[AR] Galop voor de wagen eng

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:03

Dat het helemaal alleen jou angst is ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb zelf ook een pony die bang was voor de galop, ik wist dit niet, ik galoppeerde ook nog eigenlijk niet met hem voor de wagen (jong diertje en laten beleren bij een professional), tot hij ineens vanuit draf per ongeluk in de galop viel en direct aan de kletter ging, ook wij zijn omgevallen met kar en paard. Daarna weer opgepakt, super braaf, lekker rechtuit buiten getraind waar veel ruimte is. De eerste drie keer dat we hem in galop zette ging hij weer aan de hol, in stap en draf niks aan de hand, en hij was ook gauw weer terug te krijgen maar je moet wel rechtuit kunnen om de tijd te kunnen hebben, en het aandurven natuurlijk, ik heb wel hulp gevraagd aan een professional. Nu pak ik elk ritje de galop er even bij, hij is er nog niet helemaal ontspannen onder, maar dat komt wel met de tijd. In een bak galoppeer ik nog niet met hem, ik wil wel de ruimte hebben om rechtuit te gaan.
Als die van jou erbij bokt zou ik uiteraard een bokriempje gebruiken, mijne bokte niet, die ging alleen rennen.

djuulsie

Re: Galop voor de wagen eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:17

Hey Manda,

bedankt voor je reactie. Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben... Heb jij enig idee waar jouw pony bang voor was? Ik heb inderdaad al bedacht dat je veel ruimte nodig hebt en goed rechtdoor moet kunnen rijden. Voor het eventuele bokken/slaan heb ik een slagriem geleend. Heb er wel een goed gevoel over en denk ook wel dat het goed komt met ons. Hij heeft zelf ook veel meer vertrouwen voor de wagen dan begin dit jaar. Heb nu ook flink wat kilometers gemaakt...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:37

Ik heb werkelijk geen idee waar hij nou precies zo bang voor was, dat is het vervelendste... Ik denk de galopgang zelf, dat hij daar geen raad mee wist en er bang van werd, meer kan ik er ook niet van maken....
De kar rammelt in draf meer als in galop en geluiden achter hem geeft hij ook niet veel om, verkeersmak is hij ook en hij is niet kijkerig, ik had het aan de kletter gaan dus ook echt nooit verwacht...
Toch veel oefenen dat hij de galop eigen wordt, dat is wat ik doe, en de eerste tijd buiten rechtuit.
Het vertrouwen in hem heeft wel een deuk opgelopen, zo mogen mijn kinderen niet meer mee op de wagen bij hem en ik blijf extra alert en mijn hart slaat nog af en toe over als hij een abrupte beweging maakt, maar dat heeft tijd nodig om te herstellen dat vertrouwen na zo`n ongeluk. Ik sleep hem wel gewoon overal mee naar toe, les, shows, wedstrijden, en afgelopen maanden gaat het erg goed allemaal, gewoon doorzetten en oefenen ookal is het best eng, dat snap ik..

djuulsie

Re: Galop voor de wagen eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 08:17

Ik probeer nu ook met draven meer over hobbelige stukken te rijden, zodat de kar juist heel erg rammelt. In het begin was hij hier wat schrikkerig, nu maakt het hem al niet meer uit. Ik denk dat zoals jij het doet (heel veel trainen) het beste is.

Ik vertrouw hem nog steeds voor de volle 100% (ook omdat het ongeluk in dubbelspan was en hij in enkel nooit moeilijk is geweest), maar begrijp jou volledig. Zeker met kinderen. Ik rijd hem altijd zelf met mn stalgenoot als groom, ik vertrouw haar ook volledig en ze is snel bij hem als het moet, dus ik denk dat het goed komt. We hebben nu afgesproken dat ik met haar paard ga galopperen voor de wagen, zodat ik daar weer vertrouwen in krijg. Ik heb er wel vertrouwen in.

Heb van 2 stallen een mail gehad met wat tips en ben aan het kijken of ik het een keer kan regelen om op les te gaan bij stal de Ronde.