[AR] Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:53

Ik ook ik ga erin mee dat je een top, super brave pony hebt.

Kijk eens rustig na wat er precies gebroken is. Vraag desnoods raad aan je instructeur (ik weet toevallig van wie je les krijgt). Hij heeft al heel wat gezien en meegemaakt.

Hoe is de wagen onderhouden geweest tijdens deze 4 jaar?

En misschien marktplaats en kapaza al beginnen af te speuren naar een tweedehands wagentje.

(mijn persoonlijk gevoel zou ook zijn: verkoper contacteren, elke euro eruit halen die eruit te halen valt, en dan weg met die kar.)

Neon

Re: Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:56

Al was de wagen gedurende die 4 jaar verwaarloosd geweest :p dan nog had dit niet mogen gebeuren! Laten repareren zou ik sowieso niet laten doen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:01

Je mag een langere levensduur verwachten dan 4 jaar voor een marathonwagen hoor. Zeker voor dat geld.
Laat je niet afschepen met een reparatie, ze mogen je wel aardig tegemoet gaan komen zeker gezien het feit dat je al heel snel een lamoen hebt wat kapot is gegaan!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:09

ik zou eerst met de dealer contact opnemen, hij kan dan contact met de fabrikant opnemen, maar repareren, nee zeker niet. Binnen 4 jaar mag zoiets niet gebeuren en zou ik de dealer/ fabrikant aansprakelijk stellen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:13

sander_lotte schreef:
@ Barvrouwke: Het lijkt mij niet zo vanzelfspekend dat de dealer gewoon even een nieuwe geeft, mijn wagen is 4 jaar oud en ik heb er destijds € 1.700 voor betaald... Kan me inbeelden dat hij gewoon zegt "Jammer, dan koop je maar een nieuwe". Niet?

Nee, niet vanzelfsprekend. Ik zeg ook dat; ik dat zal doen als het mijn product was. Want dan wil ik toch wel zien van hoe en wat om
zoiets een volgende keer te kunnen voorkomen. Hopelijk denkt de fabrikant er ook zo over of wil die je op een andere manier tegemoetkomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:14

En een kleine aanvulling, de dealer moet dit voor jouw naar behoren oplossen en mag jou NIET doorsturen naar de fabrikant.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:23

@ tine: nee toen ook geen contact gehad met de verkoper, ik heb er toen niet echt over nagedacht… Zeker niet omdat er zich gelijk iemand aanbood om het te maken.

@ janouk: Dit was inderdaad ontzettend schrikken, dat kun je je niet voorstellen! Ik liet hem net harder gaan in galop en dan gebeurt zoiets…

Mijn vriend heeft bekeken waar het gebroken is. De wagen is op VIER plaatsen gebroken, de vier plaatsen waar die draaischijf aan vast hing. Deze draaischijf hing vast aan “buizen”? Vierkante buizen eigenlijk (vind geen correct woord) die van de ene kant van de wagen naar de andere kant lopen, van links naar rechts, horizontaal dus. Het is heel moeilijk uit te leggen zo, een foto zou handiger zijn…
Volgens mijn vriend hing die draaischijf op 4 plaatsen vast en is dat gewoon allemaal afgebroken. Mijn vriend zei ’s avonds nog: “Maar dat KAN helemaal niet dat dat allemaal afgebroken is”, mijn enige antwoord was “Ga dan nog maar eens kijken, dan zie je dat het wél kan…”

@ JoyCiej007: Inderdaad, ik heb de wagen gekocht bij v/d Linde in Kaatsheuvel. Het was dus echt een dealer en geen particulier. Heb jij toevallig een mailadres van hem? Ik heb enkel een telefoonnummer en zijn adres in Kaatsheuvel.
Je hebt trouwens gelijk, ik heb hier ook al over nagedacht. Wie zegt dat de rest van de wagen wel nog te vertrouwen is? Ookal is dit onderdeel weer gemaakt… Misschien breekt die volgende keer weer ergens anders. Ik weet niet of ik het lot nog eens moet uitdagen en ik nog met deze wagen moet rijden, mijn hart zegt van niet… Ik heb echt ontzettend veel geluk gehad, wat als het geluk volgende keer niet meer aan mijn kant staat? Ik kon mijn pony kwijt zijn (hij kon een been breken of onder een auto belanden als hij er vandoor was gegaan) of er had iets kunnen gebeuren met mijn vriend of met mij… dat besef ik maar al te goed…

@ liedje89: ok, dit kende ik niet. Misschien ben ik te zacht en denk ik er daarom niet gelijk aan om iemand aansprakelijk te stellen :D Daarom ben ik ook wel bang om te bellen naar die dealer… Ik heb nooit gelijk een antwoord klaar :D Ik weet uit ervaring dat een Hollander sneller een antwoord klaar heeft, en als die dealer gewoon kort “nee” zegt, klap ik dicht en durf ik niets te antwoorden :D
Maar misschien moet ik die angst achteruit schuiven en toch proberen hier iets uit te halen.

De wagen is zeker en vast niet beschadigd door eerdere reparaties, ik heb beide keren enkel het lamoen weg gebracht om te herstellen, de wagen bleef veilig bij mij.

@ b485: Ik zie Mark voorlopig nog niet, ik denk dat de lessen in november weer starten, die datum ligt nog niet vast…
De wagen heeft altijd in een garagebox gestaan, dus heeft niet weer en wind moeten doorstaan. Ik heb hem altijd zo goed mogelijk proberen te onderhouden…

@ Barvrouwke: Het zou natuurlijk leuk zijn als hij denkt zoals jou en zo vriendelijk was om mij hierin tegemoet te komen. Maar ik weet ook niet wat ik mag “eisen” van hem…

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:30

Ik heb die man gebeld die de wagen heeft meegenomen, hij gaat nog niets doen aan de wagen tot ik hem instructies geef.

Als vriendlief straks tijd heeft, gaan we even langs om foto's te maken.

De man zei dat hij (als hij toestemming krijgt van mij) het hele onderstel opnieuw wilt maken en lassen. Hij wil stevigere buizen gebruiken om die draaischijf aan te bevestigen en dan de rest ook controleren op zijn stevigheid.
Het zou mijn wagen wel wat zwaarder maken, maar hij zei dat er geen andere (veilige) oplossing is. (naast de wagen weg doen uiteraard)
In ieder geval gaat hij voorlopig nog niets herstellen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:33

Ik zou geen geld meer steken in deze wagen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:41

sander_lotte schreef:
@ Barvrouwke: Het zou natuurlijk leuk zijn als hij denkt zoals jou en zo vriendelijk was om mij hierin tegemoet te komen. Maar ik weet ook niet wat ik mag “eisen” van hem…

Je hoeft het toch niet gelijk te eisen. Maak wat foto's en ga naar je dealer, vertel hem het verhaal. Misschien komt hij zelf al met een voorstel
en anders vraag je van hoe nu verder, hoe kan dat? Is het een productiefout, zijn er meer meldingen. Wil het helemaal niet, dan zal ik eisen
dat hij contact opneemt met de fabrikant.
Ik heb ooit een dealer gehad die afwimpelde maar vervolgens van de fabriek een nieuwe gekregen omdat het toch een productiefout bleek.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:44

Jeetje dat is schrikken zeg! Wat een geluk heb je gehad met zo'n geweldige pony die rustig blijft!
Hopelijk gaat de dealer je bij dit probleem tegemoet komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:52

tine10 schreef:
Ik zou geen geld meer steken in deze wagen!

absoluut mee eens. Geen geld én geen tijd en energie.

Er zijn dingen die je van een bepaald product zou mogen en kunnen verwachten, gezien de eigenschappen, technische gegevens en ook de prijs van een product. Ook wel (non)-conformiteit genoemd. Zo mag je bijvoorbeeld van een splinternieuw, stevig en degelijk bed verwachten dat je er niet na 10x in slapen en 1x een 'romantisch avondje met z'n 2en', zomaar doorheen krakt omdat de halve lattenbodem het ineens zou begeven.... Gebeurd dat wel, kan je je in bepaalde gevallen tot de verkoper richten wegens non-conformiteit van het door jou aangeschafte product. Daarbij maakt het natuurlijk wel verschil of je een 2dehands gammel bed koopt voor een paar tientjes, of een splinternieuw goed en stevig bed met bijbehorende prijs en beschreven eigenschappen.

Van een degelijke, stevige marathon(/recreatiewagen) die nog absoluut niet oud is te noemen en verder normaal wordt onderhouden, mag je verwachten dat je daarmee 'veilig' kan rijden met je paard, óók een galopje trekken. Het is dan niet redelijk dat je in dergelijke omstandigheden rekening zou moeten houden met het feit dat je gehele wagen plots letter uit elkaar valt/ 'in 2en breekt' etc. Het is geen klein gevalletje normale 'materiaalpech', als ik dit alles zo lees is e.a. toch wel een stuk heftiger. En dat zou gewoon niet zomaar mogen kunnen gebeuren.

Kijk, ga jij met een ielig en superlicht concourswagentje nou het bos in en daar een complete marathon mee rijden en breekt er dan wat....... is dat toch echt heel wat anders. Dan gebruik je een bepaald product voor iets waarvoor het product eigenlijk helemaal niet is bedoeld en gemaakt, dan zou je bijna kunnen stellen 'eigen schuld dikke bult'.

Maar in dit geval, echt waar, echt contact opnemen met de wagendealer.

Ik heb overigens ook even gezocht, maar kan zo geen site en/of mailgegevens van dhr. v/d Linde uit Kaatsheuvel vinden. Misschien hem gewoon bellen en het verhaal uitleggen, zijn mailadres vragen en hem melden dat je e.a. hem ook nog schriftelijk per mail zal toesturen, begeleid met foto's van de wagen?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:26

@ Barvrouwke: Ja dat kan ik inderdaad doen, gewoon even kijken of hij zelf een voorstel doet.
Tot daar gaan is niet zo eenvoudig, het is toch enkele uurtjes rijden, maar hem bellen kan ik wel doen.

@ Lisette1990: Het is inderdaad enorm schrikken. Gelukkig had ik mijn vriend bij. Mijn bijrijdstertje van 12 gaat soms mee, als zij er zaterdag bij was had ik een probleem... Mijn vriend heeft die wagen van 165 kg even omhoog gehouden tot Romeo uitgespannen was en hij is bij de wagen gebleven tot ik terug was. Ik ben namelijk met Romeo naar de straat gelopen (enkele kilometers) omdat ik aan de telefoon niet precies kon uitleggen waar we precies stonden in het bos en ik ben Romeo mee naar huis gaan brengen. Een meisje van 12 kon die wagen niet omhoog houden én ik zou een meisje van 12 nooit achterlaten in het bos...

@ JoyCiej007: Wat je hier allemaal uitlegt, klopt helemaal, ik geef je volkomen gelijk. Volgens mij was mijn wagen toch wel geschikt om in het bos te rijden, hiervoor heb ik hem in ieder geval gekocht. Ik rij namelijk altijd in het bos, slechts enkele stukjes verharde weg...
En ok, de wagen krijgt dan wel wat te verduren, in het bos is de bodem niet netjes gelijk en dat brengt heel wat schokken met zich mee, maar imo moet een marathonwagen hier wel tegen kunnen, niet? Als ik boomwortels zie, zet ik Romeo altijd in stap om niet te grote schokken te geven, maar je kunt niet elke schok vermijden in een bos. Ik ben in ieder geval altijd zo voorzichtig mogelijk geweest.

Ik had ook al gezocht op het internet maar kon geen mailadres of website vinden, vandaar dat ik vroeg of jij toevallig een mailadres had ;) Ik kan inderdaad wel doen wat je zegt, telefonisch uitleggen en dan voorstellen om een mail te sturen met de foto's. Mijn enige probleem is dat ik snel dichtklap en niet meer weet wat te zeggen :Y)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:36

Misschien zou je je vriend kunnen laten bellen, als je echt denkt dat het je niet lukt. Maar ik zou eigenlijk zeggen dat je oud genoeg bent om het zelf te kunnen vertellen! Dus ik zou zeggen kop op en pak die telefoon! Door de telefoon kan er niks gebeuren je bent op veilige afstand. Misschien kun je van te voren vast even doornemen wat je ongeveer wilt zeggen. Op kladblokje schrijven, hierboven werden al enkele dingen genoemd geloof ik die je zou kunnen voorstellen.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:44

Nou Lotte -O- je hebt niet zoveel geluk met die koets, ook al lijkt hij eigelijk super degelijk?! Vind het een beetje raar dat hij breekt.
Hebben er toch veel leuke km mee gemaakt toen?

Super van Romeo! Zo heb je er inderdaad niet veel. Ze voelen dat gevaar wel aan en de tegendruk is dan een goede respons! Super van hem.

Ik zou hem niet gelijk wegdoen want dan heb je niets meer, ik zou hem wel laten verstevigen.
Heb je garantie op de koets? Ik zou in ieder geval die dealer bellen en flink van mijn tak maken dat dit niet kan en levensgevaarlijk is!
Maar weet niet of die wat doet (heb niet alle reacties gelezen dus weet niet wat je nu al ondernomen hebt)

Wat wel is, is dat de koets zo licht is en daardoor niet zo overdreven duur als sommige andere (bijna onbetaalbare )koetsen, voor een pony wagen, ondanks dat je er nog écht goedkopere hebt (wil niet weten wat daar mee kan gebeuren).

Zou er misschien iets zijn door holle buizen?? Ik weet niet hoe je onderstel is van binnen natuurlijk, het licht gewicht moet ergens zitten natuurlijk.

Maar ik vond dat het een super koets is dus ik verbaas me er enorm!!!

Ben héél blij dat alles goed is gekomen, en ik zou echt wel die dealer flink warm onder z'n voeten maken.

Maar mijn mening: probeer hem nog ene keer flink te verstevigen en dan zien, mocht er (god verbiedde het) nog iets gebeuren dan zou ik hem weg doen en absoluut nix meer aanraden van die dealer, maar anderzijds... soms heb je er zo eentje tussenzitten die ondanks identiek aan de andere iets mee scheelt.

succes meid, hou me op de hoogte!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:54

Een 4 jaar oude koets mag absoluut niet zulke mankementen gaan vertonen.

Die kar is levensgevaarlijk, had jullie dood kunnen worden.

Ik zou ook contact opnemen met de leverancier. Had je eigenlijk al moeten doen toen de lamoen was afgebroken.

Blijf rustig, doe je verhaal. En niet meteen boos worden en gaan schreeuwen en dreigen met vanalles.

Geef hun de kans om met een oplossing te komen, doen ze dit niet dan kan je nog verdere stappen ondernemen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:03

@ Lisette 1990: Haha ja, oud genoeg ben ik daar wel voor ja :Y) Ik heb er ook geen probleem mee om het uit te leggen, maar ik kan niet goed onderhandelen... Als hij zegt "Nee, ik kan niets voor je doen", dan kan ik niet zo goed aandringen... Maar goed, we gaan het toch maar proberen... Straks gaan we in ieder geval eens foto's maken en dan kijken hoe ik het aan de telefoon kan gaan uitleggen :D

@ Shetter: Geen idee of er garantie is. Gezien ik toen geen papieren ofzo heb meegekregen veronderstel ik van niet. Ik heb in principe zelfs geen bewijs dat ik de wagen toen bij hem heb gekocht. (behalve de mensen die er toen bij waren toen ik hem ging halen)
Mijn wagen is eigenlijk nog niet zo super licht als je zou denken. Natuurlijk is dit geen wagen om een haflinger voor te zetten hé, maar voor een pony van 1.26m die er alleen voor staat is 165 kg toch wel zwaar genoeg lijkt me.
Dat sommigen (je weet wel wie :Y) ) lachen met mijn "vederlicht" wagentje, is omdat sommigen niet beseffen dat ik geen trekpaard heb en dat die pony geen wagen van 300 kg gaat trekken en daar ook nog eens een menner + groom op. Ik wil dat Romeo graag aan het werk gaat voor mij, en dat is niet het geval als ik hem voor een veel te zware koets zet.

Uiteraard moet dat lichte gewicht ergens zitten, vandaar de holle buizen veronderstel ik. Maar een holle buis is daarom niet minder stevig, dus dat begrijp ik ook niet zo goed.

Ik begrijp dat je zegt "probeer te verstevigen", er is 1 kant van mij dat ook zo denkt, maar langs de andere kant... Moet ik het lot nog eens gaan uitdagen? Ik ben hier namelijk ook wel bang voor, misschien is het geluk volgende keer niet meer aan mijn zijde... Ik wil Romeo niet bezeren of zelfs afgeven door zo een stom ongeval dat ik kon voorkomen.(door een nieuwe wagen te kopen)

Ik ben altijd heel tevreden geweest door dat wagentje, vond het een super ding, maar mijn vertrouwen is toch aardig gebroken nu hoor... -O-

@ Kitty 1985: Dat het onze dood had kunnen worden, besef ik maar al te goed. Pff ik blijf dat beeld maar voor mij zien, we gingen zo snel, en dan plots schieten die wielen onder je uit... Echt geen aanrader!
Ik word niet zo snel boos, dus dat is geen probleem. Probleem is dat als zij moeilijk gaan doen, ik niet weet wat te zeggen :D Maar goed, kan dan nog zeggen dat ik hen nog zal contacteren (als ik opnieuw weet wat te zeggen :o )

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:06

Misschien kan je het dan beter via de email doen (dan heb je reacties ook meteen zwart op wit) en kan je ook direct foto's mee sturen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:09

Kitty1985 schreef:
Misschien kan je het dan beter via de email doen (dan heb je reacties ook meteen zwart op wit) en kan je ook direct foto's mee sturen.

Denk dat dat de beste weg is in deze. Dan heb je hun reactie inderdaad zwart op wit. Telefonisch iets zeggen en dan niet nakomen is veel lastiger om aan te tonen.
Nogmaals (en wat anderen ook al aangeven!) een koets die nog maar 4 jaar oud is mag dit soort mankementen absoluut niet hebben. Zeker niet bij normaal gebruik!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:15

@ meggiemeg: daar heb je ook gelijk in, iets dat telefonisch gezegd is, kan je achteraf moeilijker aantonen...
Dan moet ik nog even achter zijn e-mailadres zien te komen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:16

ik had die wagen al niet meer vertrouwend op het moment dat die lamoen voor het eerst brak... Zou een nieuwe kopen en wagen die zomaar uit elkaar valt zou ik niet meer vertrouwen...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:18

Asjeblieft, koop/krijg een anderen wagen, dit is echt gevaarlijk :oo Misschien is de ''volgende'' keer de pony niet meer zo braaf....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:23

sander_lotte schreef:
@ meggiemeg: daar heb je ook gelijk in, iets dat telefonisch gezegd is, kan je achteraf moeilijker aantonen...
Dan moet ik nog even achter zijn e-mailadres zien te komen.

Je kan gewoon bellen hoor en dat later schriftelijk laten vastleggen.
ik zou eerst overleggen wat de mogelijkheden zijn met de leverancier. Bellen communiceert gemakkelijker.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:30

Ik zou ook zeker bellen. Komt wat mij betreft ook wat beter over dan er een mail uitgooien.
telefonisch overleggen en dan de mail met foto's erachteraan.

Ik hoop dat ze met een goede deal komen want dit kan echt niet, schandalig gewoon.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:33

Ok, dan toch maar bellen :D Maar goed, om aan het mailadres te komen moest ik toch bellen waarschijnlijk. Het klopt wel dat het gemakkelijker communiceren is aan de telefoon. Ik kan in ieder geval eens horen wat hij ervan zegt, en dan kan ik nog vragen of hij zijn voorstel even op mail wil zetten.

Als vriendlief tijd heeft om straks even langs te gaan, zullen jullie vanavond de foto's zien passeren.