[AR] De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:45

Ik heb ook zo'n instructie gehad, die vond dat elke pony/paard Z zou kunnen worden, ben het daar niet mee eens, wij hebben er hier twee lopen die het nooit zouden kunnen, omdat het geen echte doorzetters zijn, ze vinden de dressuur niet echt leuk en dat stralen ze dan ook uit, de een is nu wel Z in het dubbelspan, krijgt ze op de kop van haar dominante spangenoot als ze haar best niet doet, maar in het enkelspan zal het haar nooit lukken. Daar moeten ze toch een bepaalde mentaliteit voor hebben en niet denken van: dit is wel heel moeilijk en vermoeiend, dat doe ik niet hoor (bij mensen heb je dat ook, die komen ook nooit op de kampioenschappen, volgens mij heb je diezelfde karakters ook bij paarden/pony's).
Er is een bepaalde groep menners die fanatiek trainen, maar ook een groep (teminste hier in het noorden) die de menwedstrijden/menlessen wel heel erg gezellig vinden, minder fanatiek trainen, maar toch op de wedstrijden komen, deze mensen stranden dan in de M, maar de B en L komen ze heus wel door.
Het hoogste wat je kunt bereiken in de dressuur vaardigheid is de hippiade, er is geen A kader, B kader of Rabotalentenplan voor, dan zul je echt de SGMW in moeten. Je zou eens in Duitsland/Belgie kunnen kijken, maar geen idee of ze daar net zulke dressuur vaardigheid rijden als hier, dan start je natuurlijk wel internationaal, maar dat is eigenlijk niet wat je bedoeld denk ik(ken een ruiter, waarvan de moeder ook riep dat dochter internationaal startte, maar dat bleek een eenmale actie te zijn op een holsteiner keuring in Duitsland :D )
Wij rijden ook alle klassen uit, anders gaat het ook wel heel snel en de pony's moeten het leuk blijven vinden, is ons belangrijkste uitgangspunt.
Daarbij rijden wij met shetlanders, waarvan er 1 nu enkelspan in de Z start, kan je vertellen dat zo'n uitgestrekte draf over de diagonaal in een 30 x 60 bak een heel eind is, dat kost gewoon veel tijd om daar naar toe te trainen (en als zijn pet niet goed staat, maakt hij er soms nog een rommeltje van :D )
Ik bedoel eigenlijk dat ik me niet meer druk maak over mensen die pony's/paarden overbelasten, zie het overal gebeuren, maar als je er een opmerking over maakt weten ze het altijd beter. Kan me daar wel aan gaan ergeren, maar het helpt niet, heb er alleen mezelf maar mee.
Wij proberen zelf eerlijk te blijven tegenover onze pony's, dan duurt het maar wat langer voordat hij/zij op wedstrijd verschijnt. Maakt ons niet uit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:47

Grainey schreef:
*knip*
Het hoogste wat je kunt bereiken in de dressuur vaardigheid is de hippiade, er is geen A kader, B kader of Rabotalentenplan voor, dan zul je echt de SGMW in moeten. Je zou eens in Duitsland/Belgie kunnen kijken, maar geen idee of ze daar net zulke dressuur vaardigheid rijden als hier, dan start je natuurlijk wel internationaal, maar dat is eigenlijk niet wat je bedoeld denk ik(ken een ruiter, waarvan de moeder ook riep dat dochter internationaal startte, maar dat bleek een eenmale actie te zijn op een holsteiner keuring in Duitsland :D )
*knip*

Nee, uiteraard bedoel ik dat niet :D . Ik bedoel idd wedstrijden die internationaal uitgeschreven worden, niet een inschrijving op een willekeurige Duitse of Belgische basiswedstrijd net over de grens.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:35

Ik denk dat er idd ook een hoop valt te behalen bij de juryleden. Ook ik vind het raar dat als je zelf L+ 5 bent, je tot en met het Zz mag jureren... Naar mijn inziens zitten er een hoop, vaak oudere, juryleden bij waar ik echt vraagtekens bij heb over de kwaliteit.

Zelf kom ik ook van ohz en ben over gestapt naar mennen, omdat mijn pony niet ohz gereden kan worden. Tevens ben ik instructrice ohz, maar wordt ik echt droevig van het niveau wat ik op menwedstrijden zie..
Maar dat geldt dan ook wel weer voor ohz de wedstrijden....

Een hoop werk voor de instructeurs :-)

Ipsilonka

Re: De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:49

En daar ligt het probleem voor een groot deel, bij de instructeurs. Ik heb toch al redelijk wat instructeurs gehad de afgelopen jaren (met menkampen, clinics rijden etc ik verslijt ze niet hihi).
Vooral met mijn vorige paard heb ik zulke onzin te horen gekregen. Van een welbekende 4-span rijder moest ik aangespannen met slof gaan rijden, hem een biertje geven voor het rijden en met een oornetje gaan rijden. Ook de kennis over het rechtrichten van een paard is naar mijn mening echt belabberd. Met mijn tuigpaard nu is het wat makkelijker. Maar met de fjord heb ik toch heel wat geprobeerd. Ik moest er echt zelf aan toe geven op een gegeven moment dat hij het met zijn fysiek gewoon niet kan. Momenteel ben ik L + 7 of 8 winstpunten. Voor mij is dit een nieuw niveau en als ik over een tijd over ga naar t m lijkt me dat toch wel lastig hoor. BXE van hand veranderen op 1 hand in draf, ik ben benieuwd of iemand onder het zadel het makkelijk vind als ze geen beenhulpen of iets mogen geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:13

Ik ben het er ook niet mee eens hoor dat elk paard/pony Z zou kunnen worden, zowel niet ohz als met mennen.
En over makkelijker proeven, wat je zegt Ips, met een hand bijv slangevolte of S van hand veranderen zoiets..... nou dat zie ik Anky ook niet doen hoor als ze benen/zit/gewicht niet mag gebruiken :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:18

Vergelijk je ook wel appels met peren.
Ohz heb je te maken met heel ander gewicht, en de zit van de ruiter kan direct al storen in een oefening, hier moet alles zoveel preciezer zijn, anders gaat de oefening al mis.
Mennen heb je daar niet mee te maken.
Je hebt dan wel geen been, maar wel een zweep, en als je pony/paard daar niet goed op is, is het mennen ineens wel heel moeilijk ja. Maar je hebt niet te maken met een verkeerde zit, gewichtshulp ed.

En zonder je zit/gewicht te gebruiken, je zou wel moeten als je erop zit :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:25

Citaat:
hier moet alles zoveel preciezer zijn

Sorry, ben ik niet met je eens. Jij vindt dus dat we bij het mennen slordig mogen rijden? Dat sommige juryleden dat accepteren, wil niet zeggen dat dat ook zo hoort. Maar ook dat heb je ohz ook, verschil in oordeel van jury's. Bij beide onderdelen kom je heel veel paarden tegen met verkeerd ruggebruik, achter de teugel lopen en noem maar op. Bij beide is dat niet de bedoeling, en als het goed is wordt dat bij beide afgestraft.

Helaas hebben we bij het mennen te maken met veel oude juryleden (65+), wat ohz haast niet voorkomt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:56

Ik heb juist het idee dat er onder het zadel veel hogere punten gegeven worden.
Daar heeft de 1 na de ander winstpunten, ook al zijn veel proeven dat neit waard.

Afgelopen zomer dressuur gereden in Assen, daar werd of heel laag gepunt, of we hebben allemaal zo slecht gereden......
Vind het wel lastiger om paard gecontroleerd te houden voor de kar dan ohz.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:12

even een beetje een andere discussie haha :D

ik vind ook dat als je eenmaal boven de M dressuur zit dat je niet meer in de klasse 1 mag starten.

Zelfde ik ben vorig jaar een aantal keer een jurylid tegen gekomen die mij gejureerd heeft in de klasse 3, nu zie ik dat zij over een paar weken klasse 1 start en ook nog eens in dezelfde rubriek zit als mij.

Daar zit toch ook het een en ander niet helemaal lekker? Nu lig ik er niet wakker van maar toch is het niet helemaal eerlijk.

Zij mag mij jureren 2 klassen hoger terwijl ze zelf nog in de klasse 1 zit.

Ik vind idd dat jury's zelf ook het nivo hebben moeten hebben gereden die zij ook jureren. Had dit weekend ook nog een jury uit de oude garde die vond dat mijn pony erg verbeterd was maarja het was nog steeds een haflinger en daar hield hij niet van }:0
Laatst bijgewerkt door eva92 op 26-04-13 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:15

Mee eens Shelltje, die regel vind ik erg krom vwb jureren... vind toch echt dat ze die regels moeten aanscherpen.. zou niet moeten horen zo.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:17

MelanieB schreef:
Mee eens Shelltje, die regel vind ik erg krom vwb jureren... vind toch echt dat ze die regels moeten aanscherpen.. zou niet moeten horen zo.

Nee klopt, ik snap ook best dat de klassen worden samen gevoegd maarja als zij in haar klasse 1 proef wat fout doet word het toch vaak beloond met een 6je omdat het klasse 1 is maar als ik bij haar rijd en een grote fout maak is dat toch snel en 3 of een 4

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:19

Sheltje, wie zegt dat zij niet eerder met een ander paard klasse 3 is gestart?

Bovendien, ik vind het naar een paard toe niet eerlijk als hij totaal onbekend is in de marathon om dan gelijk klasse 3 te starten. Ik ben met mijn paard ZZ dressuur, maar was totaal onbekend met het fenomeen marathon. Ik mag klasse 3 starten en dat ga ik vast ook nog wel doen, maar ik wil mijn paard eerst ervaring laten opdoen met deze voor ons nieuwe tak. En het kan dus best zo zijn dat ik na 3 of 4 wedstrijden besluit een klasse hoger te gaan starten.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:25

omdat als jij eenmaal klasse 3 gestart bent dan niet meer klasse 1 mag starten :D

En ik ken haar al langer en weet dat zij al jaren klasse 1 rijd.

maar wat is het verschil tussen de marathon in de klasses? de hindernissen zijn hetzelfde alleen de trajecttijden zijn wat anders, maarja in het A en E traject hoef je maar 1 km/ph harder. klasse 1 is dan zeg maar 12km/ph en klasse 3 13km/ph en dat is iets wat toch elk paard wel moet kunnen.
Ik moet met mijn jonge pony ook gelijk klasse 2 of 3 starten terwijl zij nog nooit een marathon hindernis heeft gezien.

Dus om ervaring op te doen hoef je niet perse in de klasse 1 te beginnen je kan ook gewoon in de klasse 2 of 3 beginnen.

Mensen in de klasse 1 hebben vaak nog nooit een wedstrijd gezien en ook geen DV wedstrijd, dan is het toch best een verschil of je nou met een ZZ paard gaat starten of een paard dat nog nooit een wedstrijd heeft gezien.

En volgens mij mag je als je eenmaal klasse 1 bent gestart niet zomaar naar de klasse 2 of 3 gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:26

Ipsilonka schreef:
En daar ligt het probleem voor een groot deel, bij de instructeurs. Ik heb toch al redelijk wat instructeurs gehad de afgelopen jaren (met menkampen, clinics rijden etc ik verslijt ze niet hihi).
Vooral met mijn vorige paard heb ik zulke onzin te horen gekregen. Van een welbekende 4-span rijder moest ik aangespannen met slof gaan rijden, hem een biertje geven voor het rijden en met een oornetje gaan rijden. Ook de kennis over het rechtrichten van een paard is naar mijn mening echt belabberd. Met mijn tuigpaard nu is het wat makkelijker. Maar met de fjord heb ik toch heel wat geprobeerd. Ik moest er echt zelf aan toe geven op een gegeven moment dat hij het met zijn fysiek gewoon niet kan. Momenteel ben ik L + 7 of 8 winstpunten. Voor mij is dit een nieuw niveau en als ik over een tijd over ga naar t m lijkt me dat toch wel lastig hoor. BXE van hand veranderen op 1 hand in draf, ik ben benieuwd of iemand onder het zadel het makkelijk vind als ze geen beenhulpen of iets mogen geven.

Vind erop zitten nog steeds makkelijker dan erachter zitten :D
Met uitzondering van het zitten zelf, kar zit lekkerder dan het paard op sommige momenten :+

Onder het zadel heel wat wedstrijd ervaring met 1 paard, aangespannen zelfde paard over 4 jaar tijd 4 x gestart, durf daar dus niets zinnigs over te zeggen.

Het blijft ohz of aangesp. toch een jurysport, verschil in punten zal er altijd zijn, ohz deed ik het heel simpel, gemiddelde van zeg een jaar
wedstrijden moest qua punten ongeveer kloppen naar mijn idee en dat was meestal ook wel zo.
Bij individuele wedstrijden kan je altijd een uitschieter hebben bij de jury's, kan 2 kanten op.

Ga binnenkort me eens storten op het menwedstrijd gebeuren, eindelijk! eigen vervoer!
Ga het dus aan den lijve ondervinden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:28

Wou ik net zeggen, marathon is niks anders.. alleen idd een klein beetje sneller in de trajecten, maar dat moet kunnen.
Dressuur is alleen moeilijker, maar gewoon lekker eerst daarop trainen en dan pas starten?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:36

Als je klasse 3 bent, mag je met een andere, onervaren combinatie klasse 1 starten, zie de reglementen. Dus jij mag met je jonge pony ook gewoon klasse 1 starten.

Ik kreeg van alle menners en mensen bij knhs dringende advies om klasse 1 te starten, omdat het voor mijn paard en mij nieuw was. Dan zou het toch wel heel dom en eigenwijs zijn, als ik daar niet naar zou luisteren.

En dat mensen in klasse 1 mogen starten zonder ooit dv gereden te hebben, dat vind ik pas fout! Dat verklaart dus gelijk al die vreselijk slecht lopende combinaties, krijg soms pijn in mijn rug als ik ze zie. Ohz moet je toch ook eerst een winstpunt dressuur halen voordat je mag springen en je moet een wp bij het springen hebben voor je samengesteld gaat doen.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:39

Ik mag met mijn jonge pony zeker geen klasse 1 meer starten bij sgmw gaat het op wagennummer en ik mag als ik een ander wagennummer aanschaf 1 klasse lager starten met 10 winstpunt. Inmiddels ken ik de reglementen wel na vele jaren rijden en ouders die officiels zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:40

shelltje schreef:
ik vind ook dat als je eenmaal boven de M dressuur zit dat je niet meer in de klasse 1 mag starten.

Hmmm, hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens Y;( . Ik heb afgelopen jaar alleen dressuur gedaan en ging als een speer door de proeven heen tot L+4 (daarna pony verkocht). Als ik zo verder was gegaan naar de M had ik in de vaardigheid van klasse 2 toch echt nog niks te zoeken gehad.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:43

In de vaardigheid van klasse 2, wat is daar veel moeilijker aan dan bij klasse 1? (smaller, tijd wat strakker?)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:46

Ik red het ook niet met mijn M-dressuur / Z vaardigheid pony in de klasse 1. Pony is gewoon
geen marathonpony. Scheelt ook wel dat een welsh A het wel zwaar heeft in de marathon.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:53

MelanieB schreef:
In de vaardigheid van klasse 2, wat is daar veel moeilijker aan dan bij klasse 1? (smaller, tijd wat strakker?)

Precies wat je zegt :j ! Bij mij moeten ze de balletjes vastlijmen, dan rij ik wel de kegels om :+
(maar goed, nu ga ik wel teveel offtopic Y;( , topic gaat om de dressuur.)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:00

Ah hihi :)) kleinigheidje!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:52

shelltje schreef:
Nee klopt, ik snap ook best dat de klassen worden samen gevoegd maarja als zij in haar klasse 1 proef wat fout doet word het toch vaak beloond met een 6je omdat het klasse 1 is maar als ik bij haar rijd en een grote fout maak is dat toch snel en 3 of een 4
Geheel terecht toch? :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:36

shelltje schreef:
Ik mag met mijn jonge pony zeker geen klasse 1 meer starten bij sgmw gaat het op wagennummer en ik mag als ik een ander wagennummer aanschaf 1 klasse lager starten met 10 winstpunt. Inmiddels ken ik de reglementen wel na vele jaren rijden en ouders die officiels zijn.

Dit staat in de reglementswijzigingen van 2012
Toevoeging artikel 517 per 1 april 2012
Wanneer deelnemer met een enkelspan al in een klasse geregistreerd staat en hij/zij wil een
tweede enkelspan uitbrengen, kan deze in lagere klasse uitgebracht worden en wel in de klasse
behorende bij de africhting van het paard.
Vanaf de gekozen lagere klasse is de reguliere
promotieregeling van toepassing. De deelnemer moet bij de KNHS een extra wagennummer
aanvragen zodat de winst- en/of verliespunten bij het juiste enkelspan weggeschreven kunnen
worden.

Oftewel, als je een ander wagennummer aanvraagt, kun je gewoon in klasse 1 starten. En een wagennummer aanvragen kost niets.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:00

Hoewel dit topic al een paar maandjes oud is, wil ik toch even inhaken op deze discussie van de TS. (Mijn achtergrond is nu een jaar mennen - op dit moment L - en jarenlang ohz rijden. Daarnaast ook een familie vol met (ex)juryleden en heb ik vaak genoeg zitten schrijven bij wedstrijden: steek je ook wat van op).

Ik merk duidelijk verschil in het jureren onder het zadel en het mennen. Ik merk dat je iets makkelijker beloond wordt voor goede onderdelen (bijvoorbeeld netjes binnenkomen levert een 7 op, probeer die maar eens te krijgen ohz). Maar ik vind ook dat naar sommige dingen te makkelijk wordt gekeken. Ik vraag mij af of dit ook ligt aan de grote variatie in rassen en soorten paarden en pony's die deelnemen aan het mennen (ohz is het grootste deel toch een rijpony zoals een new forest, nrps etc. terwijl in het mennen van shet tot tinker, haflingers, fjorden, Friezen, Welsh, New Forest, tuigpaarden, KWPNers etc. etc. meedoen).

Het opvallendste vind ik in ieder geval de hoofd-hals houding. Wordt ohz in de L al een ronde halshouding (laag mag dan nog wel) worden gevraagd, zie ik in de menbaan daar af en toe bar weinig van terug. Degenen die het wel doen (en lekker ontspannen zijn), rijden trouwens wel gelijk dubbele winstpunten. Maar ik vind het soms irritant dat sommige juryleden niet een duidelijk verschil kunnen maken in het geven van punten tussen rond en naar beneden lopen en gewoon naar beneden lopen (dus horizontaal hals en zowat geen spiergebruik van de bovenhals). Verder vind ik de oprichting van de paarden in de hogere klassen (M/Z/ZZ - iets wat ook ohz vanaf de M wordt gevraagd) ook af en toe ver te zoeken. Ik snap niet waarom menners daar niet op worden afgestraft in hun punten, maar helaas is dat het frustrerende van de dressuursport (ohz en het mennen).

Ik heb laatst ook al wat proeven van hogere klassen gelezen en zag dat er bijvoorbeeld een uitgestrekte draf wordt gevraagd, maar de middendraf totaal niet meer in de proef voorkomt (alleen verzamelde draf). Correct me if I'm wrong trouwens op dit punt, maar volgens mij heb ik het zo gelezen. Maar is het niet gek dat je niet een uitgestrekte en een middendraf in 1 proef kan vergelijken (ohz wedstrijden zijn alweer een tijdje geleden voor mij, maar volgens mij komt het daar wel voor)? Want doen we dan in die hogere klassen niet stiekem gewoon onze ouderwetse middendraf, maar hebben we er een ander labeltje aan gehangen?

Verder vind ik het inderdaad ook beter als een jurylid op het niveau heeft gereden wat hij/zij jureert, maar blijkbaar zijn er dus zo weinig mensen te vinden die jurylid willen worden dat de KNHS deze maatregel wel moest invoeren. Wel vind ik het een zwak argument dat oude juryleden er geen zicht op hebben (of iets in die trant). Sommigen - jong en oud - hebben er überhaupt geen kaas van gegeten (en zijn sowieso bang om cijfers te geven en blijven plakken bij 7/6/5/4 - en dan komt die 7 letterlijk 3 keer voor op je briefje, waaronder 1x bij de verzorging) en proberen hun eigen stempel erop te drukken (marathonachtige wagens automatisch lagere cijfers onderaan geven, want je had met een elegantere wagen moeten rijden). Maar er lopen ook oudere juryleden rond die het nog prima kunnen zien (in NH kom je bijvoorbeeld wel eens een ouder jurylid tegen die ook op internationaal niveau jureert) het zou zonde zijn als die vanwege hun leeftijd eruit worden gebonjourd.

Een ander puntje voor hervorming in deze sport vind ik de eis dat de groom correct gekleed moet zijn. Als deze op de wagen erbij zit, vind ik dat helemaal op zijn plaats, maar als diegene langs de kant staat (net als ohz) om even voor te lezen, vind ik het niet nodig dat hij/zij daar in zijn apenpakje staat. Want heeft diegene dan eigenlijk nog iets met het span te maken dat in de rijbaan zit?! Je kan zeggen "maar het staat in de reglementen", maar ik zou dat wel een mooie hervorming vinden, aangezien je ohz ook "correct gekleed" moet gaan als voorlezer maar in de praktijk zie je niemand in wedstrijdkleding langs de baan staan (met dit weer komt een korte broek en een zonnebril eerder). Een groot deel van de menjuryleden tolereert dit gewoon, maar je hebt af en toe van die zuurpruimen die dan uiteindelijk voor de verzorging een onvoldoende geven (dat je dan je pony van top tot teen heb staan wassen om 'm wit te krijgen en netjes hebt ingevlochten, maakt dan ook niet meer uit blijkbaar) terwijl je toch eigenlijk moet uitgaan van 10pnt en daar een X aantal punten vanaf trekt om tot je oordeel te komen (en ja ik vind -5 voor de incorrect geklede groom, terwijl de rest glimt en blinkt overdreven). Eerlijk gezegd vind ik trouwens het hele verzorgingspunt flauwekul, want het zegt niets over de uitvoering van je proef (rijtechnisch). Als je er over nadenkt is het best stom dat poetswerk soms de doorslag is voor een winstpunt (precies 180pnt, helemaal als je een 8 krijgt en dus een twee rijtechnische minpuntjes daar mee goed maakt). Al is dit misschien weer een andere discussie ;)

En omdat we het toch over het hervormen van de dressuur hebben ook nog even een toevoeging aan deze discussie: sinds april dit jaar zijn de halve punten weer ingevoerd. Jaren geleden is dit ooit afgeschaft, omdat het vrij knap is als je iets op de halve punt kan inschatten (een discussie die gevoerd is bij menig jury bijeenkomst heb ik begrepen). Je hebt misschien al aan je eigen coupons gemerkt dat niet elk jurylid is overgestapt op de halve punten (het is ook niet verplicht, het is een mogelijkheid), maar de keren dat ik het ben tegengekomen kreeg ik zelf het gevoel dat juryleden nog banger worden om punten te geven (en dan bedoel ik hele goede dingen belonen met een 8 - i.p.v. die eeuwige 7 - en slechte dingen afstraffen met een 4 of een 3). Ik heb het idee dat juryleden door de halve punten in een zesjescultuur gaan zitten (bv. 6,5 voor een middendraf), terwijl de slechte onderdelen in een proef straks wel gewoon een 5 of 4 blijven (en je deze dus minder makkelijk weg kan strepen, terwijl je eerst altijd een 7 scoorde voor je middendraf). Mijn vraag: Hoe denken jullie over het invoeren van halve punten in de dressuur?