[AR] Elk paard kan aangespannen rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:23

Shenavallie schreef:
Dit soort zaken zijn vóóraf al te trainen tijdens het langelijnen lopen/slepen. Als je dit in een bak doet, kun je al op de wanden slaan met een zweep of iemand ergens in de bak aan de kar laten rammelen (of door een ander paard voor de kar langs te laten rijden, terwijl jij met de langelijnen bezig bent). Ook kun je op deze manier de "schriktraining" uitbreiden door iemand een paraplu open en dicht te laten doen of wat ook dat geluid maakt. Verder is het een kwestie van wederzijds vertrouwen. ;)

Dat lijkt mij vanzelfsprekend dat je die zaken in de voorbereiding mee neemt. Alleen denk ik dat je niet elk paard bomproof krijgt (op elk moment).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:51

Dat is bij geen enkel paard zo. Zelfs het paard dat al jaren bomproof is, kan onverwacht de kolder krijgen. Voor jou en mij is het vanzelfsprekend, maar niet iedereen denkt eraan om tijdens de voorbereiding al geluid te maken. Vandaar dat ik het nog eens extra aanhaalde. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Elk paard kan aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:15

Het is een combinatie denk ik.... Niet iedereen moet elk willekeurig paard voor elke willekeurige kar willen knopen. En dan zullen er altijd nog die gevallen zijn die zich door niemand voor welke kar dan ook laten knopen, al was het de gouden koets. :D

En waar je bij de ene héél lief en rustig bent met beleren, is dat bij de ander misschien weer niet handig. Ik had al eerder gemend (met een andere pony) en vandaag had ik een tuig dat mijn schoonmoeder nog had liggen op mijn merrie gepast. Die is al langer ohz en heel wat gekkigheid gewend dus vond het allemaal prima. Dat moet je dan gewoon hup over haar hoofd trekken, als ik te voorzichtig doe gaat ze nog denken dat er iets aan de hand is. :+

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:21

Ik denk dat het wel te doen is als je traint met heel veel geduld.
Dus echt in kleine stapjes, iedere keer herhalen en goed luisteren naar je paard. Nu ik er zo over na denk net als bij mensen..
Maar ook bij mensen zitten er gevalletjes tussen die op geen enkele manier de "stof" onder de knie krijgen. '
Dus nee, niet elk paard is geschikt om aangespannen te rijden. ;)

palousa_boy

Re: Elk paard kan aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:32

Geduld werkt niet bij elk paard, er zijn er ook die gewoon verteld moet worden dat ze normaal moeten doen omdat ze zich aanstellen. (Dit uiteraard in te schatten per situatie)
Er zijn er ook bij waar niets bij helpt, deze zijn dus ook niet geschikt.