[AR] help tip paard wil niet rustig stappen voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Re: help tip paard wil niet rustig stappen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:34

Hoi..
Nee bit was ook al af geraden..

Maar eigenlijk wil ik gewoon beginnen met wat instappen en daarna pas draven.
Ik heb dan gevoel zijn zin te geven..
Normaal stap je toch ook eerst voordat je aan het werk gaat.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:48

Normaal stap ik ja, maar met paarden welke onrustig zijn ga ik direct aan het werk.
De meeste paarden waar ik nu mee werk lopen buiten de hele dag, dus echt stijf zijn ze niet.
En je kunt beter een rustig drafje hebben dan een dribbellaar.

Dus het is niet de zin geven, maar de eerste energie eruit rijden, zodat je daarna fijn aan het werk kan.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:33

maar hij heeft het nooit gedaan dat is het rare.
is het gebeurd aan de hand na een te lange voorval tijdens een grote groep

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:39

Dat snap ik en had ik ook gelezen.
Maar het paard terug rijden als deze al aanhet dribbelen is gaat niet werken, dus eerst voorwaarts rijden en weer opvangen.
Korte stukjes stappen en dat belonen door weer voorwaarts te rijden.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:00

Wat zegt je meninstructeur ervan? Het is tijdens een event gekomen waar die instructeur bij was? Wellicht kan hij/zij je verder helpen omdat die meer van de situatie weet?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 12:39

les heb ik nog niet, kan wel op de vereniging proefles stond toen ingepland en werd toen afgezegd..

Hij doet als we weg rijden van stal..
Loopt je eigenlijk naar de vereniging voor de les en de meeste spanning er al uit..

Het is tijdens een rit gebeurd van de menvereniging duin en bollenstreek

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:06

Gewoon les nemen dus.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 07:47

Moet dat wel uitkomen gem is geen makkelijke tijd waarop de lessen gegeven worden namelijk daarom houd het mij ook beetje tegen en heb een groot gezin en werk..
Privé les ik erg prijzig.
In een groep vallen de kosten mee..

Denk alleen de instructeur meteen vanuit stal op de wagen moet planten want hij doet het alleen vanuit stal met wegrijden dat gedribbel houd dit denk ongeveer 10 min vol, zal eens kijken qua tijd zo

Straks ga ik weer me kür oefenen.

Kan nu twee dingen doen idd eerste stuk draven al ben ik daar geen voorstander van heb dan eigenlijk gevoel hem zijn zin te geven.
Eerst stuk energie er uit rijden dmv Andere kant naar de vereniging gaan via omweg

Of ik kan het eerste stuk er naast blijven hem op zijn gemak stellen en hem laten ontspannen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:39

Ik zou toch echt willen aanraden om voor les te gaan. Mensen op een forum kunnen je wel tips geven, maar we kunnen niet zien wat jij precies doet en laat, waardoor dit probleem in stand gehouden wordt. Dan moet je iemand zien rijden. En een instructeur hoeft echt niet bij je op de bok te zitten op het moment dat je paard dribbelt. Die ziet ook tijdens les wel hoe je rijdt, hoe jouw paard loopt en kan je tips geven om naar meer ontspanning te komen.

En ja, les kost wat. Maar in verhouding tot alle andere kosten die je aan een paard hebt is het eigenlijk niet zoveel. En als je jezelf of je paard dingen verkeerd aanleert, dan ben je verder van huis. Hoe langer je paard blijft dribbelen, hoe lastiger wordt het om dat eruit te krijgen. Dan moet je niet te lang doorklooien. Maar ook met mennen in het algemeen: van een goede instructeur leer je echt rijden. Het voorkomt dat je jezelf en je paard dingen verkeerd aanleert. En het helpt je enorm verder. Dat maakt het zoveel toffer voor jou en je paard! Zeker als je een kür wilt gaan rijden enzo.

Ik vraag me af: hoe denk je verder te komen zonder les? Hoe leer je dan mennen?

Over die ritjes gesproken: ik doe die dus niet meer. Tenminste: niet die ritten waar je in een colonne achter elkaar rijdt. Onze pony wordt daar enorm hyper van. Die fokt zich helemaal op. Terugrijden maakt het erger, maar je eigen tempo rijden kan ook niet in die situatie. Het wordt er dressuurmatig allemaal niet beter van en dat vind ik zonde. Heb je een hele tijd gewerkt aan goede impuls, aanleuning en ontspanning en dan help je dat met zo'n rit allemaal weer om zeep.
Ik doe nu dus alleen nog maar ritten waarbij je niet met een groep vertrekt, maar individueel start. En ik bouw het wat op door soms met één of twee andere aanspanningen mee op te rijden. Vind ik zelf ook veel leuker. Misschien voor jou ook een aanrader? Ik zie trouwens relatief weinig menners bij colonneritten die ook een startkaart hebben en dressuur rijden, dus misschien zijn er wel een paar meer die dat zo ervaren?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:28

Wij rijden ook niet meer in "colonne ritten", wij hebben shetten en meestal lopen er grote paarden voorop, moeten die van ons al steeds draven als die stappen, dus bij het draven lopen ze zich zelf bijna voorbij. Onze ene pony wordt daar zo gek van, want die wil bij blijven, het liefst op een metertje van haar voorganger, dat we daarna een aantal tochtjes/trainingen nodig hebben om haar weer gewoon weg te laten stappen ipv dribbelen en draven op de plaats. Toch gewoon consequent blijven, we hebben wel eens een uur gestapt om haar haar zin niet te geven en dan dribbelt ze maar, wordt ze vanzelf moe van, is onze ervaring. Steeds weer een ophouding maken als ze harder wil, maar zeker niet vasthouden en ook weer durven loslaten als je iets van ontspanning voelt, steeds rustig toespreken, een keer halthouden, weer wegstappen De volgende keer gaat het dan al weer iets beter en zo langzamerhand opbouwen, maar haar zeker haar zin niet geven, want straks heb je zo'n ongeleid projectiel voor je wagen.
Wij hebben nu een nieuwe pony die gewend was direct weg te draven zodra je op de kar zit, daar zijn we nu druk mee bezig om haar toch te leren dat ze eerst moet stappen. Dit geeft best veel spaning, ze snapte er echt helemaal niks van, maar nu begint het iets te komen. Deze dribbelt echter niet, maar stampt zo erg uit frustratie dat het net is of er een belg langskomt :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:35

Wij hebben ook een keer zo'n paard gehad. Daar zijn we eerst weer mee terug naar de basis gegaan, lange lijnen en bandje slepen en veel laten stoppen en langzaam (eventueel met iemand ernaast) weg laten lopen. Uiteindelijk is het probleem in het enkelspan helemaal verdwenen toen zij een paar keer in het tweespan naast onze rustige merrie had gestaan.

Die heeft bij ons gewerkt, hopelijk vindt jij ook een goede oplossing.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:36

over de kinketting: die moet als je het bit naar achter trekt en in een hoek van 45° van de mond strak zitten. Als dat strakker zit gaat het pijn doen.

Ik heb laatst menles gehad voor mn werk en die man ging later ook bezig met een fjord bij ons. die dribbelde ook altijd en wou niet stappen. als je dan een poging deed om dr te laten stappen ging ze sprongetjes maken op dr plaats.

Maar die man ging zitten, ze dribbelde weg en hij gaf 3 hele kleine maar scherpe rukjes in haar mond en ze loopt nu perfect. En als ze dribbeld even een rukje geven en ze stapt weer

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:40

sharon488 schreef:
over de kinketting: die moet als je het bit naar achter trekt en in een hoek van 45° van de mond strak zitten. Als dat strakker zit gaat het pijn doen.

Ik heb laatst menles gehad voor mn werk en die man ging later ook bezig met een fjord bij ons. die dribbelde ook altijd en wou niet stappen. als je dan een poging deed om dr te laten stappen ging ze sprongetjes maken op dr plaats.

Maar die man ging zitten, ze dribbelde weg en hij gaf 3 hele kleine maar scherpe rukjes in haar mond en ze loopt nu perfect. En als ze dribbeld even een rukje geven en ze stapt weer

Dit ging hem bij ons niet worden stond hier boven al ergens vermeld..

@ over dat lessen het word gegeven op tijd wat mij gewoon niet uitkomt
Dan vind ik privé les erg prijzig, dat zijn keuzes die ik dan zelf maak

Daarbij komt het nu over of ik er geen verstand van heb @SAFINA .ik weet niet heb gewoon een menbewijs dus je hoe leer je mennen.. Ben Dus geen prutser..
Als ik met onderlinge men dressuur wedstrijden al paar keer eerste ben geworden??

Maar vanmorgen met oud bijrijderster tevens vriendin die er toevallig was en wilde kijken bij onze kür..
We zijn naar de basis gegaan van halt houden hoe we hem dit met vertrouwen zonder spanning hebben geleerd ze is er naast gebleven en we hebben een commando (wat we ook met halthouden deden) zonder hem aan te raken waar hij op reageerde en dribbelen was er bijna niet meer, zodra hij wilde dribbelen meteen commando..ook advies wat langere teugel ging ook goed, zal kwestie van herhaling herhaling zijn geen probleem komt goed, vertrouwen en rust lekker ontspannen..

En moet zeggen me kür op muziek ging top top top, zo goed als gelijk..
Stappen super netjes mocht nu zelfs wat doorstappen :o morgen nog een keer oefenen
Netjes met stelling rustig

kreeg net een leuke mail van iemand die eind juni in de buurt is en wilde komen kijken..

Ja en als de tijden veranderen van het mennen dan ga ik zeker lessen maar er moesten eerst meer leden komen om de tijd te gaan veranderen..

Bedankt overigens voor de tips..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:49

Gillbo schreef:
Wat gebeurt er als je voor meer ruimte geeft? Stapt ze dan met grote passen snel door of draaft ze aan?
Is het misschien zo dat je paard te kort moet stappen en daardoor gaat dribbelen.

Zelfde gedachte, rustig blijven en ruimte geven zodat die kan stappen. Daarna als de rust terug is meer contact vragen :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:05

Amiigo schreef:
Gillbo schreef:
Wat gebeurt er als je voor meer ruimte geeft? Stapt ze dan met grote passen snel door of draaft ze aan?
Is het misschien zo dat je paard te kort moet stappen en daardoor gaat dribbelen.

Zelfde gedachte, rustig blijven en ruimte geven zodat die kan stappen. Daarna als de rust terug is meer contact vragen :)

Ja idd gedaan ruimte gegeven en rust laten ontspannen met iemand ernaast het stuk zeg maar naar de vereniging het ging stukken beter, in de bak was het zelfs weg liep hij netjes in stap nog iets te voorwaarts maar al veel rustiger en ontspannen.
Morgen weer zo proberen en blijven herhalen..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:56

Vandaag eerst buiten om gegaan naar de vereniging en het ging super geen gedribbeld of gedram.. Eerste stukje er naast maar echt heel kort

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:34

Ik wilde even zeggen dat ik super gereden heb met een super braaf paard
Tweede dressuur met 189 punten
En de kür met 72% tussen de wedstrijd rijders was ik vijfde dus niet slecht met heel wat achten erin..
Ene dat dribbelen niet gedaan vandaag de afgelopen dagen is het steeds minder geworden en gisteren zo goed als weg..
Super tip met meer ruimte geven heb wat langere wel op maat dus niet los teugel in gestapt zonder te dribbelen.

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:16

Oefenen met iemand naast het paardje, die kan hem in een rustige stap houden.
En belonen wanneer hij dit goed uitvoert :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:21

Een aantal jaren geleden heb ik een paardje voor de kar getraind, dat ook "heet" was na het inspannen. Meer ruimte geven in de leidsels betekende bij haar nóg harder wegrennen. Elk ander paard ging juist stappen als je wat meer ruimte gaf, maar zij bleef het eerste half uur tot 3/4 uur draven of dribbelen. Ik had het gevoel dat er iets anders aan de hand moest zijn, dan alleen maar een heet temperament. Om mijn gevoel te onderbouwen, reed ik haar onder de man. Dat kon ik in stap met waslijntjes doen, maar ik voelde in draf dat ze een "tikje" had. Om een heel tussenliggend verhaal even weg te laten: ze bleek een probleem in haar rug te hebben. Ze rende dus voortdurend weg voor de pijn (op het moment dat ze de kar moest gaan trekken, spoot ze direct weg). Het is niet zo dat dit ook bij jouw paard het geval is, TS, maar ik zie deze mogelijkheid nog niet in andere reacties terug. ;)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 17:08

Gekee schreef:
Oefenen met iemand naast het paardje, die kan hem in een rustige stap houden.
En belonen wanneer hij dit goed uitvoert :)

Als je leest hebben we dit gedaan en inmiddels probleem opgelost

Zo wilde hij niet stil staan voor de proef A-C lijn en een keer halt houden ik was er klaar mee een tik met die zweep streng toegesproken en het was klaar sindsdien

Was me kür
https://www.youtube.com/watch?v=O5vYmvR ... e=youtu.be