[AR] Mennen maar geen ervaring iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:43

Ik gebruik bv hophop.
En ik en mijn paarden weten precies wat dat is.
Maar standaard is het zeker niet.
Net zo min als mijn Prrrrr voor langzamer en pRRRRR voor harder
(zit hem in de intonatie en ja! ze horen het verschil prima)
En wat bedoel ik met LET OP!
Ook niet meteen standaard (althans niet waar ik het voor gebruik).

Kortom, standaard knoppen bestaan niet, behalve uiteraard de leidselvoering die redelijk standaard is.
En nee, dat is niet trek aan rechts, voor naar rechts en trek aan links voor links.
En het is te ingewikkeld dat zo even uit te leggen.
Je leert toch ook niet even via bokt paardrijden?
Nou, zo leer je net zo min even via bokt mennen.

Dus les (of dat nou op vereniging is of van ervaren menner, zal mij een zorg zijn) lijkt me geen overbodige luxe.

En ja, ook in een bak, kan je verongelukken.

Hoe is bv jullie bak afgezet? Hebben jullie een keerschot?
Of palen......zonder :+ (als je deze niet snapt, dan zou ik zeker niet gaan mennen)

(korte uitleg, aan de paal van je hekwerk om de bak, kan je wiel van je wagen blijven hangen, je paard loopt door,
jij vliegt door.... verdere uitleg nog nodig? Dat soort dingen kan je dus leren en niet via bokt)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:45

StalNollie schreef:
maak ik me dus wel zorgen om.. dus vanaf hier verder geen advies als ervaren iemand erbij halen.. alles moet geleerd dat zeker maar ga niet zelf lopen prutsen niet voor jezelf maar voor je paard en voor andere weggebruikers

lauliej007 schreef:
Weggebruikers in een rijbak?

Sabinee__ schreef:
Oh god ja, sorry. Jeetje, was helemaal vergeten dat er natuurlijk nooit verdere ongelukken gebeuren in de rijbak!

Neuh joh.......
Laatst nog een paard van bokker........ geen weggebruikers in een rijbak, dat scheelt dan weer. :)*
Citaat:
Al een aantal weken zijn we Mike, een Friese merrie van 6 aan het beleren voor de kar. Eerst gewoon met lange teugel werk, daarna voor de sleep en vandaag ging ze eerst voor de sleep voor het idee weer en daarna voor de 2e keer voor de kar.
We hadden al een aantal rondjes door de bak gelopen, het ging steeds beter en ze ging zich meer en meer ontspannen. De eigenaar liep ernaast en had haar vast aan de longeerlijn. Ik stond achterop de kar en had eigenlijk niets in handen. Toen ging ze iets te ver naar rechts waardoor de kar bleef haken achter de bak rand. Ze schrok, kar doormidden en zij met een stuk van de kar er vandoor. Ze heeft het voor elkaar gekregen om over de bak heen te springen en terug te rennen naar de binnenplaats. Gelukkig is er alleen iets materiële schade. Voor zover ik kon zien had zij verder niets, behalve schrik in de benen. En nu is de vraag. Wat nu?
Ik hoor vaak verhalen dat paarden dan absoluut niet meer geschikt zijn voor de kar. Wat denken jullie? Hoe kunnen we dit aanpakken? In het voorjaar weer proberen? Helemaal niet weer proberen? Alleen met sleep en zo vertrouwen opbouwen?
Roept u maar!

Na dit ongeluk'je' zijn betreffende bokker en eigenaar van het paard toch maar hulp gaan inroepen van een professionele beleerder.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 00:00

JoyCiej007 schreef:
lauliej007 schreef:
Hij is heel braaf voor de kar en ik blijf voorlopig eerst in de bak dus ga nog niet over de weg

zullen we ook een beetje aardig blijven tegen elkaar? Mennen is ook niet moeilijk dat weet ik wat ik me alleen af vraag is welke hulpen ik moet gebruiken. Alleen als je me daarmee kan helpen graag reageren anders niet dank u :)

*gaat op d'r handen zitten*

Als je het zó doet, moet 't zeker goed komen.
[ Video ]

Dit paard is duidelijk niet beleerd voor de kar

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 00:01

JoyCiej007 schreef:
StalNollie schreef:
maak ik me dus wel zorgen om.. dus vanaf hier verder geen advies als ervaren iemand erbij halen.. alles moet geleerd dat zeker maar ga niet zelf lopen prutsen niet voor jezelf maar voor je paard en voor andere weggebruikers

lauliej007 schreef:
Weggebruikers in een rijbak?

Sabinee__ schreef:
Oh god ja, sorry. Jeetje, was helemaal vergeten dat er natuurlijk nooit verdere ongelukken gebeuren in de rijbak!

Neuh joh.......
Laatst nog een paard van bokker........ geen weggebruikers in een rijbak, dat scheelt dan weer. :)*
Citaat:
Al een aantal weken zijn we Mike, een Friese merrie van 6 aan het beleren voor de kar. Eerst gewoon met lange teugel werk, daarna voor de sleep en vandaag ging ze eerst voor de sleep voor het idee weer en daarna voor de 2e keer voor de kar.
We hadden al een aantal rondjes door de bak gelopen, het ging steeds beter en ze ging zich meer en meer ontspannen. De eigenaar liep ernaast en had haar vast aan de longeerlijn. Ik stond achterop de kar en had eigenlijk niets in handen. Toen ging ze iets te ver naar rechts waardoor de kar bleef haken achter de bak rand. Ze schrok, kar doormidden en zij met een stuk van de kar er vandoor. Ze heeft het voor elkaar gekregen om over de bak heen te springen en terug te rennen naar de binnenplaats. Gelukkig is er alleen iets materiële schade. Voor zover ik kon zien had zij verder niets, behalve schrik in de benen. En nu is de vraag. Wat nu?
Ik hoor vaak verhalen dat paarden dan absoluut niet meer geschikt zijn voor de kar. Wat denken jullie? Hoe kunnen we dit aanpakken? In het voorjaar weer proberen? Helemaal niet weer proberen? Alleen met sleep en zo vertrouwen opbouwen?
Roept u maar!

Na dit ongeluk'je' zijn betreffende bokker en eigenaar van het paard toch maar hulp gaan inroepen van een professionele beleerder.

Ook dit paard was niet beleerd voor de kar
Laatst bijgewerkt door lauliej007 op 21-11-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:01

JoyCiej007 schreef:
Oh? Hoezo dan? :o? Is paardrijden ook niet moeilijk dan?

Ohja wacht even........ bij het rijden onder het zadel gaat het zo:
links = aan linkerteugel trekken
rechts = aan rechterteugel trekken
stoppen = aan beide teugels trekken
vooruit = hortstjik gevolgd door een flinke por met je benen in de buik van het paard, en anders een klap met de zweep.

Dan zal dat bij het mennen wel net zo simpel werken.
Appeltje eitje joh :)*

:roll: >;) :=

Weer iets geleerd vandaag :')

En zoals hier al gemeld wordt, er is geen standaard iets.
Hoe braaf je paard / pony ook is, is het zowiezo verstandig om iemand mee te nemen die vertand van zaken heeft.
Ongeacht of je in de bak of op de weg rijdt.

Snap echt niet waarom je zegt "ik hoef geen les"

Zelf rijdt ik Z dressuur (mennen) en heb nog steeds les, en leer ook nog steeds!

Ook is het niet slim om nu zelf aan te prutsen, en dan pas les te nemen, dingen zijn eerder foutief aangeleerd dan afgeleerd.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 00:09

HTM schreef:
JoyCiej007 schreef:
Oh? Hoezo dan? :o? Is paardrijden ook niet moeilijk dan?

Ohja wacht even........ bij het rijden onder het zadel gaat het zo:
links = aan linkerteugel trekken
rechts = aan rechterteugel trekken
stoppen = aan beide teugels trekken
vooruit = hortstjik gevolgd door een flinke por met je benen in de buik van het paard, en anders een klap met de zweep.

Dan zal dat bij het mennen wel net zo simpel werken.
Appeltje eitje joh :)*

:roll: >;) :=

Weer iets geleerd vandaag :')

En zoals hier al gemeld wordt, er is geen standaard iets.
Hoe braaf je paard / pony ook is, is het zowiezo verstandig om iemand mee te nemen die vertand van zaken heeft.
Ongeacht of je in de bak of op de weg rijdt.

Snap echt niet waarom je zegt "ik hoef geen les"

Zelf rijdt ik Z dressuur (mennen) en heb nog steeds les, en leer ook nog steeds!

Ook is het niet slim om nu zelf aan te prutsen, en dan pas les te nemen, dingen zijn eerder foutief aangeleerd dan afgeleerd.

Dat begrijp ik, ik bedoelde het ook niet zo ik wilde daar alleen maar mee zeggen dat het niet het antwoord was op mijn vraag. De menclub zit zo'n 3 km bij stal vandaan, ik kan daar niet heen zonder mijn pony voor de kar te zetten. Dus ga ik eerst een paar keer met iemand die de pony vasthoud in de bak vervolgens kan ik met iemand die de pony vasthoud naar de menclub.

Mijn vraag om de hulpen is bedoeld voor mijn pony om tijdens het longeren mee te oefenen want ik begrijp dat met de teugel op de rug slaan geen hulp is om voorwaarts te gaan. Nu ik weet dat er geen standaard stemhulpen zijn ga ik deze zelf bedenken.

Helaas werd ik overspoeld door goedbedoelde adviezen waar ik niets mee kon. Ik ben blij dat jij wel normaal reageerd en mij de kans geeft er normaal op terug te reageren. Dank je wel daarvoor, ik voel me door jou wel serieus genomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:11

lauliej007 schreef:
Dit paard is duidelijk niet beleerd voor de kar

lauliej007 schreef:

Nee. Maar........ met paarden die wél beleerd zijn voor de wagen (én dan ook nog eens met zeer kundige menners die al jáaaaren ervaring hebben) gebeurd natuurlijk nooit wat..... want, paard kan voor de wagen en menner kan mennen (oké, nog niet hélemaal representatief voor jou situatie, want deze mensen hebben immers jaren ervaring)

Jawel....... in een bak! Zonder weggebruikers!

En deze is ook niet mis......

Eigenlijk zou ik de personen die hier roepen dat 'mennen toch helemaal niet zo moeilijk is' eens alleen moeten wegsturen met mijn aanspanning Welsh A merrie. Onder het mom van 'wie niet luisteren wil, moet maar voelen'. Héle brave merrie, 100% bomproof, luistert perfect, is prima beleerd voor de wagen.
Ben benieuwd hoelang het duurt eer ik de sirenes van de ambulance zal horen. Want hé, ze luistert perfect en is heel makkelijk, en mennen is zowiezo al makkelijk dus joh, wat kan er gebeuren?

Ben alleen veels te zuinig op haar én op mijn zuur bij elkaar gespaarde wagen, dus dat gaat 'm helaas niet worden. :n

lauliej007

Re: Mennen maar geen ervaring iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 00:14

Ik heb een rijbewijs en rij al jaren schade vrij in mijn zuur verdiende auto ook ik kan morgen een ongeluk krijgen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:16

lauliej007 schreef:

Menkamp van de KNHS 2009..
Net mijn pony uitgespannen, mijn vader was op bezoek.
Op dat moment ging Welsh van andere menner er van tussen.
Ik zag hem gaan, pa ook...
Voor onze ogen.
Weg Welsh, tussen paddock en haag door (wat net zo breed was als de pony, maar geloof me! De kar pastte op zijn kant weliswaar)
Vervolgens kar op auto belandt op de parkeer plaats die aan de andere kant van de paddock was.
Gelukkig daar vele menners aanwezig en Welsh snel weer gegrepen, maar moge duidelijk zijn dat kar wel schade had opgelopen.
Auto ook...
Pony gelukkig alleen paar krasjes, menner had niets.
Pony zelfde dag nog weer voor een wagen gezet, met hulp van de daar aanwezige instructie.

Dit was keurig beleerde pony, die keurig zijn rondjes liep in de lessen daar en toch ging ie er ineens uit het niets van tussen.

En dan deze.. Ik zelf... ja, ikke... erger nog... mijn groom...
We kwamen terug van heerlijke buitenrit, door het dorp.
Laatste stukje, grove fout van mijn kant, trapte per ongeluk ook op voorrem, had helemaal niet hoeven remmen,
want paard heeft broek.
Klein afritje en paard ging van sukkeldrafje naar stap.
Voorrem blokkeerde (pekel?), kar ging om.
Mijn groom brak hierbij haar rug.
Gelukkig coolste pony ooit die voor de wagen stond, kar lag op zijn kant, groom klem tussen lamoen en pony, ondersteboven!
Pony niet getrapt en ging met kantelen 10 m in sukkeldrafje, toen direct in stap, kar kantelde terug en pony ging stil staan.
Groom was ondertussen onder wagen uitgevallen en door kar overreden.
Als die pony getrapt had of er vandoor was gegaan, moet er niet aan denken.....
En gelukkig winter, dikke jassen en groom nog terug gestuurd om cap te halen, je wilt niet weten hoe die eruit zag.

Hoeveel ongelukken wil je afwimpelen?
Mennen is fantastisch leuk! Zou het ook zeker niet niet gaan doen.
Maar realiseer je dat het wel degelijk gevaarlijk kan zijn.
En in mijn ogen gevaarlijker dan rijden.
Die vliegles met kar, had ik echt niet aan zien komen en zo snel ben ik nog nooit ergens afgevlogen!
Weet niet eens meer hoe ik op de grond ben belandt.

Als je in begin zit met transport.
Kar op de menclub stallen als dat kan.
En zelf lopend met pony naar les gaan.
(rara hoe ik het deed, overigens rij ik nu met trailer naar de menclub, want dat is handiger, kan ik pony ergens
kwijt als ik kar ga pakken en opruimen.)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:18

Potver.. honderden euro's uitgegeven aan een mencursus en dan lees ik hier dat het mennen zo simpel is! Had ik dat van tevoren geweten...

Ook al hoef je maar 3 kilometer... ken je de verkeersregels? Weet je überhaupt hoe je moet inspannen?
Wees verstandig en volg de adviezen op om eerst les te nemen alvorens de weg op te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:19

Theorie vraag, wat moet je achterop je menwagen voeren?
Hoe geef je richtig aan?
Hoe geef je aan dat je gaat stoppen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:20

Citaat:
Dus ga ik eerst een paar keer met iemand die de pony vasthoud in de bak vervolgens kan ik met iemand die de pony vasthoud naar de menclub.

Tip: ga eens alleen naar de menclub, kijken hoe ze het aanpakken. Vraag of je paar keer mag groomen. Vraag of je daar, met een ervaren paardje, zelf kunt oefenen onder begeleiding. Vraag of ze iemand weten die jou kan helpen met jouw paard. Ga met die persoon naar je paard. Ga dan lekker aan de slag, onder begeleiding en bedenk dan hoe je overeen paar maanden of zoiets naar de menles kunt gaan met een goede groom.

Mennen is superleuk, maar ik vind het veel lastiger dan rijden op het paard. Je hebt minder hulpen, en er is meer risico dat er iets mis kan gaan. Niet alleen met jou of je paard, maar ook met omstanders.

Ik wens je veel veilige kilometers toe in of buiten de bak. Buiten de bak beginnen met mennen is overigens met een ervaren aanspanning en een goede begeleider veel makkelijker. Want geloof me een net bochtje rijden met paard en wagen is een hele kunst, zeker als je dus totaal geen ervaring hebt met mennen. Je zult niet de eerste en zeker ook niet de laatste zijn die zich vastrijdt....

Wellicht ook handig om te beseffen dat een paard voor de wagen totaal anders kan reageren dan een paard onder het zadel. Ik heb er zelf zo een...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-11-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:22

lauliej007 schreef:
Dat begrijp ik, ik bedoelde het ook niet zo ik wilde daar alleen maar mee zeggen dat het niet het antwoord was op mijn vraag. De menclub zit zo'n 3 km bij stal vandaan, ik kan daar niet heen zonder mijn pony voor de kar te zetten. Dus ga ik eerst een paar keer met iemand die de pony vasthoud in de bak vervolgens kan ik met iemand die de pony vasthoud naar de menclub.

Mijn vraag om de hulpen is bedoeld voor mijn pony om tijdens het longeren mee te oefenen want ik begrijp dat met de teugel op de rug slaan geen hulp is om voorwaarts te gaan. Nu ik weet dat er geen standaard stemhulpen zijn ga ik deze zelf bedenken.

Helaas werd ik overspoeld door goedbedoelde adviezen waar ik niets mee kon. Ik ben blij dat jij wel normaal reageerd en mij de kans geeft er normaal op terug te reageren. Dank je wel daarvoor, ik voel me door jou wel serieus genomen.

Als je nou je pony in de trailer zet, en die naar les rijdt? En je wagen in de trailer of op een aanhanger, en die ook naar les?
Of je belt die instructeur en vraagt hem of hij (tegen evt. vergoeding) naar je toe wil komen om je enkele keren thuis les te geven? En als hij niet wil/kan dat je een andere belt die wél aan huis komt?

Als jij serieus had gereageerd op de hier gegeven adviezen (die in het begin dus ook echt serieus en normaal waren) dan waren berichten als hiervoor niet nodig geweest.

Want kom op, als jij een zelfde bericht leest over 'hoe leer ik paardrijden via internet' of 'hoe leer ik autorijden via internet', zou je dan niet het zelfde reageren en/of denken?

Weet je waarom ik, en anderen, zo reageren?
Ik wens het nog steeds niemand toe hoor, om dadelijk in de krant en op de voorpagina van bokt.nl te staan met het bericht 'menner verongelukt'. Of 'paard moest afgemaakt worden na ongeluk met wagen'.

Heb ik niet in het hele begin heel serieus gereageerd, en je een aantal zéer relevante, waardevolle links gestuurd? Met adressen, info, een tekst met 'waarom niet zonder les beginnen' 'waarom niet zelf beleren' etc. etc. ?
Maar nee, de één of andere halvegare hier reageert met 'mennen is helemaal niet moeilijk', jij gaat daarin mee dus hej, les is helemaal niet nodig want het is toch allemaal zo gemakkelijk.

Er komt een hoop meer bij kijken. Een degelijke, veilige wagen. Een degelijk, veilig en stevig tuig. En dat tuig moet 1. precies goed zitten en op maat worden gemaakt. 2. Paard moet correct opgetuigd worden (en geloof me, heb al diverse malen een tuig op de meest achterlijke wijze ondersteboven-achterstevoren op een paard gelegd zien worden, creativiteit ten top!) en dan moet hij ook nog eens veilig en goed worden ingespannen.
Want al die riempjes, die hebben toch echt allemaal een (vaak héle belangrijke!) functie.

En dan heb je het echt over veiligheid.

lauliej007 schreef:
Ik heb een rijbewijs en rij al jaren schade vrij in mijn zuur verdiende auto ook ik kan morgen een ongeluk krijgen

Juist. EN DAAROM DUS JUIST! Had jij géén rijbewijs gehad en géén autorijlessen gehad en ga jij dan even lekker 'joyriden' laten we het maar noemen, zoek je de ongelukken dan juist niet heel erg op??? Maak je de kans op een ongeluk dan niet nog ontelbare malen groter?!

Als zelfs de meest ervaren menners met de best beleerde paarden wel eens een ongeluk hebben, denk jij dan niet dat jij éxtra veel risico loopt als 1. jou pony 'ooit eens voor de wagen heeft gelopen' en 2. jij totaal van toeten noch blazen weet qua mennen én alles wat daarbij komt????
Dat is toch vragen om ongelukken??!

Edit:
De reden waarom ik zo reageer: ik krijg werkelijk écht de kriebels van dit topic, en vooral dan de manier waarop jij je vragen stelt en het verantwoordelijkheidsgevoel (of beter gezegd; gebrek aan - ) waarvan jij blijk geeft.
En dan zie ik vervolgens in je profiel dat je 26 bent.
Sorry hoor, maar dan breekt écht even mijn klomp......

LadyLover4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:26

Anders doe je eerst proberen zonder kar en dan kijken hoe hij doet, zo ben ik nu ook bezigg. Maar wel altijd veilig houden!!1

Jammer dat iedereen meteen zo moet reageren!!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:27

lauliej007 schreef:

de hulpen zijn op zich niet zo moeilijk, stap = stap, draf = draf en ho=ho
mijn pony's kennen ook het comando gaan (zou ik niet direct aanleren :D )
en als ze moeten halthouden zeg ik ho halt omdat ik ho ook nog wel eens wil gebruiken als ze een gang langer moeten
(klikt wel raar zo :') 0

Maar zou echt aanraden om iemand erbij te halen die er verstand van heeft, en niet zelf wat te gaan doen, want het is levensgevaarlijk als een paard er met een kar van tussen gaat, want het is niet alleen je paard die gaat, maar de kar er achteraan, en die dingen zoals in die filmpjes heb ik in het echt gezien, en ken ook mensen die hun paard nu niet meer hebben omdat iemand dacht wel even een pony voor een kar te kunnen zetten.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:27

LadyLover4 schreef:
Anders doe je eerst proberen zonder kar en dan kijken hoe hij doet, zo ben ik nu ook bezigg. Maar wel altijd veilig houden!!1

Jammer dat iedereen meteen zo moet reageren!!

Nou... Ik schrik toch wel behoorlijk van die filmpjes van Joyce := ... Je moet ze eens bekijken ;)

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:34

Kom op mensen, jullie doen alsof mennen iets super bijzonders/gevaarlijks is...
Als je weet hoe je moet inspannen, in een binnenbak bent en iemand hebt die je helpt met voor de zekerheid je paard vasthouden, ondanks dat ie braaf is.. Is het (vind ik) een groter risico om op een paard te gaan zitten die je niet kent dan een paard dat je wel kent voor de wagen te zetten.
Natuurlijk moet je niet onervaren de weg op gaan, maar dat snapt ieder persoon...
En ook de aanwijzingen zijn écht niet zo lastig.. Een goed beleerd paard zal immers op je stem rijden, en sturen is nou ook niet echt anders als wanneer je erop zit. Je moet alleen even rekening houden dat je koets de bocht wat afsnijdt ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:37

Sorry voor de 'filmpjes-spam', maar dat vond ik in dit geval toch echt even nodig.
Mennen wordt soms al zo onderschat voor wat betreft ongelukken en gevolgen (ja, ongeluk zit in klein hoekje en kan altijd gebeuren). Juist omdat velen zich niet realiseren dat juist die wagen die er achter zit, het vaak veel erger maakt. Paarden houden echt geen rekening met een (al dan niet omgeslagen) wagen die achter zich hangt als ze ergens van schrikken, aan de kletter gaan, of erger nog, aan de kletter gaan zonder menner op de bok omdat die er af is gestapt en/of gevallen.

En daarom zijn vaak de gevolgen van 'ongelukjes' met het mennen meestal geen ongelukJES, maar ongelukkEN.

En echt, als je dat éénmaal in het echt hebt zien gebeuren, dan besef je je dat wel hoor. Helemaal als je dat zelf overkomt.
Heb een aanspanning gezien die op een krankzinnige wijze was ingespannen, met tuig wat ook nog eens niet je-van-het was. 1 v/d lamoenbomen schoot uit de lichtogen, knalde neer, paard schrok en ging abrupt stilstaan. Broek was op idiote wijze vastgemaakt dus --> paard kreeg wagen op de hakken. Paard schrikt nog erger, lanceert een paar bokken en timmert het voorschot van de wagen aan diggelen, krijgt vervolgens been over 1 van de strengen en vliegt er al bokkend, vliegend en steigerend vandoor. Menner wordt gelanceerd, 'groom' vloog er achteraan, wagen sloeg om en paard met omgeslagen wagen en al aan de kletter.

Tsja....... goed optuigen en inspannen had de hele oorzaak van dit ongeluk weggenomen..........

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:38

sprins schreef:
Als je weet hoe je moet inspannen, in een binnenbak bent en iemand hebt die je helpt met voor de zekerheid je paard vasthouden, ondanks dat ie braaf is.. Is het (vind ik) een groter risico om op een paard te gaan zitten die je niet kent dan een paard dat je wel kent voor de wagen te zetten.
Natuurlijk moet je niet onervaren de weg op gaan, maar dat snapt ieder persoon...
En ook de aanwijzingen zijn écht niet zo lastig.. Een goed beleerd paard zal immers op je stem rijden, en sturen is nou ook niet echt anders als wanneer je erop zit. Je moet alleen even rekening houden dat je koets de bocht wat afsnijdt ;)

Als jij van je paard af valt, en je paard loopt los gebeuren er vaak minder erge dingen dan als er 1 met een kar los loopt.

Zoals ik al zei, ik ken MEERDERE mensen die hun paard hebben moeten laten afmaken omdat deze zijn aangereden door een aanspanning.
Heb dit nog nooit gezien met iemand die van zijn paard gevallen is.

Dus ik vind mennen wel gevaarlijker dan onder het zadel rijden.

LadyLover4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:42

Door jullie reacties zou ik niet eens meer willen mennen!! Het is toch juist heel leuk om te doen!@

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:43

LadyLover4 schreef:
Door jullie reacties zou ik niet eens meer willen mennen!! Het is toch juist heel leuk om te doen!@

:(:) het is zeker heel erg leuk om te doen, maar het blijft vooral leuk als het veilig blijft, voor jezelf, je paard en de mensen om je heen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:44

sprins schreef:

Nou, ik vond deze reactie van jou toch echt (en nogmaals sorry voor mijn woordkeuze) behóorlijk achterlijk.......
sprins schreef:
Les nemen is een mogelijkheid.. maar mennen is niet erg moeilijk.. zeker niets als je een paard hebt dat al beleerd is.
Wel is belangrijk dat je dan zeker weet dat hij/zij heel braaf is voor de wagen!

En dat was jou gehele bericht. Nu pas je dat aan met 'als je weet hoe je moet inspannen' 'in een binnenbak' 'iemand die je helpt' 'voor de zekerheid paard vasthouden', 'braaf paard'. 'paard wat je kent' en 'niet onervaren de weg op gaan'.

Dat is toch een héle andere nuance dan dat jij in je eerdere bericht schetste.
Want die vloog mij echt even in het verkeerde keelgat. En al helemaal als je dat iemand zomaar even gaat adviseren.

Een goed beleerd paard zal niet op stem te sturen zijn als hij schrikt/wegspringt (dan gebruik je namelijk de zweep als verlenging van je armen en als begrenzer, dus als vervanging van de benen die de ruiter wel heeft, maar de menner niet!) sturen is zéker wel anders dan dat je er op zit want je kan je hand niet van de hals af doen (heeft geen enkel effect namelijk) en dan zitten er ook nog eens méters leidsel tussen.
én je hebt je benen niet. én je hebt je zit niet.

Enige wat je hebt is stem (is erg makkelijk voor ze om daar niet naar te luisteren), zweep en leidsels.

En misschien komt het over alsof hier wordt gesuggereerd dat mennen 'supergevaarlijk' zou zijn.
Nou wél met in je achterhoofd de berichten die TS (en jij net zo goed!) hier hebben geplaatst.

'oh maar het is maar in een binnenbak', 'oh maar pony heeft óoit eens voor de wagen gelopen' 'ik kan niet mennen, hoef ook geen les, alleen ff de commando's weten'.
In die situatie........... ben je toch wel errug onverstandig, onverantwoordelijk en zeer onveilig bezig. Voor jezelf, voor je paard én voor anderen.

En als je mijn post hierboven had gelezen, over die filmpjes en waarom ik die heb geplaatst, dan begrijp je waarom de gevolgen van 'ongelukjes' bij het mennen vaak zó ontzettend veel ernstiger zijn. Laat dat nou júist de reden zijn waarom ik die filmpjes heb geplaatst!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:48

HTM schreef:
LadyLover4 schreef:

:(:) het is zeker heel erg leuk om te doen, maar het blijft vooral leuk als het veilig blijft, voor jezelf, je paard en de mensen om je heen.

_/-\o_ Ga ik helemaal in mee.
Mennen is super, fantastisch, geweldig. Maar, net als dat autorijden, motorrijden, paardrijden, surfen etc. kennis en ervaring vergen, vergt mennen dat ook.
En ja, een begin moet er zeker zijn. Maar neem dan gewoon les, volg een cursus. En wees niet zo verdomd eigenwijs door te stellen: 'ach als ik de commando's maar een beetje weet heb ik echt geen les nodig'. :n

En hoe fel ik hier dan ook mag reageren, ook ík wens niemand niet, zéker ook TS niet, ernstige ongelukken toe.
Dat dat af en toe al gebeurd met ervaren paarden en ervaren menners is al erg genoeg.
Maar als je dat ook nog eens gaat opzoeken door zo onverstandig, onveilig en onverantwoord en zonder kennis bezig te gaan, dan is dat toch hélemaal zonde?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:54

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100708_001

Dit soort ongelukken kunnen gebeuren...
Dit is een ervaren menner en een zeer ervaren merrie, de merrie is 3 maanden na het incident ingeslapen. Bleek wat meer aan de hand te zijn dan alleen snijwonden. (pezen doorgesneden en breukje in knie gewricht)
Heb trouwens wel even de netste foto opgezocht, want er staan er nog meer online die als schokkend kunnen worden ervaren.
In de 4 stalen velgen van de koest zaten heel erg mooie S bochten van het stoeprandje.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:34

sprins schreef:

ja het is ook iets gevaarlijks, je moet het gewoon niet onderschatten! en ik ken ook een ontzettend brave pony, maar die is er toch echt een keer hard van door gegaan. en ben toch echt een keer omgekukeld met die kar. het is dat de pony zo rustig bleef liggen maar er hadden ook hele erge dingen kunnen gebeuren. (en nee ik heb die pony niet zelf voor de kar beleerd, is gedaan door een profesioneel iemand.)
je hebt ook gewoon veel minder te zeggen op de kar. je zit wel een stuk verder van je pony weg dan wanneer je erop zit.