Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maartje1990 schreef:Shenavillie dat is echt niet waar hoor. Misschien als je een tuig koopt met de kwaliteit van een kartonnen doos maar de ideal tuigen zijn echt wel van degelijke kwaliteit. Mijn webtech heb ik dus tweedehands en gebruik ik ondertussen al een aantal jaar
blitz84 schreef:Vind het nog steeds interessant om te lezen over de meningen. Ik ben bang dat de kunstof niet geschikt is. Bang dat het stuk gaat. Dat zal groten deels wel tussen me oren zitten.
Ik wil er vooral mee de bossen in gaan. Ik ga binnen kort eens langs een aantal zaken om me nog meer ifo op te doen zodat ik van het voorjaar mijn nieuwe tuig kan kopen
Shenavallie schreef:blitz84 schreef:Vind het nog steeds interessant om te lezen over de meningen. Ik ben bang dat de kunstof niet geschikt is. Bang dat het stuk gaat. Dat zal groten deels wel tussen me oren zitten.
Ik wil er vooral mee de bossen in gaan. Ik ga binnen kort eens langs een aantal zaken om me nog meer ifo op te doen zodat ik van het voorjaar mijn nieuwe tuig kan kopen
Het voordeel van leer is dat je het kunt repareren als er onverhoopt iets los of zelfs stuk gaat. Je kunt makkelijk een deel ervan vervangen. Bij kunststof tuigen is dat niet mogelijk: stuk is stuk, niet te repareren. Je zult vaak een groter deel van het tuig opnieuw moeten aanschaffen.
Voorts hangt het van het paard af (en je ambities) of kunststof tuig een keuze is of juist niet. Wij hebben op het werk kunststof tuig getest en waren binnen twee weken helemaal klaar met dit spul. We zijn snel weer terug gegaan naar lederen tuigen. Wij werken zelf met trekpaarden en daar is het zeker niet geschikt voor. Zelfs het kunststof rekt uit (in de winter is het kneppelhard en zomers rekt het extra uit door de warmte) en gaat snel stuk. Nogmaals, dat is in het geval van trekpaarden zo. Met lichtere paarden is dit probleem minder en zijn de ervaringen ook anders. Ook kunststof tuig moet je onderhouden: na elke keer dat je gereden hebt, zul je toch het zand en zweet eraf moeten halen om irritatie een volgende keer te voorkomen.