[AR] Wat is nu een reden om geen broek aan te doen? [Mennen]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:09

Tijdens de menlessen had ik nooit een broek om bij de paarden, maar op mijn werk wel degelijk. Ondanks dat ik heel consequent en heel bewust mee blijf remmen. Het is toch een soort extra zekering bij hellingen en overgangen. Wij rijden echter niet met een culeron, omdat een aantal collega's deze niet goed bevestigden en er daardoor schuurplekken bij de staarten ontstonden. We rijden nu al een aantal jaren zo en dat gaat prima. ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:30

Hier wel met en bewust met broek rijder (bij mijn vierwielige wagen met rem) :+ als ik door flinke kuilen ga of pony stopt wat vlotter dan verwacht kan ik nooit zo snel bijremmen, broek staat zo dat boel nooit op haar hakken komt. En pony is er ondertussen goed aan gewend.

Mijn tweewieler zonder rem reed ik in het begin zonder broek, later ook met om haar aan broek te laten wennen (met het oog op komst 4-wielige wagen). Zonder broek ging goed om hetzelfde principe als wat Napie aangeeft. Stond strak genoeg in strengen / goede stophaken, dat stoppen goed ging.

Heb ook een paard gehad wat maar bleef reageren op broek en de druk van de broek, ben ik op gegeven moment zonder broek gaan rijden. Met dressuren doet het er niet zoveel toe, behalve bij achterwaarts maar als je een paar keer goed vertrekt met strekken en weer vlot terug wil is broek toch wel prettig vind ik.

Dus het liefst men ik met broek.

MelanieB

Re: Wat is nu een reden om geen broek aan te doen? [Mennen]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:57

Ik men het liefst zonder.
Echter met jonge pony wel met broek, ivm onverwachts bijv stoppen en van die leuke acties.

Tweespan ook geen broeken, wel springriemen.

Hoe minder tuig hoe fijner. Vind het met marathon en dus hoge snelheden niet prettig.
Met drs is het ook niet persé nodig, ik doe het de ene keer wel, andere keer niet.

Ik rem zelf altijd goed bij eigenlijks. Dus broek is niet nodig. Pony's kennen het allemaal wel prima hier.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:59

Wij rijden altijd met broek, zowel enkelspan als dubbelspan. Onze wagens zijn allen geremd, maar als je in de dressuur in de L beland en je moet achterwaarts dan vind ik een broek eigenlijk onmisbaar. Met een rem op de wagen kun je dan zo weinig :). Er zijn hier in het noorden ook juryleden die je erop aanspreken als je L of hoger rijdt en je hebt geen broek op je pony/paard. Volgens mij heeft de culleron weinig met de broek te maken en zonder culleron en broek komen er helemaal veel krachten op het schoftje met de kans op verschuiven van het schoftje. Als een pony/paard een hekel heeft aan culleron lijkt het mij helemaal handig om een broek te gebruiken, dan komt, bij het onverwacht stoppen, niet alle druk alleen op de culleron, maar vangt de broek ook een gedeelte op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:32

Wat voor functie heeft de broek eigenlijk met tweespan? Want die kan je dan toch niet goed vastmaken dat het als rem werkt??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:51

De broek heeft vrij weinig functie met tweespan. Misschien dat achterwaarts wat makkelijker word.

Verder staan bij mij pony's wel zo op de wagen dat een broek geen zin zou hebben.
Plus ik vind het teveel tuig op de kleintjes.

Wel een springriem dan als je geen broek gebruikt. Dit maakt achterwaarts bijv al makkelijker, doordat ze dan beter terug kunnen trekken ipv borsttuig uit zijn fatsoen te trekken.
Tip kreeg ik mee van Boyd en ze lopen er veel fijner mee achterwaarts. En ook in de marathon.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:53

Omdat naakt gewoon veel lekkerder is. O:)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:57

Giolli schreef:
Omdat naakt gewoon veel lekkerder is. O:)

Klopt :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:00

Naakte pony's dan wel he :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:17

MelanieB schreef:
De broek heeft vrij weinig functie met tweespan. Misschien dat achterwaarts wat makkelijker word.

Verder staan bij mij pony's wel zo op de wagen dat een broek geen zin zou hebben.
Plus ik vind het teveel tuig op de kleintjes.

Wel een springriem dan als je geen broek gebruikt. Dit maakt achterwaarts bijv al makkelijker, doordat ze dan beter terug kunnen trekken ipv borsttuig uit zijn fatsoen te trekken.
Tip kreeg ik mee van Boyd en ze lopen er veel fijner mee achterwaarts. En ook in de marathon.

Uhm, springriem???

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:27

Maartje1990 schreef:
Wat voor functie heeft de broek eigenlijk met tweespan? Want die kan je dan toch niet goed vastmaken dat het als rem werkt??

In het tweespan zit de broek verbonden aan het borsttuig en de het borsttuig aan de langboom dus daarmee kan je wel wat remmen, het werkt uiteraard wel wat minder efficient als in enkelspan. Ik denk wel dat het voorkomt dat je wanneer je te laat bij remt veel kracht op het schoftje komt en de wagen ook wat minder snel op de hakken loopt. Wij gebruiken hem in dubbelspan iig ook gewoon.

EDIT: een springriem loopt tussen de voorbenen van het borsttuig naar de singel, als je paard dan remt en de langboom schiet naar voren word dat toch een beetje tegen gehouden door het schoftje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:20

Springriem is een beetje een broek, het helpt ook ietwat mee remmen, dat je borsttuig niet helemaal naar voren word getrokken. Maar ook je pony blijft wat beter bij de boom, achterwaarts krijgen ze de langboom beter mee.

Springriem zit vast aan het borsttuig, en met een lus om de singel. :j
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9664_n.jpg

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:44

Denk dat bouw van de wagen / vorm van lamoen / manier van inspannen dus ook wel uitmaakt. Als je een traditioneel lamoen hebt komt hij makkelijker op de hakken van pony dan het lamoen bij een wagen van Leica of Kool, of sommige anderen ook, die hebben het zo dat de stokken onafhankelijk zijn en de pony dichterop de wagen komt te staan. Als je dan een keer net te laat remt of het gaat heel snel krijgt de pony niet zozeer het lamoen/zweng op de hakken alswel front vd wagen op de kont, dat voelt denk ik voor pony toch anders.

Bij mijn wagen heb ik wel losse stokken zeg maar en ronding dat pony er vrij kort op kan maar mijn uiteinden van het lamoen/stukken zijn de gaten vrij groot. Sommigen hebben wat kleinere gaten, waardoor het minder heen en weer kan schuiven, scheelt ook alweer. Dan remt het ook al af via de ligtogen zeg maar.

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:25

Ik rij ook zonder broek. Mijn paard dan. hahaha
Verschillende reden. Ik was de jury commentaar zat. dan te laag, te hoog , te los en te vast, terwijl ik hem elke keer op dezelfde manier vast maakte. Het scheelde toen ook poetswerk omdat ik toen nog met een leren tuig reed.

En later reed ik met een paard die geen staartriem kon verdragen. Dan sloeg hij alles kort en klein.
Toen die tijd starte ik 3 paarden 1 x B, het paard dat sloeg M en een tuigpaard in de Z dressuur en vaardigheid.
Ik reed met een concourswagen zonder remmen. Die eigenlijk te klein was voor de paarden, maar het liep zeer licht wat de dressuur ten goede kwam.De rem waren eigenlijk de lichtogen.Ik deed de tweede singel { buitensingel } gewoon wat strakker zodat als het paard afremde de wagen niet op de hakken kwam.
Nu men ik met een paard wat het wel zou kunnen hebben maar ach waarom zou ik. Ik heb nu een marathonwagen met rem.