[AR] onbeslagen hoeven en mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: onbeslagen hoeven en mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:42

Ligt helemaal aan de kwaliteit van de voeten van je paard en de bodem waar je op rijdt.
Zou het voorzichtig aan kijken, ijzer kan er snel genoeg onder, mits je hem niet echt te kort en scheef hebt gereden.

Ik heb mijn paarden nu blootvoets, echter vroeger heeft mijn fjord ook tijden op ijzers gestaan, trainde voor endurance in de polder, dus op asfalt, dat ging niet blootvoets en om stiften te kunnen draaien op dressuur wedstrijden etc.
Toen ik geen endurance meer reed ijzers eraf gehaald.
Mocht zwarte of jonge fjord ijzers nodig hebben, dan laat ik die er gewoon onder zetten.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 23:19

smid zei gisteren dat de hoeven netjes gesleten zijn, niet scheef of dramatisch.

ik probeer het nu 1x per week te houden, en als ik meer en meer zelfvertrouwen heb dan ga ik wel vaker mennen maar dan zal dit meer bos of zachte bodem zijn dan asfalt.

in de gaten houden doe ik sowieso, maar wilde weten of er nog meer mensen zijn die afstanden maken blootvoets :D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:36

Ben benieuwd naar je vervolg! Heb beetje zelfde verhaal als jou, wil in toekomst mijn ruin graag laten beleren voor de kar en twijfel wat dan wijsheid is. Mijn ruin zijn hoeven groeien echt hard, onder het zadel loopt hij gewoon op blote voeten. Ondergrond maakt hem niet uit, zelfs de kiezelpaden hier loopt hij gewoon overheen. Hij wordt elke 4- 6 weken bekapt, de smid op mijn vorige stal raadde ijzers af omdat ik volgens hem dan elke 4 weken nieuwe eronder kom aan het zetten omdat zijn hoeven zo hard groeien..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:42

Als je nog op zoekt bent naar ervaringen met lange afstanden blootsvoets of met schoenen, check dan een het forum van Paard Natuurlijk. Het mag bij sommigen een bepaalde naam hebben maar daar zijn wel veel ervaringsdeskundigen als het gaat om zonder ijzers. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 03:28

Ik men vele kms blootvoets over de weg. Na het mennen zie ik duidelijk dat óók de straal en de zool dragend zijn. Deze zijn samen met de ongepigmenteerde laag van de hoefwand de dragende factoren van de hoef. Dat door blootvoets te rijden/mennen de zool te dun wordt is complete onzin, dit groeit namelijk ook. Het is ook cruciaal dat je níet in de zool snijd bij het bekappen omdat dit anders te hard gaat bijgroeien.

Met de juiste en regelmatige bekapping kan vrijwel ieder paard blootvoets vele kms over de weg maken. Vele wilde paarden die in o.a. Amerika over extreem rotsige ondergronden lopen kunnen dit ook prima, die ''zachte'' asfalt stelt niets voor.

Ikzelf men dus flink wat over de weg, maar moet toch wekelijks bijvijlen omdat de hoef dan alweer te lang is. Dus de slijtage is vrij minimaal.

Mocht je toch iets onder z'n hoeven willen doen, kun je beter hoefschoenen overwegen. Deze zitten er niet 24/7 onder, zijn over het algemeen uiteindelijk goedkoper dan ijzers en hebben niet de nadelen die ijzers wel hebben (bijv. flinke schokken doorgeven in het been)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 08:27

straks weer een rondje mennen, ondertussen uitgerekend dat we tot nog toe een kleine 10 km over beton platen gereden hebben per keer.

smid was tevreden over zijn hoeven, en zijn beenstand is ook goed.
we gaan het inderdaad per keer bekijken hoe ze slijten. een vijl hebben we ook liggen op stal dus mocht ie flapjes hebben/krijgen kan ik het altijd iets bijvijlen, en mocht het te grof worden dan bel ik de smid.

smid komt hier ook altijd tussen de 6-8 weken, afhankelijk van de hoeven, komt altijd voor 7 paarden ineens en voor de ene is het tijd en de andere kon nog wel een paar weken wachten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:27

Als je de hoeven netjes bijhoud wordt het nooit te grof. :D

10 km over het harde is imo peanuts. :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:48

haha het kan nog veel gekker maar voor een paard waarvan zijn hoeven en zijn koppie moet wennen aan de kar en asfalt vind ik dit mooi genoeg.

die km's komen wel :D