[AR] Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:29

hahaha ruitje, verstandig besluit :P

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:43

Een kar vol hebben zitten met kinderen en ik ging in draf over een bobbeltje. Klapt een jochie met zijn gezicht tegen de achterkant van de bok aan. :oo tand door de lip. Dus ik ga nooit meer met een volle kar in draf over dat hobbel fietspad.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:44

Jenkins schreef:
hahaha ruitje, verstandig besluit :P

Ik reed samen met iemand die zei: 'blijven zitten!!' , hij zag mij in paniek die hele lijn naar de kar trekken( grappig ook, dat je aan die lijn blijft trekken tot je het uiteinde in je handen heb, wat ik daar aan het doen was weet ik nog niet :') ) Paard schoot ervandoor in galop, maakte steeds meer vaart maar ik wilde niet aan de andere lijn trekken uit angst dat we dan richting sloot zouden gaan :+ .
Gelukkig was het de buitenlijn die ik nog had, bij de uitgang heb ik 'm dus de baan uit getrokken, en aangezien degene waar ik mee reed mijn vader had gebeld kon die mij daar opvangen, anders was ik het hele erf over gekletterd :+

Broekie vol hoor, broekie vol.... ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:00

Hahhaa leuk topic, paar jaar geleden heb ik een keer de kar op de rem gezet omdat hij van een terreinverschil af liep toen mijn opa even weg was, vergeten te zeggen en toen kwamen we er vlal bij huis pas achter dat de kar nog op de rem stond :=

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:02

xBalou schreef:
Hahhaa leuk topic, paar jaar geleden heb ik een keer de kar op de rem gezet omdat hij van een terreinverschil af liep toen mijn opa even weg was, vergeten te zeggen en toen kwamen we er vlal bij huis pas achter dat de kar nog op de rem stond :=

_O-
En paard deed het wel braaf? Hoorde je de banden niet schuren?
Zo heb ik weleens 2 straten met mijn auto op de handrem gereden tot ik het lampje op mijn dashboard zag branden :P

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:32

Het is een hele sterke fjord, en we hoorden ook niks :')
Ook een keer gingen de remmen halverwege vastzitten, moest ze ook nog helemaal terug want er was niemand die haar kon halen :(:)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:42

Ben met de shet van mijn moeder Door een waterbak gegaan. Halverwege de waterbak bleef mevrouw stil staan, was te zwaar. Dus volgende x nooit weer als de waterbak net gevuld is ;) dat is toch gemaakt voor de wat grotere paarden.

En in het voorjaar door een andere waterbak heen... was lekker weer maar het bleek dus dat hij bevroren was van boven. Mevrouw liep er gewoon doorheen, was zo bang dat ze sneeën van het ijs had. Gelukkig niets aan de hand. Altijd eerst de 'hindernis' verkennen/langs rijden!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:14

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:16

Vergeten de poepzak vast te maken en dan pal voor een overvol café iets willen uitleggen aan de passagiers, terwijl het paard uitgebreid zijn behoefte gaat doen. Boze uitbater en ik "Sorry, ik denk dat het riempje zojuist gebroken is. Ik zal de stalhulp bellen om het op te ruimen". * Pinokkio * Volgens mij heeft de regen het uiteindelijk weggespoeld... :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:21

Leidsels vergeten vast te maken...
Span pony in, stap op de wagen, en pony wil niet linksaf :?
Tja, logisch als je linker leidsel helemaal niet vast zit!
Vanaf dat moment altijd extra controle ;)

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:31

op de rem trappen als je bergaf gaat en je afvragen waarom je pony zich volledig in het tuig moet smijten om de berg af te gaan, oeps! te hard ingetrapt :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:39

Bellen op de bok en dan luidkeels zeggen "Hoooooo, dat meen je niet!", Pony dacht dat die hoooo voor hem was en ging direct op de rem van een drafje op goed tempo. :=

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:11

mijn begin carriere tweespan rijden, hadden alles ingespant, waren met 4 man, stonden in de schuur, rijd de schuur uit, en ik wil sturen en het ene paard gaat gewoon naar rechts, en de andere naar links.
Hadden niet door dat de leidsels gekruisd moesten worden :o?
Is daarna gelukkig wel goed gekomen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 00:23

kiss schreef:
mijn begin carriere tweespan rijden, hadden alles ingespant, waren met 4 man, stonden in de schuur, rijd de schuur uit, en ik wil sturen en het ene paard gaat gewoon naar rechts, en de andere naar links.

Dan sta je echt wel :o? :o? *iknieweetnie?* te kijken :D

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:58

Gem schreef:
kiss schreef:

Dan sta je echt wel :o? :o? *iknieweetnie?* te kijken :D

Ja was echt grappig, we hadden echt zo iets wat gebeurd er nou!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:32

:)) herkenbaar Kiss heb het ook een keer gehad :o net als rijden met de rem erop :o ach ja

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:23

Ik zal nooit meer vergeten bij het mennen met een dubbelspan de hoofdstellen in de manen vast te vlechten. Ca 20 jaar geleden schuurde het ene paard het hoofdstel af bij het andere paard en toen is de combinatie aan het rennen gegaan in de stad. Nee echt dat wil je niet meemaken.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:30

Gaan mennen zonder groom met mijn merrie. Die is zo wispelturig en onberekenbaar voor de wagen, dat is niet handig voor ieders veiligheid.

Verder weet ik het niet eigenlijk.... Fjord is erg braaf en in neem met mennen de veiligheid altijd heel serieus. Dus wat dat betreft weinig uitschieters.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 08:32

friesiszwart: heb ik vorig jaar op wedstrijd ook meegemaakt. Een deelnemer kwam terug op het parkeerterrein na de proef, groom stond er wel bij toen de menner afsteeg maar hield niet vast. Pony schuurt hoofdstel af, hoofdstel blijft omgekeerd hangen op het bit (au!), pony met wagen aan de kletter, leidsels braken. Gevolg, andermans koets omver gereden en door het gras getrokken en een auto beschadigd. Het was nog een geluk dat er op dat moment niet veel mensen + kinderen rondliepen.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:48

Een oude kar (net geschilderd) kopen, het was zo'n oude kar met twee grote ijzeren wielen en voor enkel paard. De linker houten boom bleek zo rot dat hij hol was van binnen. Gevolg: boom brak af onderaan de dijk, sloeg terug op de achterbenen, waardoor we in een onstuurbare galop de dijk op stormde. Door het gekantelde gewicht brak de andere boom ook af en werden we gelanceerd op het asfalt.
Resultaat: een hele hoop schaafwonden, sneeën en zwaargekneusde ribben en knieën. De knieën waren doordat ik viel toen ik er achter aan ging. Paard had trouwens niet meer dan een schaafwondje gelukkig.
Kar: 2 afgebroken bomen en geschaafde voorkant
Tuig: alleen het "zadeltje", het hoofdstel en de leidsels waren nog heel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:01

Zelf geen gekke dingen meegemaakt eigenlijk, maar ik heb ooit, echt jaren en jaren geleden, op de "Zeeuwsche Dag Van Het Paard" een keer een span hackneys aan de kletter zien gaan - toen mende ik zelf nog niet eens. Span scheurde tussen twee geparkeerde auto's door, alleen paste de kar net niet := Boom brak, kar bleef op de auto's hangen en het span raasde gewoon door.

Overigens, wat ik van plan ben niet meer te doen is mijn Arabier voor de kar zetten. Dat is zo'n heethoofd, kan geen seconde stilstaan, en ik heb daar gewoon geen zin meer in. Blijf wel met m'n 'pony' mennen, en ik koop er nog wel eens een spangenoot bij op termijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:19

Luisteren naar bokkers en het proberen volgens het boekje te doen terwijl je het al tijden 'anders' doet en ponylief hier heel braaf bij is. Maar gezien dat eigenlijk gezien wordt als gevaarlijk het toch 'juist' doen en dan opeens ponylief heel engpusiast stees vooruit wil en er juist een gevaarlijke situatie wordt gecreërd.

Conclusie, ik kan de situatie het beste inschatten en hier het beste op inspelen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:15

Iets wat ik NOOIT meer zal doen, is een leek meenemen als groom zonder eerst uitleg te geven.
Als ik een nieuweling meeneem als groom, leg ik eerst uit waar hij/zij het hoofdstel precies moet vastnemen. Voor ons lijkt dat vanzelfsprekend, maar leken hebben geen enkel idee waar ze het hoofdstel moeten vastnemen, een leek heeft zo ooit het hoofdstel van mijn pony uitgetrokken. Hij nam het hoofdstel vast ter hoogte van de oogkleppen en een seconde later had hij het hoofdstel in zijn handen. Dan voel je als menner je hartslag toch aardig stijgen hoor, mijn pony was toen nog maar enkele maanden beleerd voor de wagen :+ (alles is toen goed afgelopen, pony keek gewoon even achterom naar mij om te zeggen "zeg baas, dit lijkt me niet de bedoeling... >;) " en bleef gewoon staan, ik ben rustig het hoofdstel kunnen gaan aandoen :D )

Daarnaast leg ik aan nieuwelingen ook uit waar de pony overal aan de wagen bevestigd is en welke riempjes los moeten in een noodsituatie. Ik leg dus kort uit hoe de panieksluitingen werken, dat er een mes in de wagen ligt voor het geval het tuig ergens moet overgesneden worden in een panieksituatie,...

Op een gewone dag is dat heel eenvoudig om even uit te leggen aan een leek, je bent zelf rustig, pony is rustig,... Als die persoon geen idee heeft wat te doen, is het erg lastig om alles in een panieksituatie te gaan uitleggen.(daar is meestal overigens ook geen tijd voor op dat moment) Voor de groom zelf is het fijner om een beetje voorbereid te zijn, maar ik ben zelf ook meer op mijn gemak als ik weet dat mijn groom weet wat te doen. Hoe braaf mijn pony ook is, hij zal imo nooit de kletter op gaan, maar het blijft een vluchtdier.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:48

Eerst de pony helemaal inspannen met kar eracthter en dan de leidsels past vast maken :Y)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:52

Als koetsier zijnde afstappen om de groom te gaan helpen met het vasthouden van 2 steigerende ponys.... die dat moment uitkozen om er vandoor te gaan, nou als je er naast staat kun je ze niet bijhouden...
ALTIJD OP DE BOK BLIJVEN ZITTEN!
Toendertijd was ik nog maar net begonnen met zelf mennen, voorheen altijd de groom geweest. Was een beetje macht de gewoonte denk ik.