[AR] Dressuurjury (zadel) bij menevenementen D+V.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie1

Re: Dressuurjury (zadel) bij menevenementen D+V.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:19

Inderdaad nieuwe (meer uitdagende ) proeven zou ook geen overbodige luxe zijn....!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:29

Het is inderdaad niet moeilijk om twee winstpunten per proef te krijgen.
Ik ben sinds januari gestart in de B met een groene pony en ben nu al Z startgerechtigd.
En inderdaad jammer dat er na het ZZ niks meer is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:32

ilovemoney schreef:
Ik ben sinds januari gestart in de B met een groene pony en ben nu al Z startgerechtigd.

Wow, hoeveel wedstrijden heb jij gereden dan?????
Ik reken toch wel op 1 jaar per klasse. Ga jij dan gelijk over met 10 wp? Ik rij alles helemaal vol.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:34

Op onze onderlinge wedstrijden laten wij de menproefjes ook altijd jureren door een wisselende jury die anders alleen onder het zadel beoordeeld, is deels natuurlijk ook een kwestie dat we maar met 5 menners zijn en dat het wel duur wordt om daar speciaal een jury voor op te laten draven.
Tot nu toe zijn de ervaringen zeer positief, zowel van de menners als de jury's, voor wie ook een nieuwe wereld open gaat. Een van die jury's heeft nu ook haar eerste menervaring opgedaan achter ons dubbelspan en zit er nu aan te denken om ook eens les te gaan nemen.
Mijn mening is trouwens wel dat de juryleden voor onder het zadel (tenminste die wij gehad hebben) oa meer letten op de regelmaat van de gangen, het ontspannen van de rug en de kaak en de stelling en buiging. De figuren die gereden worden komen daar pas achter aan.
Op de vergadering van mendistrict noord is ook nog de vraag gesteld of het niet mogelijk is om jury's voor onder het zadel dmv een cursusje ook voor het mennen te mogen gebruiken.
Per 1 april komen er trouwens nieuwe proeven, allemaal een graadje moeilijker per klasse.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:37

Ja ga wel snel over. Als hij er klaar voor is gaan we over. Ik blijf nu bijvoorbeeld nog even een paar maandjes in het M omdat ik vind dat hij er nog niet klaar voor is.
Ik rij ongeveer 2 wedstrijden per maand. En bijna altijd twee winstpunten per proef..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:38

Citaat:
Op de vergadering van mendistrict noord is ook nog de vraag gesteld of het niet mogelijk is om jury's voor onder het zadel dmv een cursusje ook voor het mennen te mogen gebruiken.

Dat zou wel heel mooi zijn. Vooral ook, omdat het steeds moeilijker wordt om juryleden te vinden. Er zijn er in Noord niet zo heel veel. Je ziet steeds weer dezelfde opdraven.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:52

ilovemoney schreef:

Waarschijnlijk heb je dan talentvolle dieren want hier in de regio moet je echt voor je puntjes rijden.
Er wordt hier niks cadeau gegeven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:10

renee16 schreef:
Ik denk niet dat de vergelijking eerlijk is. Er worden totaal andere oefeningen gevraagd een Z men dressuurproef is niet vergelijken met een Z dressuurproef.

Oefeningen als met 1 hand etc hebben we onder het zadel niet..

Zijgangen komen niet voor voor de kar en de gedragenheid is totaal anders. Een paard voor de kar vraagt een stuwende achterhand om de kracht richting borst te maken terwijl een dressuurpaard onder het zadel graag een dragende achterhand heeft.

Het zou denk ik wel leuk zijn als experiment hoe ernaar wordt gekeken maar dan zou ik eerder een M memories (hier zit wel galop in?) met een B dressurproef onder het zadel gaan vergelijken. Dit komt qua oefeningen meer overeen..

Nee, je begrijpt geloof ik the point niet. Ik wil geen mendressuurproef vergelijken met een ohz-dressuurproef, maar een experiment of clinic van menjury's en ohz-dressuurjury's: hoe beoordelen ze een mendressuurproef en hoe beoordelen ze een ohz-proef. Het liefst een ohz-jury die ook wel eens recreatief dressuurmatig ment en een menjury die ook recreatief dressuurmatig ohz rijdt, zodat ze wel iets van elkaars discipline afweten.

Hoewel een experiment in de vorm van een clinic "wat kan er dressuurmatig zowel aangespannen als ohz" en hoe zijn de verschillen in uitvoering daarvan, ook een leuke is. M.i. kun je met een niet te al zware wagen een enkelspan ook vliegende galopwissels na een contragalop of in een slangenvolte, of wissels om de 4 ? passen op het rechte stuk of diagonaal aanleren.
Maar ook dan ben ik benieuwd naar de visie en beoordeling van een menjury t.o.v. een ohz-jury.

Ollie: Ik kan me idd ook ergens niet voorstellen hoe de wagen precies beweegt bij een zijwaartse gang als wijken. Bij schoudervoor blijft de wagen rechtuit rijden, die oefening heb ik zelf ook moeten doen.
Het is overigens niet eens zo zeer dat ik vind dat de KNHS in gebreke blijft, het is meer dat ik vind dat de menjury veel te hoog punt.

SunNDLM: vierspan-voorpaarden en tandem-voorpaarden staan los van de wagen, dus ja, die zou je idd in principe alles moeten kunnen aanleren wat een paard ohz ook doet. Behalve pirouettes en keertwendingen, want dan komen ze de achterpaarden tegen :+
Tweespan en enkelspanpaarden worden door de disselboom of het lamoen beperkt.

Echwel: goed idee, ga ik eens mee aan de slag.

Leuke ideeën, maar even terug naar de OP-vraag: het gaat mij er dus vooral om dat menjury's m.i. veel hoger punten dan ohz-jury's en ik zou graag het "waarom" willen weten als ze beiden dezelfde proef beoordelen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:18

ilovemoney schreef:
Ja ga wel snel over. Als hij er klaar voor is gaan we over. Ik blijf nu bijvoorbeeld nog even een paar maandjes in het M omdat ik vind dat hij er nog niet klaar voor is.
Ik rij ongeveer 2 wedstrijden per maand. En bijna altijd twee winstpunten per proef..

Dat bedoel ik.... hoe kan dat nou? Van groen, elke proef 2 wp's, naar Z in pakweg een jaar? Dat is ohz m.i. gewoon onmogelijk, al is het alleen al dat de spieropbouw veel meer tijd nodig heeft.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:22

Ik bedoel wel groen in ervaring. Hij liep al twee jaar in tweespan hobbymatig.
Maar inderdaad ik ben het met je eens.
Hij loopt gewoon heel fijn nagefelijk en constant. Hele fijne galop. Hij kan alleen nog echt niet strekken en verzamelen. En daar krijg ik dan gewoon een 6 voor. Dubbel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:51

Ollie1 schreef:
Gem, ik ben helemaal voor! *\o/* Vwb het wijken voor de wagen ben ik geen voorstander want naar mijn idee krijg je dat niet zo uitgevoerd als zou moeten (bij ohz) , schoudervoor etc. Is naar mijn idee geen probleem.

Het wijken gaat gewoon net zo als onder het zadel hoor!. Je bomen moeten natuurlijk wel enige ruimte bieden, maar bij paard en pony krijg ik het gewoon voor elkaar. Zoals ik al zei, ik heb instructrices voor ohz, die zeggen me echt wel als het geen echt wijken is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:58

Ik vind het bij mezelf wel meevallen. Ik zie vanuit mijn oogpunt dat vooral de kleine ponies veel te hoge punten krijgen. Die zijn bijv totaal niet aan het bit. En in een 30x60 baan is de uitdaging qua stelling en buiging naar mijn idee minimaal voor hun. Ik ben zelf nu m en een beetje. Maar heb bewust dit jaar alleen de thuis wedstrijden gereden omdat Det pas 8 is en als het wel goed gaat wat moet ik dan na het zz ! Nu heb ik wel een jong dier klaar staan maar toch Det is veel te leuk haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:21

Met pony's die te klein zijn om ohz te rijden, is het een helse opgave om hogw dressuuroefeningen voor de wagen uit te voeren.

Ik denk dat het per jury verschilt, of ze streng zijn met de punten of niet.
Ik zit er niet mee, weet zelf wel of ik mijn proef goed gereden heb of niet, ongeacht de punten.

Kan niet oordelen over verschil. Rij (nog) geen wedstrijden ohz.

Startniveau ligt iig veel hoger, gelijk galop. Bij het mennen pas in de M.
Onder het zadel moet je ook bij elk niveau twee klasses door, L1 en L2 etc.

Ik heb ook in 7 maanden een pony van B naar Z gereden.
Echter kom je jezelf wel tegen...stagneer je een tijd en het dier kan het niet zo snel verwerken.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:23

Tja en wij vinden dat de paarden het weer veel gemakkelijker hebben, kun je zo nu en dan even fijn onder het zadel even door pakken. Wij hebben dat al bij onze tinker, wordt ook onder het zadel gereden, dan is het zoveel gemakkelijker voor de wagen, ook wat betreft de galop.
Met onze shetjes hebben we dat niet, kunnen we niet onder het zadel even bijrijden.
Kan je vertellen dat een uitgestrekte draf over de diagonaal voor een shet in een 30 x 60 baan heel lang is, moet veel meer passen maken dan een paard, heeft die het toch veel gemakkelijker.
Wij hoorden laatst iemand met een paard zeggen op een wedstrijd: je zal toch maar verliezen van een shetlander, nou kan je vertellen dat wij er voor zorgen dat dat hier regelmatig gebeurt :), ook in de ZZ dressuur.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:26

@Tine, ik heb je filmpjes gezien en ik wil er verder niet over oordelen maar naar mijn inziens lopen de paarden toch iets te veel over de schouder weg als ze opgesloten zitten tussen het lamoen/bomen. En kunnen ze moeilijker scharen. Maar zoals je hier al merkt kun jij iets goed vinden en ik kan het niet goed (genoeg) vinden. En daar draait het precies ook om bij de jury's ;)

Maar dit is off-topic

En Vwb 'kleinere' pony's ben ik benieuwd wat in de ogen van Ipsilonka 'klein' is ? Naar mijn idee moeten wij ook in de juiste stelling en buiging en nagefelijk lopen :j

Het gaat hier om de scholing van de menjury's en waar een verschil in beoordeling ligt tussen de ohz jury's.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:12

Ik geloof niet dat het veel toe gaat voegen als je ohz jury leden laat jureren bij mennen. Ik geloof dat een ieder beter op zijn eigen vlak kan blijven.
Maar vind wel dat er strenger gejureerd mag worden.
Gelukkig zijn er wel jury's die goed jureren. En als je bij die jury's een wp rijd weet je dat het zo is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:06

Ik bedoel dan vooral de shetten. Veel lijf, kleine pootjes, veel haar. Bij een pony als Brutus kun je het gevraagde al veel beter zien.
Maar ook op het hoogste niveau vind ik dat er belabberd gejureerd kan worden. Vorig jaar geschreven in Beesd bij de klasse 4 spannen. Echt te idioot die cijfers.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:19

Ipsilonka schreef:
Ik bedoel dan vooral de shetten. Veel lijf, kleine pootjes, veel haar. Bij een pony als Brutus kun je het gevraagde al veel beter zien.
Maar ook op het hoogste niveau vind ik dat er belabberd gejureerd kan worden. Vorig jaar geschreven in Beesd bij de klasse 4 spannen. Echt te idioot die cijfers.

;) Maar in jou ogen nog niet goed genoeg? omdat hij toch te klein is? Ik denk niet dat dit de discussie is maar wil je wel meegeven dat ik het hier niet mee eens ben. Hoe groter is geen garantie dat het beter loopt.... :n

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 23:55

ilovemoney schreef:
Ik bedoel wel groen in ervaring. Hij liep al twee jaar in tweespan hobbymatig.
Maar inderdaad ik ben het met je eens.
Hij loopt gewoon heel fijn nagefelijk en constant. Hele fijne galop. Hij kan alleen nog echt niet strekken en verzamelen. En daar krijg ik dan gewoon een 6 voor. Dubbel.

Dat bedoel ik. Waarom een 6 (=wp) voor een onderdeel dat het paard nog niet beheerst. Waarom dan geen 4 als er verder wel aan alle voorwaarden wordt voldaan?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:57

Helemaal mee eens!
Van mij mogen ze best strenger jureren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:04

Ik zeg op zeker niet dat ze niet goed genoeg zijn! Het is lastiger te beoordelen voor de Jury daardoor krijgen ze weleens het voordeel van de twijfel ofzo. Nou ja, en mijn paard word ook niet onder zadel getraind dus dat voordeel gaat lang niet altijd op :-)

Ik probeer zelf zoveel mogelijk juryleden te zoeken die zelf actief mennen. Ook heb ik juryleden die ook rijden/dressuurjury zijn.
Toch hoor je van ruiters ook wel dat ze het zo knap vinden wat we voor de wagen gedaan krijgen zonder benen/gewichtshulpen etc.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:11

Boven de 1.20 m hebben de meeste pony's toch ruime bewegingen en is het goed te zien.
Bij shet(formaat) zijn de verschillen minder goed te zien in de gangen.
Respect als je met een pony van een meter mee kunt concurreren.

Ik hou van jury's die durven te punten, omhoog en omlaag!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:11

Anke schreef:
Boven de 1.20 m hebben de meeste pony's toch ruime bewegingen en is het goed te zien.
Bij shet(formaat) zijn de verschillen minder goed te zien in de gangen.
Respect als je met een pony van een meter mee kunt concurreren.

Ik hou van jury's die durven te punten, omhoog en omlaag!

:j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:09

Pony's als Brutus gaan prima maar inderdaad shetten is een heel ander verhaal. Persoonlijk denk ik dat die vaak te veel voordeel van de twijfel krijgen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:50

Hoe bedoel je voordeel vd twijfel, waarbij of welk onderdeel/oefening?