Als je de bomen niet wil inkorten kan je een stukje tussen lassen waar je een zweng aan kan bevestigen (dikke bout erdoor en zweng erop of eronder)
jorika1986
Geplaatst: 10-01-14 19:52
Een borsttuig moet altijd in combinatie gebruikt worden met een zweng, anders trekt het paard zijn borst kapot door de zagende beweging die het tuig dan gaat maken. Met een Gareel maakt het niet uit, je kan de paddenstoelen gebruiken of het zweng.
Ja, ik had al begrepen dat een zweng nodig is met borsttuig. Daar heb ik dus minder bij stil gestaan met de keuze. Bij deze wagen was een gareel meer geschikt geweest.com, maar goed...weer kunnen er dus wel een zweng aanmaken, maar dan zijn de stenen dus evengoed te kort. Bij dit soort wagens staat het paard er verder vanaf en dat verandert niet als er een zweng aan wordt gemaakt. Bomen inkorten is erg lastig gezien ze gevormd zijn. Dan zou ik ze dus bij het dwarsstuk moeten los zagen, zij eruit en vast lassen. Dat is niet echt te doen. Bestaat er zoiets als een strengverlenger ?
Ja hoor je kunt extra kettingen of strengen aan je zweng maken, waaraan je dan evt. Met panieksluitingen je strengen aan vast maakt. Volgens mij zie ik ook een soortgelijke constructie op het bovenstaande filmpje.
Ja, ik meende ook zoiets te zien in het filmpje, maar dan moet ik dus even uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen en waar exact ik de zweng moet plaatsen (of beter gezegd waar mijn man hem dan moet plaatsen hihi) Bedankt voor het meedenken. Weer iets voor mij om net iets te impulsief voor een onlogische combinatie te gaan. Maar de wagen was een idee van mijn echtgenoot, omdat deze ook gebruikt kan worden voor wat werk rondom huis, zoals houtblokken halen etc en een haam voor shet was erg moeilijk aan te komen. Tweedehands staan ze vrijwel nooit te koop en nieuw heb je óf een hele dure van een paar duizend euro, of eentje van rond de vijfhonderd euro van twijfelachtige kwaliteit. Vandaar dus de gemaakte keuze, die misschien achteraf toch niet zo handig was.
Ach met een kleine aanpassing zal het best wel gaan en is dan nog steeds goedkoper dan een haam! Toch een prima beslissing geweest veel plezier met mennen en plaats je een foto als je alles voor elkaar hebt?
Langere strengen kopen. Die je nu hebt zullen horen bij je shettuig en zijn op bijbehorende lengte. Strengen voor maatje cob of paard zullen wel de juiste lengte hebben. Even opmeten en in de winkel vragen wat er bij past aan standaard tuigmaat.
Ja, daarom heb ik contact opgenomen met de verkoper. Hij weet wat ik heb en hoe ik het het beste kan oplossen, denk ik. Tot nu toe heeft hij iig goed advies gegeven
stalhouderij
Geplaatst: 11-01-14 21:45
hoi
gewoon een borsttuigje is voldoende het ligt er ook aan hoeveel keer per week je het doet het slepen doe je dit 1 keer in d week is er niets aan de hand voor de wagen kan je ook makkelijk met een borsttuigje rijden hoef helemaal niet breed te zijn wagentje weegt niets zo te zien op de foto en anders een inleg vel gebruiken vroegen reden ze niet anders dan dagelijks met borsttuigen en wel zwaar werk tegenwoordig vind ik het erg over dreven gaan als er iemand een inleg vel gebruikt moet een ander het ook denken ze maar weten niet de oorzaak waarom het gedaan word of omdat ze het mooi vinden Niet elk paard wil op een gareel lopen wij hebben een stalhouderij en hebben dus in 40 jaar genoeg gezien