Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:43

Gwahir schreef:
Ik heb laasts dit bitje gekocht: http://www.ebay.com/itm/zilco-halfcurved-anatomical-liverpool-driving-bit-/330645602663?pt=UK_Horse_Wear_Equipment&var=&hash=item7dbd710a30. Heeft een dun mondstuk en naar voren gebogen waar wat meer plaats is in de mond. Bit is ook licht qua gewicht. Had hem idd ook gekocht omdat mijn paard dikke bitjes niet fijn vind. Alleen een maatje te klein dus je mag m wel uitproberen als je wilt? Is een 13.5 geloof ik.



dat ziet er wel uit als een heel fijn bitje!

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:09

Pony heeft gisteren even een hoofdstel ingehad (even volledig tuig op om te kijken wat hij daarop deed, maar was een full en dus beetje erg groot :+ ) en dat leek niet slecht eigenlijk. Zat gewoon een stang aan (liverpool maar met gedraaid mondstuk ofzo?) maar hij was er vrij snel rustig op. In het begin even kauwen maar daarna mondje braaf stil (natuurlijk zonder contact erop ofzo). Dat vond ik al fijn. Verder was ook hoofdstel te groot dus hij heeft het maar heel even in gehad.

Bitmaat was trouwens een 12 volgens die man, en dat zat heel mooi, dus denk dat hij een 12 nodig heeft :) We gaan nu volgende keer kijken met een Cob-tuig en hoofdstel en dan een bitje met tongvrijheid. Ben benieuwd, misschien doet hij het wel prima op gewoon een simpele stang en zorgt juist die tongvrijheid voor last (naar boven toe dan).. Laatste bit wat ik geprobeerd heb had ook beetje tongvrijheid en daar reageerde hij helemaal niet fijn op, maar misschien was het gewoon te weinig tongvrijheid .. We zullen zien :)

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:28

Even nog een vraagje ... Hij heeft nu 1x voor de koets gestaan en dit met een, volgens mij, bokkebitje (met tongvrijheid). Heb ook gelezen dat dit net wat minder sterk werkt dan een liverpool, dus ik zou deze dan zelf willen aanschaffen (ben nu volop aan het kijken voor tuig en koets :Y) ). Maar volgens mij bestaan deze niet, of moeilijk in 12 cm? Ik zie overal maar halve maten staan ... zou ik dan 11.5 moeten hebben of 12.5?

Gem

Berichten: 17551
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 10:12

Dan zou ik zeker een 12,5 kiezen. Je kunt er altijd nog dunne rubberen bitringen tussen doen.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:42

Ok, dank je wel, dan hou ik dat in mijn achterhoofd moest het nodig zijn :)

dunjaentwidy
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:42

Mag ik vragen waarom je precies met tongvrijheid kiest? is t echt een boogje in t midden van het bit, of een lichte kromming in de stang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:39

Weet ik niet :o Maar ik denk eerder een kromming, want gewoon een klein boogje vind ik niks en lijkt me niet te helpen in zijn geval...
Ben er ook nog niet uit of ik voor tongvrijheid ga of toch een rechte stang, we gaan nu een paar keer met dat tongvrijheid-bitje proberen (zal volgende keer eens kijken hoe het precies uitziet :+ ) en misschien dat ik dan ook wel een paar keer een rechte stang probeer en dan kan ik vergelijken en zien wat ik zelf ga aanschaffen..

dunjaentwidy
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:43

Ik vraag dat omdat er idd nogal verschil zit in 'tongvrijheid'. Ik rijd nu zelf al een tijdje met een 'liverpool met lichte boog' en dat gaat heel fijn. Maar een recht ook hoor. T lastigste vond ik zelf dat de bitten vaak OF vrij dikke mondstukken OF weer heel scherp als je echt bitjes voor mini's hebt... En ze hebben vaak maar weinig ruimte in de kleine mondjes... Maar al met al weet je t beste wat t fijnste bit is door t in de praktijk te proberen.... :)

xMoniek

Berichten: 319
Geregistreerd: 25-11-12
Woonplaats: Hauwert (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:07

Ik heb een vraagje, Ik heb een liverpoolstang, alleen hoort het zo dat de scharen ver naar voren zitten zonder leidsels? of stel ik nu een domme vraag? :o

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:45

Ze steken bij mij ook wel een beetje voorbij z'n mond. Ik weet niet wat jij 'ver' noemt?

xMoniek

Berichten: 319
Geregistreerd: 25-11-12
Woonplaats: Hauwert (NH)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:53

Ik zal binnenkort wel even een foto maken en hier plaatsen als voorbeeld

saskia_drost

Berichten: 1158
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Benthuizen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:46

Mag ik mij hier ook melden met een vraagje?!! ;)
Sinds een paar maanden heb ik een tinker en na zelf al een jaar geleden besmet te zijn geraakt met het men-virus door een stalgenoot met haar friesje wil ik haar ook dolgraag voor de kar hebben en zijn we nu heel langzaam bezig met de beginsels.
Stelt nu nog weinig voor, het is meer een beetje spelen in de bak met 2 longeerlijnen er achter lopend, bekend worden met het tuig etc. en voor mij veel inlezen. Maar nu vroeg ik mij af, om het lange verhaal iets korter te maken, wat is een fijn men bit om mee te beginnen?
Ze word gereden met een simpel dubbel gebroken bitje.

Het duurt nog wel een tijdje voordat ze echt voor de kar word gezet maar ik wil graag dat ze bekend is met alles voordat ze daadwerkelijk voor de kar beleerd gaat worden.

Kelszz_
Berichten: 1888
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:45

Wat fijn dat ik dit topic heb gevonden.

Ik ben bezig met mijn shetlander van 83 cm te beleren voor de kar, nu doe ik het langelijnen e.d. allemaal op zijn enkelgebroken bitje, dit is een maatje 9,5 is het nodig om naar een liverpool of bokkebit toe te gaan als we straks bezig zijn met het daadwerkelijke beleren?

Zo ja, wie o wie weet deze te vinden in 9,5 ?

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:50

Als je een liverpoolstang neemt, moet je 1 cm groter nemen dan nu je enkelgebroken bitje.

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom er zodra er gement wordt er 'opeens' een ander bit moet worden gebruikt :+

Kelszz_
Berichten: 1888
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:53

Het is meer, dat iedereen hier op stal inderdaad met een liverpool of bokkebit ment, en ik vanuitdaaruit baseer dat het 'nodig' zou zijn.

Met het lange lijnen heb ik echter nauwelijks druk en meneer pakt het allemaal moeiteloos op, het is dus ook een optie om het gewoon met een enkelgebroken te proberen?

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:04

Iemand ervaring met een mylermenbit?? Ben wel benieuwd naar ervaringen!!

Gem

Berichten: 17551
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:52


Olikea

Berichten: 5461
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:36

Mijn paardje vond een liverpool echt helemaal niks. Wij mennen nu op een dubbel gebroken pelham en dat gaat echt super.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:40

Ik kreeg een shetlander met kar van een oude man.
Daar zat een bit in van 16,5 veel te groot.
Hij heeft nu een bitje 12.5, die past wel maar ik weet niet of die goed is.
Dit is nieuw voor mij, en ik heb helemaal geen verstand van bitten.( volgens mij gewoon een stang)

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:43

Misschien dat iemand mij op weg kan helpen. Ik heb geen idee welk bit mijn vriend nu bij zijn paard in heeft. Ik zelf vind het een behoorlijke stang. :')

Maar dan het probleem, als mijn vriend Colany voor de kar heeft gehad is ze de keer erna met rijden niet te harden. Bit vastpakken en hele tijd in verzet komen. Na half uur prutsen geeft ze het meestal wel op, maar fijn is anders. Is het een mogelijkheid dat het komt omdat ze een dag daarvoor een gigantische stang heeft ingehad en ik met een dubbel gebroken (dik) bit rijd?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:24

Lisa_vera schreef:
Iemand ervaring met een mylermenbit?? Ben wel benieuwd naar ervaringen!!


Ik heb een Mylertje uit Amerika (in europa verkopen ze haar maat niet) en ben er erg tevreden over bij mijn merrie :) Ze werd stabieler in de aanleuning en was fijner te sturen.
Maar denk dat elk paar iets anders fijn vind :)

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:30

Mijn pony liep niet fijn op een myler. Heb hem dus ook te koop. (zie mijn advertenties)

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:46

Citaat:
Nouvel schreef:
Ik heb laasts dit bitje gekocht: http://www.ebay.com/itm/zilco-halfcurved-anatomical-liverpool-driving-bit-/330645602663?pt=UK_Horse_Wear_Equipment&var=&hash=item7dbd710a30. Heeft een dun mondstuk en naar voren gebogen waar wat meer plaats is in de mond. Bit is ook licht qua gewicht. Had hem idd ook gekocht omdat mijn paard dikke bitjes niet fijn vind. Alleen een maatje te klein dus je mag m wel uitproberen als je wilt? Is een 13.5 geloof ik.



dat ziet er wel uit als een heel fijn bitje!


Deze heb ik ook bij Ollie. En dan nog met een zeempje eromheen. Ze heeft een erg gevoelig mondje, dunne scherpe lagen (dwz bot onder de lagen) en ze heeft ook nog een soort van bolle kiezen, waardoor het bit er makkelijk tussenkomt. En dan nog een hengstenkies (dus niet een die makkelijk kan worden verwijderd, moet id kliniek, kan tandarts niet doen, dus die zit er nog) .... Dus best lastig.

Door het zeempje heeft ze geen pijn als het eventueel iets tegen die hengstenkies komt of tegen haar ronde kiezen. Met een sperriempje houden we het bit goed op zijn plek, de bakstukken hangen zelfs ietsje door. En dit bitje is dus wel mooi dun, zodat er nog een zeempje omheen kan.

Ze loopt er erg fijn op, met leidsel door de bril. Maar, de maatvoering is best apart, het gaat in inches, dus niet in 11.5, 12.5, maar je hebt iets kleiner dan 11.5 en iets groter dan 12.5. We hebben er dus ook nog twee bitringen links en rechts omheen.

Was dus heel gepuzzel om goed bit en vooral de juiste manier van 'inhangen' voor elkaar te krijgen maar na flink puzzelen is het gelukt.

Heb ook nog een gewone liverpool geprobeerd en liverpool met lichte tongboog, maar deze zat zeker in combi met het zeempje en de strap het lekkerste. HEb ook nog gereden met kinkettinkje maar daar reageerde ze ook weer heel gevoelig op (lees hoofdschudden, onrustig met mond en oren in de nek).

Dit verhaal even ter illustratie dat het niet alleen om het bit hoeft te gaan, maar ook nog om zeempje, bitringen, hoogte van inhangen en/of sperriem gebruik.

Ze loopt nu ontspannen met schuimend en rustig mondje in lichte aanleuning en is dresuurmatig ook goed te rijden.

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:27

klinkt goed! :j

_RMHorse_
Berichten: 1180
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 09:48

Hallo,

Met mijn fries wil ik gaan beginnen met mennen, en nu weet ik dus echt niet welk bit er in moet.

Onder het zadel loopt ze op een dubbelgebroken kk watertrens.

Ze is heel licht in de mond en luistert altijd erg goed.

Hebben jullie tips welk bit ik erin moet hangen?

Het is voor recreatief gebruik.

Alvast bedankt!