[AR] Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:29

BD: Als een correct aangesprongen en uitgevoerde galop zo simpel was geweest, had hij ook wel in de klasse 1 en 2 proeven, en in de B en L dressuur-proeven gezeten.
Tuurlijk, ik zal door het bos ook best op een recht stuk een galopje meepakken voor de ervaring, maar dat is niet te vergelijken met een dressuurproef.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:35

Citaat:
Om eerlijk te zijn vind ik galopwerk één van de basisdingen om een paard te leren, ook een vierjarige...

Galopwerk of dressuurmatige (lees in ring van 30x60) galoptraining, mooi rond, met nette druk, kont eronder, nette oprichting en buiging vind ik heel wat anders. Ik pak ook galopwerk mee al was het alleen maar dat mocht er een keer iets gebeuren dat je per ongeluk wegschiet in galop je pony / paard niet in de schrikstand door blijft gaan omdat er op eens een andere beweging vanuit de wagen is of zoiets. En in de vaardigheid heb je ook stukken galop, ook met een jong paard of in een (oefen)marathon. Logisch.

Volgens mij is er gewoon niet over nagedacht. Maar we zullen zien wat de andere proeven vragen. Ze zouden galop ook kunnen beoordelen in een vaardigheidsparcours. Gewoon wat lange lijnen en dan zeggen dat je verplicht x meter moet galopperen. Lijkt me veilig (maar een in parcours) en logisch.

Dennis

Re: Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:14

Idd, tussen galop en galop zit een heel groot verschil. Mijn 5 jarige (die pas een half jaar gemiddeld 1x per week voor de wagen loopt) loopt in stap en draf fijn, soms nog iets zoekerig als hij wat afgeleid is, maar is fijn te sturen en heeft zelfs al puntjes in de L gelopen.
Maar in galop (wat ik wel mee pak, maar op de mindere dagen laat zitten) kukelt hij op de voorhand, dondert hij uit elkaar. Soms hebben we een paar mooie sprongen, soms blijft het bij een paar redelijke, en weer een andere keer lijkt het nog nergens naar.

Zeker bij de 4 en 5 jarige vind ik het aardig 'heftig' dat er al een dressuurmatige galop beoordeeld word. Maar wil het graag een keer mee maken, dus wil wel mee doen.

Tijdens de demo heb ik alleen gegalopeerd tijdens het pionnetjes rijden, ondanks dat ik met een 7 jarige M pony reed (inmiddels 8 jarige die Z loopt).

oudeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 11:22

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:57

Ik ga binnenkort eens stoeien met die proeven met mijn jonkies.
Beetje jammer dat alleen de moeilijke galop voor mijn 5 jarige in de proef zit ;).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:16

Oudeland, dank je wel!

Proef 4 - 5 jarigen: zo even op het eerste oog enkele dingetjes die me direct opvallen:

- Ik heb het idee dat ik af en toe wat schakelmomenten - "tekst" mis. Bijvoorbeeld na punt 3, terugschakelen naar arbeidsdraf.

- En als ik de proef letterlijk neem, moet het paard vanuit de 2e middendraf (punt 15), in de hoek aangalopperen. Maar ik neem aan dat daar ook eerst een overgang naar arbeidsdraf gemaakt moet worden.(Overigens moet je paard daar idd wel goed aan de hulpen staan, van M naar K in middendraf en tussen K en A aangalopperen.)

- Op het eind van de proef is er een foutje gemaakt: punt 17 t/m 20 staan niet als zodanig genummerd.

Ik lees dat de proeven gereden worden met 2 - 3 deelnemers tegelijk in de baan? Ik begrijp het waarschijnlijk helemaal verkeerd, maar als je bijvoorbeeld in middendraf over de diagonaal een andere deelnemer "tegenkomt", en je moet in de remmen, hoe wordt dat dan opgelost / beoordeeld door de jury?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:03

VanHuisUit schreef:
Galopwerk of dressuurmatige (lees in ring van 30x60) galoptraining, mooi rond, met nette druk, kont eronder, nette oprichting en buiging vind ik heel wat anders.
We hebben het toch over een B-proef en geen Z?
In de proef word een simpele grote volte in galop gevraagd. En tsja, een getallenteerd paard zal het makkelijker tonen dan één die wat minder is.

Wat ik kwalijker vind zijn de beoordelingspunten. Men begint met de dressuur te beoordelen met de gedragenheid. Dit is het laatste punt in de africhting als je het volgens het 'skala'doet. Ik mis daarintegen de takt, losgelatenheid en aanleuning.
Je kunt een jong paard best (proberen) naar de oprichting rijden maar als de eerste punten nog niet in orde zijn laten ze daar het eerste steken vallen.
Wanneer je niet wilt dat jonge paarden in een dergelijke competitie over de kop gereden worden zou ik die toch zeker ook meenemen.
Positief hierin is punt 14, het hals strekken. Zeer belangrijk m.i. in de africhting en ter controle. Echter mag het dier hierbij niet de aanleuning, nageeflijkheid en impuls verliezen. Hoezo staat er dan bij dat je de leidsels vervolgens weer moet aannemen? Op maat maken lijkt mij meer correct.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:14

BD: ik vind die volte in galop niet zo heel simpel als je net uit een volle diagonaal middendraf komt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:34

Als het goed is stel je ook eerst recht voordat je begint met strekken en heb je hem voor het eind van de diagonaal weer terug. Maar enkele passen middendraf was misschien inderdaad meer op zijn plaats geweest.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:22

Ik vind het jammer dat ze zo met de data hebben lopen rommelen. Eerst komt naar buiten dat het bij de district kampioenschappen zou zijn en nu is het in eens in wateren. Voor mij dan.
Ik kan niet die dag dus het gaat over.
Ik ga denk ik met mijn kwpn er naar het kampioenschap voor jonge tuig paarden in Ermelo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:15

Ben benieuwd hoe dat vorm gaat krijgen, drie aanspanningen tegelijk in de ring. Van shetlander t/m flinke KWPN'er.... Neem aan dat ze erover nadenken bij indeling maar bij mennen zijn het vaak heel verschillende aanspanningen en als je een proef met onderdelen achter elkaar moet rijden is het niet prettig als je moet inhouden of op enig moment een ander in je nek hebt hangen...

@BD zal niet zo'n probleem moeten zijn, uiteindelijk, zo'n grote volte maar blijf het gewoon vreemd vinden dat dit bij jonge menpaarden wordt gevraagd die op die leeftijd B/L lopen en dus nog geen galop hoeven te tonen in reguliere dressuurproeven. Vooral omdat je galop ook op een andere manier kunt vragen (namelijk op wat lijnen tussen de pionnetjes)
En tja, jij hebt een punt mbt de 'gedragenheid' B-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:29

ik vind het ook nogal wat hoor, 2x galop vragen in een proef voor jonge paarden...
(in een M proef zit zelfs nog maar 1x galop)
dat vraagt best al heel veel kracht en balans voor een jong paard, en dat betekent dus dat mensen hun jonge paarden flink zullen/moeten gaan trainen om deze proeven goed te kunnen rijden...
is dat wat je ermee wilt bereiken, dat jonge paarden straks weer te vroeg teveel belast gaan worden om aan de eisen van een proefje te kunnen voldoen...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:16

Ik heb me ook opgegeven, maar begin ook te twijfelen. Die van mij heeft de kracht gewoon nog niet om veel te galopperen en dat wil ik hem ook niet aan doen.

Dat je met zijn drieën in de ring moet heb ik niet gelezen, als dit wel het geval is trek ik mij terug. Die van mij loopt gewoon heel langzaam, dan ga ik in de knoei komen. Paarden trekken dan toch naar elkaar toe en kan je ze toch niet goed beoordelen....

nog maar even over na denken dus

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:35

Als ik goed had gelezen doen ze wel paarden van gelijke grote in de ring dus bv 3 a/b pony's of 3
d pony's dus dan past het kwa tempo beter.

Maar galop op 2 kanten vind ik ook nogal wat.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:45

Maisie dat klopt, maar de ene a pony is de andere niet. Als ik die twee van mij vergelijk loopt de ene toch echt veel sneller als de andere, dat gaat bij mij dus echt niet werken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:54

Kan iemand mij dan uitleggen wat het grote verschil is tussen galopperen onder een ruiter en galopperen voor een wagen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:29

In veel situaties kun je (zeker met een jong paard) galop voor de wagen minder makkelijk oefenen dan galop onder het zadel (lees kleine bak en alleen harde weg buiten).

Voor wat gevoeligere paarden is de galop vaak nog wat vluchterig en kunnen ze in het begin ook best wat angstig worden van het geluid van de wagen achter zich...
dan is het fijner om eerst in stap en draf vertrouwen op te bouwen en galop te oefenen aan de longe en evt onder het zadel...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:34

Sjonniej schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen wat het grote verschil is tussen galopperen onder een ruiter en galopperen voor een wagen?

Kun jij mij dan uitleggen waarom er in de B en L, klasse 1 en 2 geen galop gevraagd wordt?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:48

Nouvel schreef:
In veel situaties kun je (zeker met een jong paard) galop voor de wagen minder makkelijk oefenen dan galop onder het zadel (lees kleine bak en alleen harde weg buiten).

Voor wat gevoeligere paarden is de galop vaak nog wat vluchterig en kunnen ze in het begin ook best wat angstig worden van het geluid van de wagen achter zich...
dan is het fijner om eerst in stap en draf vertrouwen op te bouwen en galop te oefenen aan de longe en evt onder het zadel...
Moet je dus het nivo van een wedstrijd/competitie aanpassen aan het nivo van de minste paarden of mensen die geen gelegenheid hebben om te trainen?

Gem schreef:
Kun jij mij dan uitleggen waarom er in de B en L, klasse 1 en 2 geen galop gevraagd wordt?
Goeie vraag, net als halsstrekken dat in de klasse 4 niet meer nodig word geacht...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:58

Gem schreef:
Sjonniej schreef:

Traditioneel werd er niet gegaloppeerd voor de wagen. Galop is pas sinds enkele jaren bekend bij het dressuurmennen.
10 jaar terug kon niemand zich indenken dat je überhaupt dressuurmatig kon galopperen voor de wagen, laat staan in een proef. En veranderingen van mentaliteit gaan nu eenmaal niet zo vlug.
Een paard onder het zadel vindt galop in het begin ook moeilijk en gaat dan ook vluchten. En toch onderdeel van een B-proef.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:13

Sjonniej schreef:
Traditioneel werd er niet gegaloppeerd voor de wagen. Galop is pas sinds enkele jaren bekend bij het dressuurmennen.
10 jaar terug kon niemand zich indenken dat je überhaupt dressuurmatig kon galopperen voor de wagen, laat staan in een proef. En veranderingen van mentaliteit gaan nu eenmaal niet zo vlug.
Een paard onder het zadel vindt galop in het begin ook moeilijk en gaat dan ook vluchten. En toch onderdeel van een B-proef.

Je geeft het antwoord op je eigen vraag dus eigenlijk zelf al: het is moeilijker om een paard correct dressuurmatig aan te laten galopperen voor de wagen dan onder het zadel. Het vereist meer training en met minder hulpen tot je beschikking. Waarom zou je dat vragen aan 4 - 5 jarige paarden in een talentencompetitie met 2 of 3 combi's in de baan, terwijl dat in de reguliere wedstrijdsport tot de M of klasse 3 nog niet eens gevraagd wordt? Terwijl het vlucht-element dan al minder telt omdat je alleen in de baan rijdt?

BD: ook een goeie vraag :j . M.i. is halsstrekken een ondergewaardeerd onderdeel van de dressuursport. Wij mochten "vroeger" zelfs pas op concours wanneer halsstrekken in orde was!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:00

BlackDevils schreef:
Moet je dus het nivo van een wedstrijd/competitie aanpassen aan het nivo van de minste paarden of mensen die geen gelegenheid hebben om te trainen?

dus de mensport moet ook weer een elitesport worden waar alleen de mensen aan bod komen die de mogelijkheid hebben om optimaal te kunnen trainen qua omgeving en/of accomodatie?

niet iedereen woont zo mooi als jij... -O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:01

Dus iedereen met een jong paard doet een vaardigheid alleen in stap en draf, of is galop daar opeens niet eng?
Een paard hoort jong ook al aan de hulpen te staan en of je met 3 in een ring rijdt of met 6 op een klein stukje losrijdt ik zie daar geen verschil in.
Heb eerder het gevoel dat het spoken op de weg zien die er niet zijn.. en door dat ene proefje slijten ze ook niet hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:03

een stukje waar ze zelf aangalopperen in de vaardigheid vind ik nog wat anders dan verplichte oefeningen in de juiste galop...

galop in een proefje wil je goed aangesprongen en gecontroleerd hebben en moet je dus oefenen...
en ik ga niet in een 20x40 bakje of op de harde weg in het verkeer met een net beleerd paard galopperen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:41

Galop of niet, neemt niet weg dat ik het nog steeds een leuke uitdaging vind en ik hoop dat ik 16 juni in de gelegenheid ben om bij Zuid in Boxtel te gaan kijken :) .