Geplaatst: 16-06-13 22:01
@ Toydoll: Even een vraagje: als je je pony laat stilstaan, rem je dan wel voldoende bij? Het kan zijn dat als je niet of te weinig bijremt, er niet alleen druk op de broek maar ook op de schoft komt. Als je pony hier een onderliggende drukplek heeft of gewoon gevoelig is, dan is steigeren een manier om onder deze druk uit te komen. Voldoende bijremmen (dus dat de lamoendragers recht naar beneden blijven hangen, gelijk aan het schoftje) kan zeker helpen. Hij zal het de eerste paar keer waarschijnlijk nog doen, omdat hij er - nog - geen vertrouwen in heeft, maar zal al snel ondervinden dat hij de "klap" van het remmen niet alleen hoeft op te vangen. Verder is het ook belangrijk om de overgang naar het halthouden vloeiend te laten verlopen en niet te abrupt.
Florinde
Geplaatst: 18-06-13 06:26
Hallo,
Mijn pony deed dit ook. Hij maakte er een spelletje van. Vanuit stilstaan moeten ze harder trekken. Steigeren is een manier om makkelijker weg te komen. Er mankeerde hem niks. Ik ben met hem naar een instructeur geweest die er ervaring mee had. Hij is en paar keer goed aangepakt. Constant als hij omhoog kwam kreeg hij tik met de zweep. Sindsdien deed hij het nooit weer. Als alles gecheckt is dan kan het heel goed zijn dat dit voor jou pony een spelletje is. Ga er eventueel ermee naar een instructeur een ervaren iemand om je hierbij te helpen.
Ik rij ongeremd, geen drukplekken. Maar daar zit het hem niet in in mijn geval. Hij maakt prima netjes de overgang naar halt, staat 1 sec stil en stapt weer weg. Dan hou ik hem tegen, dramt ie meestal door, ik strenger en dan zegt ie 'dikke vinger'. Maar het is er al bijna uit, nu doet ie het soms alleen als er iemand weggaloppeerd en ik wil blijven wachten, maar ook dat is er bijna uit.
Aslanovitch
Geplaatst: 21-06-13 07:30
Ik weet uit ervaring dat je er twee manieren voor hebt:
1) voorwaarts oplossen, laat je paard zo voorwaarts gaan tot hij het beu is maar dat lijkt me hier niet aan de orde;
2) stilstaat voor een "muurtje". 1 van onze haflingers deed dat ook, dus spande we hem zoiezo op de inspanplaats in en lieten hem wachten bij de muur ... en dat kan echt een half uur duren voor hij rustig werd, soms ging hij omhoog maar hij waggelde vaak, en op de plaats trappelen en hoofd gooien... van het moment dat hij rustig werd (ondertussen moet je natuurlijk geruststellen en tegenhouden om om te draaien, meer niet) toen hij rustig werd laat je hem nog 5 minuten staan en vertrekt dan pas... als hij dat goed kan ga je het ergens "onder de baan" doen, maar best met begeleider die voor het paard staat, daarna met begeleider die niet zichtbaar is (dus achter de kleppen laten staan) en zo leer je dat paardvriendelijk aan; Je leert je paard eigenlijk dat als hij stilstaat hij weer voorruit mag.
Het probleem doet zich niet voor tijdens het inspannen, Puur als we aan het rijden zijn en hij moet stilstaan in de 'ruimte' zegmaar
Albert
Geplaatst: 21-06-13 10:04
Er zijn een aantal dingen die je kunt proberen: Gebruik een zachte borstbeschermer, Het borsttuig zo hoog mogelijk leggen, Bij het stilstaan geen druk op het bit nemen, Bij het vertrekken de kar even op gang helpen of heuvel af halthouden, Als je voorwaarts wilt een zo klein mogelijke hulp geven, laat haar bijna twijfelen in het voorwaarts gaan, Tellen bij het stilstaan, veel oefenen en langzaam uitbouwen en Magnesium als supplement bij voeren kan veel rust in 't koppie brengen.
dunjaentwidy
Geplaatst: 21-06-13 19:26
Misschien meer kijken of je uberhaupt zijn te veel aan energie kunt beperken door anders te voeren, niet/ minder op stal en meer bewegen? Dan voorkom je meer spanning bij je pony en kan je van daaruit consequent trainen. Ben van mening dat veel consequent oefenen, rust en gedult het beste resultaat geven.
detje06
Geplaatst: 21-06-13 19:38
Hoi, ik heb dezelfde ervaring met een vorige pony als Florinde en dezelfde oplossing, ik had ook echt ALLES! geprobeerd en getjekt, hij heeft n paar flinke tikken gehad en het nooit weer gedaan. veel succes ermee!!
Sonraffie
Geplaatst: 21-06-13 19:42
Mijn zus haar pony heeft dit ook een tijdje gedaan, het slijtte van zelf. nu komt ze niet meer om hoog maar gaat lopen op de plaats, bij haar komt het omdat ze een hele felle pony is die op dat moment zo graag aan het werk wilt..
Hij staat 14 uur per dag buiten en als hij binnen staat staat hij in een dubbele box van 3 x 3 dus 18 m² Qua eten krijgt hij hooi en af en toe een handje brokjes. En vitamine en mineralenpoeder. Ik denk dat het daar ook niet aan ligt.
Sanne, dat idee heb ik ook. Naarmate hij een stuk gewerkt heeft is hij al vele malen rustiger
KirstenTinka
Geplaatst: 23-06-13 20:31
Ik heb precies 't zelfde probleem met de mijne. Mij is toen verteld dat de energie zich gewoon helemaal verzameld en dat uit zich in naar boven komen.
Quinceyyx
Geplaatst: 23-06-13 20:33
ga er eerst naast staan met z'n tuig om en laten halt houden en als hij daan niet stiegert belonen en dan ga je er achter staan langelijnen dus en dan probeer je het ook halthouden x
Dat gaat allemaal prima. Het probleem komt pas bij het stilstaan voor de wagen
Quinceyyx
Geplaatst: 05-08-13 23:19
liespower94 schreef:
Dat gaat allemaal prima. Het probleem komt pas bij het stilstaan voor de wagen
dan vraag je of iemand ff in de kar wilt zitten en je gaat stil staan maar jij blijft erbij staan en waarscdhijnlijk is hij bang miss heeft iemand te hard getrokken toen hij niet stil wou staan ofzo
Wat is dat nu weer voor onzin? Ik ben de enige die hem zelf rijd en ik hb hem ook beleerd
Shenavallie
Geplaatst: 06-08-13 15:06
Zo'n onzin is dat niet hoor, wat Yvonneloverx zegt. Je zal de eerste in de wereld zijn die zich 24/7 100% bewust is van je eigen handelen en dat lijkt me niet heel reëel. Het kan meerdere redenen zijn en dat kan vanaf een pc niet opgelost worden. Het handigste is om een deskundige te vragen bij je langs te komen (of jij gaat naar die persoon) en te kijken wat het probleem kan zijn en vooral hoe je het kunt oplossen.
Als je hebt gelezen kun je zien dat het probleem is opgelost.
Ellis_1990
Geplaatst: 10-08-13 22:09
mijn merrie loopt nu bij mij sinds een maand voor de koets! we vermoeden dat ze t als jong paard ook heeft gedaan ivm de ibop! maar zij kwam ook regelmatig omhoog onder het zadel en 1 of 2 keer voor de koets. en eigenlijk het zelfde zoals jij t beschijft! maar nou weet ik van mijn merrie dat ze het doet om haar zin door te drijven en toen zijn we 1 x goed boos geworden en omdat ze nog in het twee span staat kon ze niet echt wat doen! ( gelukkig)
ik snap dat je het paard vriendelijk wil oplossen maar soms moet je een keer boos worden op je paard/pony zolang je hem daarna maar beloont als hij t braaf doet!