[AR] hoe de 'vaart' er in houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:13

lianne484 schreef:
Echwel schreef:
Dan zul je hem toch een keer op een lang pad goed naar voren moeten slaan, zodat hij respect voor je krijgt, dit is gewoon geen respect hebben..

Waarom altijd maar die zweep? een zweep moet je zien als aanwijs/ hulp middel. Niet om te straffen! respect kan je ook anders krijgen door hem met de zweep te slaan! GRRRRRRRRRR

:Z
Onder het zadel zijn mensen constant aan het porren. Als we allemaal lief vragen of ie alsjeblieft een stapje harder willen zetten... wat denk je zelf?
Liever 1 keer goed aanpakken als dat jij elke keer weer een tik uit moet delen. Dáár worden ze juist nóg lakser van.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:26

Sluit mij aan bij Melanie. De zweep is de vervanging van de benen voor menners - we hebben verder alleen maar onze handen en stem. Ruiters kunnen elke pas aangeven met hun benen en hebben ook nog eens een stel sporen om... Een ferme tik met de zweep betekent niet dat we onze paarden keihard door de bak heen slaan of kneiterhard afstraffen. Het is ter ondersteuning, en als je paard weigert te reageren, zal je af en toe moeten ingrijpen (maar dan sla je nog steeds niet je paard door de bak heen - misschien moeten Echwel's woorden iets minder letterlijk worden gelezen... ga er namelijk vanuit dat dit bedoeld wordt). Dat is precies hetzelfde als een ruiter die zijn sporen er even dwars in zet. En als je niet consequent ingrijpt zal het paard zeker een loopje met je gaan nemen en geen respect voor je hebben...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:48

lianne484 schreef:
[

Waarom altijd maar die zweep? een zweep moet je zien als aanwijs/ hulp middel. Niet om te straffen! respect kan je ook anders krijgen door hem met de zweep te slaan! GRRRRRRRRRR

Nou die lange stok met wortel ervoor houden is zooooo 2012.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:24

lianne484 schreef:

Lijkt me duidelijk een ruiter die zo reageert. Zucht.... Marjola en Melanie hebben het verder al duidelijk verwoord.

tallechie

Re: hoe de 'vaart' er in houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:09

Ben het eens met marjola en melanie. Heb ook twee liever lui dan moe pony,s. Door consequent te zijn en veel overgangen te rijden is het bij mij al een stuk beter geworden.

Ik vraag een keer ,doorrrrr, geen reactie is tikje met zweep. Reageert ze dan nog niet zal de volgende tik harder zijn. In het begin ontzettend vermoeiend maar als je zo blijft rijden wordt het vanzelf beter. Je moet niet te makkelijk worden. Pony moet op jouw tempo lopen en daar ook blijven

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:15

Hier ook een die soms liever niet zo zijn best doet. Nou bij mijn instructeur is hij
een keer goed op zijn plaats gezet door hem op het juiste moment een flinke
pets met de zweep te geven. Moet zeggen het helpt echt goed en ik gebruik het nu
ook. Pony heeft nu meer respect en leert steeds sneller reageren met minder hulp.

Beter 1x goed aanpakken dan blijven doorsukkelen.

Overgangen helpen ook goed en dan bij het aandraven ook gelijk in een flinke
draf voorwaarts gaan.

edit typvout :D
Laatst bijgewerkt door Maisie op 18-10-13 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:28

Dankjewel voor alle tips!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:44

Slakkengangen ga ik tegen door even de zweep vast te pakken (ik wissel het af; soms in hand, soms in houder) en die heen en weer te zwiepen en de slag geluid te laten maken. zeer effectief! Succes; haal er je adviezen uit die je gebruiken kunt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:11

Wat een gemiep over die zweep. Een menner kan nou eenmaal niet zijn benen gebruiken, dus zul je toch af en toe je zweep moeten gebruiken.

Maar als de pony van TS gewoon lui van karakter is, gaat slaan niet helpen. Ik heb ook zo'n pony gehad, deed alles keurig maar gewoon geen stap harder dan nodig was. En dat kun je gewoon niet veranderen, hooguit iets verbeteren. Ik heb er dan ook voor gekozen om dit dier te verkopen, staat nu op een plek waar de menner wel genoegen neemt met zijn slakkentempo, is voor de pony ook prettiger.

Een karakter kun je niet veranderen, alleen iets verbeteren misschien, door consequent in je hulpen te zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:03

Soms snappen ze het 'doorloop-principe' gewoon niet, is dan niet zozeer karakter van sloom zijn maar gewoon dat ze steeds door moeten lopen.
Voor de mensen die onder het zadel trainen of bijv als je langere afstanden wilt rijden zullen dat ook wel herkennen, dat ze moeten leren door te galopperen / draven over langere stukken.
Dat geldt soms ook bij mennen. Onze Ollie heeft dat ook. Die begint nu ondertussen te begrijpen dat ze gewoon door moet lopen. En niet als ik maar even ook maar denk 'braaf' stilstaan of terug in tempo.

Bij haar helpen overgangen en heel consequent stemhulp niet direct reactie dus een venijnig tikje erg goed. Maar waarom ik het plaats is dus dat dat niet snappen van doorlopen soms onterecht wordt gezien als luiheid. Dat is het niet, ze snappen het gewoon nog niet. En als ze het eenmaal doorhebben, zijn het dan meestal behoorlijk vlotte poowns met een beetje geluk :+

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:13

hier ook een die vooral als ik alleen in de bak men erg "liever lui dan moe" is.
ik probeer het te verbeteren door veel overgangen en/of schijn overgangen te maken, eigenlijk net als onder het zadel.
hier word hij wel wat vlotter op maar moet er wel aan blijven werken.
buiten liep hij ook heerlijk op z'n sukkeldrafje maar dat is na een aantal gezamelijke ritten met anderen waarbij het tempo voor hem wat hoger lag als z'n eigen draf een heel stuk verbeterd.
op zo'n moment wil hij natuurlijk gewoon met de groep mee dus moet hij wel meer doorlopen, in draf is hij dus nu buiten veel vlotter en fijner, stap moet ik hem nog wel altijd erg motiveren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:19

tine10 schreef:
lianne484 schreef:

Lijkt me duidelijk een ruiter die zo reageert. Zucht.... Marjola en Melanie hebben het verder al duidelijk verwoord.

Ik denk dat iedereen snapt dat een menner nou eenmaal een zweep nodig heeft. Maar je paard ''eens flink vooruit slaan'' is nergens voor nodig, óók niet als je menner bent. Dat is gewoon een rotsmoes.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:07

Vandaag had ze er weer de handrem op staan; toen ik ben gaan brommen en heftig met de zweep wiepen, snapte Madame het en toen kon ze wel een goed tempo lopen. Eenmaal in het bos hadden we geen kind meer aan haar; oortjes erop met een houding van: "wat lopen we lekker, hè?" Jaja als ze maar op zandpaden kan lopen met een los leidseltje.........Verder was het een heel fijne rit van +- 30km's.

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:40

Ik ben ook niet echt van de zweep alleen, mijn pony was 'vroeger' ook behoorlijk sloom, iniedergeval gaf ze gauw op en was liever lui dan moe. Bij mij is het met de jaren beter geworden (duidelijkere afspraken tussen paard en menner) en het grootste verschil was het voer. Wellicht heb jij daar ook baat bij? Ik heb een shet en durfde eigenlijk niet echt te voeren, maar ze loopt zo veel dat ze dat nu prima aan kan, en ik merk duidelijk dat ze langer door kan en wil. Geen zweep voor nodig..!! Dus kijken naar n soort voer met wat meer energie en kijken wat fijn is bij jou paard.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:53

Ik lag echt helemaal dubbel om die opmerking van Echwel met de stok en wortel die 2012 is, hahaha
Echter deed het mij wel denken hoe ik de "gang' in mijn span kreeg.

Ik men met ezels.............. dat zijn geen snelheidsduivels, bij druk of dwang gaat de rem erop, de zweep werkt helemaal averechts bij ezels, die heb ik alleen bij voor de sier...
Maar ze kunnen best tempotje draven, als ze willen. Maar hoe maak je ze dat duidelijk op zijn "ezels"????

Nou Echwel, de stok met wortel is zo 2012 inderdaad. .............. ik knoopte een boterhamzakje aan het uiteinde van de zweep, als ze weer in hun slakkengang vielen, STREEK ik met het ritselende boterham zakje aan de zweep langs hun lijf......................en gaf een een duidelijk VOORWAARTS DAMES!!
nou geloof me dat werkt. Nu volstaat bij afremmen "denk eraan" en ze zijn vertrokken. Een boterham zakje heb ik altijd nog in mijn jaszak maar heb het niet meer nodig, de vertaling van mijn "voorwaarts dames" op zijn ezels is geland ..............
Een tip, doe dit niet bij een paard of pony met "plastic zak fobie"... :D