op deze manier zal het dus nooit beter worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:46

Het klopt dat er veel overeenkomsten zijn. Maar er is één groot verschil, ga je op een wielrenforum kijken, dan zie je dat er vooral veel discussie is hoe ze als wielrenners misverstanden en irritaties kunnen minimaliseren en voorkomen. Terwijl ruiters en menners vooral in de slachtofferrol schieten en naar de tegenpartij wijzen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:11

Karl66 schreef:
Het klopt dat er veel overeenkomsten zijn. Maar er is één groot verschil, ga je op een wielrenforum kijken, dan zie je dat er vooral veel discussie is hoe ze als wielrenners misverstanden en irritaties kunnen minimaliseren en voorkomen. Terwijl ruiters en menners vooral in de slachtofferrol schieten en naar de tegenpartij wijzen.

Merk ik nooit wat van. En ik ga nooit met paard de weg op.

Het is wel apart dat wanneer het over ratten van de weg gaat, bijna iedereen meteen wielrenners zegt :D.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:31

Als ik op de weg rij met fiets of paard en er komt een sukkel aan gereden rij ik altijd ff iets breeder op de weg zo dat ze er net niet langs kunnen scheuren en gedwongen worden met afremmen.
Pas als ze genoeg zijn afgeremt geef ik ze de ruimte werkt perfect zonder dat ze gaan toeteren of bellen als een gek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 02:07

Ik snap nooit zo goed waarom wielrenners zo in de verdediging schieten met dit soort topics.
Het is toch ook gewoon zo dat ze vaak hard gaan en maar met weinig mensen rekening houden?
Dat je hard gaat, en dat elke keer afremmen vervelend is is logisch maar daar kunnen je medeweggebruikers niks aan doen denk ik zo.
Dat vind ik net zoiets als vrachtwagens die niet willen remmen, omdat dat gewoon behoorlijk veel moeite kost met een vrachtwagen omdat ze flink meer versnellingen hebben.

Hier een positieve van wielrenners:
Ik heb ook eens gehad op de fiets dat er een hele ploeg voorbij kwam en dat elke wielrenner stuk voor stuk riep hoeveel er nog moesten langskomen.
Dat is dus echt serieus de eerste keer geweest dat ik zoiets met wielrenners heb meegemaakt, stomverbaasd was ik eigenlijk.

Maar qua dieren, sommige mensen zijn gewoon lomp, niet alleen naar paarden.
Het wordt bij mij echt wel behandeld in mijn rijlessen, hoe rekening te houden met dieren.
Zo reed iemand in een 50 km zone met zat ruimte en overzicht voor onze neus een eend half dood en liet het beest creperen.
Dat was daar gewoon echt niet nodig geweest, zelfs wij zagen het erachter al ruim aankomen!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 02:18

Tja wielrenners, de goede uitgesloten.
Maar er zijn er bij die zeer aso over de weg gaan, en als je niet uitkijkt krijg je nog een grote mond toe.
Familielid van mij heeft ook gefietst, zegt nu zelf, heb op de fiets heel wat dingen gedaan, waar ik nu van denk, dat was niet slim. Door rood fietsen, mensen snijden etc.
Heb er zelf ook een bloedhekel aan zoals ze over de weg heen schieten en menen koning van de weg te zijn. Heb er al vaker 1 bijna onder de auto gehad en dat het goed ging lag niet aan de fietsers.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:48

Ik ben al aangereden (stuur tegen mijn arm gehad!) en nog krijg je een grote bek... Ik wandelde met mijn hond op een populaire wielren weg hier in de buurt, maar daar mogen auto's gewoon komen en veel mensen lopen van ons dorp naar een honden wandel gebied vlakbij. Ze rijden met 3/4 naast elkaar, en ik mag in de berm springen.. Geen sorry toen er tegen mij aan werd gereden helemaal niks... Vind je dat dan normaal?

Karl66 schreef:

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:16

Ik vind dat er helemaal geen overeenkomsten zitten tussen wielrennen en met je paard buiten rijden. Je rijd op dezelfde weg maar dat is dan ook het enige. Of mis ik iets?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:28

Danique_G schreef:
vrouwke schreef:

Nee dat is gelukkig wel heel sociaal van je :j onderscheid maken in weggebruikers.

Jongens jongens wat een vooroordelen weer. Maar als je met 1 vinger naar een ander wijst wijzen er drie naar jezelf ;) en dat terwijl ik als wielrenner zo mijn best doe als ik een paard tegenkom. Jammer. En eigenlijk zitten wielrenners en ruiters in hetzelfde schuitje zitten. Valt me op dat de meeste paarden mensen simpelweg in een slachtofferrol kruipen. Op deze manier zal het dus nooit beter worden.

Ik heb het over een VENTWEG, weet je wel wat dat is? Dat is een weg naast een gewone weg een soort weg waar fietsers en auto's mogen komen.
Ik moet over die weg ander kan ik niet thuis komen, mijn huis ligt aan de ventweg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:39

Karl66 schreef:
En dus maak je van jou probleem het probleem voor de rest van Nederland, die met tien km/uur achter jou aan mag sukkelen.

Bedankt voor het promoten van de paardensport...

Ik zie het al jij woont in Emmen....dat is toch vele malen anders dan hier in de NH overbevolkte polder.
Daarnaast maak ik nooit file. Ik neem de hele weg als het kan en anders ga ik netjes aan de kant.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 30-11-14 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:43

KarinvdM schreef:
Cowgirl schreef:
Wellicht kom ik een beetje gefrustreerd over maar dat komt omdat het al jaren bijna elke rit zo gaat

Wellicht moet je dan eens gaan nadenken over wat jij misschien verkeerd doet?? Want als bovenstaande daadwerkelijk zo is, zonder overdrijven, dan moet er wel ergens wat mis zijn.
Ik heb nooit dat soort akkefietjes als ik met mijn, overigens ook heel brave, paard buiten rijd. Een enkeling stuift wat hard voorbij maar verder heb ik nooit problemen.

Ik doe toch echt niks verkeerd hoor. Rijd keurig rechts, neem het dorp in draf, laat auto's passeren en ga ook aan de kant als er groot verkeer tegemoet komt of achter mij zit. Ruimte geven dus.
Het is puur de mentaliteit van anderen die altijd maar haast hebben en alleen aan zichzelf denken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:53

Doanique schreef:
Bordje achter op de kar: Paard schrikt! Laat weten dat je eraan komt!

Of: Pas op! Rem af!

Wat zij er mee doen is hun probleem, je hebt gewaarschuwd.

Nou lijkt me ook niet de oplossing, als je op de weg rijdt moet je paard wel tegen verkeer kunnen.
En daar valt ook een wielrenner onder, een horde motoren op zondag (harleys, of quads, of gewone tour, of cross, alle smaken).
Ik geef toe dat het niet altijd even eenvoudig is.

Maar als ik het zo lees, kon de wielrenner op dat dijkje prima inhalen qua breedte.
Waarom hij omviel weet TS niet en ik kan het ook niet verzinnen.
Dus dat deze ging inhalen is niet zo vreemd.

Overigens moet je in het verkeer uiteraard je zweep niet overdwars over de weg uit laten steken, maar omhoog houden of in ieder geval binnengraads van je kar en paard.
(In noodgevallen met vervelende honden, mensen, kan je er eventueel wat mee, voor de rest uit de weg houden)

En, ja hier rijden ook wielrenners (en hordes quads, motoren etc.) en ja, is niet altijd makkelijk.
Maar de meesten roepen van te voren wel wat, oke niet allemaal, maar een electrische auto hoor je soms ook bijkans niet aankomen. Af en toe komt er in het verkeer een rotte appel voorbij, maar die heb je op alle fronten.
(was laatst nog even kritisch in de bocht.. ik reed daar, wielrenners van achterop, die had ik gehoord..
en die minderden vaart.
En auto van voren die de S bocht te ruim nam... en mij zo ongeveer plette, maar zeker de horde achter me. Dit was dus gevalletje aso auto... (ging net goed), leverde van mijn kant en van de fietsers gevloek op. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:00

Cowgirl schreef:
Ik blokkeer ook regelmatig een dijk en doe dat bewust omdat ik die idioten die langs scheuren met 80 km per uur helemaal zat ben. Onlangs ben ik gewoon toeterend ingehaald...omdat ik blijkbaar te langzaam aan de kant ging...echt... -:(-

Misschien doen ze dat wel bewust zodat ze je nog snel kunnen inhalen voor dat je de weg blokkeert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:10

Jennyj01 schreef:
Hoezo is het not done om te remmen? Kom op zeg. Dan moet je op een baan gaan rijden en niet op de openbare weg.

Moet je met je paard maar in de bak blijven aks ie niet tegen wielrenners kan...
Werkt twee kanten op he

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:11

Weten jullie dan niet dat de weg van die wilerenners is? Nee ff serieus... Ik rij ook altijd over een polderweg waar veel wielrenners komen. Ben al eens bijna van mijn fiets afgereden door zo'n 'peloton'. Ze komen op 10cm van jouw stuur keihard langsgereden, echt niet leuk.

Wanneer ik met de auto ben ga -in ieder geval ik- niet de berm in. Ze zoeken het maar uit. Moet jij eens kijken hoe snel ze ineens wel achter elkaar kunnen rijden.

Succes met de afhandeling TS!