[AR] tweespan hangt tegen elkaar en disselboom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megaspan

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 06:38

Een vriend van mij had dit ook met zijn voorpony's van zijn voorspan. Bleek dat 1 pony last van zijn voeten had en als verlichting op de ander ging hangen waardoor de andere pony terug ging hangen. Pony op ijzers gezet en het probleem was gelijk verholpen.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 07:48

SunNDLM schreef:
Het eerst wat mij op valt is de langboom die erg laag zit. Kan je die verstellen zodat die wat hoger komt? De borsttuigen worden nu al het ware naar beneden getrokken.

Daarnaast kan je dit inderdaad het beste oplossen in de teugelvoering en eventueel omspannen. Je zei dat de vos "normaal" loopt als je ze om spant, dan zou ik dat doen. Van daar uit kan je ook aan de bonte gaan werken. Twee pony's die tegen elkaar op duwen is moeilijker dan één.
Je kan er voor kiezen om de binnenleidels wat korter te stellen waardoor je binnenstelling vraagt. Met je zweep (met op zonder slag, net wat jij makkelijker vind i.v.m. het mishouden van de andere pony) kan je de pony van de boom af drijven.

( het is niet mijn kar dus weet niet of de boom omhoog kan maar ze hebben altijd ze gelopen dus )

de bonte loopt wel aardig niet de vos niet als je ze omdraait loopt hij juist van de boom af,
we hebben geprobeerd met de zweep bij te stellen maar dat lukt niet.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:17

oo verkeerd gelezen dan. :o

rij je alleen maar buiten of ook in de bak/op een veld (dressuurmatig)? rij je ze ook enkelspan?

je kan kijken hoe ze reageren als je ze eens lekker aan het werk zet; veel voltes, slangenvoltes en achtjes rijden, overgangen en maar aan het werk houden waarbij ze op eigen benen moeten lopen. desnoods dus met de pony's andersom dan op de foto als er dan eentje goed loopt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:30

Het lijkt net of dat het spinnekop te laag zit waardoor de borsttuigen schuin naar beneden worden getrokken. Richting de boom zeg maar.
je zou de disselriemen een gaatje of twee langer kunnen maken of je boom hoger zetten.
Boom hoger zetten heeft mijn voorkeur, want als ik zo kijk op de foto zit die zeker een handbreedte te laag.
Ziet er niet heel fijn uit voor de pony's.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:31

Gebeurt wel eens vaker hoor :+
1. omspannen (dus allebei aan andere kant)
2. leidselvoering
3. afstemming van tuig
4. hoogte en verhouding tot pony's van langboom
5. gewoon 'niet willen lopen' of dat je ze teveel inhoudt, oplossen oa met aanwijzingen van zweep
6. vaak een combi van alles hierboven oftewel: goede instructie erbij :j
7. en heel soms is het zo dat ze gewoon duwers zijn en blijven -O-

Succes!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:34

misschien glijden ze weg omdat ze geen ijzers onder hebben worden ''angstig'' en zoeken steun bij elkaar?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:35

Ze glijden eerder met als zonder ijzers hoor op de weg. Dat pony's gaan duwen door wel/geen ijzers heb ik nog nooit van gehoord, maar uit bovenstaande reacties schijnt dat te kunnen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:25

helaas heb ik het zelf ook eens meegemaakt, ze duwden elkaar letterlijk op de knieen, echt verschrikkelijk. Meteen ter plaatse uitgespannen en omspannen. dan lopen ze nog niet perfect, maar ze mogen hier niet aan wennen. Als er eentje begint met duwen, is de reactie van de ander terug duwen. regelmatig om blijven spannen en goed voorwaarts blijven rijden. succes!

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:11

*UPDATE*

we hebben ze vanmiddag beide in het tuig gehad en op het weiland laten draven en op de weg, zonder wagen

resultaat:
draven op het weiland niks aan de hand
draven op de weg hangen.

dus wat anders dan de ijzers kan het nog zijn?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:03

Pijn in de botten of gewrichten. Omdat het op het harde is?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:41

het is zeker niks vreemds, heb het vaker meegemaakt.
heb het met een span shetten gehad en met mijn eigen span ook.
waarom ze het doen is me nog steeds een raadsel.
beide spannen heb ik andersom gezet en was het gehang over, we gaan ze dan inderdaad eerst naar buiten hangen maar ik ben van daaruit door gaan trainen om ze weer aan de langboom te laten lopen.

beide spannen zijn nu super goed te rijden maar ik kan ze inderdaad niet meer andersom zetten, dan gaan ze direct weer hangen.

het gekke was bij mij ook dat het van het ene op het andere moment zo was, er was dus geen verrandering in tuig, wagen of wat dan ook.
heb het eerst proberen op te lossen door van alles te verstellen aan de leidsels en manier van rijden maar echt op te lossen was het niet(behalve dan omspannen..)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:35

Kan het zijn dat je je leidsels anders moet verstellen. Misschien trek je ze hiermee scheef. Laat er eens iemand, die weet hoe tweespanleidsels moeten zitten, naar kijken

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:39

dingogirl schreef:
Kan het zijn dat je je leidsels anders moet verstellen. Misschien trek je ze hiermee scheef. Laat er eens iemand, die weet hoe tweespanleidsels moeten zitten, naar kijken

waarom zouden ze het op het weiland niet doen en op de weg wel? kan het toch niet aan de leidsels liggen of wel

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:49

Als ze voorheen (maak ik op uit je openingspost) wel ijzertjes hadden kan het heel goed zijn dat ze gewoon gevoelig zijn. Vandaar dat ze het op zachte bodem niet doen en op harde bodem wel.

Of weer ijzertjes eronder, of even een tijdje laten wennen aan het ijzerloos lopen.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:56

Op het weiland hebben ze zachte ondergrond dus geen last van de voetjes, op de weg wel.
Als ze normaal op ijzers lopen zijn ze dit dus gewoon niet gewend, dus ik zeg t zelfde als ogidni, ijzertjes er weer onder of laten wennen. Misschien kan je met ze apart van elkaar stukjes gaan lopen/draven?

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:59

ogidni schreef:
Als ze voorheen (maak ik op uit je openingspost) wel ijzertjes hadden kan het heel goed zijn dat ze gewoon gevoelig zijn. Vandaar dat ze het op zachte bodem niet doen en op harde bodem wel.

Of weer ijzertjes eronder, of even een tijdje laten wennen aan het ijzerloos lopen.

ze rijden nu 2,5 jaar denk ik en alleen aan het begin hebben ze niet op ijzers gestaan daarna wel.

hoe kun je dat het beste doen dan ijzerloos later lopen, want gewoon lopen gaat wel goed maar draven niet, gewoon op de weg met ze draven apart van elkaar? zullen dan niet zulke lange stukken worden als je zelf mee moet rennen

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:20

Misschien de hoefsmid even naar de hoeven laten kijken?
Want als het gebeurd zins ze van de ijzers of zijn, lijkt me dat daar de oorzaak zit, aangezien er verder niks is veranderd..
En in het weiland doen ze het niet (weiland veert mee..weg niet)..dus zou de oorzaak misschien in de hoeven, gewrichen kunnen liggen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:23

Ik wil je geen zorgen aanpraten, maar de hoefsmid is idd belangrijk.
Shetten zijn nogal snel hoefbevangen.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:24

de hoefsmid heeft een week voor de tijd de ijzers eraf gehaald en ze bekapt heeft toen niks raars gezien denk ik, anders had hij dat wel gezegd neem ik aan

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:32

Maar dan nog kunnen ze door de overgang gevoelig zijn. Stel je voor dat jij morgen je schoenen in moet leveren en op blote voeten verder moet. Dat zal ook wel even zeer doen voor je eelt hebt!

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:35

Valuna schreef:
de hoefsmid heeft een week voor de tijd de ijzers eraf gehaald en ze bekapt heeft toen niks raars gezien denk ik, anders had hij dat wel gezegd neem ik aan

Dan denk ik dat ze toch moeten wennen aan het op blote voeten lopen. Dat denk ik vooral omdat je aangeeft dat ze op zachte bodem normaal lopen. Als je niet te veel de straat op gaat in het begin zou het beter moeten worden naarmate de hoef weer wat langer wordt. Dit kan een paar dagen tot een paar weken duren. Blijft het zo dan zou ik er weer een ijzertje onder laten zetten.
In de stap is de druk op de voet minder groot als in de draf dus kunnen ze in de draf meer reactie geven.
Als bij mijn paard in de winter de ijzers er nog wel eens afgehaald worden bekapt mijn smid hem niet zo kort als wanneer er weer een ijzer onder gaat.
Blijf je twijfelen dan zou ik gewoon je smid even bellen en vragen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:23

Hoe is het nu met je pony??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:29

ogidni schreef:
Hoe is het nu met je pony??

Inderdaad! Ben ook benieuwd.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:15

we zijn vorige week of week daarvoor in het bos geweest en op de weg met draven was het nog een beetje zo maar in het bos was het een paar tellen en toen was het over ze hebben gestapt, gedraafd en gegaloppeerd

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:38

Fijn om te horen dat er wel verbetering in zit, dan is het waarschijnlijk een kwestie van tijd dat het helemaal weg gaat. Succes en veel plezier met je pony's.