[AR] Goedkope kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:18

Volgens mij bedoelen ze kleine pony, want hij oogt heel erg klein!
Denk niet dat dit een geschikte wagen is voor jouw net beleerde paard.
Ook dit is namelijk een concours wagentje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:56

Voor ee beetje knappe kar moet je toch wel tussen de 1000 en 1500 euro uitrekken.
En net als wat de andere zeggen spaar gewoon even door voor iets knaps. Het is dan niet alleen veiliger het maakt het mennen ook veel leuker want het gaat niet snel stuk, je zit comfortabeler en mocht er toch iets vermaakt moeten worden dan kan dat bij een koetsenbouwer omdat hij dan de onderdelen heeft ervoor.

Die houten karren moet je gewoon laten staan, die vallen bij de eerste de beste hobbel al uit elkaar.
Concours wagentjes zijn leuk om een beetje mee op de wei of in de bak te trainen maar om daar een lange rit mee te maken.... :(

Ik kwam deze tegen op MP.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:58

jorika1986 schreef:

Deze wagen is van mij en zeker niet bedoeld voor een kleine pony. Er heeft een KWPN-er voorgelopen van 1.65cm.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:39

nutella schreef:
jorika1986 schreef:

Deze wagen is van mij en zeker niet bedoeld voor een kleine pony. Er heeft een KWPN-er voorgelopen van 1.65cm.

Ik vind de wagen heel erg klein ogen op de foto!
Waarschijnlijk gezichtsbedrog... :D
Sorry Y;(

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:41

Cowgirl schreef:
Voor ee beetje knappe kar moet je toch wel tussen de 1000 en 1500 euro uitrekken.
En net als wat de andere zeggen spaar gewoon even door voor iets knaps. Het is dan niet alleen veiliger het maakt het mennen ook veel leuker want het gaat niet snel stuk, je zit comfortabeler en mocht er toch iets vermaakt moeten worden dan kan dat bij een koetsenbouwer omdat hij dan de onderdelen heeft ervoor.

Die houten karren moet je gewoon laten staan, die vallen bij de eerste de beste hobbel al uit elkaar.
Concours wagentjes zijn leuk om een beetje mee op de wei of in de bak te trainen maar om daar een lange rit mee te maken.... :(

Ik kwam deze tegen op MP.

Zoals ik al vaker heb gezegd, ik kan me dit niet veroorloven. Mijn geld groeit helaas niet op mijn rug...

KimD

Re: Goedkope kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:43

Dan moet je sparen, je wilt toch liever iets fatsoenlijks dan iets waar je kapot mee blijft? :n
Daarbij koop je dadelijk zo'n prut en dan moet je die helemaal opknappen plus remmen erop etc.. ben je nog €500,- verder. Koop dan meteen een fatsoenlijke.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:45

Waarom zou elke kar onder de 1000 euro meteen prut zijn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:39

TS: dat niet iedereen het geld meteen heeft liggen voor een dure, superdeluxe wagen en het allerduurste tuig, is natuurlijk begrijpelijk.
Maar helaas geldt vaak wel, en helemaal in de mensport: goedkoop is duurkoop.

Volgens mij besef je je niet echt dat je écht helemaal afhankelijk bent van je materiaal, voornamelijk qua veiligheid. Ik kan je uit eigen ervaring helaas vertellen: je wordt echt niet blij als onderweg ineens een lager in je wiel afknapt doordat er metaalmoeheid ontstaat omdat het ding niet goed in elkaar zit, en in volle draf vliegt je wiel ineens van je wagen. Of je draaikrans verzakt ineens waardoor de hele wagen scheefzakt. Of de assen klappen ineens om. Of je lamoen vliegt ineens van de wagen..... dat bestaat ook nog. Dan is het nog maar de vraag hoe je paard daarop gaat reageren.

De wagens waar jij mee komt in dit topic, zijn wel écht de meest low-budget karren die je je maar kan verzinnen, een portie hout op wieltjes, that's it.
Een concourswagen om recreatief mee te rijden, en dan ook nog met een paard....... zou ik me toch even bedenken........ concourswagens zijn ontworpen voor een bepaald doel. Ga je van dat doel afwijken, dan zul je de nadelen al gauw ondervinden. Het zwaartepunt van concourswagens ligt erg hoog, wat dus ook betekent dat ze absoluut niet stabiel zijn en ook veel sneller omslaan. Daarnaast kunnen de meeste concourswagens niet onderdoor draaien (zo ook degene waar jij mee aan kwam) en dat is erg onpraktisch. Daarnaast zijn ze véderlicht en met een paard er voor en dan over het asfalt......... te lichte wagens zijn namelijk ook niet prettig. Al wil je met zo'n concourswagen ook echt het bos niet in.........!

En tussen het geen waar jij nu mee aan komt zetten en tussen de echte 'luxe' wagens, daar zitten duizenden euro's verschil tussen. Voor het geld wat jij op dit moment zou willen besteden durf ik wel te stellen dat je daar nagenoeg geen veilige, degelijke en stevige wagen voor kan krijgen. Dan heb ik het nog niet eens over 'luxe'. Niet alles wat duurder is, is meteen ook maar luxer.
Tenzij je veiligheid ook als 'luxe' beschouwd........

Waarom persé willen mennen, als je er het geld niet voor hebt? Paard gaat er echt niet dood van als je niet nu begint met mennen, maar volgend jaar bijvoorbeeld pas. Je MOET niet mennen, je WIL graag mennen. Maar je kan nou eenmaal niet altijd alles wat je wil. That's life. En dan moet je soms bepaalde keuze's maken. Ik wil bijv. graag een eigen trailer, heb wel een veetrailertje maar daar passen alleen m'n shetten in, mijn Welsh is daar te groot voor. Laat ik het zo zeggen; ik stel toch ook geen budget van, laten we zeggen, 200 á 300 euro vast voor een trailer waar ik mijn pony ook echt veilig in kan vervoeren? Trailers met die prijs zijn meestal oude opknappertjes, waarvan de bodem en wanden erg slecht zijn. Om dat op te kunnen knappen, moet ik er nog meer geld in steken. Maar no way dat ik mijn pony ga vervoeren in een trailer waarvan de bodem slecht is, en rotte plekken heeft!
Tsja, dan maar even verder sparen, en op dit moment nog even geen trailer kopen.

En voor íetsje, íetsje meer geld dan jou budget, moet je eens kijken met wat voor wagens T_hijs op de proppen kwam:

T_hijs schreef:
Geloof me, als je wat meer geld uitgeeft, zit je veel fijner op je kar, omdat het vaak steviger is. Zou een concourswagentje ook niet doen. Probeer te zoeken naar 'n kar zonder autobanden. Dit loopt vaak zwaar.

http://www.speurders.nl/overzicht/diere ... thon+wagen

http://link.marktplaats.nl/649387354

Zoiets bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen; perfect. (uiteraard eerst eens in het echt gaan kijken en neem dan ook álsjeblieft een deskundige mee, bijv. de man waar jij je paard nu laat beleren).

Heb je 't geld nu niet, dan maar even niet mennen en nog even wat doorsparen? Ik zie niet in wat daar mis mee is?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:57

Ik zou t antwoord van Joyce van harte nemen. ;) heel erg zelfs.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 09:54

Opzich kan het topic nu wel gesloten worden, heb antwoord en een oplossing! Bedankt voor alle reacties en tips.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:07

Heb je iets gevonden?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:13

Ja ik zet gewoon elke maand wat geld achteruit, en tot die tijd kan ik waarschijnlijk de kar van de man die mijn paard beleerd lenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:36

Ketly schreef:
Ja ik zet gewoon elke maand wat geld achteruit, en tot die tijd kan ik waarschijnlijk de kar van de man die mijn paard beleerd lenen.

+:)+ Goed en verstandig besluit!

Ik kan ook wel snappen dat je, nadat je paard succesvol is beleerd, wel af en toe je paard nog even wil inspannen om het 'vers' in het geheugen te houden. Als dat op deze manier kan, is dat mooi geregeld. Dan kun jij rustig verder sparen en hoef je niet overhaast iets te kopen +:)+

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:47

Het is nu helaas te laat, maar afgelopen weekend waren er 2 koetsenbeurzen (een in Hoofddorp en een in Wenum Wiesel) daar stonden menwagens genoeg van €500 tot €2500. Daar had je een hele mooie 2e hands wagen kunnen kopen voor een hele nette prijs.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:49

Nouja zoals ik al zei, heb ik momenteel dit geld gewoon niet. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:51

Ketly schreef:

Super! Goed besluit!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:06

Ketly, wat een goede beslissing heb je genomen.
Veiligheid gaat boven alles.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:06

let er bij je keuze ook op dat je zelf lekker zit. Ik heb weleens met andermans kar gemend en daar werd je gewoon af gehobbeld en dan nog een keiharde zitting ook. En met een beetje geluk kun je er ook nog zomaar tegenaan lopen. Laat overal in je omgeving weten dat je wat zoekt en wie weet heeft er iemand nog wat staan waar ze vanaf moeten. Zelf heb ik vorig jaar een heerlijke Wijkmans recreatie wagen gekregen van iemand. Moest wel wat aan opgeknapt worden maar voor dat geld heb je geen nieuwe ;)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:10

Bedankt voor de tip! :D Vraag idd al wat rond!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:10

Ketly schreef:

Verstandige keus :)

Houd ondertussen MP wel in de gaten, het is crisis en soms moeten mensen wel eens noodgedwongen van iets af :)*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:34

Ik weet niet hoe de rest erover denkt, zo ervaren ben ik niet in het mennen.

Maar ik zag deze wagen op bokt http://www.bokt.nl/markt/ad/123607/mara ... igen-sport bij lange na niet zo duur, maar vind 'm wel wat aan de grote kant. Ik vind 'm voor die prijs, een verbazingwekkend goede wagen, niet zo'n zelfgebouwd ding op autobanden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:25

Dat is idd wel iets voor TS (al heeft die volgens mij al wel meerdere malen gezegd nu geen geld te hebben, dus door te sparen).
Deze prijs is vrij normaal voor een dergelijke wagen hoor; zou voor 500 ook nog wel kunnen.

Overigens altijd wel erg grappig dat hier op Bokt, maar met name op MP, veel wagens 'marathonwagens' of 'marathon-recreatiewagen' worden genoemd terwijl er toch weinig 'marathon' aan is........

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:26

Ja, ik las over het sparen maar aangezien deze wagen geen 1000/1500 euro kost is het wellicht wel nu al betaalbaar? Daarom plaatste ik 'm :)

Tja als het 'marathon' erbij komt dan klinkt het meteen al een stuk 'beter' dan alleen recreatie.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:40

De goedkopere sulky's zijn qua stevigheid niet denderend maar voor shetlander of B pony zou dat nog wel gaan. een groot paard zou ik daar echt niet voor zetten. Ook zit je bij die wagentjes te laag achter je paard en kun je niet over paard kijken. Alles met fietswielen onder wagen lijkt mij niet geschikt voor groot paard en wagens met rechte stang tussen de assen ook niet ( die slaan om als je een scherpe bocht moet maken ) De bok ( zitje ) moet minstens 1.40 zijn anders kan je niet over je paard kijken en dat is wel zo veilig.
Deze kar is ieder geval beter dan die twee andere wagens. Ik zou met een groot paard geen wagen zonder rem kopen.