[AR] Help! welk bit moet ik nou kiezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:22

onee ik zeg niet dat het niet kan hoor :D maar ik wil het zelf eigenlijk niet. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om in de toekomst ook wat hefboomwerking te kunnen gebruiken, en zou het zonde vinden om dan weer een nieuw bit te moeten kopen :Y)

Keet

Re: Help! welk bit moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:29

Met die mylers kan je op drie manieren hefboom creëren. Maar goed, er zijn tal van opties natuurlijk

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:44

.. En precies dat maakt het ook zo verschrikkelijk moeilijk! :(:)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil best 150 euro neerleggen als pony lief alleen daar goed op loopt, maar als het op een bitje van 30 euro prima gaat kies ik toch liever daar voor :o hij hoeft geen moeilijke oefeningen te doen of wedstrijden te lopen, hij moet gewoon ontspannen zijn en lekker rond hobbelen *\o/*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:51

150 euro? Waar haal je dat getal vandaan?
Die van mhs zijn 50 hooguit.

Maar iets anders werkt vast ook prima

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:54

150 euro is voor de speciale men bitten ;)

nog even op bokt wiki gekeken, die zegt, postbit heeft zachtere werking dan een liverpool.
Nougoed om lang verhaal kort te maken, ik weet het niet haha.

Jij had het net over wel hefboomwerking creeren met het gewone myler bit? kun je dit eens uitleggen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:43

Door de extra balkjes die in de bril zitten.

Ooteman heeft een nep variant van de myler liverpool. Maar die van de mhs is veel fijner!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:11

ik zie het nog niet helemaal voor me haha :o maar ik geloof het wel hoor

Ik de winkel waar ik deze bitjes heb gekocht hadden ze ook veel myler bitjes. als ik een van deze of allebei terug breng zal ik eens kijken of ze daar ook de bitjes hebben die ze bij mhs ook hebben!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:14

Die hebben ze niet. Die is ggebaseerd op de mini USA versie. Wordt niet in die maat verkocht door myler in europa.
(Mijn mini myler komt dus uit de usa)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:18

Keet schreef:
Die hebben ze niet. Die is ggebaseerd op de mini USA versie. Wordt niet in die maat verkocht door myler in europa.
(Mijn mini myler komt dus uit de usa)

oo oke!! weer wat geleerd :D ik wil het toch even voor me zien, je zou de teugel voor normaal dus gewoon door het oog doen en voor hefboomwerking achter het metalen buisje zetten aan de onderkant?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:21

Mijn ene pony vindt het bokkebitje prima en loopt er zonder enig probleem op.
De andere was een heel ander verhaal, ooit dermate getraumatiseerd dat hij alleen nog bitloos gereden scheen te kunnen worden. Maar dat durfde ik mennend niet, dus begonnen met het bokkebit.
Ramp, alleen maar verzet. Eigenlijk met alles wat ik had liggen.
Dus bij kennis een bak vol bitten opgehaald en gaan testen.
Heel fijn dat ik die mogelijkheid had. Dus wil je dat dan ook als tip meegeven.

Uiteindelijk werd het een rubber voorbreng watertrensje waar hij het best op reageerde en daar men ik dus nu ook mee. Beetje het meest simpele bit dus van 15 euro.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:49

loveidefix schreef:
Gem schreef:
De andere ben ik ook beslist niet enthousiast over, maar ieder zijn eigen mening daarover.

Waar men jij op/mee?

Met een vierrings-trens, het "menbit" onder de watertrensen. Niet omdat ik dat van te voren zo bedacht had, maar omdat bleek dat mijn paard met een gewoon licht watertrensje onder het zadel met heel licht teugelcontact prima bleef lopen. Vreemd genoeg was dat met een stang (welke dan ook) niet zo, dus dan maar kijken of hij met een watertrens ook te mennen was. Zo ben ik op de vierrings-trens uitgekomen. Het enige nadeel is dat er niet veel aan te verstellen valt.

Sprenger heeft volgens mij ook een soort Myler-bitten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:23

Die heb ik idd ook al voorbij zien komen in mijn zoektocht! :D dankjewel!

Ik ga zo nog even heen om laatste keer allebei de bitjes te passen, er gaat een vriendin van mij mee om ook een onafhankelijk oordeel te kunnen geven (zij kent idefix nog niet). Hieruit maar beslissen of het dat of een myler word... al zit ik in mijn achterhoofd wel iets met de angst dat hij ook hier enorm erg mee gaat spelen

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 16:51

Even weer een update'je!

Ik ben samen met een vriendin nog heen geweest om de bitjes te passen. De eigenaresse van de andere paarden was er ook. Met z'n 3tjes kwamen we er eigenlijk achter dat de liverpool wel het beste was, maar nog niet goed genoeg. Als hij stilstaat dan gaat het prima met zijn mond, maar wanneer ik een ophouding maak om bijf. vanuit stap naar stilstaan te gaan begint hij direct met zijn tond te spelen en te kauwen, terwijl mijn ophouding minimaal is (ik heb dit nog gecheckt door ook die vriendin en mevrouw even met hem aan de gang te laten). Dit blijft hij doen tot ik hem voorwaarts vraag of hij afgeleid is.

Ik heb nu contact met Paul Versluis (paarden tandarts en bit ''deskundige'') en hoop dat hij zsm bij mij langs kan komen om zijn gebit nogmaals te checken en om wat over zijn bekkie te kunnen zeggen.

Ik heb een filmpje van zijn mond met bit in, als iemand daar interesse in heeft :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:55

Ik (nouja, de pony vooral) ben erg tevreden over die 'myler' van de MHS. Hij loopt daar prettig op.
Over de lange scharen van je liverpool, die kun je er gemakkelijk afslijpen. Als het goed is gebruik je toch alleen de bril/eerste sleuf. De rest is overbodig, als je het niet zo mooi vind. Mijn liverpool had ook 2 sleuven, maar op zo'n klein ponykoppie staat dat al gauw erg grof, dus die zijn er netjes afgehaald en dat staat een stuk netter.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:42

Jelleee@ Ik heb ook sites gevonden waar zelf maar 1 gleuf aan het bit zat dus das nog beter, hoef je zelf ook niet de bob de bouwer uit te handen hahah :+

Idefix is vandaag bij de tandarts (lyckle kempers) geweest en die heeft goed werk gedaan! hij had wat scherpe randjes en een te hoge eerste kies onder. dus mooi bijgevijld. Daarna even met mijn enkel gebroken bitje uitgeprobeerd en merkte toch heel wat verschil! hij liep veel makkelijker en ''dieper'' nagefelijk zonder te klieren en bleef ontspannen in de kaak. Hij blijft wel wat spelen maar lyckle zij ook dat dat gewoon gedrag is.

Ik heb helaas niemand waarvan ik de bitjes kan lenen dus ik denk dat ik gewoon een myler van MHS bestel en dan moet hij er maar mee leren leven dat een bit in zijn mond niet ideaal is :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 10:53

Ik weet niet of er nog mensen mee lezen, maar het Myler bit van MHS is besteld :)

Mijn pony gaat komende week verhuizen naar de manege *\o/* er zijn daar 2 binnen bakken dus dan kan ik ook eindelijk eens mennen met minder goed weer JIPPIIEEEE! Hij komt daar bij een klein a in de wei te staan en s'nachts lekker op stal. Door de weeks zit ik vanwege mijn studie in een andere stad dus dan is het ook fijn dat er kindjes zijn die hem poetsen en knuffelen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:48

Ik volg het nog! ben benieuwd hoe hij op het myler bit reageerd. Wil hem zelf ook voor mijn shetlander namelijk.

Wat fijn zo'n nieuwe stal. Klinkt ideaal!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:00

Ik heb er ook heel veel zin in :D Bitje en menzweep zijn vandaag al aangekomen en ben er helemaal blij mee! Ik ga het bitje morgen passen denk ik :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:13

Ik heb het bitje uitgeprobeerd. Maat was perfect (11 cm) maar hij liep er nog wat onrustig op. Nu wil ik heb de volgende keer ook nog iets lager hangen want nu zat hij vrij strak. Toch nog even mee door oefenen dus!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:24

welke heb je nu precies besteld (ik zie geen 11cm staan nl op hun website)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:34

Cemlys schreef:
welke heb je nu precies besteld (ik zie geen 11cm staan nl op hun website)

Ze hebben 2 myler bitjes. 1 in alleen 9 cm geloof ik en de andere kun je in 10 of 11 cm bestellen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:50

Je moet hem wel een paar keer geven om te wennen hoor. Het model geeft op een ander deel van zijn mond druk. Daar zal hij echt even aan moeten wennen.
Maar dat is met alle bitten zo natuurlijk :) keer of vijf zes is meestal wel aan te raden

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:30

Ik vind hem nu al een stuk fijner! pony loopt er goed op hoor *\o/* vandaag stuk langs de weg gemend en had hem goed onder controle. Heb hem vandaag verhuist naar zijn nieuwe stalletje dus dat word ook weer eventjes wennen maar ik ben tot nu toe heel positief over het bitje :D