[AR] sleeën met je paard, doodeng en levensgevaarlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:09

BlackDevils schreef:
unihorses schreef:
edit: ben deze winter van plan er met de rolstoel achter te hangen, ben benieuwd hoe dat gaat :D

Dat gaat wel goed mits je niet te hard gaat, dan beginnen de voorwieltjes te zwabberen...
(spreekt uit ervaring. O:) )

ow, moet goed komen dus :D
voordeel is dat je dan wel een rem hebt, maar is een stuk wankeler denk ik

Anke

Re: sleeën met je paard, doodeng en levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 05:16

Ben wel benieuwd naar een foto van die constructie!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:46

Daar praten we hier verder maar niet over. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:06

Hmm, rolstoel voor wieltjes lijken me inderdaad beetje tempo niet aan te kunnen,
net zoals winkelwagentjes.

Vorig jaar voor het eerst gesleed achter mijn pony.
http://www.youtube.com/watch?v=oqvj8UKUCwU

Moet zeggen, instabiel vond ik het wel in een weiland met kuilen en molshopen en greppels.
Maar we hebben lol gehad voor 10 :D .
Zou het niet doen met niet doorgewinterd menpaard zoals sommigen wel doen.
Zelfs Sjol vond het af en toe wel heel leuk en als je dan net in de bocht over greppeltje moet, oeieoeeeiii :+

Op de wagen voel ik me stuk veiliger in ieder geval, maar dit was wel heel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:54

Ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar de constructie hoe die het veiligst toegepast kan worden. Mijn Haflinger staat recreatief voor de wagen, sleeën heb ik jaren nooit gedurfd tot vorige winter. Toen onder begeleiding toch geprobeerd, 1 iemand geleiden, sleetje met iemand anders erop, ging eigenlijk heel goed, enige probleem wat ik toen had, was toch wel de bevestiging van het zweng.

Pony is gewoon normaal opgetuigd, enkel de broek had ik eraf gelaten, (al ga ik die de volgende keer er wel aan laten, en strengophouders gebruiken) strengen verlengd en aan een los zweng wat ik nog had liggen en dat weer bevestigd aan mijn slee. Maar dat stukkie ging niet helemaal jofel, kijk, precies hetzelfde probleem als Sjolvir in dat filmpje hierboven, bij trekken alles keurig, maar staat er even wat minder druk op, dan sleept het zweng over de grond. Hoe kun je dat het beste oplossen?

Ik was bijvoorbeeld dit tegengekomen, een onderstel voor onder de Sulky. Maar dan zou ik een hele sulky moeten aanschaffen terwijl ik verder eigenlijk nog een keurige wagen heb, en als er een ander rijtuig komt, wil ik liever geen sulky.
- http://www.horseshopinternational.nl/in ... -oxer.html

Is er wellicht nog een alternatief wat ik over het hoofd zie of? Of hoe ik het zweng beter kan bevestigen? Zit altijd te turen op de leuke sleefoto's, maar je ziet het zo slecht vaak :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:29

Niet sleeën? :+ en binnen bij de kachel met een warme kop choco gaan zitten? :p of gewoon met de wagen als dit niet aantrekkelijk klinkt. Haha

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:32

Sleeën is geweldig als je een paardje hebt die het snapt :j

Mijn welsh merrie Silke vond het in het begin spannend, maar aan het eind van de winter kon ik volle rengalop om barrels heen crossen met slee :=

Ben er vaak zat afgepleurd though, maar sneeuw doet geen zeer :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:32

ik wil dit ook doen deze winter met mijn belgisch trekpaard. Is beleerd voor de koets en met het kordeel, en gaat nooit maar dan ook nooit slaan. ook al plak ik tegen haar kont :D
ergste dat kan gebeuren is dat ze gaat gaan lopen, maar dat zien we dan nog wel.
ik wil wel liever een wat bredere slee ivm het omkiepen, en zodat er toch een beetje gewicht achter hangt. (ik weeg amper 60 kilo, als paardlief eens een huppeltje voorwaarts maakt vlieg ik zo door de lucht ... )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:29

Duhelo schreef:
ik wil dit ook doen deze winter met mijn belgisch trekpaard. Is beleerd voor de koets en met het kordeel, en gaat nooit maar dan ook nooit slaan. ook al plak ik tegen haar kont :D
ergste dat kan gebeuren is dat ze gaat gaan lopen, maar dat zien we dan nog wel.
ik wil wel liever een wat bredere slee ivm het omkiepen, en zodat er toch een beetje gewicht achter hangt. (ik weeg amper 60 kilo, als paardlief eens een huppeltje voorwaarts maakt vlieg ik zo door de lucht ... )

Maar ook dat gaan lopen kan natuurlijk een probleem zijn, doem scenario, maar dan toch.
Stel je paard vind het TE leuk en zet een sprintje in, je valt van je slee, want die kiept om. (niet ondenkbeeldig want stabiel is het niet en het weegt allemaal helemaal niets)
Paard krijgt strengen tussen zijn benen en raakt in paniek, vliegt er vervolgens helemaal vandoor.
Dat is dan wel doodzonde van een goed menpaard, want je weet nooit of ie daarna het nog ziet zitten wat achter zich te hebben.

Goed dat was het doem scenario, maar blijft toch een risico.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:38

Hoe zien jullie pallet-slees eruit? Met mijn Fries en zon klein sleetje ging echt niet vorig jaar. Ding is veels te klein en onstabiel. :(

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:46

Ik heb ook gesleed met mijn D-pony. En zij had nog nooit voor een kar gestaan, laat staan dat ze ooit tuig op had gehad. Wel heb ik weken vantevoren met dubbele lijnen gewerkt (en erachter aan gelopen, zodat ze door heeft dat ze moet luisteren naar de stem achter haar) en toen er sneeuw lag er gewoon een slee achter gehangen. Eerste paar passen met iemand er naast (en in een afgesloten bak) en dat ging prima. Ook een paar keer met de slee expres tegen haar benen aangetikt (zachtjes en ik zat er niet op) zodat ze niet van hoefde te schrikken. En hoppa, gaan met die banaan. Ze vond het prachtig en roetste al snel door het grote weiland. Oortjes naar voren en gaan. Ze luisterde prima naar mij en ik kon de slee gewoon besturen/remmen met mijn voeten. Ik ben hooguit 1x omgevallen (door een hobbeltje) en pony stond gelijk stil. Verder ben ik nooit uit de bocht gevlogen en nooit tegen haar benen gekomen :n.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:13

Ligt vooral aan het karakter. Als de slee omkiept en hij stopt, is het meest ideaal.
De andere scenario's zijn een stuk minder prettig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:20

Zo hing ik er in 2009/2010 altijd bij :))

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:31

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:33

Ik heb touw wat om strengzit met paardenknoop vast aan slee, uiteinde van knoop in mijn hand bij de leidsels.heb weleens gehad dat romy te enthousiast werd.toen slee in 1 ruk los.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:37

wie het veilig en met een goede constructie doet is lekker bezig! :D

(wie het ook nog eens gebruikt om te beleren kan beter hamstertjes gaan houden)

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:58

Hier gewoon een friese merrie 's winters voor de slee hoor. Hakken in de sneeuw voor het remmen en verder de voeten op de ijzers ( aan beide kanten) dan blijf je mooi in evenwicht.

( kan helaas zo 1,2,3 geen foto vinden )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:00

Sjolvir schreef:
Duhelo schreef:

Maar ook dat gaan lopen kan natuurlijk een probleem zijn, doem scenario, maar dan toch.
Stel je paard vind het TE leuk en zet een sprintje in, je valt van je slee, want die kiept om. (niet ondenkbeeldig want stabiel is het niet en het weegt allemaal helemaal niets)
Paard krijgt strengen tussen zijn benen en raakt in paniek, vliegt er vervolgens helemaal vandoor.
Dat is dan wel doodzonde van een goed menpaard, want je weet nooit of ie daarna het nog ziet zitten wat achter zich te hebben.

Goed dat was het doem scenario, maar blijft toch een risico.

paard heeft een vrij goede ho, als er iets misgaat gaat ze in eerste instantie lopen, maar als ik ho roep staat ze wel stil (zeker als ze door heeft dat ik niet meer erop zit of erachter sta. Paard heeft veel vooruit maar enkel als ze moet werken :+ )

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:05

Ik vind het met een shetlander/ welsh nog wel gaan, grote paarden zou ik persoonlijk nooit doen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:06

Ik heb het altijd zonder zweng gedaan, ook voordat de pony voor de wagen stond. Heb een paar keer een bandjes gesleept en hoppa slee er achter.

Maar nu is hij wel voor de kar beleerd, als je eenmaal je evenwicht hebt gevonden is het niet gevaarlijk hoor!

Hier sleeën wij in het bos:

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:07

Vorig jaar voor het eerst gedaan zonder tuig (ja heel fout, maar wou enkelt even zien hoe hij reageerde). Dat ging zo goed dat ik een 2de hands tuig heb aangeschaf en dus dit jaar voor het eerst officeel wil gaan sleeën. En dat achter een paard van 1.72!

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:11

ik wil kijken of dit jaar het kan maar weet niet zo goed hoe ik moet beginnen.
Mijn vp is vroeger wel achter kar beleerd dus ze zal het niet vergeten zijn. En wil ook weer rustig beginnen , bijv met lange lijnen , maar hebben jullie nog tips?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:12

Julot_Engel schreef:
Mijn vp is vroeger wel achter kar beleerd dus ze zal het niet vergeten zijn. En wil ook weer rustig beginnen , bijv met lange lijnen , maar hebben jullie nog tips?

er eerst even een bandje achter hangen. :j

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:17

MarlindeRooz schreef:
Julot_Engel schreef:

er eerst even een bandje achter hangen. :j

Okee, bedankt!
en wat voor tuig allemaal?
Moet alles helemaal goed zijn of niet ?
Zag laatst wel dit filmpje op youtube en dacht dat dat wel goed is

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:18

Mijn pony neemt helaas al de benen als ze in de verte een menner ziet aankomen, dus denk niet dat dit wat voor mij is. Wel lijkt het me heerlijk