Er is een bepaalde groep menners die fanatiek trainen, maar ook een groep (teminste hier in het noorden) die de menwedstrijden/menlessen wel heel erg gezellig vinden, minder fanatiek trainen, maar toch op de wedstrijden komen, deze mensen stranden dan in de M, maar de B en L komen ze heus wel door.
Het hoogste wat je kunt bereiken in de dressuur vaardigheid is de hippiade, er is geen A kader, B kader of Rabotalentenplan voor, dan zul je echt de SGMW in moeten. Je zou eens in Duitsland/Belgie kunnen kijken, maar geen idee of ze daar net zulke dressuur vaardigheid rijden als hier, dan start je natuurlijk wel internationaal, maar dat is eigenlijk niet wat je bedoeld denk ik(ken een ruiter, waarvan de moeder ook riep dat dochter internationaal startte, maar dat bleek een eenmale actie te zijn op een holsteiner keuring in Duitsland

Wij rijden ook alle klassen uit, anders gaat het ook wel heel snel en de pony's moeten het leuk blijven vinden, is ons belangrijkste uitgangspunt.
Daarbij rijden wij met shetlanders, waarvan er 1 nu enkelspan in de Z start, kan je vertellen dat zo'n uitgestrekte draf over de diagonaal in een 30 x 60 bak een heel eind is, dat kost gewoon veel tijd om daar naar toe te trainen (en als zijn pet niet goed staat, maakt hij er soms nog een rommeltje van

Ik bedoel eigenlijk dat ik me niet meer druk maak over mensen die pony's/paarden overbelasten, zie het overal gebeuren, maar als je er een opmerking over maakt weten ze het altijd beter. Kan me daar wel aan gaan ergeren, maar het helpt niet, heb er alleen mezelf maar mee.
Wij proberen zelf eerlijk te blijven tegenover onze pony's, dan duurt het maar wat langer voordat hij/zij op wedstrijd verschijnt. Maakt ons niet uit.