[AR] Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:29

tine10 schreef:
maralyn schreef:
Veel buigen door middel van voltes groter en kleiner, veel figuren.... en vooral "door" het lichaam rijden.
Zodat ze soepel en los wordt.

Anders gaat ze als een houten plank door de hoeken en wendingen een.

Maar dat komt dan niet perse door het mennen. Als ik men, moet mijn paard dressuurmatig net zo soepel, lenig, met juiste stelling en buiging lopen als onder het zadel hoor. Ik krijg instructie van amazones, zij hebben geen kaas gegeten van mennen. Maar dat doet er ook niet toe, dressuur is dressuur.

waar zou het dan van komen? na veel gymnastiseren met hulp van instructeur is het over....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:31

tine10 schreef:
maralyn schreef:
Veel buigen door middel van voltes groter en kleiner, veel figuren.... en vooral "door" het lichaam rijden.
Zodat ze soepel en los wordt.

Anders gaat ze als een houten plank door de hoeken en wendingen een.

Maar dat komt dan niet perse door het mennen. Als ik men, moet mijn paard dressuurmatig net zo soepel, lenig, met juiste stelling en buiging lopen als onder het zadel hoor. Ik krijg instructie van amazones, zij hebben geen kaas gegeten van mennen. Maar dat doet er ook niet toe, dressuur is dressuur.

Inderdaad, hebben hier toevallig wel een meninstructie die ment, maar ook die laat ons oefeningen doen met stelling en buiging, tempowisselingen etc. niet anders dan onder het zadel, behalve dan dat ik het erachter veel lastiger vind, want ik mis aantal hulpen en als je erop zit voel je het eerder dan dat je het ziet als je erachter hangt.

maralyn

Re: Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:35

Hmm grappig,

zelf heb ik geen kaas van mennen gegeten. Vriendlief heeft de leidsels.

Ik ben nu wel heeeeel nieuwsgierig hoe je dan een buiging door het lichaam maakt met mennen?
Aangezien je geen ondersteuning hebt van de benen?
En paard tussen de lamoenen staat....??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:39

Een niet te krap lamoen zodat ze fijn kunnen buigen en je zweep vervangt je been.

Mijn ponys lopen voor de wagen beter dan onder t zadel. Ik heb shetten die alleen door jonge meiden gereden worden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:43

Ik rijd een paar friezen die door de eigenaar gement worden en die hebben een zachte mond, ik geloof niet dat het door het mennen komt, maar door de hand van de menner/ruiter, ik zou veel overgangen maken en veel figuren rijden en vooral van je af rijden, maar dit gaat wel een tijd duren want het klinkt alsof die van jou een flink ontwikkelde onderhals heeft en die spieren moet je gaan leren ontwijken zodat die minder sterk worden en je spieren krijgt bovenin de hals waar je ze hebben wilt, maar dan moet ie wel van achteruit lopen en licht van voren, misschien eens vragen aan degene die gaat mennen hoe die hier over denkt, doet die alsof er niets aan de hand is, dan zou ik er al die moeite niet in gaan steken want het is wel belangrijk dat je beide dat doel nastreeft. Lees maar eens wat menproeven, daar moeten ze echt wel een flinke dressuurbasis voor hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:46

Dennis schreef:
Een niet te krap lamoen zodat ze fijn kunnen buigen en je zweep vervangt je been.

Mijn ponys lopen voor de wagen beter dan onder t zadel. Ik heb shetten die alleen door jonge meiden gereden worden.

En daarom heb je bij het mennen altijd een zweep nodig, zonder kan je eigenlijk niet mennen.
Ding is een aanwijsstok, vervangt je been.
Moet dus ook zo lang zijn dat je bij het schoftje kan, eigenlijk ook nog net bij de schouder.

Want inderdaad je mist je been en zithulpen die moet je wel vervangen met iets.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:48

Dennis schreef:

Ik ga misschien offtopic...Hierna stop ik daarmee.

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht eerlijk gezegd... !!

Dankjewel!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:50

maralyn schreef:
Dennis schreef:

Dankjewel!!

Geen probleem denk ik hoor, heel veel mensen realiseren zich niet dat je met mennen best nog wel wat mogelijkheden hebt, alleen dat je het anders aan moet vliegen om het ze duidelijk te maken.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:54

Ik men en rij dressuur met mijn haflinger, wil perfect. Het hoofdstel waar ik mee rij men ik ook mee. Mijn paard vind het vervelend als ze niet kan zien wat er om haar heen gebeurt. Ik rij wel op eigen terrein, heb wel een menhoofdstel, maar die hangt meestal in de kast. Ik rij haar op een dubbel gebroken "Robart" bitje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:18

maralyn schreef:
Dennis schreef:

Dankjewel!!

Zo kunnen mijn pony en paard ook prima schouder binnen en wijken voor de wagen. Maar je lamoen moet inderdaad wel ruim genoeg zijn, anders lukken dit soort dingen niet. En je moet heel duidelijk en consequent zijn in je hulpen, nog meer dan ohz, omdat je een aantal hulpmiddelen mist.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:21

mijn merrie heeft 2 jaar voor de wagen gelopen... nu heb ik haar een half jaar odner het zadel.
Aangezien ze alleen een stang gewent is is ze bij een gebroken D trens wel erg hard in de mond...

mij is altijd geleerd, wat zacht is kan je hard maken en wat hard is kan je zacht maken... Als je zelf maar met een zachte hand rijd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:35

Hier Gelder gehad, die met 3 jr enkel-,dubbel en 4 span had gelopen. Met 3 jr ohz met dubbelgebroken bit gereden en nu nog (10 jr later). Hij heeft laatste jaren karbestaan er weer bij gekregen met stang (ohz dubbelgebroken)
Dit paard heeft nooit wedstrijden gereden omdat eigenaar geen zin daarin had..
Paard was licht in de mond: dat ligt toch echt aan de "handen"...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:06

Ik trainde mijn pony juist onder het zadel om hem voor de kar beter te laten lopen.
Heb ook regelmatig op wedstrijden zitten schrijven en juryleden zien welke paarden goed onder het zadel bijgereden worden en welke niet.
Het kan prima samen.
Wel zou ik omdat je al met een ongebroken bit rijdt aanraden om voor de kar met een fries bit te gaan rijden.
Deze bitten zijn speciaal gemaakt voor friezen, en ze lopen er meestal veel fijner op.
Mijn fries x KWPN rij ik ook met een ongebroken bit (met boogje) en fries bit voor de kar, maar nog nooit problemen gehad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:22

Je kan ook gewoon mennen met een "rij-bit" ik men ook gewoon met een enkelgebroken kneveltrensje...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:56

MarlindeRooz schreef:
Je kan ook gewoon mennen met een "rij-bit" ik men ook gewoon met een enkelgebroken kneveltrensje...

Kan inderdaad.

Maar ik vind het om eerlijk te zijn een onveilig idee.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:58

Paar jaar geleden reed ik een paard die ook voor de kar liep, ik merkte wel degelijk een verschil (niet in positieve zin), maar waarschijnlijk omdat de menner een harde hand had inderdaad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:59

maralyn schreef:
MarlindeRooz schreef:

Kan inderdaad.

Omdat? Als een paard wil gaan gaat hij ook wel met een bit met hefboomwerking.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:01

Ik rij 2 paarden (1 dressuurmatig) (1x zware koudbloed tank) onder het zadel die ook voor de kar lopen.

1-tje op een dubbelgebroken trensje; daar moest ze ze nogal aan wennen ze heeft 14 jaar voor de kar gestaan voordat ze zadelmak gemaakt is.

1-tje op een ongebroken watertrens met lichte bolling. Dit is een zware koudbloed tank maar erg gevoelig in de mond hoor.

De menner rijdt beide paarden op een liverpoolstang met het leidsel in het bovenste oog (ivm de gevoelige mond)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:02

Ik zei ook.... ik vind.

en mijn reden is, omdat een hefboomwerking veel sterker in werkt als een gewoon bit, en in mijn ogen, veel sneller is terug te halen.

Vergeet niet, dat je de hoogte zelf kunt instellen van de hefboomwerking, en de kin-ket er voor zorgt, dat hij in de kin wordt gedrukt. Het paard ervaart pijn, ontwijkt de pijn, doet zijn hoofd naar beneden (in veel gevallen) en komt terug vanuit de run.

En met een bit, zoals een kneveltrens, ga je dat bij lange na niet halen.

Ik mag dan wel geen menner zijn, omdat ik groom ben, maar ik heb me wel verdiept in bitten.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:10

Ik rij mijn 7-jarige arabofries ohz op een dubbelgebroken bustrens en voor de wagen op een kunststof liverpool of puur in de bril of in de bril onder het mondstuk

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:20

MarlindeRooz schreef:
maralyn schreef:

Kan inderdaad.

Omdat? Als een paard wil gaan gaat hij ook wel met een bit met hefboomwerking.

De latere uitleg van maralyn over de werking van de hefboom is duidelijk. Echter maakt dit inderdaad helemaal niks meer uit als een paard aan de kletter gaat. Je kan dan nog zo'n scherp bit hebben, maar als ze gaan dan gaan ze, heb er helaas ervaring mee met een pony met een liverpoolstang + hefboom..

Ik heb een van mijn ponies en eerder ook een haflingermerrie (t/m M mennen) met een bustrensje gereden. Ging prima!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:26

Daarom is het ook gevoels matig Fenny.

Ik vind het prettig als groom, dat mijn menner ment met een liverpool.
Wel op het bovenste gat, maar gewoon het idee.

Soms kan tussen de oren van jezelf ook veel mee spelen.

Wij zijn ook een aantal jaren terug (niet met huidige paard) op de kletter geweest.
En dit wat met een bokkenbitje.
Dier was niet terug te krijgen, tevens niet met stem.

Ons huidig paard, als ze wel even gaat, dan is het 50 tot 100 meter, en goed terug te halen op stem.
Het licht ook heel erg aan je paard denk ik.

Maar.....

Ik vind het idee gewoon erg prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:23

berdien85 schreef:
Paar jaar geleden reed ik een paard die ook voor de kar liep, ik merkte wel degelijk een verschil (niet in positieve zin), maar waarschijnlijk omdat de menner een harde hand had inderdaad.

Wat merkte je dan?

Ik weet niet of de menner (mijn vader) een harde hand heeft, mijn vader heeft haar nu 1x voor de kar gehad een week geleden. Ik weet ook niet of degene die hem het mennen leert een harde hand heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:31

Wie merkt dat het mennen positief is voor het rijden?
Degene die ons in het mennen begeleidt zegt juist dat het mennen goed is voor mijn paard. Dat ze dan een erg goede conditie krijgt en erg los komt in haar lijf. Dat dit niet mogelijk is onder het zadel, of tenminste niet zo goed als voor de men kar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:33

ik vind dat het mennen en het rijden onder het zadel afwisselen heel goed is voor het paard: het paard wordt breed getraind: een hele gevarieerde training met een goede spieropbouw.

Ik zou niet zo onzeker zijn: gewoon lekker met hele gezin genieten van jullie paard: lekker veelzijdig. Zo heeft iedereen er plezier van.