Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:11

Waarschijnlijk is dit de laatste keer dat ik jullie hulp in roep :D

De eerder genoemde concourswagen is inderdaad heel mooi, maar staat helaas aan de andere kant van het land. Dus dat wordt lastig met halen.

Dan heb ik nog een recreatiewagen aangeboden gekregen die ook zeker heel leuk is, met rem zelfs :D Probleem is dat het ook weer 100 km rijden is (dus retour 200) en hij is misschien wel te groot om ergens in berging te kunnen zetten.

Als laatste staat hier om de hoek een concourswagen te koop, voor mijn budget ideaal en slechts 1 km verderop.
Ik heb alleen even hulp nodig met de maten, past een B-pony voor een wagen met de volgende maten:
spoorbreedte 130cm
inspanruimte burry 180cm
bokhoogte 110 (dus 10 cm lager dan schoft pony, als het goed is was dat goed toch? zolang het niet hoger was)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:35

mooney schreef:
Waarschijnlijk is dit de laatste keer dat ik jullie hulp in roep :D

De eerder genoemde concourswagen is inderdaad heel mooi, maar staat helaas aan de andere kant van het land. Dus dat wordt lastig met halen.

Dan heb ik nog een recreatiewagen aangeboden gekregen die ook zeker heel leuk is, met rem zelfs :D Probleem is dat het ook weer 100 km rijden is (dus retour 200) en hij is misschien wel te groot om ergens in berging te kunnen zetten.

Als laatste staat hier om de hoek een concourswagen te koop, voor mijn budget ideaal en slechts 1 km verderop.
Ik heb alleen even hulp nodig met de maten, past een B-pony voor een wagen met de volgende maten:
spoorbreedte 130cm
inspanruimte burry 180cm
bokhoogte 110 (dus 10 cm lager dan schoft pony, als het goed is was dat goed toch? zolang het niet hoger was)

spoorbreedte en bokhoogte is goed .van de burry kan ik je niet duidelijk antwoord geven

malle4ever
Berichten: 356
Geregistreerd: 03-11-08
Woonplaats: In me huis

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:56


JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:56

Jibbel schreef:
Voordeel van een sulky vind ik dat hij niet kan omkiepen, iets wat ik wel eng vind bij een 4-wielig wagentje.
Nadeel van de sulky is dat je zelf niet zo stil zit, iedere pas van je paard voel je terug, net als dat je tuig geschikt moet zijn voor een sulky, door de druk die het op de rug van je paard uitoefent elke stap.


Dat een sulky/2wieler niet kan omslaan is klinklare onzin. Een 2wieler/sulky kan niet scharen, een 4wieler wel. Maar beiden kunnen zeker omslaan!
En 1 van de redenen waarom het handig is om een rem te hebben op een 4wieler, is dus juist vanwege dit scharen. Is je pony wat heet/sterk en hij moet even wachten, dan kunnen ze soms ook achterwaarts lopen waardoor de wagen gaat scharen en dus kan omslaan.

Ook met heuvels, bruggen etc. en flinke overgangen is een rem handig, voornamelijk op een 4wieler omdat dat gewicht idd aardig zwaar is voor de pony soms, om zelf op de broek te moeten remmen.

Verder: als jij iedere pas van je paard in je rug voelt, en de sulky met z'n gewicht op de rug van het paard drukt, dan heb jij het evenwicht van je 2wieler/sulky en je tuig niet goed afgesteld. De lamoenbomen moeten als het ware 'zweven' in de lichtogen. Dat moet dus niet overdreven klapperen, niet op de rug v/d pony maar ook niet op de 2wieler zelf waardoor jij het voelt.



@ TS: je budget is wel héel erg beperkt.
Ik zou gaan voor een concourswagen. Liefst wel met wat stevigere (brommer)wielen en banden, en niet die héle dunne bandjes. Voor je het weet heb je daar een flinke slag in.
En realiseer je: concourswagens zijn nou eenmaal niet erg stabiel. Die zijn precies ontworpen voor wat de naam eigenlijk al zegt:


Toch vraag ik me dan altijd af: waarom sparen mensen dan nog niet éven wat verder, zodat je net wat beters kan kopen. Kijk dat je niet meteen het duurste van het duurste wil, kan ik begrijpen. Maar er is toch nooit nood aan de man, dat je gewoon echt een wagen móet hebben?
Als je dan nog even verder spaart en je budget bijv. verdubbeld naar een 800 of 1000 euro, dan kom je al een héel end, en kun je dus zo'n leuk recreatiewagentje kopen als die je nu leent/gebruikt.

xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:38


mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:57

Ik ben ondertussen voorzien :)

happytime

Berichten: 1253
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:58

en...wat is het geworden?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:03

Ik ben gegaan voor een concourswagentje :)

happytime

Berichten: 1253
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:12

veel veilig kilometers ermee,die van mij gaat ook niet meer weg(sulky oxer is inmiddels verkocht)