[AR] 15 km mennen.. aankunnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:44

Jenkins schreef:
Het gaat niet alleen om t fysieke maar ook het mentale 44Myrthe44

Plus dat vrij rondlopen iets heel anders is dan voor een karretje. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: 15 km mennen.. aankunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:20

Dat verandert de zaak ja, een driejarige hoort überhaupt nog niet zo veel en zo hard te werken als jij er mee doet. Dat komt je pony niet ten goede.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:59

As far as I know Vele 3 jarige worden een 3 à 4 keer per week gereden, op zijn minst 30 minuten, vaak 45 of 60.
Zover mij geleerd is, is mennen en dus 'trekken' veel minder vermoeiend en veel minder intensief als dat rijden is. Of een 'uitrit' de pony zo sloopt...?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:01

Het hoeft niet, maar het KAN wel. Vraag maar aan alle *vulmaarin* paten en peuten die een dikke boterham verdienen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:58

xSlvna schreef:
As far as I know Vele 3 jarige worden een 3 à 4 keer per week gereden, op zijn minst 30 minuten, vaak 45 of 60.
Zover mij geleerd is, is mennen en dus 'trekken' veel minder vermoeiend en veel minder intensief als dat rijden is. Of een 'uitrit' de pony zo sloopt...?

Dat komt omdat er doorgaans geld verdiend moet worden en alles maar snel, snel, snel moet. Tijd is geld; helaas (op termijn) ten koste van de paarden. Als je het echt goed wilt doen en hart voor je dier hebt, dan neem je de tijd en vooral veel geduld. Daar hebben beide partijen het langst plezier van, om redenen die hiervoor door een aantal bokkers zijn opgenoemd. Vanaf een jaar of 4/5 kun je met mennen inderdaad meer gaan vragen. ;)

P.S."Trekken" kan wel degelijk vermoeiend zijn. :j Heb je wel eens een aardige menkar door een stuk zand moeten trekken om bij de uiteindelijke bak/menplek te komen? Het hangt van meerdere factoren af of het zwaar(der) voor een paard/pony is. Niet alleen de kar, maar ook het rollen van de wielen zelf, de wielsoort, het gewicht dat er op zit, de ondergrond, gewicht tuig (afhankelijk van het merk), etc.. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:05

Ik lees 2 wieler, fietspad...

Weet ook hoe en wat, maar het is alsnog op asfalt minder intensief dan rijden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:12

Daar heb je gelijk in, echter als het voornamelijk asfalt is, zit je weer met een ander probleem: gewrichten en pezen, slijtage hoeven (3 uur zonder ijzers)... En dat op zo'n jonge leeftijd. Het lijkt mij hoe dan ook geen handige actie. Om de volgende alvast voor te zijn :P : als je voor die ene keer ijzers zou willen laten zetten, zou je voor dat bedrag net zo goed een trailer kunnen lenen. ;)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 06:40

Ok ik merk dat dit een heel discussie gaat worden.

Het was ook maar een vraag.
Ga jij maar eens 30 minuten met je paardje weg (ofja shet) en bekijk dan eens hoeveel km je afgelegd hebt in 30 minuten, dan besef je eigenlijk dat het zo ver nog niet is.

Op de vraag of ik bijrem: natuurlijk ik ga niet zeggen "woezel joh hou maar tegen en als je zelf struikelt op het asfalt eigen schuld"?? neen ik zorg ervoor dat hij af en toe leert tegenhouden maar ik ga hem absoluut niet overdoen.

Verder krijg ik al jaren menles dus ik weet wel wat ik doe, het formaat van paard is alleen veranderd.
Ik kijk heel goed hoe Woezel reageert voor de koets, hoe de stand van zijn oren zijn (continue) een paard vertelt je wel wanneer hij er genoeg van heeft aan de stand van zijn oren en dus gemoed dan alleen als hij vervelend doet.

Mijn instructeur raad wél aan om alle dagen of toch 4x per week in te spannen maar zoals ik al aangaf dat ik doe: wisselen van training, en duur.

1 dag een ommetje maken, de dag erna een zondagsritje = afstand maar licht, en dan weer een ommetje en dan erna eentje op kracht enzv..
zo leer je zijn spieren opbouwen en zijn uithouding te bevorderen, maar nog niet te combineren, dus ik ga niet lang en zwaar trainen.

Ik ben nog nooit boven de 5 km gegaan.

Woezel krijgt ondersteundende voeding bij én muscle build van pavo om zijn spieren te ondersteunen en verzuring tegen te gaan. Bovendien wordt hij lekker uitgebreid gemasseerd na het werk om het bloedtoevoer te optimaliseren voor een snel herstel.

Ik weet dus wel wat ik doe maar ik twijfelde zelf aan de afstand.
De hoefsmid zei overigens dat zijn hoeven dat prima aankonden, en de nieuwe plek waar hij zal staan (is geen stal maar een eigen wei die ik huur) ligt op 500m van een zeer groot bos.

Dat altijd op straat lopen belastend is voor de pezen en gewrichten weet ik natuurlijk, maar ik vond Woezel nog niet klaar om zo vaak in het bos te gaan en al helemaal niet als het geregend heeft omdat het dan een pak zwaarder is natuurlijk.

Ik kies alleen de platte breden wegen voor in het bos te mennen waaronder er maar 1 "straatje" is die een helling heeft.

Ik men hem voorlopig alsof ik "start to run" met hem doe. 1 voor hem ademruimte te geven en 2 om zijn gehoorzaamheid te onderhouden + ik begin langzaam stelling en aanleuning van hem te vragen en de tijd van "op eigen benen lopen" een beetje achter me te laten en dat hij nu lekker contact blijft zoeken.

Ik men hem dus met een geremde tweewieler met luchtbanden geschikt voor het bos en op straat, niet te plat niet te breed,
en op een dubbelgebroken trensje.

Hij is niet beslaan, en dat zal ook niet snel gebeuren.

qua voer krijgt hij voorlopig:
pavo all sports (geschikt voor mennen wegens langzame energie vrijgave)
pavo daily plus
een mengsel van cavalor tradition (waar ik mee stop als het op is)
en een zak wortelen per week

Woezel is niet te dik.

De bedoeling is ook om een stuk ernaast te wandelen als ik naar het nieuw adres zou gaan al mennend.

Dit is woezel een maand geleden.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is info dat ik jullie geef, geen kritiek, het is fijn om meningen te lezen die zo verschillend zijn, al kom je er dan niet wijs uit.
Ik dank jullie voor je reactie

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:50

Wat een mooie pony.

Aangespannen er naast lopen zou ik nooit doen. Als er dan iets gebeurt, kan je niet ingrijpen en gaat de hele aanspanning ervan door.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:48

Hoe voorzichtig je ook bent, persoonlijk zou ik zo'n jonge pony nooit zo vaak en hard laten werken. :n

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:36

Ik denk dat het best wel kan mits je rustig aan doet en als de mogelijkheid er is een pauze tussendoor neemt. De pony is verkeersmak neem ik aan? Beter er lang over doen dan de pony overbelasten. Heel veel succes met de rit.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 18:58

de pony is héél verkeersmak door er eerst altijd mee aan de hand te wandelen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:53

Waarom dan niet gewoon de pony aan de hand meenemen zonder wagen? Dan weet je zeker dat het geen kwaad kan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:40

Op zo'n leeftijd is lang erover doen hetzelfde als overbelastend.
Het idee boven mij vind ik een betere, lekker samen gaan wandelen!