[AR] ploegje voor shetlandpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: ploegje voor shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:17

Wei-sleepje, sneeuwschuivertje-maar die gaat mijn man wrs zelf maken.
Boompjes slepen heb ik wel gedaan (doet ze ook erg goed), maar alleen heel licht omdat mijn tuigje niet zo goed was. Zat niet goed en daar ga ik dan geen kracht op zetten. Dan krijg je een pony die een hekel heeft aan werk. Maar ik heb nu een nieuw tuig.
Verder heb ik dus al mijn plat wagentje, waarop je dingen kunt leggen (weet niet hoe ze in nl heten, maar hier is dat een flakwagen, echt bedoelt voor werk)

Heb even gegoogles op trekkers, maar dat is veel meer dan ik nodig heb. Het gereedschap voor de grote jongens hier is ook niet geautomatiseerd, maar gewoon ouderwets materiaal. Dat vind ik dus leuk. Is ook maar gewoon voor de 'leuk'
Bovendien goed om zo'n pony aan het werk te zetten. Anders wordt ze veel te dik.

mercado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:45

morgen,
hier nog een linkje met foto's gemaakt op de grootste beurs voor trekpaarden van Europa.
hier werden veel machines en werktuigen gepresenteerd voor klein en groot.
https://plus.google.com/103922430916769 ... XAE&cfem=1
trek er even tijd voor uit!!!!!
kijk even bij map PFERDSTARK 1 en 2 daar staan de foto's van de PFERDESTARK
veel plezier MERCADO

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:04

Gaaf evenement. Is dat jaarlijks?

mercado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:47

Hallo,
dit evenement is elke twee jaar. dus in 2015 weer kijk daarvoor op de site Pferdestark.de
hier nog een filmpje van afgelopen jaar dit is ongeveer mijn favoriet met leuk muziekje.
http://www.youtube.com/watch?v=RW_Ih8l1r-8
gr MERCADO

mercado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:57

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:09

liljebo, als je nog meer leuke ideeen hebt, gooi ze dan in de groep, mss breng je ons of anderen nog op leuke ideeen.

pferdestrak kan ik ook iedereen aanraden, erg mooi en zeker ook hele leuke ideeen op tedoen.

hier is het ijzer binnen voor de kiepploeg die gebouwd gaat worden en de eerste gaten zijn geboord voor de naven. in de loop van de week hopen wij de wielen in elkaar te hebben. het begin is er eindelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:37

Lijkt me leuk om daarheen te gaan, ja. Maar ik denk erg lastig van ons uit. Maar wie weet is het te combineren met een vakantie of zo. Ik heb nog een jaar.

Ik heb mijn shet wel al een sleepje met houtblokken laten trekken en dunne boomstammetjes. Dat doet ze goed. Werkwijze gepikt van het skogskörning
Ik vind hier de wedstrijden 'skögskörning' wel mooi.
Een impressie
http://www.youtube.com/watch?v=alvBQeIOJXE

Ploegwedstrijden kennen ze hier ook :) Ik zou dan dus een klein ploegje willen hebben, voor mijn hobbytuintje
http://www.youtube.com/watch?v=WNUDEyxi3SU

Sneeuwschuiven.... daar zou ik zelf dus een miniformaat schuivertje van willen hebben. Mijn echtgenoot wil daar wel eens aan knutselen
http://www.youtube.com/watch?v=L9ILyaAvyj4

Gras maaien voor hooi... zou wel gemakkelijk zijn om iets dergelijks in miniformaat te hebben, als ik ooit in de toekomst alleen nog shetten heb, omdat ik dan wei over heb. Op die manier zou je zelf hooi kunnen winnen, want je kunt in die wei met een tractor helemaal niets.
Maar dat wordt, denk ik, al lastiger
En voorlopig heb ik natuurlijk nog mijn grote oma's

http://www.youtube.com/watch?v=17Di2uteB6M

Zo'n wagentje heb ik dus
http://www.youtube.com/watch?v=Srh5zF1kxds

Plannen genoeg... nu nog veelvuldig mijn man lief aankijken, want hij is heel handig.:)
De mug... wel leuk als je foto's plaatst van je ploegje. Ter inspiratie.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 02:42

liljebo, leuke fimpjes, vooral de eerste met die mooie wagen met onafhankeleijke assen.
klopt het dat die wagen werd gereden zonder strengen?

zoals gezegt zijn er pas 2 gaten geboort dus nog weinig tezien maar zal snel een foto maken van de grote ploeg die als voorbeeld dient.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:10

Ja klopt...in combi met een haam zie je wel meer dat bij het teken van gereedschap geen strengen worden gebruikt.

Leuk dat je een keer foto's plaatst.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:45

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:53

mercado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:04

avond,
daar wil ik een keer mee proberen te ploegen!!!!
vanavond vergadering gehad over het ploegen in Nederland en we gaan dit proberen naar een hoger niveau te tillen.
dat houd in dat we gaan proberen om veel meer ploegers naar het Nederlands kampioenschap te krijgen zodat de "buit" niet onder een paar ploegers verdeelt word.
Gr. Mercado

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:15

mercado, die grote is gelijk aan de kiep ploeg die in leusden ploegt.

bij deze meld ik me alvast aan voor het NK ploegen.
doet u dan ook mee mercado?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:30

Mooie ploeg demug. Lijkt mij wel een behoorlijk project om zelf te maken.

Methadon leuk. Het is zo jammer dat de belangstelling blijkbaar niet zo groot is. Leuk om dat te veranderen. Hier is het werk met paarden incl ploegen wel populair, maar het meest in de belangstelling staat boswerk maar dat is hier logisch. Ook in de praktijk wordt er nog wel op die wijze echt gewerkt. De machines hebben natuurlijk veel verdrongen maar er zijn toch ook nog boseigenaars die liever paardenkracht inhuren omdat de machines echt heel veel vernielen. Zou eigenlijk veel meer moeten terugkomen. Is zo'n prachtig gezicht ; paarden aan het werk op het land.
Als puber kwam ik veel bij een fjordenfokker; hielp mee met inspannen en reed met de fjorden. Hij deed ook alles o het land met het paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:53

Ik lees hier zo graag mee :j

Ik heb op de landbouwschool met een belgisch trekpaard gewerkt.
Op het praktijkgedeelte, we hadden 36hectare, was het in de winter met die vieze rivierklei geen doen met tractoren en dan konden wij vooruit met het peerd.
Kunstmeststrooien, slepen en met de platte wagen rijden.
Ploegen hebben we naar mijn weten nooit gedaan.

Het enige paard hier op stal wat er geschikt voor zou zijn, welsh-cob, wil niet in het tuig.
Flipt zogauw ze iets tegen haar achterbenen krijgt maar we geven ons nog niet gewonnen.
(we hadden haar staart in een vlecht gedaan en toen in de rijbak gezet, ze heeft een kwartier staan bokken omdat ze zelf met haar staart tegen haar benen tikte 8)7 )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:21

Deze is wel apart

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:20

liljebo, het is idd een best pittig projekt, vooral omdat ik totaal geen technische achtergrond heb en ook nog eens een echt in de stad ben opgegroeit, woon nog steeds in de stad.
in de loop der jaren wel wat handiger geworden gelukkig :)
hier in de directe omgeving weet ik helaas ook echt niemand die nog iets met paarden doet. ik denk zelfs dat ik de enige hier in de regio ben die wel eens een boompje sleep. gelukkig ben ik al 2x wezen kijken bij het ploegen in leusden en een paar filmpjes op you tube bekeken. vorig jaar met een ander klein ploegje(van mercado) geprobeert maar dat wilde niet lekker lopen omdat ik in zware en vooral zeer natte klei aan het klungelen was.
zodra het kiepploegje klaar is word het oefenen op het strand omdat ik ook geen eigen grond het waar ik kan oefenen. ik denk niet dat ze erg blij zijn als ik ergens in een park de gazonnetjes even omploeg.
verder hier nog best wel wat wensen met betrekking tot werken met me pony's hoor. ik hoop nog eens een voor wagen te bouwen met een motor voor de pto(aftakas) en dan zelf te maaien, schudden en vooral te kunnen persen. een klein persje heb ik al in bezit.
duidelijk nog genoeg wensen/dromen, nu nog een boom met geld!

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:30

spatter, ik heb in duitsland zo'n apparaat zien staan en daar stonden er dacht ik 2 op, ken even geen foto of filmpje ervan vinden.

mss dat je eerst kunt oefenen gewoon op stal dat je welsh iets langs zijn benen voelt en dat langzaam verder uitbreiden. doe het wel voorzichtig want als het fout gaat ben je alleen meer achterop en dat zou toch jammer zijn.
maare, der zijn vast wel meer paarden die iets kunnen in het tuig toch? luxe paarden en hele kleintjes kunnen ook in het tuig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:40

ja, ik heb er vier lopen :D

maar ons kleine Atje, heel veel in het tuig gelopen, wordt dit jaar al 23 dus dat doen we maar niet

mijn appie is eigenlijk met pensioen , 12 jaar oud maar ooit geblesseerd geraakt, nu rad zolang je er niks mee doet, maar ik ben nu aan het kijken wat hij doet met het tuig
maar eerlijk is eerlijk, dat is kwa gestel geen echte stevige pony

dan hebben we Blue de paint nog maar dat is mijn wedstrijd paard, zou kwa gestel wel kunnen trekken, kwa bouw daar voor geschikt maar die wordt dus al veel ingezet

houden we nina over, de welsh-cob, buitenrij pony van mijn dochter , niet zoveel in gebruik, bere sterk en juiste gestel
we zijn al een heel stuk verder met haar
je kan haar nu overal aanraken zonder dat ze stampt, acepteert dekens met singels en nu nog die lijnen
ze is totaal niet bang van menwagens, ook niet als ze vlak langs haar rijden met een hoop geratel
ze vind iets achter haar en iets wat vlak achter haar mee komt ook niet eng dus nu nog leren dat bury's niet eng zijn
ze wordt dit jaar 7 , we zullen het zien

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 01:37

mercado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:07

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:07

mercado, erg leuk maar dan word het toch ook die voorwagen met pto bouwen komende winter. (kunnen we er meteen een hydraulische bomen klem aan hangen voor het boomslepen, leuk voor een demonstratie)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:34

demug, mooi. Leuk, die foto's

Spatter, ben benieuwd.... denk dat het vooral een kwestie is van heel veel tijd nemen; een stapje te snel kan 10 stappen achterwaarts betekenen.

Mercado, ik heb zoiets nog nooit in het klein gezien. Maar ik zie helaas eigenlijk geen gereedschap in het klein. Behalve dan dat gebruik van haam en boompjes slepen hier wel meer gebruikelijk is voor kleintjes

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:29

helaas staat de voortgang van me ploegje even stil door familie omstandigheden, hoop eind deze week weer wat te kunnen gaan doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:17

Hier ook alles stil vanwege problemen met de pony. Daar loopt al een heel topic over.