En het allerbelangrijkste: niet vaker dan 2 tot 3 keer per week. Zo heeft je paard de kans om te herstellen (geestelijk en lichamelijk) van de vooruitgang en houd je het leuk voor beide partijen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gem schreef:Uryanne, dat is toch een heel andere discussie. Zometeen volgt hieruit weer de discussie wel opfok / geen opfok. Daar gaat het helemaal niet om in dit topic. Het gaat er hier om op welke leeftijd men wil gaan beleren voor de wagen.
uryanne schreef:Gem schreef:Uryanne, dat is toch een heel andere discussie. Zometeen volgt hieruit weer de discussie wel opfok / geen opfok. Daar gaat het helemaal niet om in dit topic. Het gaat er hier om op welke leeftijd men wil gaan beleren voor de wagen.
Waarom vind je mijn post dan off- topic???
Ik geef toch juist aan hoe ik het liefste mijn ponies/ paarden beleer en vanaf hoe oud ik daar mee begin...
Ts vraagt advies, iedereen geeft daarbij zijn eigen mening/ manier. Waarom ben ik dan off- topic?
Shenavallie schreef:maar het gaat in dit geval specifiek om het beleren voor de kar.
Shenavallie schreef:Zul je alleen wel het lange lijnen werken eerst via longeren moeten inzetten, zodat het paard weet dat het de andere kant op moet als je daar wat druk geeft. Van daaruit kun je prima met de lange lijnen door de bak. Langs de weg is ook prima, zolang er dan maar iemand bij is die kan ingrijpen als het misgaat.
Shenavallie schreef:Wat betreft de topic-titel: daar staat toch al "leeftijd voor het beleren voor de wagen"?![]()
Voor mensen die het niet doen zoals jij, is het wel zo verstandig om iemand mee te nemen langs de weg (overigens vind ik het zelf altijd beter om iemand mee te nemen, maar dat is even off-topic). Als een paard (en de meest brave paarden kan het overkomen) schrikken en wegspringen, is het fijn als iemand het dier bij het halster kan grijpen en het dier gerust kan stellen. Of als je zelf in de knoop komt bij een bepaalde situatie, dat degene die meeloopt even mee kan helpen. Dit kan bij een oversteekpunt zijn. Het is per paard verschillend en per "menner" verschillend hoe die het aanpakt. Zelfs de beste menners/beleerders kan het een keer overkomen dat het niet gaat zoals je het normaal gewend bent.
uryanne schreef:Shenavallie schreef:Wat betreft de topic-titel: daar staat toch al "leeftijd voor het beleren voor de wagen"?![]()
Voor mensen die het niet doen zoals jij, is het wel zo verstandig om iemand mee te nemen langs de weg (overigens vind ik het zelf altijd beter om iemand mee te nemen, maar dat is even off-topic). Als een paard (en de meest brave paarden kan het overkomen) schrikken en wegspringen, is het fijn als iemand het dier bij het halster kan grijpen en het dier gerust kan stellen. Of als je zelf in de knoop komt bij een bepaalde situatie, dat degene die meeloopt even mee kan helpen. Dit kan bij een oversteekpunt zijn. Het is per paard verschillend en per "menner" verschillend hoe die het aanpakt. Zelfs de beste menners/beleerders kan het een keer overkomen dat het niet gaat zoals je het normaal gewend bent.
aha, maar op welk moment heb je de helper niet meer nodig dan?
Shenavallie schreef:Ik denk het ook niet nee, want ik heb het over de lange lijnen langs de weg en het inspannen voor de wagen.
Shenavallie schreef:Aanvulling: wat wij overigens wel doen, is dat er iemand nog naast het paard loopt tijdens de eerste paar rondjes in de bak op het moment dat hij voor de wagen staat. Degene die ernaast loopt, heeft dan een losje hangende longeerlijn in de hand. Na een paar rondjes stappen, gaat deze er af en loopt het paard zelfstandig.
uryanne schreef:Shenavallie schreef:Aanvulling: wat wij overigens wel doen, is dat er iemand nog naast het paard loopt tijdens de eerste paar rondjes in de bak op het moment dat hij voor de wagen staat. Degene die ernaast loopt, heeft dan een losje hangende longeerlijn in de hand. Na een paar rondjes stappen, gaat deze er af en loopt het paard zelfstandig.
Waarom rijden jullie in de bak? Ik prefereer direct de lange asfaltpaden. Als ze bang worden helpt een houten hekje ook niet meer. Liever op een lang recht stuk wat harder, dan met kar en al door de omheining heen...
uryanne schreef:Shenavallie schreef:Ik denk het ook niet nee, want ik heb het over de lange lijnen langs de weg en het inspannen voor de wagen.
lange lijnen langs de weg doe ik ook alleen. Daar was het ook een beetje om begonnen;) In principe duiken mijn dieren niet meer weg voor een auto, fiets o.i.d. omdat ze al langere tijd langs de weg lopen aan een halstertje.
Mochten ze schrikken van een plastic zakje ofzo, tja.... Geen helper die zo snel is om omdraaien te voorkomenPlus dat er altijd situaties te bedenken zijn waar een paard/ pony van kan schrikken. Als je daar angst voor hebt als menner moet je een andere hobby zoeken, lijkt mij ;) Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren...
Let wel! Schrikken is imo iets totaal anders dan kijken en wat blazen...