[AR] Hoefschoenen voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:15

Echwel schreef:
Klasse 4?

Wat heeft klasse 4 hiermee te maken? Gaat het alleen om klasse 4? Mijn vorige post lijkt mij duidelijk.

Even kijken. Wat heb ik met hoefschoenen gedaan....

-Indoor springparcoursen tot 1,50m
-Outdoor springparcoursen tot 1,50m
-Indoor springparcoursen op tijd. Dus in team-verband en dan de snelste tijd neerzetten.
-Oefen-TREC
-Bos crossen
-Strand crossen
-Mennen dressuur
-1 Keer een demonstratie op ijs. Was erg gaaf :D
-Maar ook gewoon ritten van 5 uur onder de man of met de kar
-Of onderweg gewoon natuurlijke hindernissen mee pikken.

Ofwel.... Ik mag toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb met hoefschoenen.
Heb jij er zelf ervaring mee....?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-04-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Hoefschoenen voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:17

Horsetopshop uit nieuwschierigheid, wat voor merk heb jij?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:20

Op dit moment heb ik de Cavallo Sport. Voorheen altijd de Cavallo Simple gehad, maar nu bewust gekozen voor de Sport.
Deze is nog lichter dan de Simple boots en heeft het break-over systeem aan de voorzijde. Voor mijn nieuwe paard was dit de beste keuze.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:22

Dus iid geen marathons is mijn vraag beantwoord en ja ervaring in de marathons maar hele slechte nogmaals bij tweespan ben je blij dat ze niet elkaars schoenen aftrappen en zeer ervaren wedstrijdmenners vinden het dus niets...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:23

Echwel schreef:
Dus iid geen marathons is mijn vraag beantwoord en ja ervaring in de marathons maar hele slechte nogmaals bij tweespan ben je blij dat ze niet elkaars schoenen aftrappen en zeer ervaren wedstrijdmenners vinden het dus niets...

Ik kan mij niet herinneren dat TS ervaringen vroeg over hoefschoenen met marathon rijden.....
En nee, ik heb er zelf geen ervaring mee in de marathon, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Ik ken er trouwens een paar die marathon rijden met hoefschoenen. Ook een paar die er TREC mee rijden.

Zoals ik al eerder vroeg: Heb je zelf ervaring met hoefschoenen?
Je kraakt ze erg af, maar weet er helemaal niks over....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:30

Maartje1990 schreef:
Dat ligt dan misschien aan de soort hoefschoen, de smitjes die mijn kennis heeft blijft in galop in het bos prima zitten. Weet niet in hoeverre het ook per merk met dat water verschil maakt. Maar een losse hoefschoen (en dan kan vast het merk ook nog verschil maken) is lichter dan een ijzer.

Dat blijf je in alle topics maar beweren... maar ik vermoed dat je er geen ervaring mee hebt.
Van alle merken hoefschoenen is er maar 1! die (iets) lichter is dan een ijzer, de rest is van iets tot heel veel zwaarder dan een ijzer.

http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html
Citaat:
Gewicht van deze schoenen tov een hoefijzer

Hoefijzer kleinste maat: 250 gram.

Easycare RX maat 00: 230 gram.
Easyboot maat 000: 260 gram.
Easyboot Glove maat 00: 255 gram.
Easyboot Epic maat 000: 320 gram.
Smit hoefschoen pony (oude model): 353 gram.
Cavallo maat 0: 405 gram.

Daarnaast zijn er nog lichtere ijzers, de ijzers van mijn rijpaard 1.60m (mt 2) zijn 220gr per stuk.
Hoefschoenen voor haar zijn significant zwaarder.

Echwel

Re: Hoefschoenen voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:47

Iedere hoefschoen loopt in een waterbak vol, daardoor wordt het voor de paarden zwaar om erdoor te komen,,,
Ik praat uit eigen ervaring en dat is bij ons tijdens de marathon,,, nogmaals liever gewoon een ijzer eronder

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:31

Ik vind zelf het grootste nadeel aan hoefschoenen dat je zelf de hoeven bij zult moeten vijlen om ze passend te houden. Heb inmiddels heel wat ervaringen gelezen dat de hoefschoenen om die reden al snel niet meer passen. Kortom, dubbel zo vaak de HS daarvoor laten komen óf zelf bijvijlen wat ik een risico vind voor de hoefstand / beenstand van het paard. Zeker wanneer het paard enige beenstand- / hoefstand-afwijking heeft en/of er krachten op komen te staan zoals in de marathon. Hoefsmid zijn is niet voor niets een vak.

Even tussendoor aan de TS: wat is je plan met het aangespannen rijden in combinatie met hoefschoenen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 12:37

Jemig, wat een discussie is dit geworden! Ik heb niets met marathon en ga daar ook definitief nooit iets mee doen, dus dat is totáál irrelevant hier. Ik ga mee met HorseTopShop, want ik heb me inmiddels ingelezen, heb met veel mensen over hun ervaringen gesproken en heb merken met elkaar vergeleken. Ik zal mijn mening niet baseren op iemand die eens een paar hoefschoenen heeft zien vliegen bij een ander, dus geen voorkennis heeft welk merk, of ze goed pasten etc.

MelanieB, zonder gaat niet nee. Rijden wel, buiten op alle ondergronden. Geen probleem. Maar voor de koets zet madam anders af en slijten de achterhoeven scheef. Ze stond op ijzers, en de hoefsmid maakte aan de achterzijde van de achterijzers altijd een kleine stud extra.

Gem, ik denk dat je vraag hiermee ook beantwoordt is? Ik wil gewoon voor de recreatie een keer in de week met de koets een rondje hobbelen. De ene keer een half uur, de andere keer 2 uur. Verschillende soorten ondergrond, over de weg, door het bos etc.

Voorlopig kan ik nog geen hoefschoenen kopen, de ijzers zijn er net onder uit en de hoef moet dus eerst maar weer eens in de natuurlijke vorm terug komen, nagelgaten moeten er uit groeien en dan pas kan ik hoefschoenen op gaan meten omdat de hoeven bij een bekapbeurt dan in die maat en vorm blijven.

De shet op de foto's hiervoor, cool opgetuigt! En ja, aan die info heb ik wat :)

Edit: mijn hoefsmid woont op 5 minuten afstand, als er inderdaad zo vaak gevijld moet worden is dat geen probleem, deed hij bij mijn vorige Fries ook tussendoor als ie langs kwam voor een luttel bedragje. HorseTopShop, wat is jouw ervaring met bijvijlen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:29

GamblersCup schreef:
HorseTopShop, wat is jouw ervaring met bijvijlen?

Heb er nu twee op hoefschoenen lopen. Mathes (die Haflinger) en Kim (die ik na Bries heb gekocht)
Bij beide hoef ik zelf niks bij te vijlen.

Toen ik Kim kocht stond ze op ijzers met widiapuntjes (schrijf je dat zo?). Met toeval bleek ik dezelfde hoefsmid te hebben als de vorige eigenaresse, dus daar was ik echt blij mee.

Echter kon die hoefsmid elke 4 á 5 weken terug komen om er nieuwe ijzers onder te slaan. Ik rij heel erg veel en daarom sleten ze ontzettend snel.
Hij heeft eerst nog dikkere ijzers eronder gezet (de dikste die er zijn) maar dat hielp niet genoeg. Ze deed daar zo'n 5 á 6 weken mee. Dan waren ze echt helemaal door.

Op dat moment heb ik geen moment getwijfeld en hoefschoenen voor haar gekocht. De Cavallo Sport.
De hoefsmid komt voor haar nu ongeveer twee keer per jaar om te bekappen. In de zomer wil dit nog wel eens met een maandje verkort worden, omdat haar hoeven erg snel groeien. Tussendoor bijvijlen is bij haar niet nodig. Ze slijt ze ook op de uitloop.

Mathes hebben we gekocht toen hij 2 jaar oud was. Met 3 jaar is hij op ijzers gegaan. Toen hij een jaar of 10 was hebben we het een keer geprobeerd zonder ijzers, maar dat ging echt niet.
Liep ook heel veel voor de kar dus we moesten wel. Hoefschoenen had je toen volgens mij nog niet.

Uiteindelijk hoefschoenen voor hem gekocht. Heel af en toe vijlen we zijn hoeven wel bij, maar dat heeft niks met de hoefschoenen te maken. Ze staan hier altijd buiten. Kunnen ze niet op de wei, staan ze op een betegelde uitloop. Hij wil ze daardoor nog weleens scheef afslijten.
De andere twee paarden die blootvoets staan vijlen we zelf ook bij en laten de hoefsmid het altijd controleren als hij langs komt.
Nooit problemen mee.

Voor Mathes komt de hoefsmid nu 1 keer in de 16 weken/4 maanden.

Hij doet gemiddeld zo'n 4 jaar met hoefschoenen en alleen maar complimenten van de hoefsmid dat de hoeven er zo goed uit zien.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:29

Citaat:

Geen idee wat de kleinste maat hoefijzer is, maar de kleinste maat van de Equine Fusion Jogging Shoe (maat 7) weegt slechts circa 160 à 170 gram. Iedere maat groter is circa 30 gram zwaarder. Dat lijkt mij dus wel een fijne lichtgewicht schoen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:58

Vilar schreef:
Citaat:

Geen idee wat de kleinste maat hoefijzer is, maar de kleinste maat van de Equine Fusion Jogging Shoe (maat 7) weegt slechts circa 160 à 170 gram. Iedere maat groter is circa 30 gram zwaarder. Dat lijkt mij dus wel een fijne lichtgewicht schoen.

Ik heb de Cavallo Simple boot maat 0 gewogen. Deze is 349 gram. En dan is de Cavallo sport maat 0 nog een stuk lichter.
Ik geloof niet echt dat wat hierboven staat klopt.
De kleinste maat hoefijzer is ook niet te vergelijken met de kleinste maat hoefschoen van Cavallo. Want deze hoefschoenen zijn er niet zo klein als de kleinste maat hoefijzer.

Afbeelding