Hoi allen, dank weer voor de tips en reacties!
Als vervolg op het "droog mennen" ben ik maandag het pad af gelopen met het menhoofstel op en halstertouw er aan. Ik vond dat hij de eerste keer toch te gespannen werd, omdat ik er in het begin ook eigenlijk achter wilde lopen, dus beter nog een stapje terug gedaan (zoals denice ook zegt hierboven). Dit keer ging het heel goed, veel relaxter dan de keer ervoor toen ik de leidsels er aan had en op het erf begonnen was met er achter lopen. Dus dit wil ik nu idd gaan uitbouwen naar droog mennen met leisel en er achter lopen, inclusief relaxed halthouden. Mijn groom kan me helpen door mee te lopen er achter en bij spanning voor bij het hoofd te kalmeren. Of we nog gaan inspannen moet ik nog met mijn groom overleggen... mss eerst een derde persoon erbij zoeken met ervaring met mennen, voor het geval dat.
@milord: ik ben het helemaal met je eens dat de oogkleppen in dit geval deel van de spanning veroorzaken. Met een gewoon hoofdstel er achter lopen gaat op het erf prima en kan ik inzetten als tussenstap voor het met oogkleppen er achter lopen. Voor de wagen denk ik dat het weglaten van de oogkleppen andere, nog grotere, problemen zou kunnen geven. Hij moet inderdaad weer vertrouwen op mij en mijn groom (zoals jowien ook zei). Dat doet hij de rest van de weg ook prima, dus daar wil ik aan gaan werken.
@pmarena: dit pad is de laatste km naar huis, en dus eigenlijk altijd de afsluiter geweest van onze tochtjes naar het bos, inderdaad stappen we daar altijd uit. Dus paard heeft er meestal minstens 2 uur/20 km op zitten en gedraagt zich eigenlijk altijd uitstekend tijdens de rit. Alleen is de relaxmodus op dit pad dus sinds het incident verdwenen... ik hoop hem weer te kunnen installeren. Vorige keer hebben we geprobeerd om nadat hij er vandoor was gegaan weer heen en terug te rijden, maar hij was zo aan het stressen dat we uiteindelijk een alternatieve route hebben genomen. Dat je al 2 uur hebt gereden merk je op dat moment niets meer van (paard is er sowieso een die nog liever neervalt dan laat merken dat hij moe is, we nemen hem hiervoor vaak tegen zichtzelf in bescherming).
Anyway, bij interesse zal ik hier af en toe een update posten over hoe het gaat